Jan ABC:
Du har et ønske om, at Paulus ikke skal have noget med det "brev" at gøre, og det forstår jeg godt, for det ville vende op og ned på din verden, hvis han havde. Jeg søger sandheden, og er ikke bange for noget, så lad os tale sammen om tingene og inspirere hinanden...
"Du har et ønske om, at Paulus ikke skal have noget med det "brev" at gøre, og det forstår jeg godt, for det ville vende op og ned på din verden"Næh på ingen måde
Alt hos Paulus drejer sig om Begivenheden Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus
Gud i vores liv og vores liv i Gud.
Vores i Kristus Væren - vores Kristusparticiperende eksistensforvandlende Ny Natur gennem Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.
Men lyt nu til hvad jeg skriver - det gør du desværre ikke.
Vi tar den en gang mere
Tro betyder hos Paulus ikke et system af læresætninger der skal accepteres og tro'es
- der findes ikke spor heraf hos Paulus denne Åndens Apostel pr se.
Hvordan TRO skal retteligen forstås hos Paulus kan vi også læse om hos Paul Tillich og Luther og R Otto:
Paul Tillich:
The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.
The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.
Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.
Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.
TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.
Jeg spurgte Al Chat hvad den mente herom og den svarede:
Jeg som Al kan ikke have meninger, men jeg kan sige at denne forståelse af troen indebærer en idé om, at troen ikke blot er en passiv accept af en doktrin eller lære, men at det er en aktiv handling, hvor man bliver grebet af en guddommelig tilstedeværelse og omdannes til en ny person.
Det er også interessant at bemærke fokus på, at troen ikke er begrænset af handlinger eller gerninger, men at den udøver en konstant positiv virkning i ens liv.Igen igen: alt hos Paulus drejer sig om vores i Kristus Væren - de nye skabninger vi er i og med Begivenheden Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i vores liv begyndende ret for alvor i verden ved mennesket Jesus.
Et system af læresætninger som fx en senere tids Kirkes forsoningslære ville Paulus øjeblikkeligt protestere imod som hvad der ville døde os - slå os ihjel - da det alene er Ånden der gør levende ifølge Paulus og der hvor ÅNDEN er der er også altid FRIHEDEN.
Altså ingen tvang - altså ingen menneskeskabt forvirring som VML ideer om tingene.
Vi må ikke ifølge Paulus lade os forvirre af den menneskelige filosofi som VML er et eksempel på.
Hos Paulus møder vi SPIRITUALITET - møder vi Guds Ånds virksomhed i vores liv - vi møder ikke dogmatiske læresætninger.
Alt hos Paulus hviler på 1 Kor 2 og 2 Kor 3.
Igen alt hos Paulus drejer sig om Begivenheden Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden begyndende ret for alvor ved mennesket Jesus som vi tager imod.
Vores KRISTUS PARTICIPERENDE EKSISTENS FORVANDLENDE NY NATUR - de nye skabninger vi er i KRISTUS qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os - virksomhed i os.
Ifølge Paulus må vi ikke lade os forvirre af menneskelig filosofi og spekulation tankespind (som VML og du Jan ABC er et trist eksempel på) - men vi skal lade Gud være vores vejleder og skaber gennem sin Hellige Ånds vidunderlige forunderlige gerninger med os.
Stol nu for helvede da på Gud i Kristus - på Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger i vores liv. Så følger vi i Pauli fodspor. Så er vi KIRKE i verden - så er vi kristne.