annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 19046357
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2594732
Åndelig Føde 2319578
Et andet syn 2140613
SÃ¥ er der linet op... 1777165
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 67 gæster og 110 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 11 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 11 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#44636 - 05/10/2024 19:44 Re: Gud [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7481
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Al ære og respekt for din paulinske kristendom - sådan som jeg opfatter den i, hvad du skriver i dit indlæg.
Jeg hæfter mig ved disse dine ord:
Citat:
Den virkelighed med Gud der er bundet til Jesus Kristus er stadig virkende i verden efter Jesus død. Hvilket for Paulus er hvad opstandelsen betyder - at vi stadig efter Jesus død kan møde Gud i Jesus Kristus - at hvad Jesus Kristus i kraft af Gud og Guds Ånd virkede og aktualiserede og inkarnerede legemliggjorde i verden stadig er en levende gennem Helligånden "i Kristus" virkelighed vi kan blive iklædt eller der kan vinde skikkelse i os.
Og jeg bliver glad overrasket over, så langt jeg kan følge dig.

Imidlertid kender jeg ikke Helligånden - og ej heller Gud - men mine Kristus-oplevelser peger på noget, som jeg må omtale som guddommeligt - velvidende at dette ord er for småt til at beskrive virkeligheden.

Dét, jeg - stærkt men uklart - fornemmer, er en guddommelig kærlighed til universet, til "vores" planet og til alt, hvad der er på den - også os mennesker.
En kærlighed, der inspirerer mig til: Kærlighed heart

Mvh. Arne smiler
Top Svar Citer
#44637 - 05/10/2024 19:56 Re: Gud [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3918
Sted: Nørresundby
Citat:
Hej Hanskrist.
Al ære og respekt for din paulinske kristendom - sådan som jeg opfatter den i, hvad du skriver i dit indlæg.
Jeg hæfter mig ved disse dine ord:


Citat:
Den virkelighed med Gud der er bundet til Jesus Kristus er stadig virkende i verden efter Jesus død. Hvilket for Paulus er hvad opstandelsen betyder - at vi stadig efter Jesus død kan møde Gud i Jesus Kristus - at hvad Jesus Kristus i kraft af Gud og Guds Ånd virkede og aktualiserede og inkarnerede legemliggjorde i verden stadig er en levende gennem Helligånden "i Kristus" virkelighed vi kan blive iklædt eller der kan vinde skikkelse i os.


Og jeg bliver glad overrasket over, så langt jeg kan følge dig.



"Og jeg bliver glad overrasket over, så langt jeg kan følge dig".

tusind tak Arne, og i lige måde, også jeg bliver glad overrasket over denne din feedback.

godt mine ord giver mening, eller at du kan følge hvad det er jeg forsøger at påpege - pege på

kærlig hilsen HansKrist

go aften og weekend Arne
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44638 - 06/10/2024 10:39 Re: Gud [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3918
Sted: Nørresundby
En lille detalje ved nedenstående Spirituelle Kristologiske Paulinske Teologiske forståelse af Jesu opstandelse som Kristus i kraft af Gud eller OpstandelsesVirkeligheden Kristus (apropos fx 2 Kor 5, 17 (de Nye Skabninger vi er i Kristus) og ja Paulus's møde med OpstandelsesVirkeligheden Kristus på vej til Damaskus)).


Jeg skrev:

Den virkelighed med Gud der er bundet til Jesus Kristus er stadig virkende i verden efter Jesus død. Hvilket for Paulus er hvad opstandelsen betyder - at vi stadig efter Jesus død kan møde Gud i Jesus Kristus - at hvad Jesus Kristus i kraft af Gud og Guds Ånd virkede og aktualiserede og inkarnerede legemliggjorde i verden stadig er en levende gennem Helligånden "i Kristus" virkelighed vi kan blive iklædt eller der kan vinde skikkelse i os.


Detaljen er en tilføjelse (fremhævet med fed skrift), fordi jeg ønsker at formuleringen bliver således her:


Den virkelighed med Gud der er bundet til Jesus Kristus, og som kom ind i verden ret for alvor ved Jesus Kristus, er stadig virkende i verden efter Jesus død. Hvilket for Paulus er hvad opstandelsen betyder - at vi stadig efter Jesus død kan møde Gud i Jesus Kristus som de første disciple havde muligheden for - at hvad Jesus Kristus i kraft af Gud og Guds Ånd virkede og aktualiserede og inkarnerede legemliggjorde i verden stadig er en levende gennem Helligånden ""i Kristus" virkelighed" (2 Kor 5, 17) vi kan blive iklædt eller der kan vinde skikkelse i os.


Dette ovenfor er OpstandelsesBegivenheden Kristus ind i verden eller KristusImpulsen nu i verden, nemlig: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus Kristus der grundlægger de første kristne samfund, menigheder og Kirkerne gennem at mennesker iklæder sig KristusVirkeligheden - vores nye SØN'FADER virkelighed med Gud gennem HELLIGÅNDEN - der blev os GRATIS eller NÅDEsFYLDT skænket igennem Guds Kærlighed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus.

Hvad vi får nu i og med Jesus Kristus som Guds Børn fra Gud vor Fader og Skaber af alle mulige Himmelske Åndelige Velsignelser er hvad Paulus betegner som evangeliet, "Guds Hemmelighed Kristus" (både hvem vi er i Kristus og hvem Gud er i Kristus) - ja her ÅBENBARES for os det Guds NådesKraftVærk vi er i Kristus gennem Helligånden på den ene side og på den anden side de levendegjorte og frimodige frie mennesker vi er stående overfor Gud i Kristus. Det sidste forhold om hvor levende og frie og spontane vi er i vores relation til Gud kalder Nicolai Berdyaev for den KRISTOLOGISKE PAULINSKE ANTROPOLOGI og Karl Barth og Albert Schweitzer har en eminent beskrivelse af forholdet:

Karl Barth:

Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle (gældende for alle), bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).

Albert Schweitzer:

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.



Mange Kærlige Hilsner HansKrist


PS:

Det menneske der tør andægtigt læse hvad jeg skriver og give dette en chance for at sætte sig og bundfælde sig vil i al fremtid have fået en overraskende ny og dybere forståelse hvad kristendommen er for en størrelse såvidt især vores kristne trosliv og dets SPIRITUALITET eller den KRISTNE MYSTIK - da kristendommens grundessens er vores ""i KRISTUS" MYSTIK" eller KRISTUS'MYSTIKKEN som Albert Schweitzer siger.

Min Paulinske forståelse kristendommen tilgodeser hvad New Age folket eller vor tids Nyreligiøse mennesker eller moderne mennesker søger og forlanger af religion af inderlighed og dybde og alvor og SPIRITUALITET og MYSTIK og HEALING - HEL'BREDELSE igennem en HOLISTISK forståelse vores eksistens, som vi netop finder hos Paulus når vi begynder at forstå hans KRISTUS'MYSTIK.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44640 - 07/10/2024 12:11 Re: Gud [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2060
Indsendt af: Arne Thomsen
Blot en enkelt kommentar til dine ord:
Citat:
Det handler jo om menneskets forhold til Gud, og i øvrigt også om hvordan mennesket er og kan blive - og så dette - at grundlaget for kristendommen er Jesu død og opstandelse.
Min kommentar:
Du har jo ret i, at kristendommen stort set alene handler om Gud og os mennesker, mens alt andet ignoreres.
Et sted skriver Johannes dog:
Citat:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
Johannesevangeliets kapitel 3, vers 16.
Han når lige at nævne "verden" inden han alene omtaler os mennesker.
Jeg får den tanke, at det kunne være Johannes, der ikke får det hele med - bogstavelig talt indskrænker "verden" til "enhver, som tror på ham".


Tilbuddet gælder enhver i følge skriftsted ... så den frie vilje smiler ... Mennesket fra ,,verden,, vælger selv sin dom.

Citat:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/3 --- Fremhævning er min

Før troen kom, var der ikke noget håb ... At leve efter Loven befriede ikke fra synd og død - kun Ånden gør fri, hvis man altså tror, siger skriften


.
Top Svar Citer
#44641 - 07/10/2024 13:35 Re: Gud [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3918
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:


Tilbuddet gælder enhver i følge skriftsted ... så den frie vilje smiler ... Mennesket fra ,,verden,, vælger selv sin dom.



Før troen kom, var der ikke noget håb ... At leve efter Loven befriede ikke fra synd og død - kun Ånden gør fri, hvis man altså tror, siger skriften



Det stopper aldrig, en gang bibelfundamentalist, altid bibelfundamentalist,, hvad mener du HansKrist, jo at nogle tror sandheden og Gud kun er et ledsagerfænomen til hvad vi forestiller os når vi læser i skrifterne,,, og har man først fået denne mentale bibelkonkordantiske hjernespinds opfattelse af hvad TRO og TROEN er - altså det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET er, ja så kan åbenbart ihvertfald Tikka ikke slippe det igen,

mennesket har ifølge Tikka, ikke virkelighed med Gud i deres eksistens,,, men de kender kun forestillinger om Gud fra at læse i Bibelen, derudover findes Gud ikke, også derfor Tikka, taler om Bibelens Gud,,, som jo ikke behøver være virkelighedens Gud, og hun hævder at det hele er hjernespind,, jamen det er hjernespind hvis de eneste erfaringer et menneske har med Gud stammer fra hvad læsning af skrifterne afføder af mentale trosforestillinger, dette er vanvid der foregår i menneskets mentale forestillings sind, og det er hjernespind.


Midt i det 19. århundrede, hvor Kirken mistede terræn til rationalismen og videnskaben, erklærede katolikkerne paven for "ufejlbarlig", og de evangeliske protestanter erklærede tilsvarende Bibelen for "ufejlbarlig" på trods af at vi havde klaret os fint i 1800 år uden en sådan lære (bibelfundamentalisme). Faktisk ville de fleste tidligere kristne have set den slags erklæringer som et udtryk for afgudsdyrkelse. Richard Rohr "Den Universelle Kristus".

Tikka har fået "ifølge skrifterne" på hjernen. Det var bedre om det var Gud i Kristus og Helligånden der fyldte.

Når der står ifølge skrifterne betyder det nøjagtig hverken mere eller mindre end når jeg hævder at det teologiske grundlaget for Ikon Kristologien bliver bekræftet af den nyeste neurovidenskab om det autonome nervesystem - Den Polyvagale Theory om det Autonome Nervesystem.

Ikon Kristologiens teologiske grundlag som vi finder hos Paulus bliver bekræftet af moderne neurovidenskab. Altså ifølge de naturvidenskabelige neurovidenskabelige skrifter om det autonome nervesystem, findes der et smart parasympatisk vagus system, et "brain face heart" system, der involverer det menneskelige ansigt.

Det betyder ikke at dette "smart parasympatisk vagus brain face heart system" kun eksisterer fordi disse videnskabelige neurobiologiske skrifter bekræfter disse, for de har eksisteret og virket i det sociale samliv mellem mennesker i hundrede tusinde af år (ja faktisk i nogle milloner af år) før disse skrifter så dagens lys.

På samme måde når Paulus siger ifølge skrifterne, betyder det ej heller at hvad Paulus taler om af SPIRITUALITET er et ledsagerfænomen til de trosforestillinger der opstår når vi læser skrifterne. Skrifterne er ikke virkeligheden, men skrifterne forsøger at forstå virkeligheden.

Så man skal ikke tage udgangspunkt i skrifterne, men i vores eksistens og virkeligheden, hvor alene vores virkelighed med Gud udfolder sig. Men skrifterne kan godt bekræfte hvad vi observerer i virkeligheden med Gud, vores spiritualitet, åndelige liv. Som den nyeste moderne neurovidenskab om det autonome nervesystem bekræfter hvad Paulus siger om Kristus som Guds Ansigt i verden.

Vi skal ikke granske skrifterne eller tro at det eneste vi kan vide om Gud er de forestillinger en læsning af Bibelen sætter igang hos os.

Bibelfundamentalisterne som Tikka og Jehovas Vidner, går mere op i Bibelen end i Gud. Ja de har sat Bibelen over Gud i virkeligheden, hvilket netop var det Paulus rasede imod, hvilket netop er det Paulus er verdensberømt for i hans skriftsyn.

Det er vores virkelige erfaringer med Gud i Kristus i vores eksistens og levede liv og skæbne, der kaster lys over skrifterne og får skrifterne til at give mening.

Som det er de neurovidenskabelige eksperimenter og forskning med levende mennesker der kaster lys over de neurovidenskabelige skrifter, bekræfter disse eller korrigerer disse.

Netop derfor de kristne læser Gamle Testamente helt anderledes end jøderne gør.

Skrifterne er jo ikke hos Paulus og i den ægte kristendom sandheden hugget i sten som er vores udgangspunkt.



I er selv det brev, der står skrevet i vore hjerter, og som kendes og læses af alle mennesker, så det er klart, at I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.

Men når dødens tjeneste, indhugget i sten med bogstaver, havde sin herlighed, så at Israels børn ikke kunne se på Moses' ansigt på grund af hans ansigts stråleglans, der dog forsvandt, hvor meget mere vil så ikke Åndens tjeneste have sin herlighed. Når den tjeneste, der fører til fordømmelse, havde sin herlighed, så er den tjeneste, der fører til retfærdighed, langt mere rig på herlighed. Det, der var herligt, har jo i dette tilfælde ingen herlighed sammenlignet med den alt overvældende herlighed. For når det, der forsvandt, havde sin herlighed, så skal det, der bliver ved med at bestå, have endnu større herlighed.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 11 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 11 >


Seneste indlæg
Gud
af Arne Thomsen
08/10/2024 18:01
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
08/10/2024 11:42
Vigtige præciseringer
af somo
06/10/2024 14:01
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
25/09/2024 00:18
Spørgsmål
af Arne Thomsen
21/09/2024 21:27
Nyheder fra DR
Forsvarsadvokat for 17-Ã¥rig sigtet for ..
08/10/2024 18:26
Mand dømt for omfattende billetsnyd mod..
08/10/2024 17:57
Potentiel debutant er rejst hjem fra lan..
08/10/2024 17:57
Pumpestation klar til at beskytte sønde..
08/10/2024 17:51
Arbejdsmarkedsforsker: Fagbevægelsen st..
08/10/2024 17:49
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Ukraine gÃ¥r sin tredje krigsvinter i mÃ..
08/10/2024 17:00
Danskerne er vanedyr, og Danmarks Motion..
08/10/2024 16:00
Kurt Strand: Guld og grønne skove er kl..
08/10/2024 16:00
Syvstjernens fremkomst på aftenhimlen e..
08/10/2024 16:00
Da Morten Pape skrev sin debutroman, var..
08/10/2024 16:00