annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 17290342
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2495028
Et andet syn 2059384
Åndelig Føde 1951518
Jesu ord 1566528
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 523 gæster og 223 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 19 af 29 < 1 2 ... 17 18 19 20 21 ... 28 29 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#43782 - 12/06/2024 10:02 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3748
Sted: Nørresundby
Først lige her idag

Citat:
Arne:

Hej Tikka.
Har netop set, at du er interesseret i emnet: Det guddommelige og Jesus Kristus.

Min grundtanke er, at det er for primitivt og for selvovervurderende at vi trækker det guddommelige ned i vi menneskers sfære.

Min anden grundtanke/oplevelse er, at Jesus Kristus er kendetegnet ved kærlighed til alt værende.
Det er jo præcis dét, Kristus siger med sin højre hånd i Kristus Ikonen: Agapó.

Teologisk kunne dette ligne en selvmodsigelse, men så glemmer man da Forklarelsen på Bjerget, der jo hæver Jesus Kristus op over det menneskelige


"Min grundtanke er, at det er for primitivt og for selvovervurderende at vi trækker det guddommelige ned i vi menneskers sfære".

"Min anden grundtanke/oplevelse er, at Jesus Kristus er kendetegnet ved kærlighed til alt værende."



Menneskers sfære er det værende.

Men mennesket tilhører også Gud - har Guds Ånd - Guds Skabende Ånd - er et religiøst spirituelt åndeligt væsen også.

Du må lære at skelne mellem 1) det værende og 2): væren og 3): Gud der sender væren eller den væren der er i kraft af Gud.

Mennesket tilhører ikke udelukkende det værende men har også Væren i kraft af Gud - mennesket har "i Kristus Væren" - de nye skabninger vi er i Kristus - forvandlet og forklaret og fornyet med hele Guds Herlighed og Lys - Lys Kraft og Herlighedslegeme - vores Åndelige Himmelske Legeme i og med og ved Kristus (vores Bolig fra Gud den Gud Åndens Bygning vi er også). Alt dette stammer fra Paulus - de ældste kristne tekster vi overhovedet kender til. Og forklarelsen på bjerget er paulinsk teologisk argumentation for at Jesus er Kristus (Messias) og disse teologiske tænkeres "mani" med at få Jesus som Messias Kristus kontekstet til Skrifterne (Gamle Testamente mm).

-0-0-0-

Alt det her rod i din tankegang hvor du snor dig som en ål skyldes at du ikke vil debattere - at du nægter at tage debatten med mig.

Jeg har set før at når du bliver trængt op i en krog så opfinder du pludselig nogle helt andre temaer og emner som du mener kunne støtte dig i alt dit selvmodsigende non'sens og vrøvl - hvilket tydeligvis også er sådan en desperat øvelse du er ude i med forklarelsen på bjerget.

Som du mener skulle komme dig til undsætning.

Så nu er pludselig fokus flyttet til forklarelsen på bjerget og ja sidst også om Paulus har skrevet herom.

Det fremgår overhovedet ikke om du forstår forklarelsen på bjerget.

Og selv mennesket er hævet over det menneskelige da det tilhører Gud - altså er et religiøst spirituelt åndeligt væsen skabt i Guds Billede med Guds Ånd - Skabende Ånd og med hele Guds Herlighed - Herlighedslegeme og Forklarede Lysende Oplyste Afklarede HerlighedsAnsigt - Kristus Guds Billede og Guds Ansigt (igen Paulus). For den nysgerrige der vil vide mere, læs mine indlæg i tråden, "Ikon af Kristus" i fora Galleri'et her på Trosfrihed. Men her lige kort:

Citat:
hver gang én vender om til Herren, tages sløret bort« – »Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed. Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er. 2 Kor 3.


Thi Gud, der sagde: »Af mørke skal lys skinne frem,« han har ladet det skinne i vore hjerter til oplysning og til kundskab om Guds herlighed på Jesu Kristi ansigt. 2 Kor 4
.




Det er børnelærdom, men en børnelærdom du har adskilt dig selv fra ved at skrive som du gør om Gud (som du hævder vi ikke kan tale om og vide noget om (og Jesus Kristus gør ikke andet)) og det guddommelige som du definerer fuldstændig forkert.

Du kan ikke rode dig ud af dit selvmodsigende non'sens og vrøvl ved at lave dit krumspring og Kanin op af hatten med pludselig at hente forklarelsen på bjerget ind som om dette teologiske billede skulle komme dig til hjælp - tværtimod må man sige.

Spørgsmålet er også hvordan du der får så mange ting dårligt i halsen forstår forklarelsen på bjerget. Hvad ligger du heri.

Anser du det for værende et historisk fakta eller en måde at argumentere teologisk for at Jesus er Kristus???

Noget tyder på at du tager det bogstaveligt som et uomgængeligt historisk fakta episode uden at forstå det er en måde teologisk at argumentere for at Jesus er Kristus også igennem at kontekste til Gamle Testamente - at forstå Jesus som Messias Kristus - ud fra Gamle Testamente.

-0-0-0-

Hvad er det vi i Kristus i kraft af Gud bliver frelst og forløst fra, jo synd og syndens magt over os der fører til døden. Dette, denne frelse og forløsning, er ikke en forløsning fra det menneskelige og legemlige og jordiske værende (det værende) men en forløsning af det menneskelige og legemlige og jordiske værende (det værende). Det er også en Forvandling og Forklaring af os og det værende - af os mennesker - vores Helliggørelse og Herlighedsgørelse - i Kristus vi har hele guddomsfylden og Guds Hele Herlighed og Forklarelse og Lys - vi tilhører Lyset og er Lysets Børn (igen fra Paulus).

-0-0-0-

Hvorfor kan Paulus for nogle mennesker være svært at læse? Jo fordi det vi almindeligvis kun vil sige om Jesus Kristus det siger Paulus i samme åndedrag også om os, altså hos Paulus finder vi at alt der gælder for Jesus Kristus også gælder for os. Når man først opdager dette, at her adskiller Paulus sig fra en senere Kirkens Teologi der kun gælder Jesus, så er det at teologien og kristologien bliver vedkommende og relevant og aktuelt for hver enkelt af os - og fra da af vil man knus elske Paulus som ham der ikke teoretiserede og abstraherede og gjorde det hele til abstrakt uforståeligt overtro'et hjernespind.



-0-0-0-

Først lige dette her indlæg og så må jeg ellers trække i arbejdstøjet i dag

-0-0-0-

Det må jeg nok sige, jeg kender ingen der forstår tingene så godt som du gør HansKrist.

Denne din klare forståelse Paulus og kristendommen som Arne påstår er "ugudelig" men som alle jordens milliarder af kristne gerne ville skrive under på - men ikke et eneste kristent menneske ville vedgå sig og skrive under på hvad Arne skriver:

Citat:
Arne:

Brugen af ordet: Gud er for mig en fornedrelse af det guddommelige til en menneskelignende mandsperson.

Som jeg oplever det, kan man intet sige om det guddommelige,


Hvis man mener som Arne mener her ovenfor at man intet kan sige om det guddommelige og at brugen af ordet Gud er en fornedrelse af det guddommelige til en menneskelignende mandsperson, ja så kan man ikke have med Jesus Kristus at gøre, man kan ikke læse i Bibelen og Nye Testamente og man kan ikke overhovedet forstå Jesus Kristus og kristendommen.

Hvad Arne gør, er at han i sine Anti Jesus Kristus skriverier (se fx citationsboksen lige ovenfor) der indføjer han Jesus Kristus. Dette er vanvid at Jesus Kristus kan blive til Anti Jesus Kristus - men dette sker hos Arne - her kommer Jesus Kristus til at stå for det stik modsatte af hvad han er religionshistorisk verdenskendt og anerkendt for at stå for og repræsentere.

Det er fandeme uhyggeligt.

Forklaringen er nu nok at Arne er ude på dybt vand hvor han ikke kan bunde.

Og han ønsker sig selv op på et bjerg, for at kunne stå tørskoet og få en guddommelig forklaring på sit tågesnak, konstante selvmodsigende non'sens og vrøvl som stammer fra at han har fået negativ teologi galt i halsen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43784 - 13/06/2024 18:29 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7321
Sted: Sydsjælland
Når jeg læser, hvad Hanskrist skriver her til mig, står det mig fuldstændigt klart, at et sådant indlæg ikke er et svar værd.

Situationen får mig imidlertid til at tænke på min trosmæssige konklusion: Elsk verden!

En - ret så lille - del af verden er jo os mennesker - mig selv medregnet - men også Hanskrist medregnet.

Så hvordan kan det være, at mine indlæg her på Trosfrihed.dk i dén grad bringer det menneske, der kalder sig Hanskrist, i affekt?

Er det ondt, at jeg med mine indlæg hidser Hanskrist op?

Hvilken situation befinder Hanskrist sig i, siden dét, jeg kommer med, afføder så megen affekt?

Det er jo ikke min tro: Verden er et guddommerligt mirakel - elsk verden, der ophidser Hanskrist, nej det er mine Kristus-oplevelser.
Men Kristus' højre hånd siger jo klart og tydeligt: Jeg elsker! (Agapó)

Hanskrist afviser - så vidt jeg har forstået - Forklarelsen på bjerget, straks efter at jeg nævner den.

Kan det tænkes at skyldes, at Hanskrist kun accepterer én måde at opleve kristendommen på: Hans egen.
Og i så fald: Hvorfor?

Jeg er jo ikke en, der har forstand på menneskers sind, men det er jo tydeligt at Hanskrist ikke befinder sig godt i denne dialog - ja så dårligt at han langt overskrider grænserne for anstændig debatkultur.

Alt dette får mig til at tro, at Hanskrist har behov for ro og harmoni - men det er jo kun et lægmandsgæt - og jeg ved jo heller ikke, hvor man kunne hjælpe Hanskrist til at opnå sådanne livskvaliteter.

Mvh. Arne.
Top Svar Citer
#43785 - 13/06/2024 20:14 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3748
Sted: Nørresundby
Personfnidder personfnidder personfnidder som altid fra dig af.


Og tilsyneladende forstår du ikke et ord af en saglig argumentation. Ihvertfald debatterer du ikke. At debattere kræver at man læser hvad modparten skriver og forstår vedkommendes argumentation og svarer derpå, men det gør du aldrig.



Citat:
Arne:

Hanskrist afviser - så vidt jeg har forstået - Forklarelsen på bjerget, straks efter at jeg nævner den.


Overhovedet ikke, tværtimod har jeg beskrevet hvordan vi må forstå Forklarelsen på Bjerget. Som Paulus kender/ekspert det sidste jeg ville var dog at afvise vores Himmelske Åndelige "i Kristus" Lys Legeme som Paulus skriver så meget om.

Den Forløsning og Doxa Guds Lys og Guds Herligheds Forklarelse der er så fremtrædende hos Paulus kunne jeg da aldrig finde på at afvise. Iøvrigt har jeg skrevet herom i fora Galleriet i tråden Kristus Ikon (1)*. Forklarelsen på Bjerget er en svag afglans af den "i Kristus" Doxa SPIRITUALITET der er så smukt og stærkt beskrevet i Paulus Brevene.

Forklarelsen på Bjerget er derfor også en senere tids teologiske kommentar til Paulus's Spirit Doxa Christology, de ældste kristne skrifter.

Absurd at skulle tro jeg har nogen interesse i at afvise Forklarelsen på Bjerget. Forklarelsen på Bjerget er et forsøg på at matche Paulus, hvilket mislykkes sådan rent SPIRITUELT (Paulus siger tingene meget mere tydeligt), men teologisk bliver Jesus som Messias kontekstet til Gamle Testamente. Hvilket nærmest er et dogme og en mani som skygger for den ægte SPIRITUALITET vi finder hos Paulus - Åndens Apostel pr se lidt sammen med sin elskede fan og elev, forfatteren til Johannes Evangeliet.


Citat:
hver gang én vender om til Herren, tages sløret bort« – »Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed. Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er. 2 Kor 3.


Thi Gud, der sagde: »Af mørke skal lys skinne frem,« han har ladet det skinne i vore hjerter til oplysning og til kundskab om Guds herlighed på Jesu Kristi ansigt. 2 Kor 4
.




-0-0-0-


Citat:
Arne:

Det er jo ikke min tro: Verden er et guddommerligt mirakel - elsk verden, der ophidser Hanskrist, nej det er mine Kristus-oplevelser.


En mand der skriver som i efterfølgende dialogboks, kender ikke Kristus, da hvad der står i dialogboksen er så Anti Jesus Kristus agtigt meningsløst nonsens vrøvl at det skriger til himlen:


Citat:
Arne:

Brugen af ordet: Gud er for mig en fornedrelse af det guddommelige til en menneskelignende mandsperson.

Som jeg oplever det, kan man intet sige om det guddommelige
,



-0-0-0-

Citat:
Arne:

Jeg er jo ikke en, der har forstand på menneskers sind, men det er jo tydeligt at Hanskrist ikke befinder sig godt i denne dialog - ja så dårligt at han langt overskrider grænserne for anstændig debatkultur.



Nej du overskrider enhver anstændig debatkultur ved altid at fare i flæsket på mig med alene personfnidder.

Du debatterer aldrig, du nægter at debattere med mig. Straks jeg skriver noget, så har du ingen reaktioner på hvad jeg skriver (jeg har endnu aldrig fået bevis på at du har læst mine indlæg) - du nægter simpelthen at debattere og du forfalder straks til personfnidder - kun at skrive om HansKrist, nøjagtig som dit indlæg her kun er personfnidder og din evindelige "psykologisering" om HansKrist.


-0-0-0-


Du er på dybt vand hvor du ikke kan bunde og du mener at god debatkultur er at vi respekterer at Jesus Kristus er garant for følgende:

Citat:
Arne:

Brugen af ordet: Gud er for mig en fornedrelse af det guddommelige til en menneskelignende mandsperson.

Som jeg oplever det, kan man intet sige om det guddommelige
,


Men det er noget selvmodsigende meningsløst vrøvl og ingen kristne i hele verden ville godkende ovenstående.

Det er endda hovedrystende vrøvl og viser at du misbruger og manipulerer med Jesus Kristus - da hvad du skriver er det stik modsatte af hvad Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt for at have beriget verden med.

Du vil både blæse og have mel i munden. Teologisk kan du overhovedet ikke argumentere for dine synspunkter.

Og forklaringen på at du vælger personfnidder overfor mig, skyldes nok dine manglende teologiske evner og dårlige forståelse SPIRITUALITET.

Vor tid er fyldt med mennesker med stor interesse i SPIRITUALITET og ihvertfald en af grundene til at Trosfrihed ikke får nye deltagere skyldes at du fylder alt for meget på Trosfrihed når du ingen SPIRITUALITET overhovedet har.

Hvad du skriver er blottet for SPIRITUALITET. Næsten som om det er blevet en besættelse hos dig at rense alle dine skriverier for den religiøse spirituelle åndelige dimension af vi menneskers liv og tilværelse.

-0-0-0-


Mange Kærlige Hilsner HansKrist


Problemet med evangelierne (deres svaghed) er at de har næsten udelukkende fokus på Jesus alene. Hvorimod de ældste kristne skrifter, Paulus Breve, har fokus på at i Kristus Jesus der kommer Gud til os - der har vi Guds Fødsel i vores liv, som straks afføder vores Fødsel i Gud - de Nye Skabninger vi er i Kristus.

Dette det bærende element i kristendommen eller kristendommens essens eller SPIRITUALITET nemlig vores mystiske "i Kristus Væren" findes næsten ikke i evangelierne hvis vi ser bort fra den store Paulus fan og elev af Paulus, forfatteren til Johannes Evangeliet.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43786 - 13/06/2024 20:51 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7321
Sted: Sydsjælland
Ja, han har det ikke nemt, ham, der kalder sig Hanskrist.
Tænk at nogen kan finde på noget så uforskammet, som at tro noget andet, end hvad Hanskrist tror - og så endda at skrive om det her på Trosfrihed.dk blinker
Arne heart
Top Svar Citer
#43787 - 13/06/2024 20:58 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3748
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Ja, han har det ikke nemt, ham, der kalder sig Hanskrist.
Tænk at nogen kan finde på noget så uforskammet, som at tro noget andet, end hvad Hanskrist tror - og så endda at skrive om det her på Trosfrihed



Nej nej nej - du forstår stadig ikke hvad der er på tale mellem os.

Det drejer sig alene om at du indføjer og smører Jesus Kristus ind i følgende tankegang:


Citat:
Arne:

Brugen af ordet: Gud er for mig en fornedrelse af det guddommelige til en menneskelignende mandsperson.

Som jeg oplever det, kan man intet sige om det guddommelige
,


Det ovenfor er de mest Anti Jesus Kristus udtalelser jeg nogensinde har læst.

Det er simpelthen skræmmende hvad du der skriver som du nu ovenikøbet påstår Jesus Kristus står bag.

Du må jo have spist søm.

Eller også aner du simpelthen ikke hvad det er du snakker om, skriver om.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 19 af 29 < 1 2 ... 17 18 19 20 21 ... 28 29 >


Seneste indlæg
Tro
af Hanskrist
03/07/2024 15:31
Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham?
af Anonym
01/07/2024 01:29
SAN
af Anonym
01/07/2024 01:08
Blanke sider
af Anonym
30/06/2024 22:01
MIRAKLET
af Anonym
30/06/2024 14:36
Nyheder fra DR
USA bomber to radarstationer i Yemen
03/07/2024 22:55
B&O leverer bedste resultat i seks år m..
03/07/2024 22:48
Endnu et demokratisk kongresmedlem opfor..
03/07/2024 22:40
Tusindvis af amerikanere evakueret i sko..
03/07/2024 21:35
Polsk mand forlænger frivilligt sin var..
03/07/2024 21:34
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Endnu et kongresmedlem opfordrer Biden t..
03/07/2024 21:10
B&O leverer bedste resultat i seks år m..
03/07/2024 21:10
Måling: Frankrigs yderste højre får s..
03/07/2024 21:10
Det Hvide Hus: Biden overvejer absolut i..
03/07/2024 21:10
Mangeårig fransk udenrigsminister dør ..
03/07/2024 21:10