Hej Arne, fremragende komponeret og struktureret indlæg, klart og tydeligt hvad vi taler om
Arne:
Hvis præsterne i folkekirken fokuserede på den guddommelige kærlighed, ville deres prædikener jo være præget af omsorg for denne klode, for alt liv på denne klode og for alle mennesker - også dem, der er "kommet galt afsted" - også for en selv.
kan konstatere at du ikke har set den DR TV gudstjeneste jeg gav et link til hvor Kristian Leth var gæst. Og også at du ikke er særligt godt orienteret mht hvad der foregår i folkekirken, og her burde jeg nok nævne vores tidligere debatkollega Anne (AHL)
håber ikke du får et mindre vredesudbrud denne gang fordi jeg nævner hende.
Præsterne gør sørme i stor stil det du efterlyser og er citeret for i citationsboksen ovenfor.
Men der er mennesker der har Guds Erfaringer og Åndelige ÅbenbaringsErfaringer, kald og syner og meddelelser fra en anden kilde end deres almindelige fornuft og daglige bevidsthed. New Age eller den voksende NyReligiøsitet er et eksempel herpå.
Som Kristian Leth siger, hvor er det paradoksalt at hvis disse mennesker går til folkekirke præsterne (Arne Kærligheds Præsterne) så vil disse melde pas og hellere henvise disse sognebørn til en psykolog eller psykiater. Nøjagtig sådan har du utallige gange skrevet om din debatkollega HansKrist, at han var fyldt med tomme svulstige intetsigende ord efterfulgt af dine insinuationer om at der måtte ligge en psykiatrisk lidelse til grund for min dynamiske temperamentsfulde Skabende Kreative SPIRITUALITET der i den grad dog jo ligner Jesus Kristus og Paulus's form for temperaments og entusiasme ekstatiske affekt spiritualitet. Den kristne spiritualitet er ikke at finde evigt hvile i Gud (selv om en Guds Fred der overgår al vores forstand er der), nej et menneske går ikke til grunde i Gud i Kristus, ej heller mister det sit jeg og liv, stræben her i livet, nej tværtimod styrkes og beriges disse forhold. Kristendommens Spiritualitet er dynamisk og skabende og livsforvandlende, mennesket er nemlig Nye Skabninger i Kristus, ikke engang for alle, men i en fortløbende HelligGørelses Proces. Egentlig alt det der er New Age folkets eller de Ny Religiøses Åndelige Behov, men folkekirkens humanistiske ateistiske gudløse eller Ånd'løse kærligheds præster forstår ikke at imødekomme dette behov hos New Age segmentet eller de Ny Religiøse.
At Gud Helligånden i Kristus virker så mægtig i menneskers liv gør sig gældende i den form for kristendom der har størst vækst i verden, især Afrika og Sydamerika, og vist nok også Asien har jeg hørt, nemlig de karismatiske Helligånds Pinse Kirkelige retninger.
Rudolf Steiner har sagt at i slutningen af det 20 århundrede vil flere og flere mennesker få Åndelige Kristus Åbenbarings Erfaringer eller Paulus Erfaringer, Damaskus Kristus Åbenbarings Erfaringer. Kort og godt at møde Gud i Kristus - hvem Gud er i Kristus og hvad Gud i Kristus har til os, hvem vi er i Kristus, de Nye Skabninger vi er Kristus qua Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.
Kristendommen er en Guds eller Guds Åndens Åbenbarings'Religion. Hvor Jesus Kristus er den Guds Åbenbaring i verden af hvem Gud er og hvem vi er i Gud og hvad vi kan vente os af Gud. Hvad der i uendelige tider har været tildækket og skjult bliver os nu Åbenbaret, det uerkendte og uopdagede om hvem Gud er for os og hvem vi er i Gud gennem Kristus bliver nu skænket verden eller bringer Jesus Kristus i spil i verden og vi får de kristne samfund, menigheder og kirkerne. I Efeserbrevet beder Paulus til at vi må have den Åbenbarings Ånd og Visdom der gør at vi kommer til klarhed over disse forhold der er skænket os i Kristus.
-0-0-0-
Arne:
Du mener så, at de i stedet skulle fokusere på "at i Jesus KRISTUS er Gud kommet os nær som virkelighed gennem HelligÅnden.
Det får mig så til at tænke på, hvor mange af folkekirkens medlemmer, der mon oplever denne virkelighed - og hvis de ikke gør, hvordan det så skal lykkes dem at opleve den.
Det savner jeg et svar på.
"hvis de ikke gør, hvordan det så skal lykkes dem at opleve den."igennem ikke fortsat at identificere os selv igennem fornuften kun og være så én dimensionalt rationalistisk tænkende om alting. Lære at give plads og rum for den religiøse dybdedimension vi altid står i forbindelse til men som vi undertrykker på livet løs.
Ja jeg foretrækker at skubbe mennesker i hænderne på Jung og Edgar Morin som her:
Mennesket har Logos Ånd og bevidsthed og tænkning men mennesket har også Mythos Ånd:
Man må imidlertid forstå, at myten afslører en stadig levende Arketanke og ikke så meget en arkaisk forældet tanke. Myten stammer fra det, man kan kalde Arkeånden, som ikke er nogen tilbagestående ånd, men en Bagvedliggende Ånd.
Mythos konstituerer den subjektive, enestående og konkrete diskurs ved en ånd, som er vokset sammen med verden og oplever den som sit indre.
Menneskeånden er ikke længere alene og uden for livet, den udvikler et nyt liv - åndens liv - i en ny verden - åndens verden.
Den levende ånd, trækker sig ikke bort fra livet, men udvikler det (livet) i sig selv og i os.