Tikka:
Paulus er som omvendt fundamentalistisk jøde, blevet en fundamentalistisk kristen og hans tro skulle gerne være hans egen, uanset hvor han har den fra – du ved, det der kan blive tro, kommer udefra – men for at det kan blive en virkelig virkelighed for én selv må man tage det ind og gøre det til en del af én selv. Man iklæder sig troen - det man tror - og ser verden derigennem.
Nej Paulus er ikke fundamentalistisk kristen ifølge den faglige saglige videnskabelige forskning - tværtimod er han Frihedens Apostel og Tænknings Skytshelgen.
Og han er med i flere demokrati kanon.
Paulus kan selvfølgelig læses som fanden læser Bibelen og tro kan forvanskes til vores moderne fejlagtige forståelse tro.
Jeg vil ikke gentage hvordan TRO skal forstås hos Paulus - det har jeg gjort så ofte.
Tikka:
og hans tro skulle gerne være hans egen, uanset hvor han har den fra – du ved, det der kan blive tro, kommer udefra – men for at det kan blive en virkelig virkelighed for én selv må man tage det ind og gøre det til en del af én selv.
"men for at det kan blive en virkelig virkelighed for én selv må man tage det ind og gøre det til en del af én selv."Dette findes der ikke spor af hos Paulus. Og det er noget gøjl ingen andre i hele verden nogensinde har sagt hvis vi ser bort fra dig Tikka. Hvad jeg hævder om Paulus har jeg utallige videnskabelige eksperter til at støtte op om og her kan jeg bare nævne Luther - Albert Schweitzer - Rudolf Steiner - Nicolai Berdyaev - Paul Tillich og Karl Barth og Regin Prenter. Men du kan ikke finde en eneste der underbygger din påstand om autosuggestion og hjernespind der ender op noget med en virkelig virkelighed. Og kan du må du gerne give mig referencer til andre tænkere.
Du har ret - dine fejlagtige læsninger Paulus er hjernespind og de gør at du fx fuldstændig er ude af stand til at læse en lang række kapitler hos Paulus fx 1 Kor 15 fra vers 35 - for ikke at tale om 1 Kor 2 og 2 Kor 3 og Rom 8 og ja hele Galaterbrevet - måske også derfor du aldrig referere derfra men meget smart springer disse paulinske nøglekapitler over da der står det stik modsatte hvad du hæver om Paulus.
Tikka:
Man iklæder sig troen - det man tror - og ser verden derigennem.
Man iklæder sig KRISTUS hvilket Paulus skriver flere steder og det stemmer jo så med at TROEN er lig med KRISTUS - de Nye Skabninger vi er i KRISTUS qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.
-0-0-0-
Du virker ikke særligt interesseret i Paulus - var du ville du nok tillægge alle kapitler og Breve hos Paulus en værdi og betydning men du har valgt nogle få steder som du tolker på helt din egen måde - nemlig din egen forståelse tro der bestemt ikke er den måde Paulus forstår TRO på - nemlig retfærdiggjort af TRO og som Abraham havde TRO.
Hvordan kan du overse
Begivenheden Kristus og vores væren i Kristus???
Over 50 gange skriver Paulus eksplicit om dette at være i Kristus og det er implicit over 100 gange da retfærdiggjort af TRO betyder det samme.
Alt hos Paulus er bygget op omkring Begivenheden KRISTUS og centreret om vores i KRISTUS VÆREN.
-0-0-0-
Men din ihærdighed er rørende når man tænker på at det hele er hjernespind - hvilket det jo vitterligt også er som du forstår tingene.
Hvis noget var hjernespind ville jeg flygte og opgive dette og begynde at beskæftige mig med noget andet der kunne gøre mig mere virkeligheds orienteret - men det er som om du ikke har fundet et alternativ til hjernespind og når du endelig forsøger får vi nogle meget vage betragtninger om at være i nuet.
Der er ingen SPIRITUALITET - ingen glæde og entusiasme og ekstatisk begejstring og engagement som hos Paulus. Paulus har netop forandret verden fordi han ikke er flad eller uinspireret Åndsforladt og Gudsforladt. Hvad Ånden/Gud udretter i vi mennesker har Paulus redegjort ret præcist for og det stemmer med moderne videnskabelig psykologi på neurovidenskabelig grundlag.
Hvordan kan Paulus kendere i verdensklasse sige følgende der strider direkte imod hvordan du Tikka læser og forstår Paulus - følger her:
Paul Tillich:
The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.
The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.
Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.
Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.
TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.Ofte har jeg tænkt på; hvorfor møder vi hos Tikka intet der er i nærheden af ovenstående (jeg kunne også have taget Albert Schweitzer citater med).
Derfor jeg kalder dig flad fordi du er så glædesløs og helt uden tegn på nogen som helst ekstatisk begejstrings struktur og entusiasme (i Gud Væren). Du virker så aldeles Gudsforladt eller Åndsforladt - alt det der er så stærkt hos Paulus hos Paul Tillich og Luther og R Otto og Albert Schweitzer.
Hvis jeg skal lære at forstå Paulus ville jeg så gå til Tikka eller Paul Tillich og Luther og Albert Schweitzer.
Nu havde jeg stiftet bekendtskab med Paul Tillich og Luther og Albert Schweitzer og Rudolf Steiner med mange flere omkring Paulus før jeg mødte Tikka.
Nå hvad jeg vil sige er at Paul Tillich og Luther og Albert Schweitzer er anerkendte Paulus kendere. Og deres indføring i Paulus stemmer nøjagtig som jeg selv læste Paulus.
Hvor jeg blev fyldt med
Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew.
TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Fyldt med GUD som NÆRVÆRENDE VIRKELIGHED og bestemt ikke som noget "Tikka troet eller forestillet" og bestemt ej heller som en virkelig virkelighed = hjernespind - nej det hele viste sig at stemme nøje overens med den nyeste hjerneforskning og psykologi. Så jeg befandt mig i samme virkelighed som den naturvidenskabelige virkelighed eller den virkelighed naturvidenskaberne forsøger at trænge dybere og dybere ind på eller ind i.
-0-0-0-
Tikka:
du ved, det der kan blive tro, kommer udefra – men for at det kan blive en virkelig virkelighed for én selv må man tage det ind og gøre det til en del af én selv.
Nej det ved jeg ikke Det er noget vrøvl fra ende til anden hvad du skriver. Paulus er religionshistorisk verdenskendt for det stik modsatte. 1 Kor 2 og 2 Kor 3 underminerer fuldstændig dine påstande om Paulus.
Tro kan aldrig komme udefra mennesker eller fra tradition og overlevering - ja jeg ved ikke hvor mange gange Paulus afviser sådan noget pjat.
Det er Gud Helligåndens værk eller gave.