annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 19499994
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2608888
Åndelig Føde 2371695
Et andet syn 2152188
Så er der linet op... 1814001
Galleri
Symbol
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 46 gæster og 167 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 4 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44462 - 31/08/2024 14:41 Er man som kristen en Jesu discipel?
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2063


Er man som kristen idag en Jesu discipel?

… og hvad indebærer det?

*

På Jesu tid kaldtes de som fulgte Jesus: Disciple

Efter han ifølge skriften opstod fra graven blev udsendingene også kaldt apostle.

Citat:
Missionsbefalingen

Men de elleve disciple gik til Galilæa til det bjerg, hvor Jesus havde sat dem stævne. Og da de så ham, tilbad de ham, men nogle tvivlede. Og Jesus kom hen og talte til dem og sagde: »Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.«

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/28

Missionsbefalingen har jeg hørt er indsat af nogle som ville det sådan, altså ikke noget Jesus har sagt - men - nu er disciplene - de som ,,fulgte,, den opstandne Kristus både disciple og apostle.

Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer.

… så ifølge skriftsted er enhver som døbes en discipel og apostle hvis de følger påbuddet.


Nu er der jo, ifølge Paulus, ingen tro … man kan ikke være kristen uden at tro på den opstandne Kristus som frelser, så, min tanke er - udover barnedåb derved er udelukket - at man som kristen er, og forbliver en discipel,,, altså følger Jesus - og måske også bliver en apostel - en udsending/missionær. Eller hvad?

… men min tanke er også: Hvad er det man skal følge efter dåb, ud over at elske gud, næsten, sig selv og trosfællerne?

idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer.

Hvad har Jesus befalet ud over det nye bud han gav dem. Dette at de skulle elske hinanden ---

I øvrigt et underligt bud, når de/man nu skal elske Gud og næsten som sig selv.

Jeg mener, er kærligheden anderledes til trosfæller end til Gud, næste og sigselv?

.
Top Svar Citer
#44466 - 31/08/2024 21:11 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Tikka]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3946
Sted: Nørresundby
Kristendommen er overhovedet ikke bygget på hvad du skriver Tikka

Kristendommen er bygget på at Gud i og med Jesus Kristus er blevet nærværende virkelighed i vores liv


Kristendommen er bygget på Begivenheden Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne samfund menigheder og Kirken


GUD er i begivenheden Guds Kærlighed Kristus blevet nærværende virkelighed i vores liv ved Helligånden


Hvordan kan du skrive om kristendom uden at forstå det har at gøre med Gud som nærværende virkelighed i vores liv

Sådan forstås TROEN i en Ny Testamentlig urkristen paulinsk sammenhæng


Paul Tillich, systematic theology

What is the source of faith? The only possible answer is: "God himself as Spiritual Presence. Every other answers would degrade faith into a belief, an intellectual act produced by will and emotion.


The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.



Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.


henviser til Guds aktive tilstedeværelse i mig, et nærvær, der griber mig, virker mig, forvandler mig, sætter mig i fællesskab med Gud.”



Ingen kan nogensinde hævde at være kristne uden at de erfarer Gud som nærværende fornyende nyskabende virkelighed i deres liv


Man kan ikke granske Skrifterne som bibelfundamentalisterne gør og dermed fjerne Gud og påstå at være kristen intet har at gøre med Gud men bygger på noget Jesus har sagt vi skal gøre

Dette er jo at være uden Gud - ja at spise mennesker af med at de må nøjes med at tro på Gud - fordi der ingen erfaringer af Gud som nærværende virkelighed gives os

Sådan er alle bibelfundamentalisterne - de er uden Gud i deres liv

De har ikke Gud som beskrevet ovenfor med stor skrift


-0-0-0-

Hvad er vores gudstjenester - jo at vi fejrer at Gud nu er aktivt virkende trådt ind i vores liv - Gud er blevet nærværende virkelighed gennem Helligånden for os alle

Vi fejrer dette og synger om det og bekræfter dette overfor hinanden

Vi søger ikke efter et svar i bøger Skrifterne for det er Gud Helligånden der gør levende - der Gud er virksom i KÆRLIGHED
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44468 - 31/08/2024 23:44 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Hanskrist]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3946
Sted: Nørresundby
helt fundamentalt åbenbarer Jesus Kristus Gud Faderen for os gennem Helligånden

ja bevidstheden om barnekår hos Gud er en erfaring, som Helligånden giver vi mennesker.

Paulus skriver: "I har fået den ånd, som giver barnekår, og i den råber vi: Abba fader!"

Da Jesus tiltalte Gud med det inderlige aramæiske navn abba, var det noget nyt og uhørt. Og nu bliver vi kristne indbudt til samme nærhed og fortrolighed med Faderen. Ved Ånden er vi nye skabninger med en ny identitet: vi er børn hos Gud og Kristi "medarvinger".

Mennesket er nu i det samme forhold til Faderen, som Jesus er, vi ejer vores nye identitet i Kristus.


Det liv Ånden føder os til er intet mindre end Kristuslivet. Det vidnesbyrd, som vi kristne fremtræder i verden med, synger om fx til Gudstjenester, rummer en forbløffende dristighed: "Kristus lever i mig!"

kristendommen bygger på disse Åndelige Erfaringer,,, og Paulus bliver da også kaldt Erfarings Teologen over alle, eller Gnosis Teologen over alle.


vi ved hvordan vores egen HansKrist siger de samme ting:

I begivenheden Guds Kærlighed Kristus - Gud og menneskets forsoning og forening, har vi vores SØN'FADER JEG'DU samtalende kommunikerende GUDS ORD BØNsHØRENDE virkelighed med Gud gennem Helligånden.

dette er kendetegnende for kristendommen og det forandrer verden at mennesket nu er i et så direkte og ubrydeligt forhold til Gud,, --- at Gud er nærværende virkelighed, SØN'FADER JEG'DU samtalende kommunikerende GUDS ORD BØNsHØRENDE virkelighed gennem Helligånden

vores trinitariske dynamiske skabende "Kristus virkelighed" med Gud, liv med og i Gud ved Helligånden
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44469 - 01/09/2024 00:04 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2063
Citat:
Kristendommen er overhovedet ikke bygget på hvad du skriver Tikka



Selvfølgeligt bygger kristendommen også på skriften.

Jesus og Paulus tro - gudsdyrkelse - byggede vel også på overlevering og skrifterne.

Hvis ikke traditionen - overleveringen, ordet og skriften videregives er der vel ingen, som kan blive disciple, og videregive troen, så en kristen må vel til alle tider anses som en discipel.

Kristendommen er vel også dette, at det gamle menneske dør og man bliver en anden, når man lever sit liv med Gud.
,,denne verdens fyrste er dømt.,,

… men ...

Der er INGEN tro hvis ikke man tror på opstandelsen - og selvfølgeligt ej heller en Hellig Sandhedens ånd, som forstås som en hjælper, så de troende ikke skal være faderløse, nu Jesus er død.

Kristendommen bygger på opstandelses troen, og kristendommen er en åbenbaringsreligion, hvor religionens Gud og dennes ånd virkeliggøres i det enkelte menneske.

Man siger det er Gud som drager - giver troen og levendegøre den -

… men først ved dåben modtages ånden almindeligvis, og dåben kan som jeg læser skriften, være en ild dåb eller en vanddåb.

Så selvfølgeligt bygger kristendommen også på skriften, da vi ikke ville kende til meget uden bibelen.

Jesus og Paulus tro byggede vel også deres tro på overlevering, skrifterne og bøn, som virkeliggjorde deres Gud.

.
Top Svar Citer
#44470 - 01/09/2024 02:19 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Tikka]
Anonym
Uregistreret

ABC´s ord mit citat fra ham i skraldespanden: "Og med det bud må også læreren gå i skole. For buddet gælder også ham eller hende, og det er evigt og evigt sandt og en evig vej, der aldrig ender, men altid begynder."

Du: "Hvis ikke traditionen - overleveringen, ordet og skriften videregives er der vel ingen, som kan blive disciple, og videregive troen, så en kristen må vel til alle tider anses som en discipel."

Som du siger kritisk i et andet her i denne tråd indlæg, at Jesus eksisterer ikke idag og ordet ´befaling´ lyder ikke ligesom ham, tværtimod om ydmyghed.

Budbringere som eksempelvis frelserskikkelserne Krishna, Buddha og Kristus blandt andet åndeligt underviste uden en søgendes tvivl, hvor de var sikre på deres ´pensum´. Pr. erfaring ønskede jeg mig en frigørelse fra den smertefulde illusion til spirituel oplyst, så hvad/hvem relateret betyder frelsen for så forskellige typer jer?
Top Svar Citer
#44471 - 01/09/2024 02:33 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

P.s.

Til alle og enhver:

Jeg synes, at der er en eller anden forskel på discipel (elev) og præst...
Top Svar Citer
#44477 - 01/09/2024 11:56 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Tikka]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3946
Sted: Nørresundby
Du kan godt og alligevel kan du ikke


Jeg blev skuffet over dit første indlæg - et indlæg der viser at du er Ånd'løs eller Gud'løs, men væk i hjernespind - dine egne bibelfundamentalistiske mentale sindslige grublerier og ja du har ret dette er hjernespind.

Du er uden Gud eller helt uden SPIRITUALITET og det forfærder mig at se.

Jeg blev faktisk ked af det da jeg læste dit første indlæg.


Nu puster du dig så op - og jeg ser da også dine forsøg på at vise mig du skam godt har forstået lidt om hvad det positive indhold er i det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.

Men stadig er HansKrist og Paul Tillich og Peter Halldorf og Nicolai Berdyaev med mange flere noget mere præcise i deres vidnesbyrd om det positive indhold i TROEN - det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.

Når du ikke kender Helligånden som du også har benægtet i årevis, kan du jo ej heller grade Paulus eller hvad TROEN - det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET dækker over.


Nogle gange tænker jeg, nu endelig har Tikka fået færten af hvad det hele drejer sig om, men alle dine første indlæg efter at du har holdt pause fra Trosfrihed viser med al tydelighed at du slås med den bibelfundamentalisme du i sin tid er blevet udsat for der er hjernespind som du selv har forklaret os det.


Engang troede du alle kristne var i hjernespind men så måtte jeg henvise til 1 Kor 2 og ja 2 Kor 3 og Rom 8 med mange flere nøglekapitler om det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET og du måtte sande at der er forskel på hjernespind som menneskets egen ånd har det med at fare vild i og den Helligåndens Ekstatiske Åbenbarings dimension - hvor vi er ude af af os selv (uden at have mistet os selv) for at Guds Ånd kan være inde og over os.


Hvis man ikke kan skelne mellem menneskets egen ånd og Guds Ånd - så vil et menneske aldrig forstå det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.

1 Kor 2 burde være pligt eller tvungen læsning indtil man har forstået hvad det er der står og hvordan det skal forstås.

Jung blev så begejstret - hvorfor, jo fordi der så han sin psykologis grundlag udtrykt klart og tydeligt af Paulus.


Jeg må kraftigt anbefale at læse HansKrist - især Tikka vil kunne blive grebet af Ånden - og er modstanden mod mig for stor, så læs Peter Halldorf: "Drik dybt af Ånden".

Den bog vil kunne frelse HEL'brede HEALE dit liv. Give dig den Ånd det hele drejer sig om.


Kom så Tikka

Du skal ud af hovedet og lære Guds Åndens Ekstatiske Åbenbarings Dimension at kende.

Du skal kunne skelne mellem hjernespind og det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist


PS:

blev så glad for din given lyd fra dig forleden og lige så ked af det og skuffet over dit første indlæg i denne tråd.


Jeg var faktisk grædefærdig og gik straks i bøn for dig og mig selv og os alle sammen.

Pas på - det er ikke Gud der står bag dine bibelfundamentalistiske indlæg som dit første indlæg i denne tråd.

Det er hjernespind - menneskelig hjernespind som Paulus rasede imod.

Også din bogstavelige udlægning og ikke Åndelige forståelse Paulus, ville han rase imod.


Hvorfor gør du dette imod dig selv og alle os andre.

Engang gjorde du det for at få HansKrist ned med nakken og for at tækkes ateisterne og du var også flittigt til at skrive sort på hvidt at du ikke var kristen.


Jeg er spændt på om du en dag tager imod Gud i Kristus. Og forstår hvordan dette skal forstås.

Jeg har gjort mit for at hjælpe dig.

Og jeg giver aldrig op.



♥️💕♥️



Citat:
Kristendommen er vel også dette, at det gamle menneske dør og man bliver en anden, når man lever sit liv med Gud.
,,denne verdens fyrste er dømt.,,

men ...

Der er INGEN tro hvis ikke man tror på opstandelsen - og selvfølgeligt ej heller en Hellig Sandhedens ånd, som forstås som en hjælper, så de troende ikke skal være faderløse, nu Jesus er død.

Kristendommen bygger på opstandelses troen, og kristendommen er en åbenbaringsreligion, hvor religionens Gud og dennes ånd virkeliggøres i det enkelte menneske.

Man siger det er Gud som drager - giver troen og levendegøre den -




Jamen der er ingen "men"


Hvis du mener hvad du skriver i citationsboksen ovenfor så lev det da for helvede istedet for at tækkes anti Krists Ånd igennem din bibelfundamentalisme hjernespind

Hvad er det der gør at du hele tiden vil lyve om kristendommen og servere den som bibelfundamentalistisk hjernespind???


Jeg tror du skulle begynde at skrive med nogle bibelfundamentalister - hvor TROEN nedgøres til troen på Bibelen og der ingen TRO er på Gud i Kristus som nærværende virkelighed gennem Helligånden.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44478 - 01/09/2024 12:55 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2063

Citat:
Jeg tror du skulle begynde at skrive med nogle bibelfundamentalister - hvor TROEN nedgøres til troen på Bibelen og der ingen TRO er på Gud i Kristus som nærværende virkelighed gennem Helligånden.
Ja det var klart en fejl, jeg skrev indlæg om man som kristen idag også var en discipel af Jesus, som de første kristne var.

.
Top Svar Citer
#44496 - 02/09/2024 00:19 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Tikka]
Anonym
Uregistreret

Namaskaram engel heart engel heart engel heart engel

Er du bjergbestiger ler Hvem ved blinker Hvad går det hele ud på...

https://carstenplougolsen.com/2024/08/14/vandrer-mod-lysets-pionerer/

Your friend forever

Krishna

PS: Hvordan ramme plet...

https://www.facebook.com/GotInsight

https://www.facebook.com/unify
Top Svar Citer
#44503 - 02/09/2024 11:28 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Tikka]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3946
Sted: Nørresundby
Hey Tikka


Er overrasket over hvor emotionelt påvirket jeg blev over dit første indlæg.


Jeg ved godt det tænder mig når jeg læser et længere indlæg om det at være kristen og Gud er totalt fraværende som nærværende virkelighed - et indlæg fx uden Helligåndens glæde og begejstring - et indlæg hvor et menneske slet ikke er i Kristus - men kører rundt i Bibelen som sandheden - hvor der står et der og noget andet der og hvordan får vi det hele til at passe.

Sandheden har aldrig været Bibelen - den eksisterede overhovedet ikke da kristendommen opstod.

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus - Opstandelses Begivenheden Kristus - den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus er det der grundlægger de kristne samfund menigheder og Kirken.

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus er den kristne sandhedsindstiftende begivenhed i verden, der forandrer verden igennem at Gud Helligånden tager bolig i mennesker, som derfor er kristne.

Der var ingen Nye Testamente og folk der ikke overhovedet kendte Skrifterne de jødiske blev rask væk grebet af Helligånden.

Altså det er ikke noget der sker med et mentalt bogligt udgangspunkt men eksistentialt i hjertet på folk - det har at gøre med vores eksistens - os i livet - os i vores totalitet når vi er mest levende, når vi lever mest engagerede intenst og spændt i verden.

Det er jo afgørelsens time for hjertet vores - for vores liv og eksistens - for vores evner til hengivelse og kærlighed.

Men først og fremmest er det nåde, at vi tager imod Gud i Guds Kærlighed Kristus udgydt i Hjertet på os gennem Helligånden.

At vi tager imod Gud i Kristus: her vi har vores SØN'FADER JEG'DU samtalende kommunikerende BØNS HØRENDE virkelighed med Gud gennem Helligånden.


Citat:
Der er altså kun en måde at blive kristen på: ved at fødes af Ånden. Den kristne identitet her ikke sin grund i en livsanskuelse eller en stillingtagen, men i en fødsel. "I må fødes på ny".

Hvis Kristus ikke fødes i hjertet, bliver vores kristendom en ide, og vores efterfølgelse et moralsk program. Hvor Kristi fødsel finder sted i menneskehjertet (Guds fødsel i mennesket), bliver Gud virkelig, og Ånden planter et frø, som har kraft til at vokse op til et nyt menneske (menneskets fødsel i Gud (i Kristus)).


Peter Halldorf: "Drik dybt af Ånden".





-0-0-0-0-
-0-0-0-0-0-
-0-0-0-0-


De tre synoptiske evangelier kan resultere i opfattelsen af at være kristen, er at være en Jesus Discipel (hvilket der ikke behøver være noget forkert i, blot er spørgsmålet så hvad det indebærer at være Jesus discipel)- og i den værste udgave så er der nogle regler og love man skal adlyde der er udstukket af måske den jødiske kristne Matthæus Evangelie forfatter der tydeligvis ikke har det for godt med Paulus og de græske menigheders lovfri friheds og kærligheds SPIRITUALITET.

At være kristen set ud fra Paulus og Apostlenes Gerninger og Johannes Evangeliet ser noget anderledes ud, eller er karakteriseret og skåret ud i pap noget anderledes - for her møder vi en UIMODSTÅELIG SUVERÆN HVIDGLØDENDE EKSTATISK HELLIGÅNDS ÅBENBARINGS SPIRITUALITET -- vi bliver blæst omkuld af ÅNDENS - HELLIGÅNDENS GERNINGER.

Åt være kristen er at have Ånden - Guds Ånd - ja endda så meget at Helligånden tager bolig i os. Vores legeme er et Helligt Tempel for Helligånden.

At jeg tilhører Paulus og Apostlenes Gerninger og Johannes Evangeliet og Johannes Brevene er vist tydeligt for enhver at det er her jeg er blevet tiltalt.

Ikke at hvad vi møder her behøver stå i modsætning til de Synoptiske Evangelier - men ofte gør folk det til en modsætning.

I vor tid og især i Danmark er Paulus forbandet og ingen har som jeg mærket dette:

Jmp Michael - Esther Zenia (og hvad hun har haft af navne gennem tiderne) - Serotonin - Peter Rubæk - Jan ABC (VML) - Michael Falch (der blokerede mig selv om Kristian Leth forsøgte at mægle) - Arne --- ja listen er alen lang over hvem der har angrebet mig, ud fra deres Synoptiske Evangelier synspunkter, for at jeg har stillet mig sammen med Paulus og Johannes Evangeliet og Brevene og Apostlenes Gerninger.

Mange mennesker kan ikke lide Gud og Gud Helligånden i deres liv - men vil have moralske leveregler der er til at tage og føle på hvor de kan blive moralsk forarget over alle der ikke følger disse regler. Dette skyldes også vor tids New Age Buddhisme uden Gud.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44511 - 03/09/2024 13:42 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Hanskrist]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3946
Sted: Nørresundby
Vi mennesker har det med at glemme nåden - frikendelsen og alt der er gratis

Som om vi hellere vil hengive os og dedikere os helhjertet for noget, et ubetinget anliggende for os af ultimativ betydning

Midt i vores religiøse iver af hengivelse (devotion) af os selv for noget vi anser som værende helligt og evigt gyldigt sandt (ihvertfald for os og vores eksistens) glemmer vi nåden og taknemmeligheden over (og påskønnelsen) alt der er os givet gratis

Hver dag burde vi derfor takke for alt der er givet os i forbindelse med at vi i det hele taget er i live - har fået livet og er i livet - den biologiske underfulde natur jorden huser, men som måske ingen andre planeter har - ihvertfald ikke lignende vores

Hver morgen burde vi bekræfte; i stor påskønnelse af jubel glæde og taknemmelighed den biologi vi både er en del af og som også er en del af os

At vi lever

At vi er i verden

Og at vi kan røre os, bevæge os

Måske vi kan klare os selv - sørge for os selv - holde hus - købe ind og lave mad og gå på arbejde

Er vi stadig i besiddelse af raskhed og rørighed og evnen til at strukturere dagen i de nødvendige gøremål - arbejde og aktiviteter - der gør vi er selvkørende - ja så skal vi huske at påskønne dette forhold - jeg vil mene er et HELLIGT forhold ved vores liv og eksistens

Sygdom og demens og depression og psykisk sygdom kan nemlig fratage os disse vores evner og vi bliver afhængige af andre, samfundet eller det offentlige

Nogle er heldige med at være omgivet af en stor familie der altid er parat til at give en hjælpende hånd, men i vores moderne storby samfund er der mange ensomme og isolerede eksistenser, der er rejst til en storby mange kilometer væk fra den familie og det sociale netværk der ellers ville kunne have været til stor hjælp

Det er sundt at have en opgave, et arbejde og nogle pligter at stå op til hver dag - og mennesket er naturligt fyldt med virkelyst og især vaner - det gode vaner vi igennem opdragelse og uddannelse har indøvet, nyder mennesker at udføre og de bliver bedre og bedre til at udføre disse gode vaner

Vi kender håndværkere der bliver sande mester til deres fag og vi må beundre disse nøjagtig lige så meget som sportsfolk og atleter til OL og VM (men det glemmer vi selv om de er samfundets rygrad - det er dem der holder vores samfund kørende)

Vi skal vælge gode vaner og indøve disse og så vil disse indøvede vaner vælger vores fremtid - give os en god fremtid, et godt liv, ja langt ind i alderdommen - hvor vi så kan blomstre og afblomstre og ja smide frø - der vil spire efter at vi er gået bort


Bemærkede I hvor hurtigt jeg glemte nåden - påskønnelsen og taknemmeligheden over alt der er blevet os gratis givet

Og af alle burde jeg som barn af Paulus jo aldrig glemme at kristendommen er nådens Gud - Gud der flyder over af Åndelige Gaver og Velsignelser i begivenheden Guds Kærlighed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus

Gud der giver meget mere end vi beder om - overhovedet har tænkt på vi kunne ønske os
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44513 - 03/09/2024 22:02 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7503
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, jeg er meget enig med dig, når du skriver:
Citat:
Hver dag burde vi derfor takke for alt der er givet os i forbindelse med at vi i det hele taget er i live - har fået livet og er i livet - den biologiske underfulde natur jorden huser, men som måske ingen andre planeter har - ihvertfald ikke lignende vores
For mig fører dette "underfulde" - som du kalder det - til den kærlighed, jeg også mødte i Kristus Ikonen: Indsigt og omsorg heart - og så er der jo meget mer end rigeligt at tage fat på blinker
Arne smiler
Top Svar Citer
#44514 - 03/09/2024 23:56 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3946
Sted: Nørresundby
Hej Arne

Sjovt nok tænkte jeg det samme da jeg skrev det (nu er vi tæt på hvad Arne har fat i)



Og for nogle dage siden tænkte jeg at vi kunne betegne din kærlighed som værende ekstrovert rettet

Ekstrovert årvågen opvækket kærlighed og interesse

Åbenbart løber du ikke tør for interesse og kærlighed, som det for dig er helt naturligt at din kærlighed og interesse er ekstrovert (såvidt altså det giver mening at tale om ekstrovert (og introvert) i en guddommelig sammenhæng)

Du er blevet sådan rettet af Kristus - at din kærlighed og interesse er rettet ud mod verden

Du ser ud

Dine øjne er optaget og fanget af det derude som var de et kamera

Bertrand Russell hævder at dette er den ekstroverte sunde robuste indstilling at have i livet til verden - hvor verden får vores bevågenhed interesse og kærlighed nysgerrighed

som skulle forhindre og forebygge neurotisk mistrivsel som desværre mange mennesker havner i

Tilbage til din grundindstilling af udvidet horisont og kosmisk guddommelig kærlighed

Det må sige noget om din psykiske energi eller libido

Fx efter nattens søvn og du vågner, hvor hurtigt får du så igen fat i din religiøse ekstroverte grundindstilling?

Svigter den dig aldrig?

Mange kærlige hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44515 - 04/09/2024 14:12 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7503
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Jeg glæder mig over, at du her anerkender min indstilling til tilværelsen - sådan læser jeg det i hvert fald.
Du skriver om ekstrovert og introvert kærlighed - hvor jeg foretrækker at kalde det udadvendt og indadvendt kærlighed, fordi jeg tilstræber enkelhed og letlæselighed - og jeg er tiltrukket af dem begge.

Den udadvendte kærlighed udspringer fra den chokerende erkendelse, at verden (kloden og dens liv, universet, universerne?) ikke er en selvfølge, men tværtimod er et ufatteligt mirakel, og den udspringer tillige af den kærlighed, jeg oplevede og stadig oplever fra Kristus.

Den indadvendte kærlighed - altså til mig selv - er jo berettiget af, at jeg jo også er en lille bitte del af miraklet - og den er jo en del af min nedarvede selbopretholdelsesdrift - og begrænsede indsigt i mig selv.
Her beundrer jeg buddhismens fokus på at se indad - en evne jeg har dyrket alt for lidt.

Mere end dette føler jeg egentlig ikke behov for på det åndelige område, for jeg har jo konklusionen: Den spontant opståede og vedvarende kærlighed til alt værende, der indeholder: Interesse derfor, tilstræbende indsigt deri, mundende ud i omsorg.
Det giver mig følelsen af mening med mit liv.

Til dit spørgsmål om min livsindstilling aldrig svigter mig:
Jo da - især når jeg har personlige praktiske problemer - så kan de tage hele min opmærksomhed blinker

Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
#44517 - 05/09/2024 10:22 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3946
Sted: Nørresundby
INTROVERT - det INTROVERTE og meget FEMININE hos Paulus. Og om GNOSIS. Læs! Virkelig et nytænkende øjenåbner indlæg for forskningen i Paulus.



Citat:
Arne:

Du skriver om ekstrovert og introvert kærlighed - hvor jeg foretrækker at kalde det udadvendt og indadvendt kærlighed, fordi jeg tilstræber enkelhed og letlæselighed - og jeg er tiltrukket af dem begge.


Det er en detalje, men hvis du tilstræber klarhed og forståelighed - letlæselighed - så skal du/vi bruge ekstrovert og introvert - som er meget mere præcise og som er blevet tematiseret i flere år i træk for alle danske skoleelever.

I flere år har de sociale medier og de to store tv medier, DR TV og TV2, meget grundigt tematiseret over hvad introvert og ekstrovert dækker over.

Introvert og ekstrovert siger meget mere end indadvendt og udadvendt.

Og Jungiansk Psykologi, hvorfra også de to begrebers aktualitet stammer, vil være det rigtige sted at henvende sig hvis man ønsker en uddybende forståelse af den introverte grundindstilling.


Bøn er en tilfredsstillelse af vores behov for at være introverte.

Kristendommen der har en uheldig tendens til at blive meget ekstrovert burde være bevidste om bønnens modmedicin mod den overdrevne ekstroverte grundindstilling.

Men selv bønnen formår de kristne at ødelægge og gøre til en ekstrovert øvelse. Her vil en besindelse på Paulus's dybe forståelse bøn i Rom 8 være et vigtigt kriterium for den dybe autentiske bøn.


Citat:
Ånden kommer os til hjælp i vor skrøbelighed. For hvordan vi skal bede, og hvad vi skal bede om, ved vi ikke. Men Ånden selv går i forbøn for os med uudsigelige sukke, og han, der ransager hjerterne, ved, hvad Ånden vil, for den går i forbøn for de hellige efter Guds vilje.


Her bemærker vi at det ikke er os og vores bevidsthed der beder - men Gud eller Guds Ånd der beder i os - arbejder i os.

Dette er igen i overensstemmelse med Jungiansk Psykologi som 1 Kor 2 er det og begyndelsen af Rom 12:

Citat:
Åndelig gudstjeneste

Så formaner jeg jer, brødre, ved Guds barmhjertighed, til at bringe jeres legemer som et levende og helligt offer, der er Gud til behag – det skal være jeres åndelige gudstjeneste. Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, det som behager ham, det fuldkomne.



Og nu vi er igang med hvor Jungiansk Psykologi kan finde støtte hos Paulus så lad os også medtage 1 Kor 2 som Jung selvfølgelig blev meget begejstret for:


Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.



Paulus vi kender som en meget ekstrovert og maskulin stærk personlighed viser sig ved nærmere studier at have lige så godt den feminine introverte grundindstilling integreret i sin personlighed.

De 3 citationsbokser med stor skrift er eksempler på Paulus's feminine introverte gnosis spiritualitet. Der dog ikke på nogen måder udvikler sig i en eksklusiv esoterisk introvert form for spiritualitet. Iøvrigt finder vi hos Jung (som hos Paulus) at den introverte grundindstilling der forfølges (fx i BØN) ej heller gør os verdensfjerne.


Åndelige erfaringer (ikke oplevelser men erfaringer/erkendelser "gnosis") spiller en helt central rolle hos Paulus. Dette er i overensstemmelse med Jesus, hvor det vigtigste var at vi skulle lære Gud at kende - ja Jesus åbenbarer jo vores virkelighed med Gud - som fx vores SØN'FADER JEG'DU samtalende kommunikerende BØNS HØRENDE GUDS ORD virkelighed med Gud gennem Helligånden. Vores trinitarske virkelighed med Gud.

Ingen religioner knytter Gud og mennesket så intimt sammen i et så dynamisk nyskabende livligt forhold.


Citat:
Jeg beder om, at vor Herre Jesu Kristi Gud, herlighedens fader, vil give jer visdoms og åbenbarings ånd til at erkende ham, med jeres hjertes øjne oplyst, så I forstår, til hvilket håb han kaldte jer, hvor rig på herlighed hans arv til de hellige er, og hvor overvældende stor hans magt er hos os, der tror i kraft af hans mægtige styrke.



Mange kærlige hilsner HansKrist


PS:

Forskellen på Åndelige oplevelser og Åndelige erfaringer er at oplevelser er subjektive og private, mens erfaringer ikke kun er subjektive og private men stammer fra menneskets kollektive arv, fællesmenneskelige arvegods materiale stof (arketyper) der ikke behøver være ubevidst men altså kan erkendes og blive forstået igennem at vi går i proces og samtale og kommunikation med disse dynamiske størrelser i vores kollektive arvegods. Nøjagtig som Jesus og Paulus vil have os i BØN'sHØRENDE samtale og kommunikation med Gud Fader gennem Helligånden. Gud er levende - en levende person i vores liv vi igennem samtalen BØNNEN kan lære at kende.



❤️❤️❤️


Citat:
Ånden kommer os til hjælp i vor skrøbelighed. For hvordan vi skal bede, og hvad vi skal bede om, ved vi ikke. Men Ånden selv går i forbøn for os med uudsigelige sukke, og han, der ransager hjerterne, ved, hvad Ånden vil, for den går i forbøn for de hellige efter Guds vilje.


Her ovenfor viser Paulus hvor vigtigt det er at Gud kommer til ORDE (apropos GUDS ORD) i vores liv og vi stopper med at plapre og lade munden løbe når vi beder.

Hvorfor skal Gud komme til ORDE i vores liv?

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os.


FOR AT VI SKAL VIDE


Findes dette kun et par steder hos Paulus - nej det går igen overalt hos Paulus.


Det centrale tema i alle hans skrivelser er, hvordan Jesus Kristus forløste verden, og hvordan de hellige kan nyde velsignelserne ved hans forsoning.

De Himmelske Åndelige Velsignelser.


Guds rige nåde. Den gav han os i rigt mål med al visdom og indsigt ved at lade os kende sin viljes hemmelighed,,,,: at sammenfatte alt i Kristus, både det himmelske og det jordiske.


Åh disse ÅBENBARINGER i KRISTUS - alle de Himmelske Åndelige Velsignelser vi bliver Åbenbaret i Kristus - får vished og viden og erkendelse om.

Vi skal kende hvem vi er i Kristus hvor vi er gjort levende for Gud uden skam så vi endda kan skue Gud og kende Gud som han altid har kendt os.

Stå Hellige og uden fejl for Guds Ansigt i kærlighed. Efeserbrevet 1.

Vi kan altså sætte ikke bare ORD på det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET vi kan også sætte ANSIGT på - sætte vores ANSIGT på spil - en SPIRITUALITET med ANSIGT - oppe i LYSET og DAGEN.


Citat:
Jeg beder om, at vor Herre Jesu Kristi Gud, herlighedens fader, vil give jer visdoms og åbenbarings ånd til at erkende ham, med jeres hjertes øjne oplyst, så I forstår, til hvilket håb han kaldte jer, hvor rig på herlighed hans arv til de hellige er, og hvor overvældende stor hans magt er hos os, der tror i kraft af hans mægtige styrke.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44518 - 05/09/2024 17:18 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Hanskrist]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3946
Sted: Nørresundby
Vi nedbryder tankebygninger og alt, som trodsigt rejser sig mod kundskaben om Gud Paulus 2 Kor 10,5.



Citat:
Lone Fatum er lektor i Det Nye Testamente ved Københavns Universitet og en kender, når det gælder den tidligste kristendom. Hun fortæller, at gnosticismen og kristendommen i de tidligste år efter Jesu død ikke var adskilte størrelser.

Både hos apostlen Paulus og evangelisten Johannes finder man tanker, der er tæt på gnosticismen. Paulus mener for eksempel, at han besidder en særlig gnosis - indsigt. Og Johannes beskriver Jesus som "ordet". Det ord har også med indsigt at gøre. Man kan forestille sig, at gnosticismen var en del af det brogede billede, som udgjorde kristendommen i begyndelsen. Først omkring år 90 kom Timoteus' og Titusbreve, der advarer kraftigt mod vranglære, siger hun.


Gnostikerne har også Paulus som deres store læremester og kan ligefrem finde på at kalde sig selv for "pauliner".

Vi har kun lært om en karikeret form for gnosticisme som er den Kirken tager voldsomt afstand fra i det andet århundrede. Som bestemt ikke ligner den gnostiske kristologiske paulinske teologi vi er fortrolige med hos Paulus.

Paulus har fx ikke at vi skal tage afstand fra det legemlige og Guds Skaberværk og ja Gud Skaberen. Paulus holder også på at Jesus har levet som et menneske som vi andre. Og Paulus diskurs om kødet og Ånden betyder ikke en afvisning af vores kødelige/legemlige natur da vi har hele guddomsfylden i kød og blod i Kristus. Kødet som sådan er der ikke noget galt med (det er Loven der gør os kødeligsindede), det er når vi er kødeligsindede at det går galt. Kødet skal ikke gøre oprør og blive egenrådig. Fordi når dette sker kan mennesket ikke rumme sjæl og Ånd. Og ja hos Paulus finder vi ikke en forløsning fra det legemlige men en forløsning af det legemlige, fx gennem at vi bliver raske igen og får vores legemlige behov naturligt tilfredsstillet gennem at spise og drikke, hvor vi dog ikke skal frådse hvilket moderne medicinsk videnskab ved alt om også er det rigtige for vores sundheds skyld.


Nå hvorom alt er så gælder at "Den Kristologiske Pneuma eller Åndens Teologi" hos Paulus er gnostisk på en sjælden smuk måde, på en uhyre stærk overbevisende kraftfuld entydig måde - svært at tage fejl af, komme udenom, så utvetydigt tydeligt som Paulus redegør for det i sine breve. At Kirken har overset og overser den dag i dag det forhold er rystende, men det skyldes at vi kun kender den karikerede udskældte gnosticisme som Kirken især med Irenæus gjorde op med som et kætteri, vranglære. Og uden tvivl er det ikke en fair beskrivelse gnosticismen vi her er blevet præsenteret for. Kirken og Kirkens folk blev modbydelige når der var noget de betragtede som vranglære.

Men lad os vende os imod den sunde urkristne paulinske Kristologiske Pneuma eller Åndens Gnostiske Teologi:


Vi nedbryder tankebygninger og alt, som trodsigt rejser sig mod kundskaben om Gud Paulus 2 Kor 10,5.

Her siger Paulus rent faktisk at han og de første kristne nedbryder tankebygninger der ikke vil anerkende den GNOSIS eller INDSIGTS åbenbaring af Kristus Hemmeligheden eller Guds Hemmelighed Kristus - der er en følge af det Guds Nådesværk vi er i Kristus gennem Helligånden.

Ja kundskaben om Gud som findes i Kristus skal fremmes.



Citat:
Derfor har vi heller ikke, siden den dag vi hørte om det, holdt op med at bede for jer. Vi beder om, at I med al visdom og åndelig indsigt må få fuld kundskab om Guds vilje, så I kan leve, som Herren vil det, på alle måder ham til behag, og bære frugt med alle gode gerninger, vokse i kundskab om Gud og styrkes med al kraft ved hans herlige magt til al udholdenhed og tålmodighed. Kol 1, 9-11.


fuldt ud at forkynde Guds ord, den hemmelighed, som har været skjult for alle tider og slægter, men som nu er blevet åbenbaret for hans hellige; for dem ville Gud kundgøre, hvor rig på herlighed for hedningerne denne hemmelighed er: Kristus i jer, herlighedens håb. Ham forkynder vi, og vi formaner enhver og belærer enhver med al visdom for at føre ethvert menneske frem som fuldkomment i Kristus. Det er det, jeg slider og strider for med hans kraft, der virker mægtigt i mig. Kol 1, 26-29.

for at de skal trøstes i deres hjerte og knyttes sammen i kærlighed og nå til den fulde rigdom på vished og indsigt, nå til erkendelse af Guds hemmelighed, Kristus, i hvem alle visdommens og kundskabens skatte er skjult. Kol2, 2-3.

Lyv ikke for hinanden, for I har aflagt det gamle menneske med dets gerninger og iført jer det nye, som fornyes i sin skabers billede til at have erkendelse. Kol 3, 10.

Den gav han os i rigt mål med al visdom og indsigt ved at lade os kende sin viljes hemmelighed. Ef 1, 8.


Jeg beder om, at vor Herre Jesu Kristi Gud, herlighedens fader, vil give jer visdoms og åbenbarings ånd til at erkende ham, med jeres hjertes øjne oplyst, så I forstår, til hvilket håb han kaldte jer, hvor rig på herlighed hans arv til de hellige er, og hvor overvældende stor hans magt er hos os, der tror i kraft af hans mægtige styrke. Ef 1, 17.

for i de kommende tidsaldre at vise sin overstrømmende rige nåde og sin godhed mod os i Kristus Jesus. Ef 2, 7.

For gennem ham har både vi og I i én ånd adgang til Faderen. Ef 2, 18.

indtil vi alle når frem til enheden i troen og i erkendelsen af Guds søn, til at være et fuldvoksent menneske, en vækst, som kan rumme Kristi fylde. Ef 4, 13.

Det siger jeg da og vidner om i Herren: Lev ikke længere som hedningerne, tomme i deres tanker, formørkede i sindet og fremmede for livet i Gud i deres uvidenhed og deres hjertes forhærdelse. Ef 4, 17.

Heller ikke skamløshed og tåbelig snak eller overfladisk vid; det passer sig ikke. Ef 5, 4.

Se derfor til, hvordan I lever, ikke som uvise, men som vise. Ef 5, 15.

Efeserbrevet hele kapitel 3:

Derfor bøjer jeg mine knæ, jeg, Paulus, Kristi Jesu fange for jer hedningers skyld – så sandt I har hørt om det hverv, Gud af sin nåde har givet mig med henblik på jer: Ved en åbenbaring er hemmeligheden gjort kendt for mig, sådan som jeg kort skrev om det før. Når I læser det, kan I se, at jeg har fået indsigt i Kristus-hemmeligheden. I tidligere slægtled blev den ikke gjort kendt for menneskenes børn, sådan som den nu er blevet åbenbaret for hans hellige apostle og profeter ved Ånden: At hedningerne er medarvinger og medindlemmede i legemet og har medandel i forjættelsen i Kristus Jesus i kraft af det evangelium, som jeg blev tjener for ved Guds nådegave, der blev skænket mig ved hans kraft og styrke. Jeg, den ringeste af alle de hellige, fik den nåde at forkynde evangeliet om Kristi uransagelige rigdom for hedningerne og at oplyse alle om, hvad frelsesplanen er med den hemmelighed, som fra evighed af lå skjult i Gud, alle tings skaber, så at Guds visdom i al sin mangfoldighed nu gennem kirken kan blive gjort kendt for myndigheder og magter i himmelrummet efter hans beslutning fra evige tider, som han gennemførte ved Kristus Jesus, vor Herre. I ham og ved troen på ham har vi frimodighed og tillidsfuld adgang til Gud. Derfor beder jeg om, at I ikke taber modet over mine trængsler for jeres skyld. De er en ære for jer.

Bøn for menigheden om styrke og indsigt.

Derfor bøjer jeg mine knæ for Faderen, efter hvem hvert fædrenehus i himlene og på jorden har navn, og beder om, at han i sin herligheds rigdom med kraft vil give jer at styrkes i det indre menneske ved hans ånd, at Kristus ved troen må bo i jeres hjerter og I være rodfæstede og grundfæstede i kærlighed, så at I sammen med alle de hellige får styrke til at fatte, hvor stor bredden og længden og højden og dybden er, og til at kende Kristi kærlighed, som overgår al erkendelse, så I fyldes, til hele Guds fylde nås.

Ham, som formår med sin kraft, der virker i os, at gøre langt ud over alt, hvad vi beder om eller forstår, ham være ære i kirken og i Kristus Jesus i alle slægtled i evighedernes evighed! Amen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44525 - 10/09/2024 17:39 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Hanskrist]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3946
Sted: Nørresundby
Den gnostiske urkristendom så tydeligt så tydeligt hos Paulus.

Vi nedbryder tankebygninger og alt, som trodsigt rejser sig mod kundskaben om Gud. Paulus 2 Kor 10,5.



Eksempler herpå:

Per Mollerup - Kristen Meditation og Bøn:


Citat:
Tillid til Gud får os til at søge kontakt og fællesskab med Ham. Tro er først og fremmest tillid til Gud. Det er i forhold til Gud som i vore indbyrdes forhold. Tillid åbner for fællesskab, men mistro rejser mure. Tillid er en forudsætning for fællesskab både mellem mennesker indbyrdes og mellem os og Gud. Tilliden til Gud giver os lyst til at søge kontakt og fællesskab med Gud i bøn og meditation.

Men ligesom vi i længden ikke kan have tillid til andre mennesker uden at lære dem at kende, sådan kan vi heller ikke fastholde tilliden til Gud og uddybe den uden at lære ham bedre at kende. Tillidsfuld tro på Gud forudsætter og indeholder en erkendelse af, hvem Gud er, og hvad Han vil os.





Vi tror, at Gud ved sin Helligånd er nærværende i os midt i denne verden.

Derfor skal vi ikke vende verden ryggen, men søge klarhed over, hvordan Gud vil, at vi skal leve her, så vort liv med Gud og vort liv med hinanden og den materielle verden bliver en harmonisk helhed præget af Guds livgivende og tilgivende kærlighed.


Bibelens beretninger om menneskers erfaringer med Gud og Guds åbenbaring af sig selv gennem Jesus Kristus er mit åndelige landkort.,,,,

når jeg har fulgt Bibelens kort indtil da, så tør jeg godt uden frygt for at fare vild vandre videre ind i mystikkens land og åbne mig for de erfaringer af Helligåndens lys i vore hjerter og uformidlet personlig kontakt med Gud, vi kan gøre der.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44533 - 12/09/2024 14:24 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3946
Sted: Nørresundby
Hej Arne,

kom til at tænke på dig da jeg læste følgende af Richard Rohr:

Vi har brug for at se på Jesus akkurat så længe, at vi kan se på verden med hans øjne. Verden har ikke længere tillid til kristne, der "elsker Jesus", men ikke elsker noget andet.

I Jesus Kristus får vi mulighed for at se med Guds nådige, dybe og alt-inkluderende syn på verden.

Når Kristus kalder sig "verdens lys" (Joh 8,12), beder han os ikke om kun at kigge på ham, men at kigge ud på livet med hans nådefulde øjne. Vi ser på ham, så vi kan se som ham, med den samme uendelige barmhjertighed som ham.


Mange kærlige hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44540 - 13/09/2024 22:02 Re: Er man som kristen en Jesu discipel? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7503
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Om din udlægning af Johannes Evangeliet 8, 12:
Citat:
»Jeg er verdens lys. Den, der følger mig, skal aldrig vandre i mørket, men have livets lys.«
som du beskriver:
Citat:
Når Kristus kalder sig "verdens lys" (Joh 8,12), beder han os ikke om kun at kigge på ham, men at kigge ud på livet med hans nådefulde øjne. Vi ser på ham, så vi kan se som ham, med den samme uendelige barmhjertighed som ham.
er korrekt, skal jeg ikke gøre mig klog på, men det er netop sådan jeg opfatter Jesus Kristus - med tilføjelsen til nådige øjne: kærlige øjne smiler

Derimod kan jeg ikke tilslutte mig dine ord:
Citat:
I Jesus Kristus får vi mulighed for at se med Guds nådige, dybe og alt-inkluderende syn på verden.
Det er fordi, min opfattelse af det guddommelige ikke kan reduceres til noget fatteligt.

Men det ved vi jo begge, at vi er uenige om - og det er jo acceptabelt her på Trosfrihed.dk blinker

Arne heart
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 4 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Bibelen Leth fortalt
af Hanskrist
25/10/2024 14:56
Gud
af Hanskrist
23/10/2024 11:28
Vigtige præciseringer
af somo
21/10/2024 07:01
Hvad er JESUS KRISTUS kendt for?
af Hanskrist
17/10/2024 16:07
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
08/10/2024 11:42
Nyheder fra DR
EU importerer mere russisk gas trods må..
25/10/2024 15:16
Skandale-selskab lod børn arbejde med a..
25/10/2024 15:14
PostNord Danmark har haft stort fald i b..
25/10/2024 15:04
PSG skal betale fodboldstjernen Kylian M..
25/10/2024 13:41
Tre tiltalt for sprængning af håndgran..
25/10/2024 13:39
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Evaluering af corona-håndtering begynde..
25/10/2024 13:39
Per Stig Møller deltager alligevel i ny..
25/10/2024 13:25
Julens stjernehimmel i Aarhus reddet ude..
25/10/2024 13:16
PostNord Danmarks brevbiks lider knæk e..
25/10/2024 12:26
Import af russisk gas stiger trods mål ..
25/10/2024 12:25