1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Kristus-Ordet
|
Hej Tikka.
Du skriver:
Ondskaben er ikke skabt, men valgt af de som vender sig fra Guds ånds ledelse. Mit svar: Jeg kan ikke se, at man kan vælge noget, der ikke i forvejen eksisterer. Mennesket har jo ikke evne til at skabe noget ud af intet.
Du skriver:
For mig at se, er der da forskel på tro og viden, hvis man kunne bevise Guds eksistens ville det jo ikke være tro. Mit svar: Enig - men der skulle jo nødig være konflikt mellem de to, for da er det jo total forvirring. Derfor må f.eks. astrofysik, det vi kalder Darwins lov, naturlovene i det hele taget o.m.a. efter min mening ikke være i konflikt med troen.
Du skriver angående om Guds Rige allerede er her:
Det kan det jo ikke være fuldt ud, for så ville der jo ikke være ondskab. Mit svar: Det er jo her, jeg sætter spørgsmålstegn ved begrebet: ondskab.
Du skriver:
Det virker vrøvlet, at du har en íde om, at gudsriget er på jord alt imens, at du samtidig mener at: "vi mennesker måske er for nærsynede og egoistiske"
I Gudsriget er mennesket ikke egoistisk. Der vil alle elske Gud og næsten. Mit svar: Idéen er jo, at det, vi kalder "ondskab", måske er en illusion skabt af vores egoistiske nærsyn. Det er jo ikke just nogen ny ide - tænk bare på buddhismen. Den religion/filosofi finder jeg ikke vrøvlet, og det betyder jo netop, at Gudsriget ikke behøver at være noget hinsidigt - hvis blot vi "åbner øjnne".
Du skriver:
Jamen Gud vender sig ikke bort fra sig selv, ville han gøre det, er han jo ikke kærlighed.
Det ligger også i forståelse, at vi skal elske næsten som os selv – elsker vi ikke os selv, kan vi ikke elske andre. Mit svar: Jeg er ikke uenig her.
Du skriver:
Det undre mig hvad det er, som tiltaler dig ved treenigheds dogmet, når du samtidig afviser andre dogmer og meget af skriften fra bibelen, samt eksistensen af den Gud bibelen forkynder?
Mit svar: Hvad du kalder "treenighedsdogmet" er for mig blot Faderens/Skaberens henvendelse til os i "kød" og i "ånd", som jeg mener at have erfaret er mulig at opleve. De andre dogmer ved jeg ikke rigtig, hvordan jeg kan forholde mig til. Nogle af dem ser for mig ud som propaganda - opfundet af mennesker.
Du skriver til sidst:
Hvilken forestilling gør du dig, om det som du søger, og hvilken sandhed om Gud og dennes kærlighed tænker du på? Mit svar: Det er jo et meget stort spørgsmål. Noget af det har jeg vel allerede besvaret ovenfor, men når jeg forsøger at sammenfatte, må det vist blive noget i retning af dette: Hvad vi kalder Gud har skabt verden ud af intet, hvilket er umuligt for os mennesker at fatte - og endnu mere ufatteligt bliver det, hvis verden altid har været. Gud - tror jeg - elsker sit skaberværk - også den ret ubetydelige lille klode, vi kalder Jorden - og alt, hvad der er på den - herunder også os mennesker. I denne verden har vi mennesker mulighed for at holde fred med alt og alle - også os selv - i kærlighed, harmoni og lykke Jeg orker desværre foreløbig ikke at formulere mig bedre lige nu - her ud på de sene timer.
M.v.h. Arne
|
|
|
|