annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Barfodsløb i bølgeskvulp
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 69 gæster og 160 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45009 - 02/03/2025 19:56 Re: Hvad er meningen? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indsendt af: Arne Thomsen

Jeg ser, du ikke gribes af "Det Guddommelige og ufattelige Mirakel: Verdens (Kosmos') Væren" , ligesom jeg jo heller ikke gribes af, hvad Hanskrist kalder: "I Kristus Væren" - og ej heller, hvad du skriver.

Så vi er altså tre med hver sin oplevelse af det guddommelige - og nok ikke med gode muligheder for at fatte hinanden.

Jeg går så ind for gensidig respekt - og også gerne fortsatte forsøg på gensidig forståelse - men jeg går ikke ind for forsøg på at bekæmpe hinanden

Du føler dig angrebet? ... Du får derfor kun et kort svar på dit skriv her.

Citat:
Jeg ser, du ikke gribes af "Det Guddommelige og ufattelige Mirakel: Verdens (Kosmos') Væren" ,

SVAR: Jeg har ingen egen opfattelse af det guddommelige, da jeg ikke tror på en gud. Jeg kan strække mig til, at begrebet gud bruges i stedet for ordet livskraften, men det betyder ikke, at livskraften for mig er guddommelig.
Jeg ser livskraften som stærk, til tider smuk, men også uforståelig, når der tænkes over det, men guddommeligt. Nej.

Top Svar Citer
#45010 - 03/03/2025 01:17 Re: Hvad er meningen? [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

SVAR: Jeg har ingen egen opfattelse af det guddommelige, da jeg ikke tror på en gud. Jeg kan strække mig til, at begrebet gud bruges i stedet for ordet livskraften, men det betyder ikke, at livskraften for mig er guddommelig.
Jeg ser livskraften som stærk, til tider smuk, men også uforståelig, når der tænkes over det, men guddommeligt. Nej.

Livskraft

Hvis livet er i kraft af Gud - kan vi jo godt sige at Gud er eller råder over livskraften. Men også livsånden - Ånden der giver os liv og kraft.

Men mennesket er mere end et vitalt væsen - mennesket er et levende Ånds'væsen eller åndeligt væsen - et Billede'ligt (skabt i Guds Billede som vi er) Person'væsen - der lever seende og hørende Ansigt til Ansigt i begejstret glædesfyldt jublende kommunikation med Gud og andre mennesker.

Vi ser dette første gang ret for alvor når forældrene kommunikerer face to face sprogligt og højlydt smilende - jublende og grinende - til deres små børn. Barnet reagerer på ANSIGT og PERSON - fordi vi er skabt i dette Guds Billede.

Vores livskraft og humør (livlighed og glæde) afhænger af vores Billede'lige Ansigtelige Personlige kontakt og kommunikation med Gud og andre mennesker. Behøver du nævne Gud - kunne du ikke nøjes med at skrive:

Vores livskraft og humør (livlighed og glæde) afhænger af vores Billede'lige Ansigtelige Personlige kontakt og kommunikation med andre mennesker.

Nej for Gud er vores levende livlige responderede kommunikerende personhed, gennem vores billedlighed (smukke ansigt) og ansigtelighed der gør at vi allerede som små børn genkender og spejler os i andres Personhed Billedlighed og Ansigt.

Alt dette her har kristendommen indfanget og forstået ud fra Paulus og alle hans poetiske meget smukke Ikon Kristologiske Teologiske beskrivelser (læs hvad HansKrist har skrevet herom i forum Galleri tråden Kristus Ikon).

Vores livskraft afhænger fuldstændig af vores "brain face heart" - personlige livlige begejstrede kommunikation andre mennesker og Gud - gennem Bøn.

Ingen mennesker nøjes med kun at kommunikere med andre mennesker - nej alle mennesker kommunikerer også med Gud igennem Bøn. Drømmene er et stærkt bevis herpå - alle disse utallige PERSONER eller Arketyper med Ansigt vi her møder.

Så vi har ikke bare livskraft - vi er også SEENDE og HØRENDE kommunikerende væsner gennem vores Guds Billedlighed eller "brain face heart" Ansigtelighed i forhold til Gud og andre mennesker.

Behøver du nævne Gud, kunne du ikke nøjes med:

Så vi har ikke bare livskraft - vi er også SEENDE og HØRENDE kommunikerende væsner gennem vores Billedlighed eller "brain face heart" Ansigtelighed i forhold til andre mennesker.

Nej Gud er nødvendigt at nævne fordi vi også erfarer det samme når vi er alene med os selv og der ikke er andre mennesker face to face at kommunikere med og dette er Gud. Vi ved der er en PERSON et ANSIGT som ikke er andre mennesker vi kommunikerer med og dette er Gud. Gud der altid har talt og vist sig for mennesker som Bibelen er en lang fortælling om.

Hvor meget Gud er oppe i ANSIGT og BILLEDE'lighed - HERLIGHED - har Paulus skrevet så poetisk smukt om - og dette har udmøntet sig i Kristus Ikon Teologien som stammer fra Paulus. Igen læs HansKrist i forum Galleri tråden Kristus Ikon.

Er et menneske deprimeret er det ANSIGTS'løs og altså Gudløs - Ånds'forladt og HUMØR'forladt - uden SPIRIT ÅND - uden EKSTATISK BEGEJSTRING - Helligåndens FRED GLÆDE og JUBEL. I sådanne mørke perioder er mere eller mindre livskraft og energi det eneste vi føler - men miraklet er at sådan et menneske kan vågne op igen og genvinde sit livlige humørfyldte kommunikerende ansigt - PERSONHED og Guds BILLEDE'lighed. Og vi må erkende at der er mere end energi og livskraft på spil i vores liv. Personen og Arketypen Gud er der også i vores liv.

-0-0-0-

Du er en kristen mystiker af Guds Nåde som Paulus du kæreste HansKrist - ingen formår at tænke så dybt over alting og forstå dette og forklare dette for moderne mennesker med et videnskabeligt verdensbillede. Så din Kristus Mystik som du har fra Paulus er forstandigt forståeligt tale og ikke mystisk uforståeligt tåget snak.

Tusind tak min ven eller tusind tak at Gud åbenbarer for dig disse sandheder og visdom som du gennem din forstand og sproglighed kommunikerer videre til vi andre så vi vågner op til Gud - vores PERSONHED og ANSIGTELIGHED og GUDS BILLEDE'LIGHED.

Oppe i ANSIGTET erfarer vi at livet er mere end livskraft - der foregår en kommunikation eller BØN med GUD som Jesus Kristus konstant levede i og opfordrede os til at leve videre i.
#45011 - 03/03/2025 01:52 Re: Hvad er meningen? [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Citat:
Men jeg siger jer sandheden: Det er det bedste for jer, at jeg går bort. For går jeg ikke bort, vil Talsmanden ikke komme til jer; men når jeg går herfra, vil jeg sende ham til jer.

SVAR: Ja han gik bort! - Hvorhen - og hvorfra kommer Talsmanden?

Dette vers er et udsagn i nuet, der taler om en fremtid, der forstås som en kommende realitet.

Hvis ikke, er de troendes ide om Helligåndens tilstedeværelse grundet Jesu død og opstandelse fantasi.

Citat:
,,, .... det apokalyptiske hos Paulus var Opstandelses Begivenheden Kristus,,

SVAR: Ja. Ingen kristendom uden tro på opstandelsen, en viden Paulus modtog fra andre troende, og som blev virkelighed for ham ved, at den opstandne Kristus talte til ham.

1. Korinther 15:3-8
Citat:
For først og fremmest overgav jeg jer, hvad jeg også selv har modtaget, at Kristus døde for vore synder efter skrifterne, at han blev begravet, at han opstod på den tredje dag efter skrifterne, og at han blev set af Kefas og dernæst af de tolv. Dernæst blev han set af over fem hundrede brødre på én gang, de fleste af dem er endnu i live, men nogle er sovet hen. Dernæst blev han set af Jakob, siden af alle apostlene. Allersidst blev han set af mig, som det ufuldbårne foster.

Citat:
Og ifølge Johannes Evangeliet's Jesus vil en genkomst blot svække vores Spiritualitet - Ånden - Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed i vores liv. Dette har han fra Paulus lære om vores Mystiske Væren i Kristus - de Nye Skabninger vi er i Kristus. ,,

SVAR:
,,Det tvivler jeg på, der bibelsk er belæg for, men ser gerne skrift henvisninger til din påstand fra Johannes evangeliet.,,

SVAR fra HK:
,,Men jeg siger jer sandheden: Det er det bedste for jer, at jeg går bort. For går jeg ikke bort, vil Talsmanden ikke komme til jer; men når jeg går herfra, vil jeg sende ham til jer. ,,

SVAR: Jamen, ånden vil da ikke forsvinde ved Jesu genkomst. Når gud bliver alt i alle, blot vil håbet være sket fyldest.

Citat:
,,I Lukasevangeliet kapitel 17 vers 20ff: ”Da farisæerne spurgte Jesus, hvornår Guds rige kommer, svarede han: ”Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det; man vil heller ikke kunne sige: Se, her er det! eller: Se dér! For Guds rige er midt iblandt jer.”,,

SVAR: Ja Jesus var repræsentant for guds rige, da han var på jord og havde guds ånd.

Citat:
»Mit rige er ikke af denne verden. Var mit rige af denne verden, havde mine tjenere kæmpet for, at jeg ikke skulle udleveres til jøderne; men nu er mit rige ikke af denne verden.«

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/18#36

,,Og ja Guds Riget's fuldbyrdelse er når Kristus er blevet alt i alle - ,,

SVAR: Ja.

,,Kristus er midt iblandt os,,

SVAR: Ja. Tanken er, at det er det, som skulle kendetegne de kristne grundet guds ånd.
De skulle/skal elske hinanden.

Citat:
og parusien Kristi Genkomst er ikke at han står der igen en dag ude i fremtiden. Ihvertfald ikke ifølge Johannes eller Lukas eller Paulus.

SVAR: Ikke enig. Paulus mente vist noget andet

1. Thessaloniker 4:16-17:

Citat:
For Herren selv vil komme ned fra himlen med et bydende råb, med overenglens røst og med Guds basun; og de døde i Kristus vil opstå først. Derefter skal vi, som lever, og som bliver tilbage, rykkes bort i skyerne sammen med dem for at møde Herren i luften. Og så skal vi altid være sammen med Herren.

Citat:
Evigheden og Himmeriget er ikke et andet sted eller en anden tid - men en transcendent dimension der gælder vores liv og som apokalypsen eller åbenbaringerne sætter os i forbindelse med her mens vi eksisterer og ikke når vi dør.

SVAR: Jeg mener, forståelsen er, at åbenbaringen som guds ord, er virkelige nok for den som modtager den, men også at den kan formidle noget fremtidigt, og en oplevelse andre kan tro på.

Om evigheden er tanken vel, at når det gamle menneske dør, og lever for Kristus, ventes genkomsten og dermed bortrykkelsen til det himmelske, ja så levede man allerede i evigheden. Den troende skulle jo som sådan ikke dø, men forvandles, som Paulus skrev.

Citat:
Kød og blod kan ikke arve Guds rige, og det forgængelige arver ikke det uforgængelige

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/15

Citat:
Vi er forvandlet eller Nye Skabninger mens vi lever - vi kan ikke skubbe dette, projicere dette, hos Paulus fra os og ud i fremtiden eller til et andet sted.

SVAR: Ja. de nye skabninger er når man avles på ny, men også dette som giver panten til evigt liv.

Citat:
Fremtiden er nærværende virkende i NU'et - gør sig gældende her og nu.

SVAR: Ja, det er klart. Det er det, der kaldes håb født af troen.

Top Svar Citer
#45012 - 03/03/2025 05:41 Re: Hvad er meningen? [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Men jeg siger jer sandheden: Det er det bedste for jer, at jeg går bort. For går jeg ikke bort, vil Talsmanden ikke komme til jer; men når jeg går herfra, vil jeg sende ham til jer.

"Dette vers er et udsagn i nuet, der taler om en fremtid, der forstås som en kommende realitet".

Ja men den fremtid Jesus taler om er jo for længst blevet NU'tid nemlig da Jesus gik bort.

Hvis ikke, er de troendes ide om Helligåndens tilstedeværelse grundet Jesu død og opstandelse fantasi.

Forstår ikke et ord af hvad du tænker på. Hvis ikke hvad????

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus, hvordan kan det være fri fantasi??? Det er det eneste vi ved 100% sikker ikke er fri fantasi - da det er hvad alle Kirkerne i verden bygger på, er en realitet for alle kristne.

Du kan så være uforstående her overfor fordi du netop er Gud Helligånds Forladt - hvilket du jo også skrev til Arne i forrige indlæg at du var.

Citat:
Tikka:

SVAR: Ja. Ingen kristendom uden tro på opstandelsen, en viden Paulus modtog fra andre troende, og som blev virkelighed for ham ved, at den opstandne Kristus talte til ham.

Du bliver ved og ved og ved, til trods jeg har skrevet et indlæg som jeg har henvist til utallige gange hvor jeg spørger dig: hvordan forstår Paulus Opstandelsen??

Du bliver ved at hævde Paulus forstår opstandelsen som den beskrives i evangelierne og det skal man tro på, men nej, det er jo nøjagtig tilfældet at det ikke er sådan Paulus forstår opstandelsen.

Når du ikke har forstået overhovedet hvordan Paulus forstår opstandelsen så lad være med at bruge dette som argumentation for noget som helst. Noget du endnu ikke har sat dig ind i og gidet undersøge kan du ikke smide om med dig som argumentation evigt og altid.

Men jeg regner ikke med svar fra dig. For så havde du vel svaret mig for længst.

Citat:
SVAR: Jamen, ånden vil da ikke forsvinde ved Jesu genkomst. Når gud bliver alt i alle, blot vil håbet være sket fyldest.

Jo hvis Jesus genkomst er som du fejlagtigt opfatter det, vil folk svækkes i ånden - ihvertfald ifølge Johannes Evangeliet - pludselig bliver kristendommen Jesus tro. En kraftig svækkelse den kristne SPIRITUALITET, som at tro på Bibelen er en kraftig svækkelse af den kristne SPIRITUALITET.

Citat:
parusien Kristi Genkomst er ikke at han står der igen en dag ude i fremtiden. Ihvertfald ikke ifølge Johannes eller Lukas eller Paulus.

SVAR: Ikke enig. Paulus mente vist noget andet.

Og så henviser du gud døde mig til 1 Thessaloniki Brevet kapitel 4.

Jamen jeg skrev jo at Paulus efter 1 Thessaloniki Brevet ifølge Albert Schweitzer løser problemet med parusien gennem vores "Mystiske Væren i Kristus" - vores allerede nu samtidighed med Jesus Kristus - ja ligefrem Væren i Kristus. Det eneste der er ude i fremtiden er at Kristus endnu ikke er blevet alt i alle. Men istedet for den besværlige Jesus genkomst som Paulus opløste og gjorde irrelevant med hans lære om vores i Kristus Væren - de Nye Skabninger vi er i Kristus allerede nu. Noget Lukas jo har forstået og slår fast at Jesus genkomst ikke er som vi tror med vores menneskelige øje.

-0-0-0-

Meget svært at få fornuftige samtaler med Jehovas Vidner og måske endnu sværere med en der har forladt Jehovas Vidner og stadig hævder det er sandt for kristne - men blot indbildning.

JV fundamentalistisme og andre Bibel fundamentalistiske retninger ødelægger for altid den kristne "i Kristus Helligånds Spiritualitet".

Når man engang har troet bogstaveligt uden at have haft de nødvendige Åndelige erfaringer kristendommen bygger på som Paulus beskriver det så flot mange steder fx 1 Kor 2 og 2 Kor 3 med mange andre steder - så bliver enhver samtale om tingene meget overtroisk barnligt naivt fjollet - verden bliver fordoblet gennem overtroisk hjernespind, og at: "i Kristus er det himmelske og jordiske forenet, Gud og mennesket forenet, det guddommelige og menneskelige forenet" vil ikke indfinde sig.

Når man ikke har mødt og taget imod Gud i Jesus Kristus - begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden begyndende ved mennesket Jesus - så er man ikke blevet forvandlet og født påny - sværere er det hele dog ikke - sværere er det ikke at forstå kristendommen.

Ifølge Paulus er det noget der er sket med et menneske og ikke noget man kan udskyde til fremtiden eller tro hører en anden verden til. Så har man fuldstændig misforstået Paulus. Hvilket gud døde mig også de fleste mennesker har.
#45013 - 03/03/2025 13:41 Re: Hvad er meningen? [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her

Citat:
,,Men jeg siger jer sandheden: Det er det bedste for jer, at jeg går bort. For går jeg ikke bort, vil Talsmanden ikke komme til jer; men når jeg går herfra, vil jeg sende ham til jer.,,

Citat:
"Dette vers er et udsagn i nuet, der taler om en fremtid, der forstås som en kommende realitet".

,,Ja men den fremtid Jesus taler om er jo for længst blevet NU'tid nemlig da Jesus gik bort.,,

SVAR:
Korrekt hvis man tror på opstandelse.
Hvis ikke. Er de troendes ide om Helligåndens tilstedeværelse grundet Jesu død og opstandelse fantasi.

Han gik bort, men hvorhen - og hvorfra kommer Talsmanden?

**

SVAR: Skriftstedet som du selv har bragt på banen, da du mener, det skulle vise, at spiritualiteten i kristendommen ville svækkes, hvis Kristus genkomst ville indfinde sig - Genkomsten som mange kristne tror vil ske. Herunder den lokale præst.
Citat:
,,Jeg svarede: Jamen, ånden vil da ikke forsvinde ved Jesu genkomst. Når gud bliver alt i alle, blot vil håbet være sket fyldest.,,

HK`s svar: ,,Jo hvis Jesus genkomst er som du fejlagtigt opfatter det, vil folk svækkes i ånden - ihvertfald ifølge Johannes Evangeliet - pludselig bliver kristendommen Jesus tro. En kraftig svækkelse den kristne SPIRITUALITET, som at tro på Bibelen er en kraftig svækkelse af den kristne SPIRITUALITET.,,

SVAR: Min forståelse af Jesu genkomst er, det skulle ske lige før de hellige - både de døde og levende bliver ,,hentet,, af Jesus og forvandles til et himmelsk evigt liv. Begge hændelser ganske usynligt for øjet, lige før dommens dag, som Paulus også først troede ville ske i hans levetid på jord, men det er klart, hvis forventningen opfyldes ændre den åndelige oplevelse sig.
… men de kristne venter stadig. Hvorfor? Hmm – måske fordi jorden ikke er renset for ugudelige, og der stadig er kristne på jord?

*
*

Mennesker tror sig kristne på forskellig vis, men vi læser, at troen er tom uden opstandelses begivenheden. Opstandelsen som den lovede Talsmand netop skulle være et bevis for. Ellers vil der jo være tale om fantasi, hvad jeg i øvrigt mener, der er alligevel.
… men Paulus troede på opstandelsen, Jesu komme og bortrykkelse til et evigt liv i himmelen, som guds adopterede søn.

Citat:
Men når det prædikes, at Kristus er opstået fra de døde, hvordan kan så nogle af jer sige, at der ikke findes nogen opstandelse fra de døde? Hvis der ikke findes nogen opstandelse fra de døde, er Kristus heller ikke opstået; men er Kristus ikke opstået, er vores prædiken tom, og jeres tro er også tom. Vi kommer så også til at stå som falske vidner om Gud, fordi vi har vidnet imod Gud, at han har oprejst Kristus, som han altså ikke har oprejst, hvis døde ikke opstår. For hvis døde ikke opstår, er Kristus heller ikke opstået; men er Kristus ikke opstået, er jeres tro forgæves, så er I stadig i jeres synder, og så er også de, som er sovet hen i Kristus, gået fortabt. Har vi alene i dette liv sat vort håb til Kristus, er vi de ynkværdigste af alle mennesker.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/15

Det ,,sjove,, er, at han stadig mente gud var en realitet, hvis man antog der ingen opstandelse var.

Han troede han skulle være konge og dommer sammen med Kristus og andre hellige, og dømme både det himmelske og det jordiske.
Citat:
Eller ved I ikke, at de hellige skal dømme verden? Og når verden dømmes af jer, er I så ikke gode nok til at dømme i ubetydelige sager? Ved I ikke, at vi skal dømme engle, for slet ikke at tale om jordiske forhold?
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/6

Jeg kan jo undre mig, hvem Paulus ville dømme på jord, efter de hellige var blevet bortrykket til himlen.
De ugudelige? - men hvem skal så bebo jorden, når gud bliver alt i alle.

Det var det. Jeg er væk en tid.

Redigeret af Tikka (03/03/2025 13:57)
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 5 < 1 2 3 4 5 >

Seneste indlæg
Hvad er meningen?
af Hanskrist
03/03/2025 14:49
Lys
af Tikka
01/03/2025 19:50
Ramadan
af somo
28/02/2025 23:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/02/2025 18:20
Mellemrummet
af Hanskrist
20/02/2025 15:46
Nyheder fra DR
FCK's fanklub tager afstand fra Lars Sei..
03/03/2025 17:26
Syv kilometer gravearbejde på bunden af..
03/03/2025 16:52
I første omgang skal sager om vold og v..
03/03/2025 16:14
Japansk dommer valgt som ny præsident f..
03/03/2025 15:58
Laudrup-Dufour topper verdensranglisten ..
03/03/2025 15:20
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Flere tusinde AP Pension-kunder ramt af ..
03/03/2025 15:12
Luftrum over Aarhus Lufthavn lukket: Næ..
03/03/2025 14:41
Mand ville vriste pistol fra betjent for..
03/03/2025 14:04
Trudeau fortæller kong Charles om USA's..
03/03/2025 14:00
Statsadvokater skal tjekke politiets hen..
03/03/2025 13:57