annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist ,(1 usynlig), 41 gæster og 363 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 5 < 1 2 3 4 5
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45014 - 03/03/2025 14:33 Re: Hvad er meningen? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg føler mig ikke angrebet af dig, men jeg bliver snotforvirret, når jeg ser dine omfattende og kyndige bibelske argumenter, og du så samtidig skriver:
Citat:
Jeg har ingen egen opfattelse af det guddommelige, da jeg ikke tror på en gud. Jeg kan strække mig til, at begrebet gud bruges i stedet for ordet livskraften, men det betyder ikke, at livskraften for mig er guddommelig.
Jeg ser livskraften som stærk, til tider smuk, men også uforståelig, når der tænkes over det, men guddommeligt. Nej.
Min umiddelbare kommentar er:
Når du skriver:
Citat:
Jeg har ingen egen opfattelse af det guddommelige, da jeg ikke tror på en gud.
så er mit spørgsmål:
Kunne man ikke fornemme eksistensen af guddommelighed uden en person, som benævnes Gud - altså at det guddommelige er langt højere end noget med personer, er ufatteligt for os mennesker, men dog kan fornemmes som værende?
Det er nogenlunde sådan, min oplevelse er.
Er dèt en umulighed for dig? smiler

Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
#45015 - 03/03/2025 14:33 Re: Hvad er meningen? [Re: Tikka]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

SVAR: Min forståelse af Jesu genkomst er, det skulle ske lige før de hellige - både de døde og levende bliver ,,hentet,, af Jesus og forvandles til et himmelsk evigt liv. Begge hændelser ganske usynligt for øjet, lige før dommens dag, som Paulus også først troede ville ske i hans levetid på jord, men det er klart, hvis forventningen opfyldes ændre den åndelige oplevelse sig.
… men de kristne venter stadig. Hvorfor? Hmm – måske fordi jorden ikke er renset for ugudelige, og der stadig er kristne på jord?

Dette er simpelthen meningsløst at drøfte tingene på en så bogstaveligt overtroisk hjernespinds agtig naiv barnlig måde. Jeg vil ikke være med på sådan et JV bibelfundamentalistisk hjernespinds niveau for debat.

Det giver ingen mening - ej heller for dig selv - du er jo bund ulykkelig og helt uden hjerte og åndelig forståelse tingene.

Det er jo voldtægt og hjernevask du docerer. Ikke så mærkeligt du går udenom de fleste kapitler hos Paulus.

Jeg synes det er trist med dit virke her på Trosfrihed hvor du med en sjælden brændende iver beskriver kristendommen som JV bibelfundamentalisme. Endnu mere komisk bliver det når du dog selv ikke vil have med det hele at gøre, du er erklæret ateist og påstår at den kristne SPIRITUALITET er hjernespind.

Måske du slet ikke er i nærheden af at have forstået Paulus og ja den urkristne "i Kristus SPIRITUALITET - HELLIGÅNDS SPIRITUALITET.

Men heldigvis lader de kristne sig ikke forstyrre af dig og din mærkværdige dagsorden her på Trosfrihed.

Og nu igen igen igen igen igen du fortsætter med din misforståelse hvordan Opstandelsen skal forstås hos Paulus. Ingen fagteologer er enige med dig i at vi kan tillægge Paulus den forståelse opstandelsen Evangelierne giver anledning til.

Hvorfor er du slet ikke interesseret i at forstå Paulus på det punkt? Både TROEN og hvad Opstandelsen betyder hos Paulus nægter du at undersøge. Det betyder hvad JV Tikka mener det betyder.

Nå men jeg kunne virkelig opfordre dig til at studere Paulus og vores egen HansKrist og ja andre fx Paul Tillich. Du aner simpelthen ikke hvad det er du afskærer dig selv fra.

Men jeg kan godt se hvis du er besat af den agenda med vold og magt at udlægge kristendommen som JV BIBELFUNDAMENTALISME og nægte enhver dybereliggende undersøgelse det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET - og Kirkeliv -- -- så kommer du jo aldrig videre - hvem opgiver en besættelse. Til trods du har erklæret denne besættelse for at være hjernespind - så kan du alligevel ikke komme fri her af - din manglende åndelige forståelse tingene som Paulus siger.
#45016 - 03/03/2025 14:49 Re: Hvad er meningen? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Jeg har ingen egen opfattelse af det guddommelige, da jeg ikke tror på en gud. Jeg kan strække mig til, at begrebet gud bruges i stedet for ordet livskraften, men det betyder ikke, at livskraften for mig er guddommelig.
Jeg ser livskraften som stærk, til tider smuk, men også uforståelig, når der tænkes over det, men guddommeligt. Nej.

Citat:
Arne:

mit spørgsmål:
Kunne man ikke fornemme eksistensen af guddommelighed uden en person, som benævnes Gud - altså at det guddommelige er langt højere end noget med personer, er ufatteligt for os mennesker, men dog kan fornemmes som værende?

Stakkels jer to gudløse ateister der er så bange for at forstå at det med Gud og det guddommelige aldrig må være uden ansigt og personhed - Guds BILLEDE'lighed og Kommunikation - relationel samspil mellem personer. Det med Gud må aldrig være under person planet - under vores JEG'DU BØNS'HØRENDE SAMTALENDE KOMMUNIKERENDE FADER'SØN VIRKELIGHED med GUD og næsten - vores medmennesker.

Hvad tænker du på HansKrist?

Prøv at gå dybere ind i vores biologi og biologisk væren - hvordan livet er for levende væsener. BIOLOGI er KOMMUNIKATION - dette er det nye paradigme indenfor biologien. Der er ikke bare væren - noget der er (det værende) Nej alt værende er til i kommunikation og indbyrdes dynamisk samspil. Og det er dette kommunikerende dynamiske samspil der har mange dobbelt menneskets LIVSKRAFT. Vi ved dette fra at straks vi kommer op i ANSIGT og BILLEDE'lighed og Kommunikation da forsvinder vores depressive stemninger og Helligåndens Glæde og Jubel og EKSTATISKE BEGEJSTRING indfinder sig. Også derfor Paulus siger syng og spil for Herren - aldrig har vi et mere levende karismatisk ANSIGT og PERSON end når vi synger - det mange dobler vores vitalitet og energi - LIVSKRAFT og modstandskraft - immunforsvaret.

Læs fx HansKrist og begynd at forstå lidt om livet og hvilken væren der gælder biologisk liv. Nemlig KOMMUNIKATION:

Citat:
Livskraft

Hvis livet er i kraft af Gud - kan vi jo godt sige at Gud er eller råder over livskraften. Men også livsånden - Ånden der giver os liv og kraft.

Men mennesket er mere end et vitalt væsen - mennesket er et levende Ånds'væsen eller åndeligt væsen - et Billede'ligt (skabt i Guds Billede som vi er) Person'væsen - der lever seende og hørende Ansigt til Ansigt i begejstret glædesfyldt jublende kommunikation med Gud og andre mennesker.

Vi ser dette første gang ret for alvor når forældrene kommunikerer face to face sprogligt og højlydt smilende - jublende og grinende - til deres små børn. Barnet reagerer på ANSIGT og PERSON - fordi vi er skabt i dette Guds Billede.

Vores livskraft og humør (livlighed og glæde) afhænger af vores Billede'lige Ansigtelige Personlige kontakt og kommunikation med Gud og andre mennesker. Behøver du nævne Gud - kunne du ikke nøjes med at skrive:

Vores livskraft og humør (livlighed og glæde) afhænger af vores Billede'lige Ansigtelige Personlige kontakt og kommunikation med andre mennesker.

Nej for Gud er vores levende livlige responderede kommunikerende personhed, gennem vores billedlighed (smukke ansigt) og ansigtelighed der gør at vi allerede som små børn genkender og spejler os i andres Personhed Billedlighed og Ansigt.

Alt dette her har kristendommen indfanget og forstået ud fra Paulus og alle hans poetiske meget smukke Ikon Kristologiske Teologiske beskrivelser (læs hvad HansKrist har skrevet herom i forum Galleri tråden Kristus Ikon).

Vores livskraft afhænger fuldstændig af vores "brain face heart" - personlige livlige begejstrede kommunikation andre mennesker og Gud - gennem Bøn.

Ingen mennesker nøjes med kun at kommunikere med andre mennesker - nej alle mennesker kommunikerer også med Gud igennem Bøn. Drømmene er et stærkt bevis herpå - alle disse utallige PERSONER eller Arketyper med Ansigt vi her møder.

Så vi har ikke bare livskraft - vi er også SEENDE og HØRENDE kommunikerende væsner gennem vores Guds Billedlighed eller "brain face heart" Ansigtelighed i forhold til Gud og andre mennesker.

Behøver du nævne Gud, kunne du ikke nøjes med:

Så vi har ikke bare livskraft - vi er også SEENDE og HØRENDE kommunikerende væsner gennem vores Billedlighed eller "brain face heart" Ansigtelighed i forhold til andre mennesker.

Nej Gud er nødvendigt at nævne fordi vi også erfarer det samme når vi er alene med os selv og der ikke er andre mennesker face to face at kommunikere med og dette er Gud. Vi ved der er en PERSON et ANSIGT som ikke er andre mennesker vi kommunikerer med og dette er Gud. Gud der altid har talt og vist sig for mennesker som Bibelen er en lang fortælling om.

Hvor meget Gud er oppe i ANSIGT og BILLEDE'lighed - HERLIGHED - har Paulus skrevet så poetisk smukt om - og dette har udmøntet sig i Kristus Ikon Teologien som stammer fra Paulus. Igen læs HansKrist i forum Galleri tråden Kristus Ikon.

Er et menneske deprimeret er det ANSIGTS'løs og altså Gudløs - Ånds'forladt og HUMØR'forladt - uden SPIRIT ÅND - uden EKSTATISK BEGEJSTRING - Helligåndens FRED GLÆDE og JUBEL. I sådanne mørke perioder er mere eller mindre livskraft og energi det eneste vi føler - men miraklet er at sådan et menneske kan vågne op igen og genvinde sit livlige humørfyldte kommunikerende ansigt - PERSONHED og Guds BILLEDE'lighed. Og vi må erkende at der er mere end energi og livskraft på spil i vores liv. Personen og Arketypen Gud er der også i vores liv.

Kære Arne og Tikka:

KOM NU OP I ANSIGTET

Ud af jeres depressive væren til uden at I har jeres ANSIGT - GUDS BILLEDE'LIGHED - aktiveret og i brug.

I tænker men I lever ikke - I er begge to uden den ANSIGTS KRISTUS IKON SPIRITUALITET som den urkristne paulinske karismatiske SPIRITUALITET er bygget op omkring.

Vi kender dette fra Martin Buber JEG'DU personalisme - vi kender det fra neurovidenskab fx Stephen Porges "The Polyvagal Theory" - fra moderne biologi hvor statisk væren er afløst af KOMMUNIKATION og SAMSPIL - mellem individer og ikke mindst PERSONER.

Vi har førstehånds kendskab til alt dette på Trosfrihed fra vores egen HansKrist.

Men måske det er lidt for avanceret for jer hvad manden skriver.

-0-0-0-0-0-

Uha Uha HansKrist

Efter dine to sidste indlæg at dømme du er oppe i det røde felt - ikke???

Jo det har virkelig sat mit pis i kog - det niveau kristendom - det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET bliver drøftet på.

Der er jo overhovedet ingen åndelig forståelse. Det bliver drøftet som børn der er blevet hjernevasket til at tro noget bestemt - udenom enhver form for Åndelig Spirituel Intelligens med inde over.

Det er læst og doceret bibelfundamentalistisk JV kristendom der fremføres.

-0-0-0-0-0-

Til Arne

Hverken væren eller det værende eller verden kan forstås udenom kommunikation og indbyrdes dynamisk samspil mellem det levende eller udenom den kendsgerning at selv og verden er uløseligt forbundet som vi også bliver mindet om i Skabelsesberetningen. Hvor det hamres fast at Skaberværket er guddommeligt og at vi tilhører skaberværket - vores eksistens er en i verden værens eksistens - paradis Edens Have eksistens.
Side 5 af 5 < 1 2 3 4 5

Seneste indlæg
Hvad er meningen?
af Hanskrist
03/03/2025 14:49
Lys
af Tikka
01/03/2025 19:50
Ramadan
af somo
28/02/2025 23:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/02/2025 18:20
Mellemrummet
af Hanskrist
20/02/2025 15:46
Nyheder fra DR
Paven behandlet for to tilfælde af vejr..
03/03/2025 19:25
Mand erkender sig skyldig i masseskyderi..
03/03/2025 19:23
Opsendelse af europæisk Ariane-raket ud..
03/03/2025 17:46
Op til tre timers kø efter uheld på E4..
03/03/2025 17:40
FCK's fanklub tager afstand fra Lars Sei..
03/03/2025 17:26
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Løkke åbner for at sende fredsbevarend..
03/03/2025 18:34
Trump varsler told på landbrugsprodukte..
03/03/2025 18:07
Xi Jinping vil give kineserne bedre leve..
03/03/2025 18:00
Forbrugerboykot af amerikanske varer er ..
Koreanske Gil Won-ok kæmpede for retfæ..