annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18628079
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2571845
Åndelig Føde 2226820
Et andet syn 2120851
Så er der linet op... 1715461
Galleri
Paul Tillich
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 572 gæster og 253 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 40 af 50 < 1 2 ... 38 39 40 41 42 ... 49 50 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42547 - 05/01/2024 20:18 Re: Kapitel 1 - kristendommens grundmotiv... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Jeg skal ikke kunne sige, om Johanne Agerskov havde en opfattelse af Paulus og forsoningslæren, men det står fast, at teksterne er inspireret af åndelige væsner, og ikke af Paulusforskningen. Bare læs denne afhandling af Paulus...

https://vandrermodlyset.dk/forord-3/

https://vandrermodlyset.dk/paulus/

Den afhandling er lige så relevant i dag - med den nye Paulusforskning - som dengang = den kunne være skrevet i dag. Selvfølgelig ikke af dig ler Men du er så heller ikke et medium for åndelige intelligenser blinker Hvad skal Paulus lovprises for stortchock Meget kan siges om Paulus, men han var en vældig stridsmand for Jesus af Nazareth. Han gik bare lidt galt i byen med et par ting. Det kommer vi til i kapitel 2...

Your friend forever

Krishna

PS: Her er lidt om Johanne og Michael Agerskov, og Johannes far, som var hendes åndelige leder - altså en afdød, men stadigvæk levende person, som kunne kommunikere med hende fra den anden side...

https://da.wikipedia.org/wiki/Johanne_Agerskov

https://da.wikipedia.org/wiki/Michael_Agerskov

https://da.wikipedia.org/wiki/Rasmus_Malling-Hansen

PPS: VML handler om meget andet end forsoningslæren...

https://www.youtube.com/@lydkunsten_dk




PPPS: Jeg har ikke mere at sige til kapitel 1, så vi kan godt gå videre til kapitel 2. Det bliver spændende at komme igang med. Håber på godt vejr for alle...


Top Svar Citer
#42548 - 05/01/2024 20:21 Re: Kritikkens præmisser [Re: ]
Anonym
Uregistreret

Hej Jan

Citat:
Jeg er med på, at Gud har grebet ind, da han/hun sendte Jesus til jorden, men det gik ikke helt efter planen = Jesus endte oppe på et kors = fiasko.


Gik Guds indgriben ikke efter planen, siger du? Det lyder ikke til, at du har så høje tanker om Guds virke og planer.

Det, du siger, minder mig om dette fra Lukas:

"Er du den eneste tilrejsende i Jerusalem, der ikke ved, hvad der er sket i byen i disse dage?" "Hvad da?" spurgte han. De svarede: "Det med Jesus fra Nazaret, som var en profet, mægtig i gerning og ord over for Gud og hele folket – hvordan vore ypperstepræster og rådsherrer har udleveret ham til dødsstraf og korsfæstet ham. Og vi havde håbet, at det var ham, der skulle forløse Israel." - Lukas 24.

Jesus svarer: "I uforstandige, så tungnemme til at tro på alt det, profeterne har talt. Skulle Kristus ikke lide dette og gå ind til sin herlighed?" - Lukas 24

Du kan måske også tænke over følgende ord:

"Timen er kommet, da Menneskesønnen skal herliggøres. Sandelig, sandelig siger jeg jer: Hvis hvedekornet ikke falder i jorden og dør, bliver det kun det ene korn; men hvis det dør, bærer det mange fold." - Johannes 12

"Og når jeg er blevet ophøjet fra jorden, vil jeg drage alle til mig." - Johannes 12

"For vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft" - Paulus (1. Kor. 1)

"For Guds dårskab er visere end mennesker, og Guds svaghed er stærkere end mennesker." - Paulus (1. Kor. 1)


Din overbevisning om, at Jesu død på korset er en fiasko, og at Gud har fejlet, ligger meget langt fra Det Nye Testamente, som netop fremhæver det stik modsatte. Efter min overbevisning.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#42549 - 05/01/2024 21:57 Re: Kritikkens præmisser [Re: Anonym]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Jeg tænker ikke i sådanne baner ler Men det gør du blinker Hvad kan vi bruge Det Nye Testamente til engel Selvfølgelig skulle Jesus dø - ligesom alle andre mennesker - men på et kors? Var det planen? Det tror jeg ikke. Men hvad var så planen heart heart heart heart heart heart heart Hvilke baner skal vi tænke i stortchock Guds baner, siger vi begge yeah Stopper enigheden her hjælp Måske kan vi ikke blive enige om andet, end at vi skal elske hinanden, og det er jo ikke så dårligt...

https://www.youtube.com/@lydkunsten_dk




Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42552 - 06/01/2024 12:01 Re: Kapitel 1 - kristendommens grundmotiv... [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Citat:
Jan ABC:

Jeg skal ikke kunne sige, om Johanne Agerskov havde en opfattelse af Paulus og forsoningslæren, men det står fast, at teksterne er inspireret af åndelige væsner, og ikke af Paulusforskningen. Bare læs denne afhandling af Paulus...

Den afhandling er lige så relevant i dag - med den nye Paulusforskning - som dengang = den kunne være skrevet i dag. Selvfølgelig ikke af dig. Men du er så heller ikke et medium for åndelige intelligenser. Hvad skal Paulus lovprises for. Meget kan siges om Paulus



"at teksterne er inspireret af åndelige væsner, og ikke af Paulusforskningen."

Sådan er der ikke noget der fungerer. Uanset hvad man er inspireret af (åndelige væsner) så tager inspirationen udgangspunkt i hvad vi allerede ved før inspirationen og igen vores fortolkning inspirationen tager også udgangspunkt i hvad vi ved og hvad vi ønsker at bruge inspirationen til.

Psykoanalysen har bevist at der intet opstår ud af det blå.


"Bare læs denne afhandling af Paulus.."

Det kunne jeg aldrig finde på - og der har været en kritik og drøftelse af forsoningslæren i 2000 år. Og der findes iøvrigt ikke nogen forsoningslære hos Paulus - han beskriver noget i et gængs den tids sprogbrug - sådan man tænkte om tingene og med oversættelse til latin (der er et anderledes sprog end græsk - nemlig juridisk betonet) gik det helt galt og pludselig var der forsoningslære perspektiv inde over som ikke eksisterede i det oprindelige græske sprog.

Paulus af alle ville aldrig godkende at Helligåndens Karismatiske ÅndsGaver der var den naturlige ledelse af menighederne og Kirkerne skulle erstattes af Kirkens Rationelle Dogmatiske læresætninger. Og pludselig var det disse der var hvad kristne skulle tro på. Paulus har bekæmpet en sådan tankegang med næb og klør sålænge han levede og kan nu engang ikke være skyldig i hvad der sker efter hans død.

Som Albert Schweitzer siger så taber Paulus efter sin død indflydelsen på Kirken der udvikler alle disse Kirkens Dogmatiske læresætninger også det vi forstår ved forsoningslæren. Paulus har med sine Breve gjort alt hvad er menneske kan gøre for at det aldrig må udvikle sig i den retning - fordi TRO og TROEN hos Paulus intet overhovedet har at gøre med at tro på Bibelen eller Kirkens Dogmatiske læresætninger inklusivt forsoningslæren.

Hvis man er modstander af at kristne bliver mødt med en forsoningslære de skal sluge er Paulus en ven man skal alliere sig med - fordi hvis man går til ham, brevene hans, er der sikret i al fremtid at TRO og TROEN - det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET aldrig kan blive en forsoningslære - det er simpelthen en umulighed.

Paulus har beskrevet så tydeligt hvad TRO og TROEN er - men han dør og taber indflydelse og Kirken udvikler sig væk fra Paulus og hans opfattelse TRO og TROEN - nemlig at have modtaget Helligåndens Ekstatiske Karismatiske ÅndsGaver - også sådan Kirken skulle lade sig lede - ikke af Dogmatiske Læresætninger.

Mister et menneske TROEN ifølge Paulus har det ikke mistet troen på Bibelen eller troen på Kirkens Dogmatiske Læresætninger. Dette er ikke hvad TRO og TROEN betyder hos Paulus - nej at have TRO og TROEN er at være fyldt med GUD HELLIGÅND - Guds Ånd.

Spørg læger og psykologer og psykiatere om ikke Paulus har ret? Jo vil de svare, er menneske der har mistet TROEN har mistet ÅNDEN er ikke længere grebet af den samme GEJST og ÅND som tidligere.


"Den afhandling er lige så relevant i dag - med den nye Paulusforskning - som dengang"

VRØVL - du ødelægger det religiøse spirituelle.

Helligåndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer - inspirationer fx - ødelægger ikke vores forstand - sætter ikke vores forstand ud af funktion. Alle vores Forstands eller Fornufts Strukturer forbliver - vi bliver ikke mærkelige og alternative begavede. Religion og det religiøse spirituelle er ikke at opdigte alt muligt der ikke har sin gang på jorden.

Mvh HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42554 - 06/01/2024 16:21 Re: Kapitel 1 - kristendommens grundmotiv... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Jeg kan godt være med til, at Johanne Agerskov har hørt om Paulus og forsoningslæren - hendes far var trodsalt præst. Men jeg var altså pænt uvidende om Paulus og forsoningslæren, indtil jeg stødte på VML. Da var jeg 23 år gammel. Jeg havde dog et problem - såvidt jeg husker - med Jesus på korset, dengang jeg skulle konfirmeres. Blev ikke konfirmeret. Måske havde jeg hørt navnet Paulus, før jeg stødte på VML, men jeg forbandt ham ikke med forsoningslæren. Det hele var nyt for mig. Undtaget altså lige det med Jesus på korset. Svært at undgå det kors ler Og konfirmationen blinker Jeg kan ikke lige huske, hvad mit problem med kristendommen var på daværende tidspunkt - hvorfor jeg ikke ville konfirmeres. Var det Jesus på korset eller dåben eller begge dele. Det fortaber sig i tågerne. Jeg er desuden med på, at noget kommer af noget, og der ikke opstår noget ud af det blå. Mener du, at Johanne Agerskov - med den nye Paulusforskning - ville være blevet inspireret til noget andet af de åndelige intelligenser? At denne afhandling ikke står fast...

https://vandrermodlyset.dk/forord-3/

https://vandrermodlyset.dk/paulus/

Hvis det var sandheden igår, så er det vel også sandheden idag? Ændrer SANDHEDEN sig med tiderne? Du vil ikke have noget med forsoningslæren at gøre. Den passer ikke ind i din forståelse af Paulus. Som sådan har Paulus (sjovt nok) reddet dig fra at tænke i sådanne baner. Du læser ikke Paulus som os andre, og det er helt i orden med mig, for det handler om at få forsoningslæren ud af kristendommen = Jesus har ikke sonet vores synder = vi skal selv stå til ansvar. Det betyder ikke, at der ikke er tilgivelse for vores synder, når vi angrer og beder. Gud tilgiver alt. Gør vi det samme...

https://vandrermodlyset.dk/16-reinkarnation/

Lad os alle bede...

https://www.youtube.com/@lydkunsten_dk




Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
annonce
Side 40 af 50 < 1 2 ... 38 39 40 41 42 ... 49 50 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
11/09/2024 21:31
Nyheder fra DR
Vestager overtager fransk kommissærs op..
16/09/2024 21:59
Olietanker slæbt i sikkerhed efter Hout..
16/09/2024 21:36
Dansk morddømt våbenhandler død i fæ..
16/09/2024 20:43
Mand død i arbejdsulykke - fik jernplad..
16/09/2024 19:47
Eksplosion i rørledning ved den amerika..
16/09/2024 19:16
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Mindst 18 er døde i oversvømmelser i C..
16/09/2024 20:23
Torkil Lauesen holdt oplæg i Enhedslist..
16/09/2024 19:52
Kongebuste mangler hovedet - kommune giv..
16/09/2024 18:12
Livstidsdømte Peter Frederiksen er død..
16/09/2024 18:10
Kristeligt Dagblads kulturredaktør: Væ..
16/09/2024 17:30