1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Kristus-Ordet
|
Jeg indsætter mine svar med grøn farve.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Arne: Jeg har nok ikke forklaret mig tydeligt nok, ser jeg.
Du skriver:
Spørgsmålet må vel være, hvorfor Gud tillader ondskaben, for jeg mener ikke man kan gøre Gud ansvarlig for menneskets handlinger og egne valg, som jeg forstår, du vil gøre ... Mit svar: Det er jo ikke os mennesker, der har skabt ondskaben 
SVAR: Ondskaben er ikke skabt, men valgt af de som vender sig fra Guds ånds ledelse.
Du skriver:
... og så forstår jeg ikke, at du blander videnskab og tro sammen, når du taler om Gud og kristendom ... Mit svar: Det er jo den samme verden, det handler om, og som vi ser både med religiøse og med naturvidenskabelige øjne.
SVAR: For mig at se, er der da forskel på tro og viden, hvis man kunne bevise Guds eksistens ville det jo ikke være tro.
Du skriver:
Spørgsmålet er vel, hvorfor den almægtige Gud er så længe om at gribe ind og gøre alting nyt som lovet, og som der bedes om i bønnen fadervor - komme dit rige Mit svar: Det er jo netop hér, jeg lufter den idé, at der måske slet ikke skal gribes ind - at "riget" allerede er her.
SVAR: Det kan det jo ikke være fuldt ud, for så ville der jo ikke være ondskab.
Og når du skriver:
... eller hvorfor du ikke forstår menneskelivet også rummer lidelse og død (når gud er almægtig.) så er mit svar: Det er jo netop her, jeg foreslår en forståelse gående ud på, at vi mennesker måske er for nærsynede og egoistiske - som jo også buddhisterne mener
SVAR: Det virker vrøvlet, at du har en íde om, at gudsriget er på jord alt imens, at du samtidig mener at: "vi mennesker måske er for nærsynede og egoistiske"
I Gudsriget er mennesket ikke egoistisk. Der vil alle elske Gud og næsten.
Og når du skriver:
Mit forslag er, at han nok venter på, at der er nok omvendte og frelste mennesker, der kan opstarte en ny verden, hvor han kan gøre alting nyt gennem disse i kraft af sin ånd. så er mit svar: Det er jo den traditionelle opfattelse af mennesket som deltager i en kamp mellem "det gode" og "det onde" - og hvor Gud på for mig uforståelig måde fritages for ansvaret for "det onde".
SVAR: Jamen Gud vender sig ikke bort fra sig selv, ville han gøre det, er han jo ikke kærlighed.
Det ligger også i forståelse, at vi skal elske næsten som os selv – elsker vi ikke os selv, kan vi ikke elske andre.
Og angående dit citat fra Johannes Evangeliet, så er det jo netop her, jeg har fået den "kætterske" tanke, at Johannes måske ikke har forstået Kristus helt rigtigt - Johannes var jo trods alt kun et menneske.
SVAR: Det undre mig hvad det er, som tiltaler dig ved treenigheds dogmet, når du samtidig afviser andre dogmer og meget af skriften fra bibelen, samt eksistensen af den Gud bibelen forkynder?
Og så er spørgsmålet vel, om jeg her på trosfrihedens hjemmeside skal "brændes på bålet" som den "kætter", jeg vel påstås at være.
Det kan være, at nogle tror, jeg forsøger at gøre grin med kristendommen. Det gør jeg ikke - emnet her er dybt alvorligt for mig - og det, jeg søger, er sandheden om Guds kærlighed - også til os mennesker
SVAR: Hvilken forestilling gør du dig, om det som du søger, og hvilken sandhed om Gud og dennes kærlighed tænker du på?
¨¨¨¨¨
|
|
|
|