Jeg kender godt de der undersøgelser, men det er hjernespind der bliver undersøgt og bestemt ikke hvad jeg snakker om når jeg henviser til neurovidenskab,,, det er fuldstændig absurd måde videnskab og neurovidenskab griber tingene an på indimellem,
At undersøge indre misdionske og ja muslimske religiøse fantaster, er at undersøge religiøs hysteri, men det er ikke hvad jeg taler om eller hvad Tillich og Jung betragter som værende tegn på ægte religiøs spiritualitet
Og iøvrigt er hjerte og krop mindst ligeså vigtig hvis det skal gi mening når det er de spirituelle religiøse forhold der undersøges, da det selvfølgelig ikke er hjernespinds gøjl vi taler om som nogen primitive neurovidenskabsfolk griber tingene an på
Når jeg taler om neurovidenskab er det hele mennesket, hjertet, og ja hele legemet, alle organer, for det religiøse spirituelle er altså ikke fis i en hornlygte, var det dette, ville ingen helbredelser kunne indfinde sig såvel som ingen ville kunne erfare en omvendelse
Men det kræver jo neurovidenskabs forskere der magter at forstå tingene
Mentalitet og så liv og eksistens er to forskellige ting,,,
Og "Gud er død kulturradikalisme ateismen" der nu har hersket i ca 200 år gør selvfølgelig at mange videnskabsfolk ikke ved hvad der er tale om og hvordan man skal gribe tingene an for overhovedet at det er tegn på at nu undersøge vi på det religiøse spirituelle, ,
Der er ikke tale om at man tror og tænke og forestille, trosforestille, sig det ene og andet, dette er fuldstændig irrelevant som astrofysiske forklaringer på universets opståen,,, og som evolutionsteorien,,,, det er i den grad skudt ved siden af det religiøse spirituelle der ikke er beskæftiget med sådan noget ligegyldigt, men med hvad der sker når vi mennesker lever og er mest livlige,,,
Det er det livlige og forelskede og ekstatiske begejstrede menneske i dets former for henrykkelser hvor da især hjertet og vores lunger, åndedræt ændres og dermed hele vores biologi,,,
Overtro interesserer mig ikke, og neurovidenskabsfolks målinger på overtro fortæller ikke noget andet end hjernespind finder sted, men uinteressant, fordi dette ikke har noget at gøre med ægte spiritualitet som vi møder det fx hos Paulus og ja Jesus,,, gøjl og humbug og fis i en hornlygt ville de sige
Nej vi skal være her ifølge Luther når vi vil forstå den urkristne paulinske spiritualitet:
Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
Tag narkomanen der er ved at død, eller den kriminelle der er stofmisbruger, undersøg disse grundigt på alle måder også neurovidenskabeligt, undersøg fx et større antal og send dem på et spirituelt rehabiliterings forløb, og de der bliver vakt og får et nyt liv gennem at 1): Gud er født i dem nu og de har 2) fået en ny menneskelig fødsel i Gud også ---- måske kun dette sker for 20 - 30% af deltagerne,,, og sammenlign så når der er gået et år, de der 20 - 30% med de der har forsat deres syndige løbebane
Det er sgu noget der batter, for her er liv og eksistens når det er mest intenst og spirituelt,,
Kontrolforsøget kunne så være et ikke religiøst spirituelt opbygget rehabiliteringsforløb, men noget fuldstændigt neutralt såvidt enhver for for spirituel praksis,,, skulle der så være her 10% der lykkes med et nyt liv så sammenlign disse med de 20 - 30% fra det spirituelle rehabiliteringsforløb efter et år
Det ville fandeme være interessant
Og nu er vi der hvor Jesus og Paulus stod og gik og levede,,,, liv og eksistens og ikke indre missionske bibelkonkordantiske overtros praksis som Jesus og Paulus kun ville have foragt til overs for, da det er mentalt hysteri
Det religiøse spirituelle er hvordan vi står og ja går og ja trækker vejret og sover og elsker og arbejder i livet, i vores eksistens, det omfatter hele det levende menneske, og hvad det kan finde på af muligheder der bliver realiseret i kraft af Gud
Tiden er kommet til at vi forlader vores vildfarelser på området og begynder at forstå det som Paulus, Luther og Jung og Tillich, for at nævne nogle der forstod det religiøse spirituelle meget dybt og det dur bare ikke med dig Tikka og Arne og Simon, I magter simpelthen ikke at forstå hvad det religiøse spirituelle dækker over, og ja I er ateister af værste skuffe alle tre og I kløjs rundt i det, og det er skræmmende fordummende hvad I disker op med
Arne har en flig af noget, men da han er forlegen og genert tør han ikke stå ved det alligevel og det er endt i negativitet og ingenting, pseudo