0
registrerede
238
gæster og
258
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Gud
|
Hej Hanskrist. Du sætter "humanismens kærlighed" op mod "at i Jesus KRISTUS er Gud kommet os nær som virkelighed gennem HelligÅnden." Og du mener, at det første er årsag til folkekirkens langsomme død.
Jeg kan godt følge din tankegang, men jeg har nogle kommentarer: Så vidt jeg kan se er kærlighed ikke særligt fremtrædende i humanismen. Det er nok mere tolerance man finder der.
Den kærlighed, jeg tænker på, og som jeg mener ikke forekommer i humanismen, er guddommelig kærlighed, som jeg tror er rettet mod alt værende, og som er præget af den helt dybe indsigt - noget som vi mennesker jo allerhøjst kan ane - men ikke besidde. Det er dén kærlighed, jeg tænker på, og som jeg er overbevist om, at jeg har oplevet - foran en Kristus Ikon.
Hvis præsterne i folkekirken fokuserede på den guddommelige kærlighed, ville deres prædikener jo være præget af omsorg for denne klode, for alt liv på denne klode og for alle mennesker - også dem, der er "kommet galt afsted" - også for en selv.
Du mener så, at de i stedet skulle fokusere på "at i Jesus KRISTUS er Gud kommet os nær som virkelighed gennem HelligÅnden.
Det får mig så til at tænke på, hvor mange af folkekirkens medlemmer, der mon oplever denne virkelighed - og hvis de ikke gør, hvordan det så skal lykkes dem at opleve den.
Det savner jeg et svar på.
Mvh. Arne
|
|
|
|