1
registreret Arne Thomsen
339
gæster og
271
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#44997 - 28/02/2025 21:49
Re: Hvad er meningen?
[Re: Hanskrist]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
|
|
Det er klart at jøden Paulus kæmpede for at få ret i sin samtid, og han vandt jo også, så der opstod en ny religion. Det er også klart, at der med Paulus blev ændret på forståelsen af det at høre til det udvalgte folk, da han indlemmede hedningene i den jødiske religion, hvor de ikke skulle omskæres, så en jødisk retning derved blev til kristendommen. * * Selvfølgeligt ventede Paulus på, at Kristus skulle komme og hente ham - lige om lidt. Derfor var han nød til, at forklare hedninge kristne om opstandelsen, da Kristus lod vente på sig. Brødre, vi vil ikke, at I skal være uvidende om dem, der sover hen, for at I ikke skal sørge som de andre, der ikke har noget håb. For så sandt som vi tror, at Jesus døde og opstod, vil Gud også ved Jesus føre de hensovede sammen med ham. For det siger vi jer med et ord af Herren: Vi, der lever og endnu er her, når Herren kommer, skal ikke gå forud for de hensovede. For Herren selv vil, når befalingen lyder, når ærkeenglen kalder og Guds basun gjalder, stige ned fra himlen, og de, der er døde i Kristus, skal opstå først. Så skal vi, der lever og endnu er her, rykkes bort i skyerne sammen med dem for at møde Herren i luften, og så skal vi altid være sammen med Herren. Trøst derfor hinanden med disse ord. https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_thess/4* Paulus mente, at há kontakt med den opstandne Kristus og længtes efter at blive forenet i himlen med ham. Beviset for den opstandne Kristus, nu er i himmelen ved guds højre hånd, er ifølge troen netop Helligåndens tilstedeværelse og påståede virke. Verden skulle gå under, og lige om lidt ville Kristus komme, og hente dem der havde ånden. Du ved, det med panten, og hvis sejrskransen var vundet. ,,Vi,, venter stadig på dette - verdens undergang hvor de hellige forinden bliver hentet til himmels. Bare læs i bibelen. * Paulus ønske om det himmelske og indre konflikt gengives i Filipperne da Kristus lod vente på sig: Thi for mig er livet Kristus, og døden en vinding. Men hvis fortsat liv på jorden betyder frugt af mit arbejde, så ved jeg ikke, hvad jeg helst vil. Der trækkes i mig fra begge sider: Jeg længes efter at bryde op og være sammen med Kristus, for det er langt det bedste; men at blive i live er det mest nødvendige af hensyn til jer. https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/fil/1* Slutteligt ang. de sidste tider og genkomst, kan du bare Google. * Det er ok du ikke vil skrive mere her. Jeg venter også på svar fra profilen Arne. ***
Redigeret af Tikka (28/02/2025 22:18)
|
|
Svar
|
|
|
#45000 - 01/03/2025 01:40
[Re: Hanskrist]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
|
|
Ja, der skrives og siges mangt og meget. Den anden dag hørte jeg et Rudolf Steiner foredrag. Han mente at vide, at det historiske jordskælv på Jesu tid kunne ha lavet en revne i graven og lukket sig igen om Jesus, og derved kunne graven være tom. Dette opfatter jeg dog som spekulation og ikke en teologisk accepteret forklaring. * De nye skabninger er de troende på jord, der ved dåben modtager den hellige ånd, og beholder den, så længe de ikke vender gud ryggen. Når de hellige kommer i himmelen – fordi de var iklædt Kristus i deres jordiske liv, så vil de som konger og dommere ha opnået udødelighed. Dette indikerer også, at Paulus tilhørte den apokalyptiske retning i jødedommen. Filipperne 3:20-21 "Men vort borgerskab er i himlene, hvorfra vi også venter Herren Jesus Kristus som frelser, som skal forvandle vort fornedrede legeme, så det bliver lig hans herliggjorte legeme ved den kraft, hvormed han kan underlægge sig alt." * Guds Riget er brudt igennem ifølge Paulus. Ja. Det giver vel sig selv, når guds hellige ånds kraft og virke forstås som en virkelighed. "For Guds Rige består ikke i ord, men i kraft." 1. Korinther 4:20 * Og ifølge Johannes Evangeliet's Jesus vil en genkomst blot svække vores Spiritualitet - Ånden - Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed i vores liv. Dette har han fra Paulus lære om vores Mystiske Væren i Kristus - de Nye Skabninger vi er i Kristus. Det tvivler jeg på, der bibelsk er belæg for, men ser gerne skrift henvisninger til din påstand fra Johannes evangeliet. Jeg har forlagt din tekst for Copilot, og svar er som følger: 1. Johannes Evangeliets Jesus og genkomsten: Der er ingen direkte udsagn i Johannes Evangeliet, der siger, at Kristi genkomst vil svække vores spiritualitet eller Helligåndens virke. Tværtimod, Jesus taler om Helligåndens rolle som Talsmanden, der vil vejlede og styrke de troende (Johannes 14:16-17, 26).
2. Paulus' lære om vores mystiske væren i Kristus: Paulus taler om, at vi er nye skabninger i Kristus (2. Korintherbrev 5:17), og at vi lever i en mystisk forening med ham. Men han antyder ikke, at Kristi genkomst vil svække denne forening eller Helligåndens virke.
3. Helligåndens virke og virkelighed i vores liv: Både Jesus og Paulus lærer, at Helligånden har en vedvarende og styrkende rolle i de troendes liv. Helligånden er givet som en gave for at vejlede, trøste og styrke os, indtil Kristi genkomst. Det ser ud som om, teksten blander nogle teologiske begreber og skaber en fortolkning, der ikke nødvendigvis understøttes af de bibelske skrifter. Det var vist det. ***
|
|
Svar
|
|
|
#45001 - 01/03/2025 12:03
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Tikka. Du kommenterer mine ord:
Det er så her, jeg undrer mig over, at kristendommen synes at ignorere ”skaberværket”. Jeg kunne i hvert fald godt forestille mig, at kristendommen her i landet kunne inspirere os til ”at elske det guddommelige skaberværk”: kærlighed, omsorg, fordybelse, begejstring. Jeg har en tro på, at netop dét havde Jesus på hjerte til os mennesker, men at han ikke blev hørt: At vi skulle opgive synspunktet: ”Naturen, det billige skidt”, som man sagde for ikke så mange år siden, til fordel for i stedet: ”Naturen, det hellige skaberværk”. samt mit Rumi-citat:
Denne flygtige verden er et tegn på Sandhedens Mirakel ,,Det synes ikke at gøre indtryk på os,, med
Os?
Hvad mener du med dit citat, og hvem er os? Mit svar: Med "os" mener jeg størstedelen af os mennesker, og det, jeg peger på, er, at vi er tlbøjelige til at opfatte den værende verden som en selvfølge og ikke er opmærksomme på, at den er et guddommeligt mirakel.
Mvh. Arne
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|