3
registrerede Hanskrist, Arne Thomsen
,(1 usynlig),
574
gæster og
204
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#24581 - 22/01/2018 22:08
Re: Kristus-Ordet
[Re: Arne Thomsen]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2060
|
|
Jeg indsætter mine svar med grøn farve.¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ Arne: Jeg har nok ikke forklaret mig tydeligt nok, ser jeg. Du skriver: SpørgsmÃ¥let mÃ¥ vel være, hvorfor Gud tillader ondskaben, for jeg mener ikke man kan gøre Gud ansvarlig for menneskets handlinger og egne valg, som jeg forstÃ¥r, du vil gøre ... Mit svar: Det er jo ikke os mennesker, der har skabt ondskaben SVAR: Ondskaben er ikke skabt, men valgt af de som vender sig fra Guds Ã¥nds ledelse.Du skriver: ... og sÃ¥ forstÃ¥r jeg ikke, at du blander videnskab og tro sammen, nÃ¥r du taler om Gud og kristendom ... Mit svar: Det er jo den samme verden, det handler om, og som vi ser bÃ¥de med religiøse og med naturvidenskabelige øjne. SVAR: For mig at se, er der da forskel pÃ¥ tro og viden, hvis man kunne bevise Guds eksistens ville det jo ikke være tro.Du skriver: SpørgsmÃ¥let er vel, hvorfor den almægtige Gud er sÃ¥ længe om at gribe ind og gøre alting nyt som lovet, og som der bedes om i bønnen fadervor - komme dit rige Mit svar: Det er jo netop hér, jeg lufter den idé, at der mÃ¥ske slet ikke skal gribes ind - at "riget" allerede er her. SVAR: Det kan det jo ikke være fuldt ud, for sÃ¥ ville der jo ikke være ondskab.Og nÃ¥r du skriver: ... eller hvorfor du ikke forstÃ¥r menneskelivet ogsÃ¥ rummer lidelse og død (nÃ¥r gud er almægtig.) sÃ¥ er mit svar: Det er jo netop her, jeg foreslÃ¥r en forstÃ¥else gÃ¥ende ud pÃ¥, at vi mennesker mÃ¥ske er for nærsynede og egoistiske - som jo ogsÃ¥ buddhisterne mener SVAR: Det virker vrøvlet, at du har en Ãde om, at gudsriget er pÃ¥ jord alt imens, at du samtidig mener at: "vi mennesker mÃ¥ske er for nærsynede og egoistiske"
I Gudsriget er mennesket ikke egoistisk. Der vil alle elske Gud og næsten.Og når du skriver: Mit forslag er, at han nok venter på, at der er nok omvendte og frelste mennesker, der kan opstarte en ny verden, hvor han kan gøre alting nyt gennem disse i kraft af sin ånd. så er mit svar: Det er jo den traditionelle opfattelse af mennesket som deltager i en kamp mellem "det gode" og "det onde" - og hvor Gud på for mig uforståelig måde fritages for ansvaret for "det onde". SVAR: Jamen Gud vender sig ikke bort fra sig selv, ville han gøre det, er han jo ikke kærlighed.
Det ligger også i forståelse, at vi skal elske næsten som os selv – elsker vi ikke os selv, kan vi ikke elske andre.Og angående dit citat fra Johannes Evangeliet, så er det jo netop her, jeg har fået den "kætterske" tanke, at Johannes måske ikke har forstået Kristus helt rigtigt - Johannes var jo trods alt kun et menneske. SVAR: Det undre mig hvad det er, som tiltaler dig ved treenigheds dogmet, når du samtidig afviser andre dogmer og meget af skriften fra bibelen, samt eksistensen af den Gud bibelen forkynder?Og så er spørgsmålet vel, om jeg her på trosfrihedens hjemmeside skal "brændes på bålet" som den "kætter", jeg vel påstås at være. Det kan være, at nogle tror, jeg forsøger at gøre grin med kristendommen. Det gør jeg ikke - emnet her er dybt alvorligt for mig - og det, jeg søger, er sandheden om Guds kærlighed - også til os mennesker SVAR: Hvilken forestilling gør du dig, om det som du søger, og hvilken sandhed om Gud og dennes kærlighed tænker du på?¨¨¨¨¨
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#24582 - 23/01/2018 01:25
Re: Kristus-Ordet
[Re: Hanskrist]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2060
|
|
Tikka: Så Jesus er - kan være - menneskets forbillede, i hvis fodspor vi inviteres til at gå og vokse i ved åndens kraft, så vi får en ny identitet, så det gamle menneske dør. Hanskrist: Jeg mener ikke at den konstruerede Jesus vi må nøjes med er et dårligt forbillede nødvendigvis, men vi må være varsomme her, fordi som Paulus siger ingen af os kender længere Jesus historiske liv. Vi kender kun Jesus som de kristne præsenterer ham for os, nemlig den Jesus der er Kristus for dem, som de har en bekendelse til som værende Kristus. Det andet betænkelige kritiske er en Jesus dyrkelse, hvor Jesus bliver Gud, og ikke den mere korrekte formulering at det er GUD der er Jesus, eller her handlede Gud ind i verden ved dette menneske. SVAR: Jeg mener godt, jeg kan huske Paulus udtalelse, men husker ikke hvor det står. Når jeg nævnte Jesus som et muligt forbillede, er der tale om den af Gud udsendte og godkendte søn - den salvede - der om sigselv sagde, at han og faderen var ét. ¨¨¨¨
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#24583 - 23/01/2018 01:33
Re: Kristus-Ordet
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 5413
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Tikka.
Du skriver:
Ondskaben er ikke skabt, men valgt af de som vender sig fra Guds ånds ledelse. Mit svar: Jeg kan ikke se, at man kan vælge noget, der ikke i forvejen eksisterer. Mennesket har jo ikke evne til at skabe noget ud af intet.
Du skriver:
For mig at se, er der da forskel på tro og viden, hvis man kunne bevise Guds eksistens ville det jo ikke være tro. Mit svar: Enig - men der skulle jo nødig være konflikt mellem de to, for da er det jo total forvirring. Derfor må f.eks. astrofysik, det vi kalder Darwins lov, naturlovene i det hele taget o.m.a. efter min mening ikke være i konflikt med troen.
Du skriver angående om Guds Rige allerede er her:
Det kan det jo ikke være fuldt ud, for så ville der jo ikke være ondskab. Mit svar: Det er jo her, jeg sætter spørgsmålstegn ved begrebet: ondskab.
Du skriver:
Det virker vrøvlet, at du har en Ãde om, at gudsriget er pÃ¥ jord alt imens, at du samtidig mener at: "vi mennesker mÃ¥ske er for nærsynede og egoistiske"
I Gudsriget er mennesket ikke egoistisk. Der vil alle elske Gud og næsten. Mit svar: Idéen er jo, at det, vi kalder "ondskab", måske er en illusion skabt af vores egoistiske nærsyn. Det er jo ikke just nogen ny ide - tænk bare på buddhismen. Den religion/filosofi finder jeg ikke vrøvlet, og det betyder jo netop, at Gudsriget ikke behøver at være noget hinsidigt - hvis blot vi "åbner øjnne".
Du skriver:
Jamen Gud vender sig ikke bort fra sig selv, ville han gøre det, er han jo ikke kærlighed.
Det ligger også i forståelse, at vi skal elske næsten som os selv – elsker vi ikke os selv, kan vi ikke elske andre. Mit svar: Jeg er ikke uenig her.
Du skriver:
Det undre mig hvad det er, som tiltaler dig ved treenigheds dogmet, når du samtidig afviser andre dogmer og meget af skriften fra bibelen, samt eksistensen af den Gud bibelen forkynder?
Mit svar: Hvad du kalder "treenighedsdogmet" er for mig blot Faderens/Skaberens henvendelse til os i "kød" og i "ånd", som jeg mener at have erfaret er mulig at opleve. De andre dogmer ved jeg ikke rigtig, hvordan jeg kan forholde mig til. Nogle af dem ser for mig ud som propaganda - opfundet af mennesker.
Du skriver til sidst:
Hvilken forestilling gør du dig, om det som du søger, og hvilken sandhed om Gud og dennes kærlighed tænker du på? Mit svar: Det er jo et meget stort spørgsmål. Noget af det har jeg vel allerede besvaret ovenfor, men når jeg forsøger at sammenfatte, må det vist blive noget i retning af dette: Hvad vi kalder Gud har skabt verden ud af intet, hvilket er umuligt for os mennesker at fatte - og endnu mere ufatteligt bliver det, hvis verden altid har været. Gud - tror jeg - elsker sit skaberværk - også den ret ubetydelige lille klode, vi kalder Jorden - og alt, hvad der er på den - herunder også os mennesker. I denne verden har vi mennesker mulighed for at holde fred med alt og alle - også os selv - i kærlighed, harmoni og lykke Jeg orker desværre foreløbig ikke at formulere mig bedre lige nu - her ud på de sene timer.
M.v.h. Arne
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#24584 - 23/01/2018 01:46
Re: Kristus-Ordet
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3414
Sted: Nørresundby
|
|
Hej Tikka,
Bare lige ganske kort
Jo mere jeg tænker over det, så må jeg erkende:
1):
Vi kan ikke undvære ej heller undgå Jesus som moralsk forbillede (jeg synes som sagt også din formulering var god)
2):
Men når Ånden er over os, eller vi er i vores religiøse spirituelle hjørne med os selv, så tror jeg det har afgørende betydning for os at det er i Jesus vi møder Gud og så er vi i KRISTUS, i Sønnen og så kommer de to andre personer i Guddommen også til os. Jeg kan ikke forestille mig Sønnen (Gud Søn) uden Gud Faderen og Gud Helligånden. Og der hvor Jesus er, der er de også altid de to andre har jeg kunnet konstatere ved at studere Nye Testamente. Og ud for alle disse steder tegner jeg en trekant, så der er mange trekanter i margen i min Nye Testamente.
Det, treenigheden er ikke noget jeg tror på, men jeg har blot opdaget at hvor den ene er, der er også de to andre. Hvorfor den kristne treenige Gud og Gudsforståelse bare på alle måder stemmer med hvad jeg i virkeligheden erfarer når Gud åbenbarer sig for mig ved eller igennem Jesus.
Nå god nat og sov godt Tikka, når du når så langt
Kærlige hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#24585 - 23/01/2018 01:50
Re: Kristus-Ordet
[Re: Hanskrist]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2060
|
|
Hanskrist: Heroverfor savner jeg kristendommens ekstatiske spiritualitet, der er kreativ og udformes af det moralsk frie individ. SPØRGSMÅL: Kunne du kort forklare mig, hvad du mener, med det moralske frie individ i den sammenhæg du har indsat det i i din tekst? ¨¨¨¨
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
annonce
|
|