annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Delfin i Aalborg Nørresundby
Hvem er online?
0 registrerede 80 gæster og 1290 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Gud

I følge min forståelse af at lytte til ,, Biblen Leth fortalt,, så er Paulus breve i NT de ældste -

… og - Thessalonikerne er sandsynligvis det første brev den unge Paulus skrev ca. 3 år efter Jesu henrettelse – også ifølge Kristian Leth

Det betyder så, at evangelisterne må há kendt Paulus breve.

Så hvem der fortæller mest korrekt, burde vel være Paulus, trods dét han aldrig havde mødt Jesus andet end via Helligånden ,,,,

… men klart - han oplyser også, han har modtaget oplysninger af de første kristne.

Citat:
jeg vil gøre jer bekendt med det evangelium, som jeg har forkyndt jer, det, som I også har taget imod, som I også står i,

Jeg overleverede jer nemlig først og fremmest, hvad jeg også selv har modtaget: at Kristus døde for vore synder efter Skrifterne, at han blev begravet, at han opstod på den tredje dag efter Skrifterne,
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/15

… men vi kender nok alle det, at skulle gengive en oplevelse, både en der lige er sket, og en der er sket i fortiden, hvordan den aldrig er fyldestgørende og tilmed ændre sig, hvis den går gennem flere menneskemunde, og heller ikke uvæsentligt hvem man fortæller til og hvorfor -
og en usandhed kan sagtens blive en sandhed for nogen, hvis den fortælles ofte nok.

… Så hvad Jesus skulle há sagt, formulerede evangelisterne ud fra det ,,materiale,, de havde årtier efter Jesu død, så, de har sandsynligvis alle haft kendskab til Paulus breve som derved formulerede evangelisternes teologi i forhold til deres agenda.

Så hvem var Jesus?

For Paulus var han den opstandne Kristus, der ville komme igen lige om lidt.

Det uforståelige for mig er, hvorfor Saulus/Paulus omvendte sig, men tænker han har hørt om Helligånden, og gerne ville opleve/eje den, da Gud derved kommer nær en - ja helt ind i en - og så er der det med synderne.
Jesu død frelser i følge skrifterne fra synd og død

… men tænker også hvor meget man skal/kan tro på diaspora jøden Paulus – der var græsk påvirket, og muligvis:
Citat:
var Paulus født i Tarsus i Kilikien i Lilleasien (det nuværende Tyrkiet) under navnet Saulus
https://da.wikipedia.org/wiki/Paulus

Tarsus ca. 879 km fra Jerusalem --- som tager ca. 200 timer at gå ifølge Maps

… og afstand fra Jerusalem til Damaskus ifølge Maps - : Ca. 271 km. - Som tager 62 timer at gå.

Paulus mente jo, Jesus kom lige om lidt – en overbevisning/tro han vel havde fra den direkte kontakt med den opstandne Kristus, og Kristus er endnu ikke kommet igen, eller hvad?

Så når du skrev:
Citat:
Paulus mødte jo alene Jesus i en åbenbaring på vejen til Damaskus.

Ja, så skulle det vel være nok, hvis man tror på den slags, men, jeg læser dig som, en der ikke tror på Helligånden, som en virkelig virkelighed.

Det må man vel formode Paulus gjorde - eller gerne ville - for ellers var troen tom, hvis ikke Jesus var opstået fra de døde -

… og derved blev de kristne nu det sande Israel - Gudsfolket

https://www.bibelselskabet.dk/brevkassen-hvad-betoed-israel-paa-jesus-tid

Citat:
Som det fremgår af de steder, navnet Israel optræder i Det Nye Testamente, betegner det en teologisk størrelse – ikke et land. Israel står for gudsfolket, en israelit for et medlem af det. Det geografiske område, som i dag udgøres af staten Israel og de besatte områder, hed på Jesus’ tid Judæa, som samtidig også blev benyttet om landsdelen omkring Jerusalem.

Seneste indlæg
Ramadan
af somo
11/03/2025 13:12
Lys
af Arne Thomsen
10/03/2025 17:55
Hvad er meningen?
af Hanskrist
05/03/2025 10:46
Den religiøse spirituelle dimension
af Hanskrist
04/03/2025 19:19
Vigtige præciseringer
af somo
27/02/2025 18:20
Nyheder fra DR
PSG sender Liverpool ud i Champions Leag..
12/03/2025 00:05
USA fastholder told på stål og alumini..
11/03/2025 23:21
Ny midlertidig budgetaftale vedtaget i U..
11/03/2025 23:06
Gamle granater skal sprænges bort på F..
11/03/2025 22:06
USA og Canada mødes midt i toldkrig og ..
11/03/2025 20:42
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Portugisiske vælgere kan have udsigt ti..
11/03/2025 23:46
Forsvaret ansætter flere civile end sol..
11/03/2025 21:31
Vælgere i kø forlængede valghandlinge..
11/03/2025 21:12
Repræsentanternes Hus giver grønt lys ..
11/03/2025 21:02
Overblik: Det er Ukraine og USA blevet e..
11/03/2025 20:45