1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Hvem lavede Gud...
|
Jeg overleverede jer nemlig først og fremmest, hvad jeg også selv har modtaget
Det er altså ikke Paulus's originale tanker.
Paulus er som omvendt fundamentalistisk jøde, blevet en fundamentalistisk kristen og hans tro skulle gerne være hans egen, uanset hvor han har den fra – du ved, det der kan blive tro, kommer udefra – men for at det kan blive en virkelig virkelighed for én selv må man tage det ind og gøre det til en del af én selv. Man iklæder sig troen - det man tror - og ser verden derigennem.
Når Paulus forsvarer opstandelses troen for tvivlende Kristus tilhængere i den menighed han selv havde oprettet, ligger der flere ting i dette, ud over dét som fremgår i kapitlet, vil jeg mene.
Paulus autoritet, troværdighed og identitet er på spil, men som vi ser, slår han fast at der er en opstandelse ... (som han ventede på, og som han i øvrigt mente, han havde en pant på.)
Hans forestilling var i følge skrifterne, at Jesu – den af gud oprejste Kristus, skulle komme og hente ham og de andre hellige, før verden skulle gå under lige om lidt.
At hans tro byggede på overleveringer, skrifterne samt åbenbaringerne fra Jesus skulle gerne stemme overens, hvis hans tro skal være sand, for ellers ville Jesus vel fra himlen korrigere ham
Nu skal man jo også huske at Paulus tekster i NT er ældst og andet i NT er skrevet senere og derfor, er de ideer "de" havde de samme som Paulus, fordi det er Paulus tanker –
|
|
|
|