Men jeg siger jer sandheden: Det er det bedste for jer, at jeg går bort. For går jeg ikke bort, vil Talsmanden ikke komme til jer; men når jeg går herfra, vil jeg sende ham til jer.
SVAR: Ja han gik bort! - Hvorhen - og hvorfra kommer Talsmanden?
Dette vers er et udsagn i nuet, der taler om en fremtid, der forstås som en kommende realitet.
Hvis ikke, er de troendes ide om Helligåndens tilstedeværelse grundet Jesu død og opstandelse fantasi.
,,, .... det apokalyptiske hos Paulus var Opstandelses Begivenheden Kristus,,
SVAR: Ja. Ingen kristendom uden tro på opstandelsen, en viden Paulus modtog fra andre troende, og som blev virkelighed for ham ved, at den opstandne Kristus talte til ham.
1. Korinther 15:3-8
For først og fremmest overgav jeg jer, hvad jeg også selv har modtaget, at Kristus døde for vore synder efter skrifterne, at han blev begravet, at han opstod på den tredje dag efter skrifterne, og at han blev set af Kefas og dernæst af de tolv. Dernæst blev han set af over fem hundrede brødre på én gang, de fleste af dem er endnu i live, men nogle er sovet hen. Dernæst blev han set af Jakob, siden af alle apostlene. Allersidst blev han set af mig, som det ufuldbårne foster.
Og ifølge Johannes Evangeliet's Jesus vil en genkomst blot svække vores Spiritualitet - Ånden - Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed i vores liv. Dette har han fra Paulus lære om vores Mystiske Væren i Kristus - de Nye Skabninger vi er i Kristus. ,,
SVAR: ,,Det tvivler jeg på, der bibelsk er belæg for, men ser gerne skrift henvisninger til din påstand fra Johannes evangeliet.,,
SVAR fra HK: ,,Men jeg siger jer sandheden: Det er det bedste for jer, at jeg går bort. For går jeg ikke bort, vil Talsmanden ikke komme til jer; men når jeg går herfra, vil jeg sende ham til jer. ,,
SVAR: Jamen, ånden vil da ikke forsvinde ved Jesu genkomst. Når gud bliver alt i alle, blot vil håbet være sket fyldest.
,,I Lukasevangeliet kapitel 17 vers 20ff: ”Da farisæerne spurgte Jesus, hvornår Guds rige kommer, svarede han: ”Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det; man vil heller ikke kunne sige: Se, her er det! eller: Se dér! For Guds rige er midt iblandt jer.”,,
SVAR: Ja Jesus var repræsentant for guds rige, da han var på jord og havde guds ånd.
»Mit rige er ikke af denne verden. Var mit rige af denne verden, havde mine tjenere kæmpet for, at jeg ikke skulle udleveres til jøderne; men nu er mit rige ikke af denne verden.«
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/18#36***
,,Og ja Guds Riget's fuldbyrdelse er når Kristus er blevet alt i alle - ,,SVAR: Ja.
,,Kristus er midt iblandt os,,SVAR: Ja. Tanken er, at det er det, som skulle kendetegne de kristne grundet guds ånd.
De skulle/skal elske hinanden.
og parusien Kristi Genkomst er ikke at han står der igen en dag ude i fremtiden. Ihvertfald ikke ifølge Johannes eller Lukas eller Paulus.
SVAR: Ikke enig. Paulus mente vist noget andet
1. Thessaloniker 4:16-17:
For Herren selv vil komme ned fra himlen med et bydende råb, med overenglens røst og med Guds basun; og de døde i Kristus vil opstå først. Derefter skal vi, som lever, og som bliver tilbage, rykkes bort i skyerne sammen med dem for at møde Herren i luften. Og så skal vi altid være sammen med Herren.
Evigheden og Himmeriget er ikke et andet sted eller en anden tid - men en transcendent dimension der gælder vores liv og som apokalypsen eller åbenbaringerne sætter os i forbindelse med her mens vi eksisterer og ikke når vi dør.
SVAR: Jeg mener, forståelsen er, at åbenbaringen som guds ord, er virkelige nok for den som modtager den, men også at den kan formidle noget fremtidigt, og en oplevelse andre kan tro på.
Om evigheden er tanken vel, at når det gamle menneske dør, og lever for Kristus, ventes genkomsten og dermed bortrykkelsen til det himmelske, ja så levede man allerede i evigheden. Den troende skulle jo som sådan ikke dø, men forvandles, som Paulus skrev.
Kød og blod kan ikke arve Guds rige, og det forgængelige arver ikke det uforgængelige
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/15***
Vi er forvandlet eller Nye Skabninger mens vi lever - vi kan ikke skubbe dette, projicere dette, hos Paulus fra os og ud i fremtiden eller til et andet sted.
SVAR: Ja. de nye skabninger er når man avles på ny, men også dette som giver panten til evigt liv.
Fremtiden er nærværende virkende i NU'et - gør sig gældende her og nu.
SVAR: Ja, det er klart. Det er det, der kaldes håb født af troen.