1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Gud
|
Hvad betyder ordet: Gud? Den Danske Ordbog siger generelt:
overmenneskeligt væsen som menes at herske over en del af virkeligheden, fx naturen eller menneskets skæbne, og som tilbedes i religiøs kult inden for en (hedensk) religion og for de tre monoteistiske religioner:
det overmenneskelige væsen som kristne, jøder og muslimer tilbeder som himlens og jordens almægtige, enerådende skaber og hersker; personifikationen af den højeste godhed og retfærdighed og Satans modstander Jeg ved jo godt, at stærkt troende kristne kan opleve det sidste via Kristus – og al respekt for dét. Men jeg kan ikke. For mig er dét at gøre det guddommelige til blot et væsen en nedgradering af det guddommelige. Jeg tror, det guddommelige er højere, end vi mennesker kan fatte, ja højere end alt.
På lex.dk citeres vor danske teolog K.E. Løgstrup:
“Gud er den virkelighed, hvorom der kun kan tales i billeder”. I den ortodokse kristendoms Ikoner vover man oftest kun at visualisere Gud med farven: Guld.
Det er almindeligt antaget, at dette univers startede med ”Big Bang”, men det var vel kun en overgang i evigheden, for der var jo noget forud, som ”bangede” - og var det ikke guddommeligt og langt udenfor vi menneskers fatteevne? Jo - det var det!
Jeg tror ikke, der er mening i, at vi mennesker grubler over alt dette. Jeg tror det er bedre at erkende egen lidenhed, den værende verdens ufattelige vidunderlighed, og at elske verden – hele verden – og alt dette, som vi kalder godt og ondt på denne klode - og aktivt at tilstræbe harmoni.
Mvh. Arne
|
|
|
|