annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 19025361
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2592412
Åndelig Føde 2312541
Et andet syn 2138849
Så er der linet op... 1771863
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 251 gæster og 186 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44636 - 05/10/2024 19:44 Re: Gud [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7479
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Al ære og respekt for din paulinske kristendom - sådan som jeg opfatter den i, hvad du skriver i dit indlæg.
Jeg hæfter mig ved disse dine ord:
Citat:
Den virkelighed med Gud der er bundet til Jesus Kristus er stadig virkende i verden efter Jesus død. Hvilket for Paulus er hvad opstandelsen betyder - at vi stadig efter Jesus død kan møde Gud i Jesus Kristus - at hvad Jesus Kristus i kraft af Gud og Guds Ånd virkede og aktualiserede og inkarnerede legemliggjorde i verden stadig er en levende gennem Helligånden "i Kristus" virkelighed vi kan blive iklædt eller der kan vinde skikkelse i os.
Og jeg bliver glad overrasket over, så langt jeg kan følge dig.

Imidlertid kender jeg ikke Helligånden - og ej heller Gud - men mine Kristus-oplevelser peger på noget, som jeg må omtale som guddommeligt - velvidende at dette ord er for småt til at beskrive virkeligheden.

Dét, jeg - stærkt men uklart - fornemmer, er en guddommelig kærlighed til universet, til "vores" planet og til alt, hvad der er på den - også os mennesker.
En kærlighed, der inspirerer mig til: Kærlighed heart

Mvh. Arne smiler
Top Svar Citer
#44637 - 05/10/2024 19:56 Re: Gud [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3909
Sted: Nørresundby
Citat:
Hej Hanskrist.
Al ære og respekt for din paulinske kristendom - sådan som jeg opfatter den i, hvad du skriver i dit indlæg.
Jeg hæfter mig ved disse dine ord:


Citat:
Den virkelighed med Gud der er bundet til Jesus Kristus er stadig virkende i verden efter Jesus død. Hvilket for Paulus er hvad opstandelsen betyder - at vi stadig efter Jesus død kan møde Gud i Jesus Kristus - at hvad Jesus Kristus i kraft af Gud og Guds Ånd virkede og aktualiserede og inkarnerede legemliggjorde i verden stadig er en levende gennem Helligånden "i Kristus" virkelighed vi kan blive iklædt eller der kan vinde skikkelse i os.


Og jeg bliver glad overrasket over, så langt jeg kan følge dig.



"Og jeg bliver glad overrasket over, så langt jeg kan følge dig".

tusind tak Arne, og i lige måde, også jeg bliver glad overrasket over denne din feedback.

godt mine ord giver mening, eller at du kan følge hvad det er jeg forsøger at påpege - pege på

kærlig hilsen HansKrist

go aften og weekend Arne
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44638 - 06/10/2024 10:39 Re: Gud [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3909
Sted: Nørresundby
En lille detalje ved nedenstående Spirituelle Kristologiske Paulinske Teologiske forståelse af Jesu opstandelse som Kristus i kraft af Gud eller OpstandelsesVirkeligheden Kristus (apropos fx 2 Kor 5, 17 (de Nye Skabninger vi er i Kristus) og ja Paulus's møde med OpstandelsesVirkeligheden Kristus på vej til Damaskus)).


Jeg skrev:

Den virkelighed med Gud der er bundet til Jesus Kristus er stadig virkende i verden efter Jesus død. Hvilket for Paulus er hvad opstandelsen betyder - at vi stadig efter Jesus død kan møde Gud i Jesus Kristus - at hvad Jesus Kristus i kraft af Gud og Guds Ånd virkede og aktualiserede og inkarnerede legemliggjorde i verden stadig er en levende gennem Helligånden "i Kristus" virkelighed vi kan blive iklædt eller der kan vinde skikkelse i os.


Detaljen er en tilføjelse (fremhævet med fed skrift), fordi jeg ønsker at formuleringen bliver således her:


Den virkelighed med Gud der er bundet til Jesus Kristus, og som kom ind i verden ret for alvor ved Jesus Kristus, er stadig virkende i verden efter Jesus død. Hvilket for Paulus er hvad opstandelsen betyder - at vi stadig efter Jesus død kan møde Gud i Jesus Kristus som de første disciple havde muligheden for - at hvad Jesus Kristus i kraft af Gud og Guds Ånd virkede og aktualiserede og inkarnerede legemliggjorde i verden stadig er en levende gennem Helligånden ""i Kristus" virkelighed" (2 Kor 5, 17) vi kan blive iklædt eller der kan vinde skikkelse i os.


Dette ovenfor er OpstandelsesBegivenheden Kristus ind i verden eller KristusImpulsen nu i verden, nemlig: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus Kristus der grundlægger de første kristne samfund, menigheder og Kirkerne gennem at mennesker iklæder sig KristusVirkeligheden - vores nye SØN'FADER virkelighed med Gud gennem HELLIGÅNDEN - der blev os GRATIS eller NÅDEsFYLDT skænket igennem Guds Kærlighed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus.

Hvad vi får nu i og med Jesus Kristus som Guds Børn fra Gud vor Fader og Skaber af alle mulige Himmelske Åndelige Velsignelser er hvad Paulus betegner som evangeliet, "Guds Hemmelighed Kristus" (både hvem vi er i Kristus og hvem Gud er i Kristus) - ja her ÅBENBARES for os det Guds NådesKraftVærk vi er i Kristus gennem Helligånden på den ene side og på den anden side de levendegjorte og frimodige frie mennesker vi er stående overfor Gud i Kristus. Det sidste forhold om hvor levende og frie og spontane vi er i vores relation til Gud kalder Nicolai Berdyaev for den KRISTOLOGISKE PAULINSKE ANTROPOLOGI og Karl Barth og Albert Schweitzer har en eminent beskrivelse af forholdet:

Karl Barth:

Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle (gældende for alle), bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).

Albert Schweitzer:

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.



Mange Kærlige Hilsner HansKrist


PS:

Det menneske der tør andægtigt læse hvad jeg skriver og give dette en chance for at sætte sig og bundfælde sig vil i al fremtid have fået en overraskende ny og dybere forståelse hvad kristendommen er for en størrelse såvidt især vores kristne trosliv og dets SPIRITUALITET eller den KRISTNE MYSTIK - da kristendommens grundessens er vores ""i KRISTUS" MYSTIK" eller KRISTUS'MYSTIKKEN som Albert Schweitzer siger.

Min Paulinske forståelse kristendommen tilgodeser hvad New Age folket eller vor tids Nyreligiøse mennesker eller moderne mennesker søger og forlanger af religion af inderlighed og dybde og alvor og SPIRITUALITET og MYSTIK og HEALING - HEL'BREDELSE igennem en HOLISTISK forståelse vores eksistens, som vi netop finder hos Paulus når vi begynder at forstå hans KRISTUS'MYSTIK.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
06/10/2024 14:01
Gud
af Hanskrist
06/10/2024 10:39
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
25/09/2024 00:18
Spørgsmål
af Arne Thomsen
21/09/2024 21:27
Er der en reformation på vej...
af Arne Thomsen
20/09/2024 23:06
Nyheder fra DR
Rwanda påbegynder vaccination mod døde..
06/10/2024 14:03
Kristendemokraterne genvælger landsform..
06/10/2024 14:00
Enhedslisten vil foreslå afgift på pri..
06/10/2024 12:41
Den tyske kansler opfordrer til våbenhv..
06/10/2024 12:40
Iskoldt vand fra cementproduktion reduce..
06/10/2024 12:28
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
15-årig dreng stukket 50 gange og bræn..
06/10/2024 12:00
Flere partier har vendt kriser som Moder..
06/10/2024 11:00
Svensk kvinde i retten for at holde slav..
06/10/2024 11:00
S-ordfører: Ikke afgørende hvornår ny..
06/10/2024 10:52
Trump fremhæver dansk skolesystem under..
06/10/2024 10:45