annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Et kig ud af vinduet i Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 10 gæster og 193 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Gud

Hej Tikka

imponerende indlæg,

klarhed og struktur, pædagogisk opbygget, virkelig en velvalgt komposition, og ja det hele på et højt niveau

Du giver Trosfrihed format, Trosfrihed rykker

Hvad er det Jesus som Kristus (bærer af Gud og Guds Ånd) bringer i spil i verden, inkarnerer legemliggør og aktualiserer iblandt mennesker? At Gud nu (i Jesus som Kristus) er kommet os nær som virkelighed gennem sin Ånd, Helligånden. Jesus bringer som Kristus - som Guds Kærlighed Kristus - Gud i spil i ethvert menneskes liv - forsoner og forliger os syndere især ikke mindst med Gud.

Mennesker er nu i samme forhold eller virkelighed til Gud Faderen som Jesus er, vi ejer vores nye identitet i Kristus: "I har fået den Ånd som giver barnekår, og i den råber vi: Abba Fader!" Jesus Kristus blev det vi er, for at vi skal blive det han er.

Vores SØN'FADER eller JEG'Du virkelighed med Gud gennem Helligånden er nu for altid i verden - det er ikke mislykkedes for Jesus Kristus til trods nederlaget, korsfæstelsen på en losseplads som en forbryder der ikke vakte nogen opmærksomhed af betydning. Dette er hvad opstandelsen betyder ifølge Paulus og det var Paulus' chok erkendelse ved Damaskus.

Paulus har overtaget eller fået overleveret fra apostlene at der er beretninger om Jesu Opstandelse, men det giver Paulus ikke ret meget for, for ifølge Paulus er dette spørgsmål irrelevant, da det er Helligånden der stadfæster Jesus Kristus som opstanden, nøjagtig som det var i hans eget liv, som det er i mit liv og alle andres liv. Ingen kan sige Jesus Kristus er vores opstandne Herre Gud uden gennem Helligånden.

Det betyder at den virkelighed med Gud Jesus som Kristus bærer ind i verden, inkarnerer og legemliggør i verden blandt mennesker bliver her efter Jesus død. Guds værk eller Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter gennem Helligånden (Rom 5 og 2 Kor 3) er ikke gået død i Jesu død.

Paulus og millioner af andre mennesker igennem to tusinde år har erfaret dette forhold, denne virkelighed med Gud der begyndte i og med og ved Jesus Kristus i verden - stadig gør sig gældende gennem Helligånden - manifesterer sig i kraft af Helligånden - Guds Ånd efter begiveheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne samfund, menigheder og Kirkerne.

Citat:
Tikka:

Det uforståelige for mig er, hvorfor Saulus/Paulus omvendte sig, men tænker han har hørt om Helligånden, og gerne ville opleve/eje den, da Gud derved kommer nær en - ja helt ind i en

Paulus kaldes for Åndens Arkitekt og Åndens Apostel pr se og i den sammenhæng er det at forfatteren til Johannes Evangeliet og Brevene tydeligvis er elev af Paulus, repræsenterer Paulus, nærmest 1 - 1. Lighederne var så store da jeg kom fra Paulus som jeg var fortrolig med, til Johannes.

Hvem har en diskurs om Helligånden for første gang i verdenshistorien, det har Paulus, ja han kan beskrive forfra og bagfra det med Helligånden, og Paulus beskrivelse af hvad Helligånden udretter i vores liv er på højde med Jung's Individuation og Abraham Maslows Selvaktualisering - men det er en individuation og selvaktualisering på Gud Helligåndens Grund, eller grundlag.

Så Paulus har tydeligvis ikke hørt om det med Helligånden fra mennesker, det er tydeligvis en Åbenbaring i Kristus fra Gud om Helligånden Paulus inkarnerer med i verden.

Paulus siger selv at han ikke har det fra mennesker og her med Helligånden må vi give ham ret - hvordan dette skal forstås er tydeligvis en Åbenbaring fra Gud, eller en Åbenbaring i Kristus fra Gud som Paulus måske ville foretrække bør være ordlyden.

Det betyder ikke at de første "kristne" (Jesus følgerne kaldt Vejen) som Paulus forfulgte ikke har haft Guds Ånd som de havde modtaget Gud og Guds Ånd gennem Jesus Kristus - men de har ikke haft nogen forståelse det med Helligånden så grundigt som Paulus Åbenbarer dette for os. Det med Helligånden er så gennemarbejdet på originalt vis på kryds og tværs hos Paulus at vi må bøje os for denne diskurs om Helligånden som sandelig værende en Åbenbaring i Kristus fra Gud Paulus har beriget verden med og er fader til, og dermed er han så sandelig Åndens eller Helligåndens Arkitekt og HelligÅndens eller Åndens Apostel pr se og Johannes i den sammenhæng elev af Paulus.

Citat:
Tikka: "gerne ville opleve/eje den, da Gud derved kommer nær en - ja helt ind i en"

Nej en mand som Paulus der skriver som følger her (med stor skrift), kan man ikke sige om at "han gerne ville opleve/eje Helligånden, da Gud derved kommer nær en - ja helt ind i en"

Ved I ikke, at I er Guds tempel, og at Guds ånd bor i jer? 1 Kor 3, 16.

ved I ikke, at jeres legeme er et tempel for Helligånden, som er i jer, og som I har fra Gud? 1 Kor 6, 19

det er os, der er den levende Guds tempel, som Gud også har sagt: »Jeg vil bo og vandre midt iblandt dem; jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk. 2 Kor 6, 16

Mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

ufatteligt at du ikke har observeret at vores egen HansKrist mange år før Kristian Leth's "Bibelen Leth Fortalt" så dagens lys, utallige gange har påpeget at Paulus's skrifter er de ældste i Nye Testamente.

PPS:

Citat:
Tikka til Arne:

jeg læser dig som, en der ikke tror på Helligånden, som en virkelig virkelighed.

det er mig en gåde at du taler om virkelig virkelighed, jeg har sagt det før, det virker ikke overbevisende, som om du ikke selv tror på hvad du skriver og som om du ikke rigtig har styr på det med virkeligheden.

PPPS:

Citat:
Tikka:

Så hvem var Jesus?

For Paulus var han den opstandne Kristus, der ville komme igen lige om lidt.

Ifølge Albert Schweitzer og også som jeg læser Paulus, så arver Paulus fra Jesus følgerne Vejen, den ide at Jesus Kristus vil komme igen. Men da det tilsyneladende ikke sker, udvikler Paulus sin Kristus Mystik Kristologiske Spiritualitet hvor når Kristus er blevet alt i alle - ja så er Kristus kommet igen fordi han er i alle. Nøjagtig også sådan forstår Paulus's elev Johannes Kristi genkomst. Så ikke bare HansKrist og Albert Schweitzer men også Johannes læser Paulus at det er sådan Jesus genkomst skal forstås.
Seneste indlæg
Lys
af Anonym
12/04/2025 22:14
Den religiøse spirituelle dimension
af Hanskrist
12/04/2025 21:36
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
12/04/2025 14:18
Misforståelsen
af somo
08/04/2025 09:34
Eid-Al-Fitr
af somo
29/03/2025 07:50
Nyheder fra DR
Brandvæsen 'stærkt på vej' til brand ..
13/04/2025 07:10
En person fremstilles i grundlovsforhør..
13/04/2025 06:59
Endnu et jordskælv rammer Papua Ny Guin..
13/04/2025 06:38
Trump: Snakke med Iran går ok
13/04/2025 04:18
Fejldeporteret mand er 'sikker og i live..
13/04/2025 01:39
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Aktivistiske studerende i USA's sydstate..
13/04/2025 05:08
Kommune beder borgere bekæmpe invasiv o..
13/04/2025 05:01
Jordskælv lægger dæmper på nytårsfe..
13/04/2025 03:57
Polen markerer 1000 år med protestmarch..
13/04/2025 02:11
Årets verdensudstilling bærer præg af..
13/04/2025 01:13