Men jeg siger jer sandheden: Det er det bedste for jer, at jeg går bort. For går jeg ikke bort, vil Talsmanden ikke komme til jer; men når jeg går herfra, vil jeg sende ham til jer.
-0-0-0-
"Dette indikerer også, at Paulus tilhørte den apokalyptiske retning i jødedommen."Ja selvfølgelig gjorde han det - men det apokalyptiske hos Paulus var Opstandelses Begivenheden Kristus
Og 1 Kor 2 er jo et slående Apokalyptisk skrift fra Paulus.
Apokalypser skildrer åbenbaringsoplevelser, hvor viden, der er utilgængelig for almindelig erkendelse, afsløres for udvalgte personer
vort borgerskab er i himlene, hvorfra vi også venter Herren Jesus Kristus som frelser, som skal forvandle vort fornedrede legeme, så det bliver lig hans herliggjorte legeme ved den kraft, hvormed han kan underlægge sig alt."
Dette foregår nu - et eksempel på hvordan den Nye Skabelse i Kristus virker. Ellers ville vi ikke være Nye Skabninger. 1 Kor 15 siger det samme.
I Kristus er det himmelske og jordiske forenet. Og altså ikke to forskellige steder eller to forskellige tider.
For Guds Rige består ikke i ord, men i kraft
Ja svært at være bibelfundamentalist - svært at hævde kristendommen består af trosforestillinger.
-0-0-0-
HansKrist:
Og ifølge Johannes Evangeliet's Jesus vil en genkomst blot svække vores Spiritualitet - Ånden - Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed i vores liv. Dette har han fra Paulus lære om vores Mystiske Væren i Kristus - de Nye Skabninger vi er i Kristus.
Tikka:
Det tvivler jeg på, der bibelsk er belæg for, men ser gerne skrift henvisninger til din påstand fra Johannes evangeliet.
Men jeg siger jer sandheden: Det er det bedste for jer, at jeg går bort. For går jeg ikke bort, vil Talsmanden ikke komme til jer; men når jeg går herfra, vil jeg sende ham til jer.
-0-0-0-
I Lukasevangeliet kapitel 17 vers 20ff: ”Da farisæerne spurgte Jesus, hvornår Guds rige kommer, svarede han: ”Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det; man vil heller ikke kunne sige: Se, her er det! eller: Se dér! For Guds rige er midt iblandt jer.”
Og ja Guds Riget's fuldbyrdelse er når Kristus er blevet alt i alle -
Kristus er midt iblandt os og parusien Kristi Genkomst er ikke at han står der igen en dag ude i fremtiden. Ihvertfald ikke ifølge Johannes eller Lukas eller Paulus. Men når Kristus er blevet alt i alle - er Kristus midt iblandt os og nærværende is alle og ja er her igen for alle som han er idag for de der har taget imod Gud og Gud Helligånden, i Kristus.
Evigheden og Himmeriget er ikke et andet sted eller en anden tid - men en transcendent dimension der gælder vores liv og som apokalypsen eller åbenbaringerne sætter os i forbindelse med her mens vi eksisterer og ikke når vi dør.
Vi er forvandlet eller Nye Skabninger mens vi lever - vi kan ikke skubbe dette, projicere dette, hos Paulus fra os og ud i fremtiden eller til et andet sted.
At læse Paulus som om der intet sker med os her og nu er en umulighed. At læse Paulus som om det er noget vi skal tro på der engang vil ske, er en umulighed.
Hos Paulus er tingene sket og sker tingene eksistentielt og har intet at gøre med trosforestillinger og gisninger om noget der eventuelt vil ske ude i fremtiden.
Det der er ude i fremtiden er at Kristus er blevet alt i alle.
Fremtiden er nærværende virkende i NU'et - gør sig gældende her og nu.