annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18737112
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2577393
Åndelig Føde 2249420
Et andet syn 2125202
Så er der linet op... 1732616
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 788 gæster og 193 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 2 < 1 2
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44588 - 21/09/2024 00:14 Re: Gud [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7463
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka - jeg glæder mig over, at du kommenterer.
Jeg startede med et par leksika for at se, hvad de siger om ordet/begrebet: Gud.
De kalder Gud: Et væsen, og det, tror jeg, er for småt til det guddommelige i dette univers - og måske flere universer - som, så vidt vi mennesker har kunnet finde ud af, vokser med stigende hastighed og ikke synes at have en ydre grænse.

Allerede her er vi mennesker jo "ude hvor vi ikke kan bunde", og hvis vi så tillige vil søge at begribe det guddommelige i dette ufattelige mirakel: dette univers, så er vi efter min mening totalt fortabt.
Derfor har jeg opgivet at gruble her - og hvad andre vælger, det er jo deres sag.

Du stiller spørgsmålet:
Citat:
Hvilken vinkel ser du dét, som menneskene kalder det onde fra, og hvilke onde handlinger mener du kan elskes? -
Mit svar:
Min vinkel er, som hvis jeg sad på månen og så ned på jorden, hvordan de mange af arten Homo sapiens forholder sig til hinanden.
Jeg hverken kan eller vil elske onde handlinger, men jeg søger at se med medfølelse og indsigt i, hvad det er, der får mennesker til den slags.
Jeg tror ikke mennesker, der begår onde handlinger er lykkelige. Jeg tror, de har brug for hjælp til at slippe fri af ondskab: Næstekærlighed - og samtidig må fællesskabet selvfølgelig beskyttes mod sådanne onde aktiviteter.
Det kunne jeg godt forestille mig at Jesus også ville mene.

Jeg er ikke imod straf for ondskab, men jeg er imod, at vi svigter de mennesker, der på dene eller den anden måde er kommet galt afsted, hvis ikke vi søger at hjælpe dem fri af ondskab.
Næstekærligheden skal da også gælde dem.

Hvad siger du til dét? smiler

Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
#44590 - 21/09/2024 13:13 Re: Gud [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2045
Citat:
Min vinkel er, som hvis jeg sad på månen og så ned på jorden, hvordan de mange af arten Homo sapiens forholder sig til hinanden.


He he smiler Så du ophøjer digselv? … minder mig om skriftstedet:
Citat:
»To mænd gik op til templet for at bede. Den ene var en farisæer, den anden en tolder.  Farisæeren stillede sig op og bad således for sig selv: Gud, jeg takker dig, fordi jeg ikke er som andre mennesker, røvere, uretfærdige, ægteskabsbrydere, eller som tolderen dér.
Lukas Kapitel 18

… men fint nok at se ,,tingene,, lidt udefra ind imellem … men hvad vil du gøre ved det, ondskaben er jo global.

Du lever jo som mig i et samfund/fællesskab med verdslige love, uskrevne regler og forskellige moraler, alt efter hvilken gruppering i samfundet du er en del af … og i øvrigt mener jeg mange svigtes, og de behøver ikke begå onde handlinger.


Citat:
Jeg tror ikke mennesker, der begår onde handlinger er lykkelige. Jeg tror, de har brug for hjælp til at slippe fri af ondskab: Næstekærlighed - og samtidig må fællesskabet selvfølgelig beskyttes mod sådanne onde aktiviteter.
Det kunne jeg godt forestille mig at Jesus også ville mene.



Nu ved jeg jo ikke, hvad du forstår ved at være lykkelig, men Jesus talte vel om et guds rige (?)

En anden livsform/styreform hvor gud skal blive alt i alle -

… og Gud i denne sammenhæng er kærlighed – og den kristne Gud tror du jo ikke på, grundet manglende ophøjethed (?)


… men vores forståelse af begrebet næstekærlighed stammer vel fra bibelen, og dette finder vi i det dobbelte kærlighedsbud, og den barmhjertige samaritaner - så hvad Jesus – der var en apokalyptisk jøde under loven ville há sagt, så vil jeg tro, han ville há henvist til dette, som jo betyder man skal leve livet som Gud det vil.
Guds navn skal helliges, men handler så pludseligt om andet. Omvendelse og det evige liv med/hos Gud, hvor relationen går gennem Jesus. Vi beder i Jesu navn.


Vi kan jo finde forskelligt i bibelen, og det kan jo være svært at vide om den historiske Jesus har sagt det ene og andet, men et skriftsted lyder:

Citat:
Mens Jesus sad til bords i huset, kom der mange toldere og syndere og sad til bords med ham og hans disciple. Da farisæerne så det, spurgte de hans disciple: »Hvorfor spiser jeres mester sammen med toldere og syndere?« Men da Jesus hørte det, sagde han: »De raske har ikke brug for læge, det har de syge. Gå hen og lær, hvad det vil sige: ›Barmhjertighed ønsker jeg, ikke slagtoffer.‹ Jeg er ikke kommet for at kalde retfærdige, men syndere.«
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/9

Jo lidt misvisende, da alle bibelsk er født som syndere, men vel blot en ,,lektie,, til de ,,retfærdige,,

God week-end smiler

.
Top Svar Citer
#44594 - 21/09/2024 15:51 Re: Gud [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7463
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Glæder mig over dit Matthæus, Kapitel 9-citat, som jeg godt kendte men havde glemt igen (Mennesker drevet af ondskab erjo "syndere") smiler
Du skriver:
Citat:
… men fint nok at se ,,tingene,, lidt udefra ind imellem … men hvad vil du gøre ved det, ondskaben er jo global.
Mit svar:
Jeg mener, vi burde søge, hvad det er, der føder ondskab i os mennesker og så vidt muligt fjerne disse årsager - altså så vidt det er muligt at være krimalpræventive. Det eksisterer jo allerede, men det trænger til mange flere kræfter.

Psykoanalyse og psykoterapi kunne opgraderes, og praktisk hjælp til en harmonisk og attraktiv fremtidig harmonisk tilværelse i samfundets fællesskab lgeså (Hvis det lykkes, kan vi tillige reducere en masse fængselsomkostninmger).

Kristendommen har jo motivationen fra Jesus, men forekommer mig at være meget passiv.

Her vil man åbenbart hellere bruge "pisk og gulerod" - arvesynd - til at hverve flere tilhængere blinker
Klik på Arvesynd.

Mvh. Arne heart

P.S.: Du skriver:
Citat:
He he smiler Så du ophøjer digselv?
Mit svar:
Er overrasket over, at det kan forstås sådan, jeg oplever i stedet ydmyghed blinker
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 2 < 1 2


Seneste indlæg
Spørgsmål
af Tikka
21/09/2024 18:03
Gud
af Arne Thomsen
21/09/2024 15:51
Er der en reformation på vej...
af Arne Thomsen
20/09/2024 23:06
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Nyheder fra DR
Messerschmidt overtager Sjællands Stork..
21/09/2024 18:59
Mads Pedersen bliver nummer tre på enke..
21/09/2024 16:40
Mindst 22 dræbt i israelsk luftangreb i..
21/09/2024 15:37
Kommune leder efter løsslupne skildpadd..
21/09/2024 15:06
Efter sag om 'strandede astronauter': Bo..
21/09/2024 14:27
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Mona Juul kan ikke se nogen blå statsmi..
21/09/2024 16:57
Troen giver Jacob Mark og Alex Vanopslag..
21/09/2024 16:00
Israel og Hizbollah genoptager angreb mi..
21/09/2024 15:56
Morten Messerschmidt overtager Sjælland..
21/09/2024 15:33
Ukraine fortsætter med at angribe russi..
21/09/2024 15:13