annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 19239841
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2604016
Åndelig Føde 2342861
Et andet syn 2146156
Så er der linet op... 1793224
Galleri
Trankebar år 1985
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist ,(1 usynlig), 709 gæster og 146 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 14 af 18 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44678 - 13/10/2024 22:20 Re: Gud [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3935
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Hej Tikka.
Jeg synes, det er interessante data, tanker og overvejelser, du præsenterer om den tidlige kristendom.
For mig fører det til stærk tvivl - ikke om Jesus, hans kærlighed og hans budskab om kærlighed - men om stort set alt andet


Imidlertid er "alt andet" - som jeg oplever det - ret så underordnet.
Og jeg kan ikke lade være at tænke, at hvis folkekirken i Danmark fokuserede på den guddommelige kærlighed som inspiration for os mennesker til at elske verden, medmenneskene og os selv med samme rene kærlighed, så tror jeg, det ville stoppe folkekirkens langsomme død.



Ikke et ord om Guds Kærlighed KRISTUS udgydt i vore HJERTER ved HelligÅnden der er givet os.

Ikke et ord om at i Jesus KRISTUS er Gud kommet os nær som virkelighed gennem HelligÅnden.

Ikke et ord om hvem vi er i KRISTUS og hvem Gud er for os som ellers er det allervigtigste væsentlige religionshistorisk set Jesus KRISTUS er kendt for.

Ikke et ord om at i KRISTUS har vi vores SØN'FADER - JEG'DU virkelighed med Gud som Gud Fader gennem HelligÅnden.

Som Kristian Leth siger om hvad du skriver Arne, det har vi jo allerede så rigeligt i humanismen, pladder humanismen hvor man gentager ordet kærlighed uden overhovedet at forstå hvad Kærlighed dækker over i forskellige sammenhænge. Der er nemlig et utal af former for kærlighed. Folkekirkens åndenød og krise skyldes netop at præsterne i alt for høj grad prædike det med kærlighed som du ønsker det Arne, men folk kender jo det med kærligheden fra humanismen og de ønsker idag ægte Guds Ånds Åbenbarings Spiritualitet, ja folk går alene med disse deres Guds Ånds HelligÅndens Åbenbarings Spiritualitet fordi præsterne kun snakker pladder kærligheds humanisme som du gør Arne. Også Kristian Leth peger på det ulogiske i at man ikke kan snakke om Gud og Guds Ånds HelligÅndens Åbenbarings SPIRITUALITET med folekirkens præster. Kommer et menneske til en folkekirke præst med Guds Erfaringer og HelligÅndens Åbenbarings Erfaringer vil præsten sende dette sit sognebarn til psykiater og psykolog (virkelig et tragisk komisk paradoks og hvis dette ikke bliver ændret smutter folk andre steder hen med deres Guds Erfaringer og mange HelligÅndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer som folk har så go kontakt til i vor tid). Fordi mange af folkekirkens præster løber rundt med samme agnostiske kærligheds ateisme som du gør Arne.

Der er lige så lidt historisk bevis for det med kærligheden du fremfører Arne som det du kalder "alt andet".


Ihvertfald at pille Gud ud af Jesus Kristus som du gør Arne giver overhovedet ingen mening. Din form Gudløshed stemmer ihvertfald ikke overens med Jesus Kristus, så meget kan man med 100% sikkerhed føre historisk bevis for.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44679 - 14/10/2024 00:04 Re: Gud [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Du: "efeser brevet regnes af de fleste ikke som et ægte Paulus brev."

Ingen ved sandheden om alt vedrørende fortiden ej heller påstået profetier fremtidens muligheder, så hvorfor en sådan kun i hovedet snak?
Arkæologer opdager ´skrifter´ men, de har ikke noget fra profeterne og Apostlene. Apostlene minder om helgener og alligevel må også gerne også et folk ved Helligånden med Ordet leve selv ligesom en bog.
Top Svar Citer
#44680 - 14/10/2024 13:11 Re: Gud [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7495
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Du sætter "humanismens kærlighed" op mod "at i Jesus KRISTUS er Gud kommet os nær som virkelighed gennem HelligÅnden."
Og du mener, at det første er årsag til folkekirkens langsomme død.

Jeg kan godt følge din tankegang, men jeg har nogle kommentarer:
Så vidt jeg kan se er kærlighed ikke særligt fremtrædende i humanismen. Det er nok mere tolerance man finder der.

Den kærlighed, jeg tænker på, og som jeg mener ikke forekommer i humanismen, er guddommelig kærlighed, som jeg tror er rettet mod alt værende, og som er præget af den helt dybe indsigt - noget som vi mennesker jo allerhøjst kan ane - men ikke besidde.
Det er dén kærlighed, jeg tænker på, og som jeg er overbevist om, at jeg har oplevet - foran en Kristus Ikon.

Hvis præsterne i folkekirken fokuserede på den guddommelige kærlighed, ville deres prædikener jo være præget af omsorg for denne klode, for alt liv på denne klode og for alle mennesker - også dem, der er "kommet galt afsted" - også for en selv.

Du mener så, at de i stedet skulle fokusere på "at i Jesus KRISTUS er Gud kommet os nær som virkelighed gennem HelligÅnden.

Det får mig så til at tænke på, hvor mange af folkekirkens medlemmer, der mon oplever denne virkelighed - og hvis de ikke gør, hvordan det så skal lykkes dem at opleve den.

Det savner jeg et svar på.

Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
#44681 - 14/10/2024 13:34 Re: Gud [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3935
Sted: Nørresundby
Hej Arne, fremragende komponeret og struktureret indlæg, klart og tydeligt hvad vi taler om


Citat:
Arne:

Hvis præsterne i folkekirken fokuserede på den guddommelige kærlighed, ville deres prædikener jo være præget af omsorg for denne klode, for alt liv på denne klode og for alle mennesker - også dem, der er "kommet galt afsted" - også for en selv.


kan konstatere at du ikke har set den DR TV gudstjeneste jeg gav et link til hvor Kristian Leth var gæst. Og også at du ikke er særligt godt orienteret mht hvad der foregår i folkekirken, og her burde jeg nok nævne vores tidligere debatkollega Anne (AHL) håber ikke du får et mindre vredesudbrud denne gang fordi jeg nævner hende.


Præsterne gør sørme i stor stil det du efterlyser og er citeret for i citationsboksen ovenfor.


Men der er mennesker der har Guds Erfaringer og Åndelige ÅbenbaringsErfaringer, kald og syner og meddelelser fra en anden kilde end deres almindelige fornuft og daglige bevidsthed. New Age eller den voksende NyReligiøsitet er et eksempel herpå.

Som Kristian Leth siger, hvor er det paradoksalt at hvis disse mennesker går til folkekirke præsterne (Arne Kærligheds Præsterne) så vil disse melde pas og hellere henvise disse sognebørn til en psykolog eller psykiater. Nøjagtig sådan har du utallige gange skrevet om din debatkollega HansKrist, at han var fyldt med tomme svulstige intetsigende ord efterfulgt af dine insinuationer om at der måtte ligge en psykiatrisk lidelse til grund for min dynamiske temperamentsfulde Skabende Kreative SPIRITUALITET der i den grad dog jo ligner Jesus Kristus og Paulus's form for temperaments og entusiasme ekstatiske affekt spiritualitet. Den kristne spiritualitet er ikke at finde evigt hvile i Gud (selv om en Guds Fred der overgår al vores forstand er der), nej et menneske går ikke til grunde i Gud i Kristus, ej heller mister det sit jeg og liv, stræben her i livet, nej tværtimod styrkes og beriges disse forhold. Kristendommens Spiritualitet er dynamisk og skabende og livsforvandlende, mennesket er nemlig Nye Skabninger i Kristus, ikke engang for alle, men i en fortløbende HelligGørelses Proces. Egentlig alt det der er New Age folkets eller de Ny Religiøses Åndelige Behov, men folkekirkens humanistiske ateistiske gudløse eller Ånd'løse kærligheds præster forstår ikke at imødekomme dette behov hos New Age segmentet eller de Ny Religiøse.

At Gud Helligånden i Kristus virker så mægtig i menneskers liv gør sig gældende i den form for kristendom der har størst vækst i verden, især Afrika og Sydamerika, og vist nok også Asien har jeg hørt, nemlig de karismatiske Helligånds Pinse Kirkelige retninger.


Rudolf Steiner har sagt at i slutningen af det 20 århundrede vil flere og flere mennesker få Åndelige Kristus Åbenbarings Erfaringer eller Paulus Erfaringer, Damaskus Kristus Åbenbarings Erfaringer. Kort og godt at møde Gud i Kristus - hvem Gud er i Kristus og hvad Gud i Kristus har til os, hvem vi er i Kristus, de Nye Skabninger vi er Kristus qua Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

Kristendommen er en Guds eller Guds Åndens Åbenbarings'Religion. Hvor Jesus Kristus er den Guds Åbenbaring i verden af hvem Gud er og hvem vi er i Gud og hvad vi kan vente os af Gud. Hvad der i uendelige tider har været tildækket og skjult bliver os nu Åbenbaret, det uerkendte og uopdagede om hvem Gud er for os og hvem vi er i Gud gennem Kristus bliver nu skænket verden eller bringer Jesus Kristus i spil i verden og vi får de kristne samfund, menigheder og kirkerne. I Efeserbrevet beder Paulus til at vi må have den Åbenbarings Ånd og Visdom der gør at vi kommer til klarhed over disse forhold der er skænket os i Kristus.


-0-0-0-

Citat:
Arne:

Du mener så, at de i stedet skulle fokusere på "at i Jesus KRISTUS er Gud kommet os nær som virkelighed gennem HelligÅnden.

Det får mig så til at tænke på, hvor mange af folkekirkens medlemmer, der mon oplever denne virkelighed - og hvis de ikke gør, hvordan det så skal lykkes dem at opleve den.

Det savner jeg et svar på.



"hvis de ikke gør, hvordan det så skal lykkes dem at opleve den."

igennem ikke fortsat at identificere os selv igennem fornuften kun og være så én dimensionalt rationalistisk tænkende om alting. Lære at give plads og rum for den religiøse dybdedimension vi altid står i forbindelse til men som vi undertrykker på livet løs.


Ja jeg foretrækker at skubbe mennesker i hænderne på Jung og Edgar Morin som her:

Mennesket har Logos Ånd og bevidsthed og tænkning men mennesket har også Mythos Ånd:

Man må imidlertid forstå, at myten afslører en stadig levende Arketanke og ikke så meget en arkaisk forældet tanke. Myten stammer fra det, man kan kalde Arkeånden, som ikke er nogen tilbagestående ånd, men en Bagvedliggende Ånd.

Mythos konstituerer den subjektive, enestående og konkrete diskurs ved en ånd, som er vokset sammen med verden og oplever den som sit indre.

Menneskeånden er ikke længere alene og uden for livet, den udvikler et nyt liv - åndens liv - i en ny verden - åndens verden.

Den levende ånd, trækker sig ikke bort fra livet, men udvikler det (livet) i sig selv og i os.

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44682 - 14/10/2024 17:10 Re: Gud [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7495
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, jeg skrev:
Citat:
Du mener så, at de i stedet skulle fokusere på "at i Jesus KRISTUS er Gud kommet os nær som virkelighed gennem HelligÅnden.

Det får mig så til at tænke på, hvor mange af folkekirkens medlemmer, der mon oplever denne virkelighed - og hvis de ikke gør, hvordan det så skal lykkes dem at opleve den.

Det savner jeg et svar på.
Og du svarede:
Citat:
igennem ikke fortsat at identificere os selv igennem fornuften kun og være så én dimensionalt rationalistisk tænkende om alting. Lære at give plads og rum for den religiøse dybdedimension vi altid står i forbindelse til men som vi undertrykker på livet løs.
Min kommentar:
Jeg har forlængst passeret ensidig rationalisme og har opnået tilstande af hel åbenhed - især i situationer foran en Kristus Ikon.
Det har givet mig, hvad du kalder "en religiøs dybbdedimension".
Den indeholder for mig guddommelig kærlighed, men ikke noget om Helligånd og Gud - det er - fornemmer jeg - ikke noget jeg skal søge at fatte.
Dét, jeg mærker, jeg skal, er at tage imod denne kærlighed og lade den blomstre i mig: Meningen med mit liv smiler

Mvh. Arne heart

Top Svar Citer
annonce
Side 14 af 18 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 17 18 >


Seneste indlæg
Gud
af Hanskrist
16/10/2024 14:50
Vigtige præciseringer
af somo
15/10/2024 10:09
Hvad er JESUS KRISTUS kendt for?
af Hanskrist
09/10/2024 15:47
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
08/10/2024 11:42
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
25/09/2024 00:18
Nyheder fra DR
Radikal landsledelse vil ikke blande sig..
16/10/2024 15:07
Situationen i Gaza får flere lande til ..
16/10/2024 14:48
To personer anholdt efter knivoverfald p..
16/10/2024 13:16
Vindmølle nord for Bjerringbro brænder
16/10/2024 12:58
Prada præsenterer rumdragt, der skal br..
16/10/2024 12:50
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Landsforperson har tillid til medlemsdem..
16/10/2024 12:47
Fejl i motorregistret giver forkerte opk..
16/10/2024 12:46
Virksomhed anklaget for børnearbejde me..
16/10/2024 12:43
Starmer indkalder til FN-hastemøde om s..
16/10/2024 12:36
18-årig nægter sig skyldig i brandatte..
16/10/2024 12:32