1
registreret
(1 usynlig),
14
gæster og
160
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Gud
|
En lille detalje ved nedenstående Spirituelle Kristologiske Paulinske Teologiske forståelse af Jesu opstandelse som Kristus i kraft af Gud eller OpstandelsesVirkeligheden Kristus (apropos fx 2 Kor 5, 17 (de Nye Skabninger vi er i Kristus) og ja Paulus's møde med OpstandelsesVirkeligheden Kristus på vej til Damaskus)).
Jeg skrev:
Den virkelighed med Gud der er bundet til Jesus Kristus er stadig virkende i verden efter Jesus død. Hvilket for Paulus er hvad opstandelsen betyder - at vi stadig efter Jesus død kan møde Gud i Jesus Kristus - at hvad Jesus Kristus i kraft af Gud og Guds Ånd virkede og aktualiserede og inkarnerede legemliggjorde i verden stadig er en levende gennem Helligånden "i Kristus" virkelighed vi kan blive iklædt eller der kan vinde skikkelse i os.
Detaljen er en tilføjelse (fremhævet med fed skrift), fordi jeg ønsker at formuleringen bliver således her:
Den virkelighed med Gud der er bundet til Jesus Kristus, og som kom ind i verden ret for alvor ved Jesus Kristus, er stadig virkende i verden efter Jesus død. Hvilket for Paulus er hvad opstandelsen betyder - at vi stadig efter Jesus død kan møde Gud i Jesus Kristus som de første disciple havde muligheden for - at hvad Jesus Kristus i kraft af Gud og Guds Ånd virkede og aktualiserede og inkarnerede legemliggjorde i verden stadig er en levende gennem Helligånden ""i Kristus" virkelighed" (2 Kor 5, 17) vi kan blive iklædt eller der kan vinde skikkelse i os.
Dette ovenfor er OpstandelsesBegivenheden Kristus ind i verden eller KristusImpulsen nu i verden, nemlig: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus Kristus der grundlægger de første kristne samfund, menigheder og Kirkerne gennem at mennesker iklæder sig KristusVirkeligheden - vores nye SØN'FADER virkelighed med Gud gennem HELLIGÅNDEN - der blev os GRATIS eller NÅDEsFYLDT skænket igennem Guds Kærlighed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus.
Hvad vi får nu i og med Jesus Kristus som Guds Børn fra Gud vor Fader og Skaber af alle mulige Himmelske Åndelige Velsignelser er hvad Paulus betegner som evangeliet, "Guds Hemmelighed Kristus" (både hvem vi er i Kristus og hvem Gud er i Kristus) - ja her ÅBENBARES for os det Guds NådesKraftVærk vi er i Kristus gennem Helligånden på den ene side og på den anden side de levendegjorte og frimodige frie mennesker vi er stående overfor Gud i Kristus. Det sidste forhold om hvor levende og frie og spontane vi er i vores relation til Gud kalder Nicolai Berdyaev for den KRISTOLOGISKE PAULINSKE ANTROPOLOGI og Karl Barth og Albert Schweitzer har en eminent beskrivelse af forholdet:
Karl Barth:
Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle (gældende for alle), bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).
Albert Schweitzer:
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
PS:
Det menneske der tør andægtigt læse hvad jeg skriver og give dette en chance for at sætte sig og bundfælde sig vil i al fremtid have fået en overraskende ny og dybere forståelse hvad kristendommen er for en størrelse såvidt især vores kristne trosliv og dets SPIRITUALITET eller den KRISTNE MYSTIK - da kristendommens grundessens er vores ""i KRISTUS" MYSTIK" eller KRISTUS'MYSTIKKEN som Albert Schweitzer siger.
Min Paulinske forståelse kristendommen tilgodeser hvad New Age folket eller vor tids Nyreligiøse mennesker eller moderne mennesker søger og forlanger af religion af inderlighed og dybde og alvor og SPIRITUALITET og MYSTIK og HEALING - HEL'BREDELSE igennem en HOLISTISK forståelse vores eksistens, som vi netop finder hos Paulus når vi begynder at forstå hans KRISTUS'MYSTIK.
|
|
|
|