0
registrerede
6
gæster og
120
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Adskille stat og kirke?
|
Når jeg læser, hvad Hanskrist skriver her til mig, står det mig fuldstændigt klart, at et sådant indlæg ikke er et svar værd.
Situationen får mig imidlertid til at tænke på min trosmæssige konklusion: Elsk verden!
En - ret så lille - del af verden er jo os mennesker - mig selv medregnet - men også Hanskrist medregnet.
Så hvordan kan det være, at mine indlæg her på Trosfrihed.dk i dén grad bringer det menneske, der kalder sig Hanskrist, i affekt?
Er det ondt, at jeg med mine indlæg hidser Hanskrist op?
Hvilken situation befinder Hanskrist sig i, siden dét, jeg kommer med, afføder så megen affekt?
Det er jo ikke min tro: Verden er et guddommerligt mirakel - elsk verden, der ophidser Hanskrist, nej det er mine Kristus-oplevelser. Men Kristus' højre hånd siger jo klart og tydeligt: Jeg elsker! (Agapó)
Hanskrist afviser - så vidt jeg har forstået - Forklarelsen på bjerget, straks efter at jeg nævner den.
Kan det tænkes at skyldes, at Hanskrist kun accepterer én måde at opleve kristendommen på: Hans egen. Og i så fald: Hvorfor?
Jeg er jo ikke en, der har forstand på menneskers sind, men det er jo tydeligt at Hanskrist ikke befinder sig godt i denne dialog - ja så dårligt at han langt overskrider grænserne for anstændig debatkultur.
Alt dette får mig til at tro, at Hanskrist har behov for ro og harmoni - men det er jo kun et lægmandsgæt - og jeg ved jo heller ikke, hvor man kunne hjælpe Hanskrist til at opnå sådanne livskvaliteter.
Mvh. Arne.
|
|
|
|