0
registrerede
157
gæster og
239
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Hvad er meningen?
|
Ifølge Albert Schweitzer ser vi i Paulus's første tidligste Brev 1 Thessaloniki Brevet kapitel 4 hvordan Paulus slås med forståelsen af Kristi Genkomst - hvornår eller hvordan pokker skal det forstås.
Og Albert Schweitzer hævder at Paulus's tanker om forholdet modnes og finder sin løsning i Kristus Mystikken - at Opstandne og Herliggjorte Kristus er os nærværende nu og virker mægtig i os.
Vi kan ikke forestille os at der mangler noget og at Kristus kunne i fremtiden blive os eller komme os endnu mere nærværende og mægtig virkende i os end allerede nu.
Derfor kan Paulus tale om de Nye Skabninger vi er i Kristus.
Og ifølge Johannes Evangeliet's Jesus vil en genkomst blot svække vores Spiritualitet - Ånden - Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed i vores liv. Dette har han fra Paulus lære om vores Mystiske Væren i Kristus - de Nye Skabninger vi er i Kristus.
Når vi allerede nu er Nye Skabninger i Kristus kan vi jo ikke blive dette endnu engang og en Jesu genkomst vil blot betyde en kæmpe svækkelse hvem Jesus Kristus er - hans allestedsnærværende mægtige virkekraft i hver og en af os til alle tider. Kristus er her jo - er allestedsnærværende - virker mægtig i os, og bliver han lokal stedbunden i en genkomst har vi misforstået tingene som Johannes Evangeliet hævder.
Kristus skal ikke komme igen ifølge den modne Paulus og Paulus eleven forfatteren til Johannes Evangeliet sådan som vi forestiller os dette, deri er både den modne sene Paulus og forfatteren til Johannes Evangeliet enige.
Så ifølge Albert Schweitzer har Kristus Mystikken i sig løsningen på det forhold at Kristus ikke kom tilbage som mange i Jesus bevægelsen mente, men næppe Paulus, dog måtte Paulus på en eller anden måde være imødekommende overfor de der havde denne forventning. Som Paulus var imødekommende overfor de der opfattede opstandelsen helt bogstaveligt, selv om hans eget syn på forholdet var noget mere kompleks og nuanceret og omfattende holistisk forståelse disse ting.
Paulus fornærmer ingen og er meget hensynsfuld overfor de svage i troen, der tror bogstaveligt på opstandelsen og Jesus genkomst, selv om han tydeligvis ikke deler deres synspunkter og forestillinger om tingene.
Det med at Paulus er jøde og var 100% sikker på at Jesus snart kom igen er dogmatiske floskler som ikke stemmer overens med den dybe sammenhængende læsning og forståelse Paulus.
Paulus har jo i sin KRISTUS MYSTIK ingen tanker om en apokalyptisk "jordens" undergang eller dommedag" i forbindelse med en Jesus Kristus genkomst. Men det apokalyptiske og Dommedagen har indfundet sig i med at Gud har Oprejst og Herliggjort Jesus Kristus.
Verdenshistoriens store UR har slået og indvarslet En Ny Tid ifølge Paulus og vi venter ikke på at Uret slår igen. I Kristus er foreningen det himmelske og jordiske - Gud og mennesket - det guddommelige og menneskelige gennemført fuldbyrdet. Men hvis vi er svage i troen - opfinder vi blot nye barnlige forestillinger om at i fremtiden vil det ske vi ikke har TRO til at erfare allerede er sket.
For Paulus er "tingene" sket - der kommer ikke til at ske noget i fremtiden der fuldender eller overtrumfer De Nye Skabninger vi allerede nu er i Kristus.
Guds Riget er brudt igennem ifølge Paulus.
Mvh HansKrist
PS:
Men igen er det da utroligt at du nægter at forholde dig til det indlæg i forum kristendom i tråden Gud med overskriften "Paul's Opstandelses Forståelse".
PPS:
Befriende at du ikke afviser din Jehovas Vidner fortid denne gang - det er også lidt for tydeligt i hvad du skriver at det er deres tro du slås med. Der driller dig og skaber forvirring hos dig. Og ja hos os andre - da vi ikke aner noget som helst om hvad du selv mener om tingene.
PPS:
jeg har ikke rigtig ordene i min magt idag - Ånden er ikke over mig - hjælper og står mig ikke bi, så jeg skal vride hjernen mere end godt er. Mine tanker er for mange andre steder - der sker så meget i mit liv lige for tiden.
|
|
|
|