Hej kære venner.
Dejligt at høre du stadig er i live, kære Kristian.
Og ja, selvfølgelig også i andre.
Jeg har altid et godt spørgsmål jeg stiller mig selv, når jeg ikke oplever mig selv som værende fredfyldt og glad:
Ønsker jeg at have ret, eller ønsker jeg at have fred?
Hvis jeg ønsker at vide hvem jeg i sandheden er, så må jeg først erkende, at jeg ikke ved noget som helst. Ethver begreb, enhver ide, ethvert koncept jeg nogensinde har tillagt virkeligheden, må jeg i ydmyghed erkende er falsk. På den måde kan jeg lade virkeligheden åbenbare sig for mig, og blot tage imod den med glæde og kærlighed.
Hvis jeg ønsker at opleve virkeligheden som den virkelig er, så kan jeg ikke påtvinge eller tillægge den noget som den ikke er. Hvis jeg påtvinger og tillægger virkeligheden noget som den ikke er, så virker det også som om, at jeg bliver påtvunget og tillagt noget som jeg ikke er.
Konflikten ophører i det øjeblik hvor sindet er villig til at give slip på alt hvad det har lært sig selv i dennne verden.
Det er altid sindet som fortæller verden hvad verden er. Det er subjektet som fortæller objektet hvad objektet er. Objektet kan ikke fortælle subjektet noget som ikke allerede kommer fra subjektet.
Sindet har en ide om hvordan tingene er, og objektet giver så sindet en bekræftigelse af den ide sindet tror på. For de fleste mennesker er sindet stort set ubevidst, og derfor opdager vi mennesker ikke, at den objektive verden blot er en afspejling af vores sind.
Ydmyghed kunne være at stille sig foran et træ, trække enhver ide, enhver association, ethver begreb tilbage fra træet, og så lade træet fortælle hvad træet i sandheden er. Hvis man virkelig øver sig i dette vil det også opleves, at iagttager og det iagttagne er et og det samme. Så ses det at adskillelse er en illusion, og sindet kan slappe af og hvile i visheden om kærlighedens tilstedeværelse.
Og ja, i starten kan det måske godt føles som om man har fået en overdosis serotonin, men what, vi mennesker kan jo vænne os til meget, ik...
Håber i har det godt allesammen.
Kærligst Jan.