annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18628079
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2571845
Åndelig Føde 2226820
Et andet syn 2120851
Så er der linet op... 1715461
Galleri
Paul Tillich
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 572 gæster og 253 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 30 af 50 < 1 2 ... 28 29 30 31 32 ... 49 50 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42471 - 29/12/2023 00:05 Re: Kritikkens præmisser [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hej Hanskrist

Jeg har ikke selv set videoen endnu, og jeg er ikke nødvendigvis enig med Ehrman, selv om jeg blandt andre også lytter til ham.

Ehrman er ikke kristen, og hvis vi ser en video med N.T. Wright vil vi sikkert få et helt andet perspektiv.

Min tanke med at pege på videoen var at bringe noget seriøst scholarship. Det kan være en video fra N.T. Wright vil bringe balance i forhold til jeres diskussion.

Jeg beklager, hvis dette indspark ikke gjorde noget konstruktivt. Men ideen om at se videoer sammen kan måske stadig bruges. Blot vi udvælger dem klogt, så vi kommer balanceret rundt om tingene.

(Jeg kender ikke til Vandrer Mod Lyset og kommer sandsynligvis aldrig til at læse nærmere om det).

Kh Thomas
Top Svar Citer
#42476 - 29/12/2023 14:28 Re: Kritikkens præmisser [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Jeg hæftede mig også ved dette i videoen - 23.37 - 28.03 - det er forsoningslæren i en nøddeskal ler Sjovt at Thomas (uden at have set videoen) skulle komme med den på dette tidspunkt = Guds finger blinker Mon Bart Ehrman ville have godt af at læse VmL engel Var Jesus en endetidsmand...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-24/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxiv/

Jeg har desuden opdaget - da jeg ledte efter ovenstående - at der står meget mere om dåb i VmL, end jeg lige kunne huske, at der gjorde. Det skal jeg have læst igen/genopfrisket heart Der er altså kommet en masse ud af (din) Thomas video her...




Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42477 - 29/12/2023 15:08 Re: Kritikkens præmisser [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Jeg er også glad for at have set den video - både fordi jeg lige har læst Bart Ehrman's Kristendommens Triumf (mener jeg var bogens titel) denne bog var jeg glad for.

Men nu her fik jeg et ganske andet indtryk af manden - jeg kunne se hvor godt nok klog han er (fx er de første minutter jo nøjagtig hvad jeg lige har drøftet med Tikka ret intenst om at Paulus selvfølgelig har indgående kendskab til de små samfund grupper af Jesus Tilhængere "Vejen" han forfølger) men også at han er glat og sjofel dumsmart - det ligefrem lyser ud af ansigtet på ham at det kun kan gå for langsomt med at oplyse verden om at Paulus er hokus pokus dogmatiker magiker der hævder - "jeg tror dette dogme og jeg er frelst" - for det første er der ikke et dogme som er TROENS genstand hos Paulus og man bliver ikke frelst af at bekende sig til et dogme ifølge Paulus - noget Luther på overbevisende måde har demonstreret i sin fortale til Romerbrevet.

Vi mennesker kan ikke tro os selv til frelse - dette er ifølge Paulus magi endda sort magi og overfladisk uden nogen virkning på Hjertets grund. Paulus er kendt for det stik modsatte - selv om der er et ritual om for de hedninger kristne at fremsige en bekendelse der i samme øjeblik det er fremsagt - de jøde kristne ikke længere kan udelukke og stille spørgsmålstegn ved de hedninger kristnes fuldgyldige optagelse i Guds Riget og Frelsen). Alene sådan skal det forstås - fordi for Paulus er TROEN vores KRISTUS PARTICIPERENDE EKSISTENS FORVANDLENDE NY VIRKELIGHED med GUD - endda i Gud - igennem at vi har modtaget GUDS KÆRLIGHED KRISTUS - først vores syndsforladelse - tilgivelse - og dernæst GUDS KÆRLIGHED KRISTUS (forligelsen Gud) udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os - denne HELLIGÅNDENS EKSTATISKE GLÆDE SPIRITUALITET og VIRKSOMHED der fører til vores HEL'bredelse og forløsning og frelse.

Ingen mennesker kan frelse sig selv - og TROEN til FRELSE (og tusind andre vidunderlige ting) det er GUDS VÆRK med os - korrekt nok i Kristus - nemlig Guds Kærlighed Kristus.

TRO - TROEN: er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)





Fremragende HansKrist

Den der ler sidst ler bedst



At Bart Ehrman tydeligvis til trods han er klog og vidende på mange måder - mangler TROENS VIRKELIGHED er tydeligt i hans hurtighed (løgnen der løber hurtigere end noget andet (1)*). TROENS VIRKELIGHED: Gud som nærværende virkelighed i vores liv som vi erfarer dette på grundlag af Guds Kærlighed Kristus - tilgivelse vores synder og omskåret i hjertet ❤️ med kærlighed og frigjort fra loven, gernings retfærdighed, og flyttet over i Guds Livets Ånds "love" - som GUDS BØRN vi ejer den Guds Ånd alene der gør levende og fører til HEL'bredelse og forløsning og Helliggørelse og Frelse i GUDS RIGET med Kristus.


Man ser hans hurtighed i mimik og gestik og hans tale og tanker hvor han hele tiden har næste bog i støbeskeen - han trækker ikke vejret ordentligt og han glæder sig over nu at skulle belære hele verden om hans alene intellektuelle rationalistiske ideer om troen som hokus pokus sort magi - jeg tror dette dogme og vupti jeg er frelst - som sagt dækker dette ikke over hvad TRO og TROEN er hos Paulus - Paulus er religionshistorisk verdenskendt for at repræsentere og præsentere os for det diametralt modsatte synspunkt at TROEN er en konkret substantiel "i Kristus væren's" INKARNATIONS PARTICIPATIONS VIRKELIGHED vi har i GUD gennem GUD HELLIGÅNDENS EKSTATISKE vidunderlige forunderlige gerninger med os.


Fint nok at Bart Ehrman og Jan ABC og VML og Lau Sander Esbensen ikke vil abonnere på en så KRAFTIG SPIRITUALITET - men de skal så bare vide at de i deres manglende forståelse SPIRITUALITET aldrig kan komme i nærheden af at forstå Paulus.

Paulus det religiøse geni der virker mirakler den dag i dag - lige nu i dette øjeblik her og der på jordkloden i den kristendom der vokser med en hastighed i verden sjældent set og det er netop den Paulinske spiritualitet - SPIRIT CHRISTOLOGY - "i Kristus" HELLIGÅNDS SPIRITUALITET der vinder frem. Folk vil have den ægte vare idag - ikke tro som Bart Ehrman og Jan ABC og VML og Lau Sander Esbensen misforstår tro på - som værende et dogme man tror på og så vupti hokus pokus sort magi jeg er frelst - dette er djævelskab og det findes ikke spor hos Paulus af at dette er hvad han mener TRO og TROEN dækker over - tværtimod findes der overalt beviser på at han står for noget substantielt diametralt der stik modsatte.


Jeg er så glad så glad så glad for at jeg har set den Bart Ehrman video (så glad for at jeg hører fra min Timotheus bror Thomas - at han skænker os igen opmærksomhed). Så glad så glad så glad så glad for Jan Krishna Kærlighedens ABC's 💕 engagement og flid og lyst til at arbejde - det klæder fandeme dig Jan Krishna Kærlighedens ABC 💕 at du viser dig fra den side - kæmpe respekt herfra min kære ven (dog ikke broder i Kristus - dog alligevel en potentiel broder - ihvertfald en ven der skal have min broder kærlighed at føle).

👍🙏👍🙏👍👌✌️👊

Jeg er så glad så glad så glad så glad for Tikka og hendes indsats her på siden - jeg kunne sige meget mere om Tikka fordi vores kommunikation ikke længere lider under de kurre på tråden i trådene som tidligere. Et gennembrud efter at vi har kaldt hinanden alt muligt I ikke har godt af at høre (ha ha HansKrist - vi kender din beskidte mund så vi er godt klar over hvad det er der er foregået - fortæl endelig ikke mere herom - du er skrækkelig når du bliver så jord og beton arbejde ligefrem i dit sprog og kalder en spade for en spade uden at du kan se du selv er den største skovl klovn og spade af alle der skulle som din fader Anton altid sagde: "Hans du skulle have din beskidte mund vasket i sæbe" - din far må have været en klog mand modsat sin søn).


Jeg er så glad så glad så glad så glad for at alt det vi snakker om fiser hen over hovedet på sleepy Arne som jeg derfor ikke får på nakken mere da han ikke forstår et ord af det hele når det begynder at sne på Trosfrihed.

Jeg er så glad så glad så glad så glad i HELLIGÅNDEN og i HERREN - i KRISTUS - som det sømmer sig for os at være ifølge Paulus - som han skriver i sit verdenskendte glædesbrev

💕💌💘💌💕
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42478 - 29/12/2023 15:40 Re: Kritikkens præmisser [Re: ]
Anonym
Uregistreret

Kære Jan

Hvordan forstår du forsoningslæren?

Kh Thomas
Top Svar Citer
#42479 - 29/12/2023 16:34 Re: Kritikkens præmisser [Re: Anonym]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Jeg tænker i de samme baner som Bart Ehrman, men vi kommer til at tale om tingene senere i bogen = kapitel 2. Her er der et afsnit, som hedder - forsoningslærens varianter. Lad os derfor vente med vores forståelse...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
annonce
Side 30 af 50 < 1 2 ... 28 29 30 31 32 ... 49 50 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
11/09/2024 21:31
Nyheder fra DR
Vestager overtager fransk kommissærs op..
16/09/2024 21:59
Olietanker slæbt i sikkerhed efter Hout..
16/09/2024 21:36
Dansk morddømt våbenhandler død i fæ..
16/09/2024 20:43
Mand død i arbejdsulykke - fik jernplad..
16/09/2024 19:47
Eksplosion i rørledning ved den amerika..
16/09/2024 19:16
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Mindst 18 er døde i oversvømmelser i C..
16/09/2024 20:23
Torkil Lauesen holdt oplæg i Enhedslist..
16/09/2024 19:52
Kongebuste mangler hovedet - kommune giv..
16/09/2024 18:12
Livstidsdømte Peter Frederiksen er død..
16/09/2024 18:10
Kristeligt Dagblads kulturredaktør: Væ..
16/09/2024 17:30