annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18628079
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2571845
Åndelig Føde 2226820
Et andet syn 2120851
Så er der linet op... 1715461
Galleri
Symbol
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 536 gæster og 185 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 15 af 50 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 49 50 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42351 - 14/12/2023 23:48 Re: Kritikkens præmisser [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Tak for dette dit indlæg Jan ABC

Dog springer jeg nu i emnet

Ja springer til vores problemer med Gerth - hop endelig over i tråden og støt Tikka og undertegnede i at nu er nok nok - vi kan ikke klare mere hvis Trosfrihed fortsat skal kunne tiltrække nye debattører og være et sted folk kigger ind og læser.

Nu skal noget gøres - kan du ikke kigge over i tråden og bakke Tikka og undertegnede op i at nu er nok nok

Vi kan ikke for vores eget omdømme og Trosfriheds omdømme fortsætte med Gerth ombord

DET MÅ STOPPE NU
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42354 - 15/12/2023 00:11 Re: Kritikkens præmisser [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Det hele er vist fjernet = er røget ud eller i skraldespanden, så...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42359 - 15/12/2023 11:47 Re: Kritikkens præmisser [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Kære Jan Krishna Kærlighedens ABC

Tak min ven heart


3 ting vil jeg lige runde med dig:


1):

Citat:
Jan Krishna ABC:

Vi er ved at nærme os en forståelse af hinanden - hvordan vi tænker - hvad vi er præget af. Har ikke videre lyst til at ændre på dig. Som sådan er du et fantastisk menneske ❤️ Det er alle inderst inde. Mon vi er ved at blive mystikere på vores gamle dage?


a):

Det skyldes at vi nu lytter til hinanden, har sat tempoet så meget ned at vi har tid til at læse hinandens indlæg. Denne gensidige respekt for hvad den anden skriver. Jeg vil rose dig her - hvordan pokker er du blevet så rummelig at du magter at lytte til HansKrist - dette er stort set ikke set siden Flemming Vang og Kræn-p og Anne ALH og Board (jøde). Tusind tak Jan. Når du lytter til mig bliver det så meget nemmere for mig også at lytte til dig.


b):

At vi ikke nødvendigvis kræver enighed i trosspørgsmål - men at vi respekterer hinandens forskelligheder. Nøjagtig som Paulus forsøgte skulle gælde i de paulinske urkristne menigheder, at de skulle respektere hinandens forskelligheder mht trosspørgsmål og religiøse traditioner (fx kostforskrifter og hovedbeklædning for kvinder), men at vi til trods skulle kunne være "i Kristus" sammen som brødre og søstre, - læs fx Troels Engberg Pedersen bog om Paulus og Identitet (eller hold øje med HansKrist)).




2):


Citat:
Jan Krishna ABC:

Her et lille udvalgt stykke tekst fra Vandrer mod Lyset! (Redigeret med kærlig hånd)

'Det må stå klart for enhver, at alt, hvad der på det religiøse Åndslivs område er tilført menneskeheden af åndelige værdier af større eller mindre lødighed, kun er givet i stykkevis, ofte med lange mellemrum, og mer eller mindre forvansket af den Ældste, der til alle tider og ved alle midler har søgt at dække over de absolutte og rene sandheder, for at menneskene ikke skulle få nøjagtigt kendskab til dem.

Men de, der kan og vil drage paralleller mellem alle religioner fra de allerældste tider til nutiden, vil overalt kunne finde en del af Lysets Sandheder, ofte de samme, kun gentagne i en noget anden form, men alle mer eller mindre tilslørede af menneskegjorte dogmer og iklædte menneskelige tanker og vildfarelser.

Derfor har intet religiøst samfund ret til at tro og udtrykke, at de, der bekender sig til den af deres samfund knæsatte religion, ejer den eneste saliggørende tro, at de alene er de udvalgte, at de alene skal arve Guds Rige og eje det evige Livs Gave i herlighed og glæde, og samtidig bandlyse og ringeagte anderledes tænkende og anderledes troende mennesker, da et sådant snæversyn, en sådan selvhævdelse på ens medmenneskers bekostning, er den største af alle religiøse vildfarelser.

Det Evige Liv tilhører enhver, der vil modtage det; Guds Rige står åbent for alle; hvert eneste menneske ejer Guds Kærlighed; mod alle viser Han den samme Tålmodighed, den samme Barmhjertighed ; ikke for eet eneste Menneske lukker Han sit Hjerte, og ikke for een eneste lukker Han Faderhjemmets Porte; thi for Gud; Menneskeåndens Skaber og Fader, kommer det ikke an på, hvilken jordisk tro den enkelte bekender sig til med hånd og mund, men på det ene: Om menneskene i sind og i hjerte, i tanker og i handling lever efter den tro, som de bekender sig til, uden at hænge sig i troens ydre former, i de menneskegjorte dogmer, det vanemæssige og det påtvungne, der ikke har nogen som helst åndelig værdi for Evighedslivet; kun det, som kalder på, vækker og fastholder det bedste, det ædleste og det skønneste i menneskets tanke- og følelsesliv, kun dét, har blivende og uudslettelig værdi for den enkelte'.

VML s, 306-307


heart heart heart heart heart heart

a):

Tusind tak Jan, for at du bringer så smuk en tekst fra VML - første gang jeg møder en VML tekst der ikke støder mig væk eller får mig til hovedrystende med et overbærende smil vende mig mod andre vigtigere ting her i livet.


b):

Hvis du gerne vil forstå min fascination og kærlighed til Paulus så skyldes det at han står for det samme - den samme humanitet og Frihed og Kærlighed ind i verden - nemlig Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os. Romerbrevet 5.

Citat:
Læs her kristendommens essens i en nøddeskal 2 Kor 3:


I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.

"Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed. Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er.




3):



Citat:
Bogen "Paul among the people" er gjort con amore, for tilskyndelsen til at skrive bogen kommer fra en studiekreds, hvor Sarah Ruden fik præsenteret Paulus som en tvivlsom type, hvis forkyndelse nærmest var i modstrid med Jesu lære. Derfor er det med stor skepsis, hun nærmer sig Paulus, som hun som klassisk filolog har gode forudsætninger for at læse.



"tilskyndelsen til at skrive bogen kommer fra en studiekreds, hvor Sarah Ruden fik præsenteret Paulus som en tvivlsom type, hvis forkyndelse nærmest var i modstrid med Jesu lære. Derfor er det med stor skepsis, hun nærmer sig Paulus"


en studiekreds, hvor Sarah Ruden fik præsenteret Paulus som en tvivlsom type, hvis forkyndelse nærmest var i modstrid med Jesu lære


a):

Kære Jan Krishna Kærlighedens ABC - må jeg spørge dig og tusindvis - ja hundred tusindvis - ja millioner - ja en milliard eller flere milliarder af mennesker - er der en KLOKKE der begynder at RINGE når du læser ordene og sætningen ovenfor???

Det må der være!


Her på Trosfrihed kender vi mht til følgende:

en studiekreds, hvor Sarah Ruden fik præsenteret Paulus som en tvivlsom type, hvis forkyndelse nærmest var i modstrid med Jesu lære

- Somo - Lau Sander Esbensen GK - VML - Jan ABC - Arne - Tikka - Bjørn - Michael jmp - Peter Rubæk - Visdom - Esther Zenia med mange mange flere der fremfører konstant de samme synspunkter - ja en majoritet af debattører der overfalder Paulus og påstår han har forvansket og korrumperet hvad Jesus stod for.

Spørgsmålet er kendt i teologien og går under følgende overskrifter:

Jesus eller Paulus (de er forskellige og uforenelige)

Jesus og Paulus (de to harmonerer trods eventuelle forskelle)


b):

Lyt til Bibelen Leth Fortalt igår om 1 Thessaloniki Brevet. Og få på den måde styr på Jesus og Paulus - at den teologiske poetiske Jesus figur i Evangelierne er mange mange mange år væk fra historiske Jesus (at Paulus er tæt på Jesus - ja han omgås de mennesker der kendte Jesus og var stærkt påvirket af Jesus - havde en bekendelse til ham som Messias) og at Evangelierne ikke er tænkt som historiske dokumentariske beskrivelser af Jesus liv - men altid har været teologiske biografier om Jesus der skulle legitimere de urkristne menigheders bekendelser og tro på Jesus som værende Messias - græsk Kristus.

Markus Evangeliet er fra en paulinsk menighed.

Johannes Evangeliet er i endnu højere grad fra en paulinsk menighed - og så er det skrevet af en elev og kæmpe fan til Paulus.

Matthæus Evangeliet er fra en jøde kristen menighed og er et voldsomt angreb på Paulus.


c):

Sarah Ruden der er klassisk filolog - det vil sige hun forstår sproget i dets historiske kontekst og hun forstår sig på oversættelser og fejl oversættelser. Hun vælger nu at komme til bunds i om hendes og "al verdens" aversioner og modstand imod Paulus nu også holder stik eller er manden blevet groft fejltolket og gengivet???

Som klassisk filolog begynder Sarah Ruden at studere de Paulinske Breve - hvad når hun frem til efter hendes Paulus studier, der udkommer i bogen "Paul among the people":


Citat:
1):

først og sidst påviser hun, i hvor høj grad Paulus' virksomhed betød et kvantespring fremad i henseende til humanitet. Det skete ikke mindst i kraft af hans breve, der er en sublim blanding af "peptalk", praktiske anvisninger, poesi og teologi. Heraf fremgår det, at Paulus var lige så stædig som stejl, for han indsyltede ikke de urkristne menigheder i klister og sentimentalitet, men var en eksponent for åndelig myndighed og mod, hvorfor Sarah Ruden allerede i sit forord konkluderer: "Intet andet intellekt har bidraget så meget til at forme os."


2):

Passager, man tidligere har læst som rent aversions-delirium i forhold til homoseksuelle, viser sig nemlig i Rudens udlægning at have en ganske anden betydning. Det er pædofili, som Paulus har haft i tankerne, for overgreb mod drenge gik i svang på Pauli tid, og en dreng, som havde været udsat for overgreb, blev regnet for mindreværdig, hvorimod voldtægtsmanden kunne vigte sig af sin mandighed. Som Sarah Ruden påpeger, så er det historiens ironi, at Paulus har ry for at være bigot: "Han udfordrede århundreders afskyelige praksis i bestræbelsen på at tilvejebringe et mere retfærdigt, mere kærligt samfund."


3):

Og i sin samtid blev Paulus da også hørt som den, der forkyndte evighedens perspektiv og dermed satte mennesket fri. I stedet for at undertrykke kvinder, slaver og homoseksuelle så kæmpede Paulus tværtimod for at gøre dem til en del af det kristne fællesskab.

4):

Derfor er det heller ikke tilfældigt, at de to største folkelige bevægelser i USA´s historie – kampen for slaveriets ophævelse i 1861-1865 og borgerrettighedsbevægelsen i 1960'erne – var motiverede af blandt andet de advarende ord, Paulus skrev til dem, der holdt slaver: "I ved jo, at de og I har den samme Herre i himlen, og han gør ikke forskel på nogen."



d):

Christian Braad Thomsen's løsrevne Paulus citater fra en Information avis artikel - som Arne med stor begejstring har fremført - som med al tydelighed ifølge Arne og Christian Braad Thomsen skulle vise være bevis for at Paulus var kvinder hader og modstander af homoseksuelle kærligheds forhold - er i Sarah Ruden perspektiv lige værd at gøre ophold ved.

Vi ser nu at det var pædofili og voldtægt mod mindreårige der ingen juridisk beskyttelse overhovedet havde i det romerske imperium som Paulus tordnede imod.

Her er det lige sjovt at bemærke at Christian Braad Thomsen er fortaler for hvad vi betragter som pædofili - altså sex med det vi betragter som mindreårige.

Så måske ikke så mærkeligt at Christian Braad Thomsen (og ja Somo) hader Paulus for han er jo deres fjende nummer 1.


e):


Om Paulus og kvinder ved vi

Paulus erklærede der ikke var forskel på mænd og kvinder - i de Nye kristne samfund - blandt kristne

At en kvinde kunne være OVERHOVEDET (apropos det med hvem der er hovedet) for en hel menighed - som når Paulus skriver "Kloe's folk"

At en kvinde kunne være præst - Føbe

At en kvinde kunne være ikke bare Apostel men endda den ansete blandt alle Apostlene og endvidere have været "i Kristus" mange år før Paulus (så hun må dæleme have været en af de allerførste Jesus tilhængere da Paulus i Damaskus iklæder sig Kristus tre år efter Jesus korsfæstelse).
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42360 - 15/12/2023 15:53 Re: Kritikkens præmisser [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

En klokke ringer hos mig ler Forstår dig godt heart Mit problem med Paulus består hovedsageligt i forsoningslæren. Som der står her...

https://da.wikipedia.org/wiki/Vandrer_mod_Lyset

Citat:
Paulus - Saul - beskrives som 'en vældig stridsmand for Jesus af Nazareth', men også han blev på nogle punkter vildledt af Djævelen og blandt andet inspireret til forsoningslæren: 'Og saaledes blev da Sauls Lære om Jesus af Nazareths Menneskevorden en Blanding af Lys og Mørke' (side 69).

Hvad vidner Paulus breve om? Det kommer vi til at tale meget om i løbet af bogen. Jeg har desuden lyttet til dagens...

https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibe...rev-16122311504

og det var virkeligt berigende = forstår det hele bedre nu tommelop For mig var/er der tale om en VML udsendelse blinker Mon ikke alle (nu) forstår din fascination og kærlighed til Paulus engel Jeg gør i hvert fald. Nu må jeg se at få læst kritikkens præmisser - en forbemærkning - en gang mere - inden vi går videre med bogen. Glæder mig til kapitel 1 - kristendommens grundmotiv...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42361 - 15/12/2023 16:46 Re: Kritikkens præmisser [Re: ]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Jeg vil lige komme med begyndelsen på kritikkens præmisser - en forbemærkning - for det giver andre bedre mulighed for at forstå og deltage i samtalen...

Citat:

Kritikkens præmisser:
En forbemærkning



Den svenske filosof og nærmest selvlysende ateist Ingemar Hedenius antændte for 70 år siden en ret intens teologisk debat i Sverige ved at stille et, skulle man tro, helt uskyldigt spørgsmål: Hvordan tager den kristne tro sig ud for én, der ikke er kristen? Hvordan vil et gennemsnitsfornuftigt menneske fx forholde sig til kristendommens påstand om, at Gud er kærlig og har skabt verden ud af intet, hvorfor verden er god, selvom den åbenlyst er plaget af død og uundgåelig lidelse? Eller at Gud ofrede sin søn på korset af kærlighed for, at vi andre kunne frelses? For mange ligger svaret lige for: Man vil have utroligt svært ved at tro på det. Hvordan skulle man kunne få sig selv til det?
I sin kritik af den kristne tro - og tro generelt - appellerer Hedenius, med rette mener jeg, til den troværdighedsforventning, vi som moderne, søgende mennesker bør møde enhver verdensforklaring med, også den religiøse. Den forventning udmønter sig i nogle formelle krav, en troslære bør leve op til - hvad den kristne troslære, som vi skal se, har svært ved. Det ser man i dens svar på konkrete trosspørgsmål. Men før vi når til det, handler det om, hvad det er for krav, og hvad der begrunder dem.

Troslærens opgave
Al tro er båret af en

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
annonce
Side 15 af 50 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 49 50 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
11/09/2024 21:31
Nyheder fra DR
Olietanker slæbt i sikkerhed efter Hout..
16/09/2024 21:36
Dansk morddømt våbenhandler død i fæ..
16/09/2024 20:43
Mand død i arbejdsulykke - fik jernplad..
16/09/2024 19:47
Eksplosion i rørledning ved den amerika..
16/09/2024 19:16
Trump giver Harris og Bidens retorik sky..
16/09/2024 19:14
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Kongebuste mangler hovedet - kommune giv..
16/09/2024 18:12
Livstidsdømte Peter Frederiksen er død..
16/09/2024 18:10
Kristeligt Dagblads kulturredaktør: Væ..
16/09/2024 17:30
Hvilken bog er din favorit? Vær med til..
16/09/2024 17:15
Palæstinas Plads i København nærmer s..
16/09/2024 17:03