2
registrerede Arne Thomsen
,(1 usynlig),
14
gæster og
173
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Er man som kristen en Jesu discipel?
|
Er man som kristen idag en Jesu discipel?
… og hvad indebærer det?
*
På Jesu tid kaldtes de som fulgte Jesus: Disciple
Efter han ifølge skriften opstod fra graven blev udsendingene også kaldt apostle.
Missionsbefalingen
Men de elleve disciple gik til Galilæa til det bjerg, hvor Jesus havde sat dem stævne. Og da de så ham, tilbad de ham, men nogle tvivlede. Og Jesus kom hen og talte til dem og sagde: »Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.« https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/28
Missionsbefalingen har jeg hørt er indsat af nogle som ville det sådan, altså ikke noget Jesus har sagt - men - nu er disciplene - de som ,,fulgte,, den opstandne Kristus både disciple og apostle.
Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer.
… så ifølge skriftsted er enhver som døbes en discipel og apostle hvis de følger påbuddet.
Nu er der jo, ifølge Paulus, ingen tro … man kan ikke være kristen uden at tro på den opstandne Kristus som frelser, så, min tanke er - udover barnedåb derved er udelukket - at man som kristen er, og forbliver en discipel,,, altså følger Jesus - og måske også bliver en apostel - en udsending/missionær. Eller hvad?
… men min tanke er også: Hvad er det man skal følge efter dåb, ud over at elske gud, næsten, sig selv og trosfællerne?
idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer.
Hvad har Jesus befalet ud over det nye bud han gav dem. Dette at de skulle elske hinanden ---
I øvrigt et underligt bud, når de/man nu skal elske Gud og næsten som sig selv.
Jeg mener, er kærligheden anderledes til trosfæller end til Gud, næste og sigselv?
.
|
|
|
|