annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 17290342
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2495028
Et andet syn 2059384
Åndelig Føde 1951518
Jesu ord 1566528
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
0 registrerede 523 gæster og 223 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 29 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 28 29 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#43720 - 08/06/2024 05:38 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

p.s.
Ligefør mit møde med to personer på ligesom en gave overaskende vis møde, bad jeg ´G´ om hjælp så at jeg ikke opgiver mig selv til fristelser druk, hor og så videre.
Skrifterne er gamle, så jeg kommer med godt nyt.
Amen, Halleluja og tak!
Top Svar Citer
#43721 - 08/06/2024 05:48 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Du: "Her kunne jeg dog godt ønske mig lidt mindre "kæft, trit og retning".
Man kommer ind i kirken, får en salmebog, finder en plads på en kirkebænk, hvor man skal sidde ned - og stå op - på kommando, skal synge de fastlagte salmer, når tid er og i øvrigt holde sin kæft og blot lytte andægtigt."

Enig! Da jeg sagde til en kristen mand, som er medlem af en frikirke: "Jeg møder gerne en præst til en samtale, diskussion og debat." Så svarede han, som MÅSKE deltager i bibelstudier med andre eller hans sociale netværk privat: "Nå, det´ har jeg ikke behov for."
Top Svar Citer
#43723 - 09/06/2024 10:29 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3748
Sted: Nørresundby
Kan på det kraftigste anbefale Arne og Tikka (og ja Gerth) at lytte til denne Gudstjeneste fra Århus City Kirke. For at ruske op i jeres fordomme, især Arne og Gerth, lidt mindre Tikka der virker mere afbalanceret i sin kritik og ros af Kirke livet, inklusivt søndags Gudstjenesten.


FriKirke Gudstjeneste fra CityKirken Århus




Hvem er Gud - CityKirken Århus svarer


Citat:
Hvordan bliver jeg en kristen?

Skal man være troende? Skal man opføre sig anderledes? Skal man døbes? Findes der bestemte ritualer for at blive en kristen? Hvordan ved man, om man er en kristen?

Spørgsmålene kan være mange, når troen og det overnaturlige er ny erfaring i livet.



Som kristen bliver Gud en personlig relation
At blive en kristen betyder som navnet antyder, at man anerkender at der findes en Gud – ikke bare en eller mange forskellige guder, men at Jesus Kristus er Guds søn, som opstod fra de døde, efter Han døde på et kors for ca. 2000 år siden og at Han lever i dag.

Det kan lade sig gøre, uden at man har læst hele bibelen igennem eller er blevet teolog. Men det kan ikke lade sig gøre uden at Gud har talt til dig!

Kristendom er nemlig en tro, hvor Gud selv henvender sig til den enkelte. Ikke nødvendigvis med en hørbar stemme, men f.eks. gennem andre mennesker, en bog, gennem en krise, gennem en udsendelse og på mange andre måder – i hvert fald har det enkelte menneske en fornemmelse af, at Gud kalder til tro og efterfølgelse (læs f.eks. Det Nye Testamente – Romerbrevet kapitel 10 og vers 17).



Det er så smukt og sandt som det står skrevet - man skulle næsten tro HansKrist stod fadder dertil - jeg husker da også engang en der skulle holde en prædiken i CityKirken Århus spurgte om han måtte bruge af mine skriverier.

Dagens tema der prædikes over kan også tydeliggøres ved at sige, det modsatte af mod ikke er kujonagtighed men konformitet.

Hvis vi mennesker er kaldet af Gud står vi ud af konformitet fordi vi får det liv Gud kalder os til - i Kristus er der eksistentielt set en mening med alle menneskers liv. Nøjagtig som Jungiansk Psykologi med dens terapeutiske metode, Individuation demonstrerer det.

At leve i Kald er også at leve i Bøn.

Mange tror at kristne mister deres individualitet, men tværtimod, ja kristendommen er måske eneste religion hvor vores unikke enestående personlighed har Hellig Værdi. Det er individualisme og egoisme kristendommen har et opgør med.

Vi bliver Frie - Frimodige og Levende mennesker overfor Gud. Som vi hører det hos Paulus.

Hvis man forstod dette centrale spirituelle budskab hos Paulus ville angsten og modstanden mod Kirken og de kristne nok blive noget mindre.

Er et menneske bange for sig selv skal det ikke nærme sig kristendommen - for her kan man ikke gemme sig i flokken og i konformitet fordi at iklæde sig Kristus betyder at blive sig selv i og med og ved Gud og sådan skal dagens tema forstås.


"Kristendom er nemlig en tro, hvor Gud selv henvender sig til den enkelte."

TRO i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng er altid den personlige erfaring af Gud der taler til os og virker mægtig i os, erfaringen af Gud og det Helliges Nærværelse Tilstedeværelse i vores liv.

Hvilket sker fx også i forbindelse med Gudstjenester og altså ikke udelukkende i vores personlige KALDS ÅBENBARINGS ERFARINGER.


Folkekirkens Rummelighed betyder at "i Kristus" kan rummes uenigheder og forskelligheder som vi ser i de urkristne paulinske menigheder. Vi respekterer hinandens forskelligheder men i Kristus er vi forsonet hinanden.

Pluralitet og mangfoldighed og diversitet har altid kendetegnet kristendommen, det er et stykke urkristen paulinsk arvegods.

Der findes ingen fundamentalistiske tendenser hos Paulus, hvilket stort set alle eksperter i Paulus er rørende enige om. Men i de meget udbredte fordomme om Paulus (især i Danmark og fra Københavns Universitet (Religionshistorisk afdeling)) bliver han indimellem opfattet som fundamentalistisk, men det beror på fordomme og uvidenhed, manglende grundige analyser og læsning Paulus, hvor man fx ikke får øje på de forfalskninger, redigering, tekst ændringer, en senere Kirke har udsat Paulus's Breve for visse centrale steder, især om kvinder. Ligeledes skyldes fordommene om Paulus også at man tilskriver Paulus de Breve der ikke er ægte Paulus Breve.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist


Citat:
Citykirkens samarbejder


Citykirken er en uafhængig frikirke.

Teologisk og relationelt har vi rødder i og forbindelse til både Mosaik (tidligere Pinsekirkerne i Danmark) og Apostolsk Kirke i Danmark.
Strukturelt er vi en selvstændig frikirke, som er en del af Frikirkenet.
Samarbejdsmæssigt ønsker vi at kunne arbejde sammen med alle kristne kirker i Danmark og er en del af Evangelisk Alliance i Aarhus.

En frikirke forholder sig til en folkekirke lidt som en friskole forholder sig til en folkeskole, i bund og grund samme formålsparagraf (se vores vision og værdier)
, men ikke knyttet til staten hverken økonomisk eller ledelsesmæssigt. Som frikirke er vi selvfinansierende og typisk er gudstjenester i en frikirke mere “frie” i forhold til den liturgi og stil man måske er vant til fra folkekirken.

Citykirken er opstået som en sammenlægning af kirker fra Apostolsk Kirke og fra Pinsekirken (se vores historie) og derfor har vi vores rødder i og særlige relationer til disse to kirkesamfund. Derudover er det vores ønske at både samarbejde med og have gode relationer til alle kristne kirker.



PS:

Gerth (og også Arne, men i mindre grad end Gerth) der ikke kan abstrahere fra sig selv (deres egocentrisme) og indgå i givende sammenhænge med andre mennesker uden konstant at sætte sig selv i centrum, vil selvfølgelig have fordomme og aversioner imod Kirken og FolkeKirken da man her skal magte at kunne være prosocial aktiv uden konstant at henvise til sig selv og sin egen egocentrisme (sære specielle ideer om alting og at man altid selv er den klogeste).

Både Arne og Gerth, men i helt udpræget grad Gerth, har svært ved at indgå i sociale sammenhænge uden at skulle fremhæve sig selv. Som om verden absolut skal rotere om deres subjektive syn på tingene. Dette skyldes svag identitet og manglende "JEG -styrke" - hvor man hele tiden føler at ens identitet er truet af at være sammen med andre mennesker.

Det menneske med manglende "JEG -styrke" føler hele tiden sin identitet truet, især i forbindelse med sociale fællesskaber, hvorfor Kirken og FolkeKirken vil være en trussel mod ens identitet, ens "svage JEG".
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43724 - 09/06/2024 12:36 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3748
Sted: Nørresundby
Rødhus Kirke


Den rummelige FolkeKirke.

I må gerne give mig en tilbagemelding på om det link virker for jer.

Vh HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43725 - 09/06/2024 12:47 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1974
Link virker, men kan ikke se det har noget med Rødhus kirke at gøre

.
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 29 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 28 29 >


Seneste indlæg
Tro
af Hanskrist
03/07/2024 15:31
Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham?
af Anonym
01/07/2024 01:29
SAN
af Anonym
01/07/2024 01:08
Blanke sider
af Anonym
30/06/2024 22:01
MIRAKLET
af Anonym
30/06/2024 14:36
Nyheder fra DR
USA bomber to radarstationer i Yemen
03/07/2024 22:55
B&O leverer bedste resultat i seks år m..
03/07/2024 22:48
Endnu et demokratisk kongresmedlem opfor..
03/07/2024 22:40
Tusindvis af amerikanere evakueret i sko..
03/07/2024 21:35
Polsk mand forlænger frivilligt sin var..
03/07/2024 21:34
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Endnu et kongresmedlem opfordrer Biden t..
03/07/2024 20:57
B&O leverer bedste resultat i seks år m..
03/07/2024 20:57
Måling: Frankrigs yderste højre får s..
03/07/2024 20:57
Det Hvide Hus: Biden overvejer absolut i..
03/07/2024 20:57
Mangeårig fransk udenrigsminister dør ..
03/07/2024 20:57