annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 19247090
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2604091
Åndelig Føde 2343328
Et andet syn 2146366
Så er der linet op... 1793425
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 410 gæster og 170 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 18 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44666 - 11/10/2024 20:11 Re: Gud [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7497
Sted: Sydsjælland
Anonym skrev i denne tråd: #44629 - 29/09/2024 00:00:
Citat:
Arkæologer opdager flere og flere påstået evangelier om Judas, Maria Magdalena, en om Jesu barndom blandt andet om hans forbandelse imod en modstander? og så videre - Disse ligesom Biblen kom ikke fra Jesus Kristus tiltrods for, at religiøse kalder de fire for Guds Ord til folket.
Og jeg fandt om dét at læse og skrive på Jesu tid: dette.

Det får mig til at tænke på, hvor meget fra Jesus, der kan være gået tabt ved, at der jo er grænser for, hvad det enkelte menneske kan opfatte, rumme og erindre, og ligeledes hvor meget præsteskabers egeninteresser kan have spillet ind.

Jeg har erfaret, at den ortodokse græske kirke støtter sig ikke alene til Bibelen, men også til overleveringer fra menneske til menneske helt tilbage fra Jesu tid.

Paulus mødte jo alene Jesus i en åbenbaring på vejen til Damaskus.

Det har ikke før stået så klart for mig, hvor meget der kan være blevet "skævt" - og hvor meget, der kan være gået tabt af, hvad Jesus Kristus bragte os.

For mig fører det til, at jeg har begrænset tillid til det overleverede, samt at jeg aner, at budskabet fra Jesus Kristus er noget, der er hævet over alle disse overleveringer.

Jeg tror, det er kærlighed, så ren, så stor, så smuk, at vi ikke kan fatte den heart
Og hvorfor jeg tror dét, det kan jeg ikke forklare smiler

Mvh. Arne smiler
Top Svar Citer
#44669 - 12/10/2024 12:54 Re: Gud [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2062
I følge min forståelse af at lytte til ,, Biblen Leth fortalt,, så er Paulus breve i NT de ældste -

… og - Thessalonikerne er sandsynligvis det første brev den unge Paulus skrev ca. 3 år efter Jesu henrettelse – også ifølge Kristian Leth

Det betyder så, at evangelisterne må há kendt Paulus breve.


Så hvem der fortæller mest korrekt, burde vel være Paulus, trods dét han aldrig havde mødt Jesus andet end via Helligånden ,,,,

… men klart - han oplyser også, han har modtaget oplysninger af de første kristne.

Citat:
jeg vil gøre jer bekendt med det evangelium, som jeg har forkyndt jer, det, som I også har taget imod, som I også står i,


Jeg overleverede jer nemlig først og fremmest, hvad jeg også selv har modtaget: at Kristus døde for vore synder efter Skrifterne, at han blev begravet, at han opstod på den tredje dag efter Skrifterne,
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/15


… men vi kender nok alle det, at skulle gengive en oplevelse, både en der lige er sket, og en der er sket i fortiden, hvordan den aldrig er fyldestgørende og tilmed ændre sig, hvis den går gennem flere menneskemunde, og heller ikke uvæsentligt hvem man fortæller til og hvorfor -
og en usandhed kan sagtens blive en sandhed for nogen, hvis den fortælles ofte nok.

… Så hvad Jesus skulle há sagt, formulerede evangelisterne ud fra det ,,materiale,, de havde årtier efter Jesu død, så, de har sandsynligvis alle haft kendskab til Paulus breve som derved formulerede evangelisternes teologi i forhold til deres agenda.

Så hvem var Jesus?

For Paulus var han den opstandne Kristus, der ville komme igen lige om lidt.


Det uforståelige for mig er, hvorfor Saulus/Paulus omvendte sig, men tænker han har hørt om Helligånden, og gerne ville opleve/eje den, da Gud derved kommer nær en - ja helt ind i en - og så er der det med synderne.
Jesu død frelser i følge skrifterne fra synd og død

… men tænker også hvor meget man skal/kan tro på diaspora jøden Paulus – der var græsk påvirket, og muligvis:
Citat:
var Paulus født i Tarsus i Kilikien i Lilleasien (det nuværende Tyrkiet) under navnet Saulus
https://da.wikipedia.org/wiki/Paulus

Tarsus ca. 879 km fra Jerusalem --- som tager ca. 200 timer at gå ifølge Maps

… og afstand fra Jerusalem til Damaskus ifølge Maps - : Ca. 271 km. - Som tager 62 timer at gå.



Paulus mente jo, Jesus kom lige om lidt – en overbevisning/tro han vel havde fra den direkte kontakt med den opstandne Kristus, og Kristus er endnu ikke kommet igen, eller hvad?

Så når du skrev:
Citat:
Paulus mødte jo alene Jesus i en åbenbaring på vejen til Damaskus.


Ja, så skulle det vel være nok, hvis man tror på den slags, men, jeg læser dig som, en der ikke tror på Helligånden, som en virkelig virkelighed.

Det må man vel formode Paulus gjorde - eller gerne ville - for ellers var troen tom, hvis ikke Jesus var opstået fra de døde -

… og derved blev de kristne nu det sande Israel - Gudsfolket

https://www.bibelselskabet.dk/brevkassen-hvad-betoed-israel-paa-jesus-tid

Citat:
Som det fremgår af de steder, navnet Israel optræder i Det Nye Testamente, betegner det en teologisk størrelse – ikke et land. Israel står for gudsfolket, en israelit for et medlem af det. Det geografiske område, som i dag udgøres af staten Israel og de besatte områder, hed på Jesus’ tid Judæa, som samtidig også blev benyttet om landsdelen omkring Jerusalem.



Top Svar Citer
#44670 - 12/10/2024 14:37 Re: Gud [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3936
Sted: Nørresundby
Hej Tikka

imponerende indlæg,

klarhed og struktur, pædagogisk opbygget, virkelig en velvalgt komposition, og ja det hele på et højt niveau

Du giver Trosfrihed format, Trosfrihed rykker

Hvad er det Jesus som Kristus (bærer af Gud og Guds Ånd) bringer i spil i verden, inkarnerer legemliggør og aktualiserer iblandt mennesker? At Gud nu (i Jesus som Kristus) er kommet os nær som virkelighed gennem sin Ånd, Helligånden. Jesus bringer som Kristus - som Guds Kærlighed Kristus - Gud i spil i ethvert menneskes liv - forsoner og forliger os syndere især ikke mindst med Gud.

Mennesker er nu i samme forhold eller virkelighed til Gud Faderen som Jesus er, vi ejer vores nye identitet i Kristus: "I har fået den Ånd som giver barnekår, og i den råber vi: Abba Fader!" Jesus Kristus blev det vi er, for at vi skal blive det han er.

Vores SØN'FADER eller JEG'Du virkelighed med Gud gennem Helligånden er nu for altid i verden - det er ikke mislykkedes for Jesus Kristus til trods nederlaget, korsfæstelsen på en losseplads som en forbryder der ikke vakte nogen opmærksomhed af betydning. Dette er hvad opstandelsen betyder ifølge Paulus og det var Paulus' chok erkendelse ved Damaskus.

Paulus har overtaget eller fået overleveret fra apostlene at der er beretninger om Jesu Opstandelse, men det giver Paulus ikke ret meget for, for ifølge Paulus er dette spørgsmål irrelevant, da det er Helligånden der stadfæster Jesus Kristus som opstanden, nøjagtig som det var i hans eget liv, som det er i mit liv og alle andres liv. Ingen kan sige Jesus Kristus er vores opstandne Herre Gud uden gennem Helligånden.

Det betyder at den virkelighed med Gud Jesus som Kristus bærer ind i verden, inkarnerer og legemliggør i verden blandt mennesker bliver her efter Jesus død. Guds værk eller Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter gennem Helligånden (Rom 5 og 2 Kor 3) er ikke gået død i Jesu død.

Paulus og millioner af andre mennesker igennem to tusinde år har erfaret dette forhold, denne virkelighed med Gud der begyndte i og med og ved Jesus Kristus i verden - stadig gør sig gældende gennem Helligånden - manifesterer sig i kraft af Helligånden - Guds Ånd efter begiveheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne samfund, menigheder og Kirkerne.


Citat:
Tikka:

Det uforståelige for mig er, hvorfor Saulus/Paulus omvendte sig, men tænker han har hørt om Helligånden, og gerne ville opleve/eje den, da Gud derved kommer nær en - ja helt ind i en


Paulus kaldes for Åndens Arkitekt og Åndens Apostel pr se og i den sammenhæng er det at forfatteren til Johannes Evangeliet og Brevene tydeligvis er elev af Paulus, repræsenterer Paulus, nærmest 1 - 1. Lighederne var så store da jeg kom fra Paulus som jeg var fortrolig med, til Johannes.

Hvem har en diskurs om Helligånden for første gang i verdenshistorien, det har Paulus, ja han kan beskrive forfra og bagfra det med Helligånden, og Paulus beskrivelse af hvad Helligånden udretter i vores liv er på højde med Jung's Individuation og Abraham Maslows Selvaktualisering - men det er en individuation og selvaktualisering på Gud Helligåndens Grund, eller grundlag.

Så Paulus har tydeligvis ikke hørt om det med Helligånden fra mennesker, det er tydeligvis en Åbenbaring i Kristus fra Gud om Helligånden Paulus inkarnerer med i verden.

Paulus siger selv at han ikke har det fra mennesker og her med Helligånden må vi give ham ret - hvordan dette skal forstås er tydeligvis en Åbenbaring fra Gud, eller en Åbenbaring i Kristus fra Gud som Paulus måske ville foretrække bør være ordlyden.

Det betyder ikke at de første "kristne" (Jesus følgerne kaldt Vejen) som Paulus forfulgte ikke har haft Guds Ånd som de havde modtaget Gud og Guds Ånd gennem Jesus Kristus - men de har ikke haft nogen forståelse det med Helligånden så grundigt som Paulus Åbenbarer dette for os. Det med Helligånden er så gennemarbejdet på originalt vis på kryds og tværs hos Paulus at vi må bøje os for denne diskurs om Helligånden som sandelig værende en Åbenbaring i Kristus fra Gud Paulus har beriget verden med og er fader til, og dermed er han så sandelig Åndens eller Helligåndens Arkitekt og HelligÅndens eller Åndens Apostel pr se og Johannes i den sammenhæng elev af Paulus.




Citat:
Tikka: "gerne ville opleve/eje den, da Gud derved kommer nær en - ja helt ind i en"

Nej en mand som Paulus der skriver som følger her (med stor skrift), kan man ikke sige om at "han gerne ville opleve/eje Helligånden, da Gud derved kommer nær en - ja helt ind i en"

Ved I ikke, at I er Guds tempel, og at Guds ånd bor i jer? 1 Kor 3, 16.


ved I ikke, at jeres legeme er et tempel for Helligånden, som er i jer, og som I har fra Gud? 1 Kor 6, 19

det er os, der er den levende Guds tempel, som Gud også har sagt: »Jeg vil bo og vandre midt iblandt dem; jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk. 2 Kor 6, 16




Mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

ufatteligt at du ikke har observeret at vores egen HansKrist mange år før Kristian Leth's "Bibelen Leth Fortalt" så dagens lys, utallige gange har påpeget at Paulus's skrifter er de ældste i Nye Testamente.


PPS:

Citat:
Tikka til Arne:

jeg læser dig som, en der ikke tror på Helligånden, som en virkelig virkelighed.


det er mig en gåde at du taler om virkelig virkelighed, jeg har sagt det før, det virker ikke overbevisende, som om du ikke selv tror på hvad du skriver og som om du ikke rigtig har styr på det med virkeligheden.


PPPS:

Citat:
Tikka:

Så hvem var Jesus?

For Paulus var han den opstandne Kristus, der ville komme igen lige om lidt.


Ifølge Albert Schweitzer og også som jeg læser Paulus, så arver Paulus fra Jesus følgerne Vejen, den ide at Jesus Kristus vil komme igen. Men da det tilsyneladende ikke sker, udvikler Paulus sin Kristus Mystik Kristologiske Spiritualitet hvor når Kristus er blevet alt i alle - ja så er Kristus kommet igen fordi han er i alle. Nøjagtig også sådan forstår Paulus's elev Johannes Kristi genkomst. Så ikke bare HansKrist og Albert Schweitzer men også Johannes læser Paulus at det er sådan Jesus genkomst skal forstås.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44671 - 12/10/2024 15:49 Re: Gud [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7497
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg skrev:
Citat:
Paulus mødte jo alene Jesus i en åbenbaring på vejen til Damaskus.
og du replicerede:
Citat:
Ja, så skulle det vel være nok, hvis man tror på den slags, men, jeg læser dig som, en der ikke tror på Helligånden, som en virkelig virkelighed.
Mit svar:
Jeg kan ikke ærligt hævde, at jeg ikke tror på Helligånden, men jeg finder det lidt overmodigt at bruge dette ord, som om, at det skulle være noget, vi mennesker kan fatte. Det er i hvert fald det indtryk, jeg får.

I øvrigt: Hvis beretningen om, at Paulus oplevede en åbenbaring "på vejen til Damaskus", er sand - og jeg mindes ikke at have set påstand om, at den er usand - så var det jo så voldsomt, at Paulus blev blind og først fik synet igen ved hjælp fra nogen i Damaskus, da han nåede dertil.

Og når jeg tænker på min egen "mikro-åbenbaring" foran en Kristus Ikon, så har jeg også dér svært ved at rubricere det som Helligånden - så ville udtrykket: noget helligt åndeligt for mig føles mere rigtigt.

Glæder mig i øvrigt over at du forekommer åben for mange forskellige synspunkter.

Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
#44672 - 13/10/2024 11:22 Re: Gud [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3936
Sted: Nørresundby
Måske vi tre kunne glemme os selv en stund og give plads for en gudstjeneste



DR TV Gudstjeneste med Kristian Leth søndag den 13 oktober.




Bemærk hvor stor en rolle musik og sang spiller i en Gudstjeneste.

Igen noget vi kan takke Paulus for


Paulus: Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud.

Paulus: lad jer fylde af Ånden, tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng og spil af hjertet for Herren.



-0-0-0-


Apropos Tikka der fejlagtigt tror at det med HelligÅnden ikke er en original Paulus diskurs, hvorfor jeg lige her efterfølgende gør lidt ekstra ud af hvor dybt og udpenslet i detaljer det med HelligÅnden findes italesat eller beskrevet hos Paulus. Havde Paulus dette fra andre ville vi vide det, enten ved at Paulus refererer til disse andre eller at andre gør, men der findes ingen eksempler herpå.


HelligÅndens Arkitekt Paulus (1)* og HelligÅndens Apostel pr se - gentager for os at flere gange at GLÆDE er det der om noget kendetegner HelligÅnden.

I Glædesbrevet til Filipperne, hvor ordet GLÆDE optræder 15 gange, er skrevet fra fængsel men er så fyldt med livsbekræftende trøst og GLÆDE.

GLÆD jer altid i Herren! Jeg siger atter: GLÆD JER!

Ud over HelligÅndens Arkitekt og Apostel pr se er Paulus da også blevet kaldt for GLÆDENS APOSTEL og Frihedens Apostel og Kærlighedens Apostel og ja Tænkningens Apostel eller SkytsHelgen.

Ingen har haft større betydning for menneskets (menneskehedens) gode høje humør og glæden end Paulus er min påstand. Ja han er virkelig HelligÅndens EKSTASENS og GLÆDENS Apostel.

HelligÅndens Ekstatiske Åbenbarings Brud og Indbruds Erfaringer af Herlighed og Glæde og Lys og Kraft. (2)*

Men vi kan alle blive enige om at musik og sang er livsbekræftende opløftende virkende ind på vores humør eller gemyt - ofte fylder os med GLÆDE eller ihvertfald GØR GLAD - opmuntrer os.

(1)*:

Peter Halldorf skriver i bogen: "Drik dybt af Ånden" side 80: "Når Paulus, som er den fremmeste teolog i den tidlige menighed -- "Åndens Arkitekt", som Efraim Syreren kalder ham.


(2)*:

HelligÅndens EKSTATISKE ÅBENBARINGER.

ÅH disse ÅBENBARINGER:

DISRUPTIVE CREATIVE ACT OF THE SPIRIT

There is nothing of God in the dull and prosaic normality of the objective world order. It is only in a disruptive act which breaks through that commonplace normality that he is to be found. Nicolai Berdyaev

What is of God in life is revealed in creative acts, in the creative life of the spirit, which penetrates even the life of nature. Spirit can upset and change the 'natural' order (2)*. Nicolai Berdyaev


Den religiøse åbenbaring: Kristusbegivenheden/Damaskusoplevelsen, er en begivenhed, der ikke blot sker for mig. Den er en indre katastrofe i mig, og indtræffer denne katastrofe ikke med mig, er åbenbaringen uden betydning (Nicholas Berdyaev/Hans-Kristian Hindkjær).


Zizioulas claims that Baptism constitutes an ontological change in the human, making them an ecclesial hypostasis, or a person. This rebirth 'from above' gives new ontological freedom as it is not constrained by the limits of biological existence. Zizioulas


HUSK OGSÅ:

HelligÅndens Frugter og Karismatiske Ånds -Gaver. Bemærk hvor detaljeret disse er beskrevet hos Paulus. Og ingen har før Paulus talt om disse HelligÅnds forhold så systematisk og detaljeret - ja ingen har før Paulus overhovedet skrevet og talt herom.

Så Paulus er den Originale Fader Skaber af en hel ny diskurs om HELLIGÅNDEN i KRISTUS verden aldrig har set skyggen af før Paulus på dybt originalt vis barsler hermed. Også derfor han kaldes et GENI - kun genier magter at være kreative originale på en så dyb måde.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 12 af 18 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 17 18 >


Seneste indlæg
Gud
af Arne Thomsen
16/10/2024 21:32
Vigtige præciseringer
af somo
15/10/2024 10:09
Hvad er JESUS KRISTUS kendt for?
af Hanskrist
09/10/2024 15:47
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
08/10/2024 11:42
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
25/09/2024 00:18
Nyheder fra DR
Femern-jernbane kan blive forsinket
16/10/2024 21:25
140 døde efter tankvogns-eksplosion i N..
16/10/2024 20:44
Italien forbyder brug af udenlandske rug..
16/10/2024 20:43
100-årige Jimmy Carter nåede at stemme..
16/10/2024 20:33
Biden rejser til Tyskland for at diskute..
16/10/2024 20:32
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Meloni hyldes på restaurant ved migrant..
16/10/2024 18:36
Avis: Femern-jernbane kan blive forsinke..
16/10/2024 18:31
Ejer af ejendom kritiserer virksomhed ba..
16/10/2024 17:51
100-årige Jimmy Carter har nået at ste..
16/10/2024 17:18
Karantæneordning til rockere på førti..
16/10/2024 17:13