Arne:
Men dine forsøg på at lukke munden på mig har du ikke hverken ret til eller mulighed for!
jeg prøver det stik modsatte nemlig at få dig i tale og få dig til at forholde dig til hvorvidt hvad du skriver i citationsboksen flugter Jesus Kristus.
Jeg betragter dig som et tænkende og reflekterende menneske der burde være i besiddelse af evnerne til at vurdere hvad du skriver i citationsboksen i en sammenligning hvad Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt anerkendt for at have bragt i spil i verden.
Men du er tavs som graven - fuldstændig mundlam.
Det sidste jeg kunne finde på var at lukke munden på dig jeg vil have dig til at tænke højt over den her problematik.
Måske jeg godt forstår at du bliver tavs som graven og mundlam og snakker om alt muligt andet. Fordi du har en meget dårlig sag som du ikke kan forsvare.
Jeg håber ihvertfald jeg har fået dig og andre til at tænke over hvad det er Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt anerkendt for at have bragt i spil i verden.
Egentlig sjovt du så ofte har refereret til de gnostiske skrifter der ikke kom med i kanon (Nye Testamente) at de skulle indeholde hvad du står for. Tværtimod, også de, ja måske i endnu højere grad disse skrifter end Nye Testamente, står for det stik modsatte af hvad du hævder i citationsboksen. De er jo også gnostiske og det dynamiske kreative skabende og intense inderlige forhold mellem mennesket og Gud er her endnu mere markant, udtalt, og vi har mulighed for at gøre os religiøse spirituelle åndelige erfaringer og erkendelser og dermed opnå sikker viden om vores frelse
(det er ikke erkendelse og viden som så der frelser os (som kirkefædrene påstår om gnostikerne) men erkendelse og viden er en naturlig ledsager til frelsen), hvad Gud har til os og hvad der bor i Gud der er os givet og som vi gennem erfaringer kan erkende. 1 Kor 2 og Paulus står helt centralt som Apostlen over alle for forfatterne til disse skrifter der ikke kom med i Nye Testamente.
Så disse skrifter kommer dig bestemt ikke til undsætning.
Men den protestantiske lutherske, især danske teologi, fx indenfor Tidehverv, er der du vil få mest medhold og måske ligefrem bifald for hvad du skriver i citationsboksen. Også disse er agnostiker, uden GNOSTISK SPIRITUALITET og uden at vide det på mange måder i konflikt med den tidligste kristendom og dermed Jesus Kristus og Paulus.
Dette skyldes kirkefædrenes forfærdelige misforståede karikatur af gnostikerne og deres ensidige læsning Paulus. Ja gnostikerne læser Paulus noget bedre på en lang række punkter end Irenæus og Tertullian og de øvrige kirkefædre der bekæmper gnosticismen, disse kirkefædre læser Paulus som om han bekæmper gnosticismen og gnostikerne har Paulus som deres helt store og uovertrufne ypperste Apostel. Min og Jung's fascination Paulus er 1 Kor 2 og alle de andre steder hos Paulus, hvor GNOSIS selvfølgelig er en af Åbenbaringens Ånds mange frugter.
Efter min mening mangler citationsboksen fuldstændig inderlighed - og da især den inderlighed og lidenskab vi finder hos Jesus Kristus. Kunne man forestille sig Jesus Kristus tale om et stumt og koldt univers hvor vi mennesker spiller en ganske ubetydelig rolle og iøvrigt brænder solen ud og vi med. En sådan måde at tænke på er så langt væk fra Jesus Kristus som vi kan komme.
Jesus Kristus lever ikke i sådanne abstrakte spekulationer han er konkret og snarrådig praktisk orienteret i forhold til sine medmennesker som han fører til Gud - forener med Gud - igennem Guds Kærlighed Kristus der udgydes i Hjertet på os (Rom 5 og 2 Kor 3) gennem Helligånden. Eneste måde man iøvrigt kan frelse verden på er gennem Gud. At vi skabninger, mennesker, kommer tilbage til vores Gud Skaber.
Verden betyder det liv og den verden mennesker frister og er prisgivet der er gudløs og som er hvad Jesus Kristus vil rette op på - vi skal ikke være uden Gud. Derfor vi møder Gud i Jesus Kristus - hvor der er en Åbenbaring hvem Gud er for os og hvad Gud har til os. Eller hvem vi er i Gud - i Kristus - nemlig de Nye Skabninger med Gud Helligåndens forunderlige vidunderlige gerninger - frugter og gaver - fyldt med GNOSIS erkendelse.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist