2
registrerede Arne Thomsen
,(1 usynlig),
14
gæster og
173
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Er man som kristen en Jesu discipel?
|
Hej Hanskrist. Jeg glæder mig over, at du her anerkender min indstilling til tilværelsen - sådan læser jeg det i hvert fald. Du skriver om ekstrovert og introvert kærlighed - hvor jeg foretrækker at kalde det udadvendt og indadvendt kærlighed, fordi jeg tilstræber enkelhed og letlæselighed - og jeg er tiltrukket af dem begge.
Den udadvendte kærlighed udspringer fra den chokerende erkendelse, at verden (kloden og dens liv, universet, universerne?) ikke er en selvfølge, men tværtimod er et ufatteligt mirakel, og den udspringer tillige af den kærlighed, jeg oplevede og stadig oplever fra Kristus.
Den indadvendte kærlighed - altså til mig selv - er jo berettiget af, at jeg jo også er en lille bitte del af miraklet - og den er jo en del af min nedarvede selbopretholdelsesdrift - og begrænsede indsigt i mig selv. Her beundrer jeg buddhismens fokus på at se indad - en evne jeg har dyrket alt for lidt.
Mere end dette føler jeg egentlig ikke behov for på det åndelige område, for jeg har jo konklusionen: Den spontant opståede og vedvarende kærlighed til alt værende, der indeholder: Interesse derfor, tilstræbende indsigt deri, mundende ud i omsorg. Det giver mig følelsen af mening med mit liv.
Til dit spørgsmål om min livsindstilling aldrig svigter mig: Jo da - især når jeg har personlige praktiske problemer - så kan de tage hele min opmærksomhed
Mvh. Arne
|
|
|
|