annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18005729
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2528000
Et andet syn 2077187
Åndelig Føde 2061960
Så er der linet op... 1608634
Galleri
10 oktober Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 277 gæster og 416 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 30 af 40 < 1 2 ... 28 29 30 31 32 ... 39 40 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44102 - 11/07/2024 02:08 Re: Tro [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

P.s.
Fejl
Mit indlæg til ´du´ var ment til Tikka men, i andre må også gerne være ikke-ligeglade, tak.
Top Svar Citer
#44103 - 11/07/2024 03:04 Re: Tro [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

P.s.
Om uden et hunkøn i Visdom bogen og senere igen uden dette profeten Moses ifølge DSD: "Visdommens Bog er et jødisk skrift, optaget blandt apokryferne til Det Gamle Testamente. Bogen er blevet til i de sidste århundreder f.Kr., formentlig i Alexandria, og det jødiske indhold er præget af orientalsk mytologi og græsk filosofi.
Bogen er formet som en tale af kong Salomon til de hedenske konger: Kun ved at opnå indsigt i den guddommelige visdom og handle retfærdigt kan de bevare deres magt. Bogens sidste del illustrerer visdommens virke i historien (jødernes udfrielse af Egypten)."

Fejl i mit forrige indlægs citat ved slutningen, hvor dette ikke skulle være med: "Oldtidens Grækenlands geografiske udbredelse."

Desuden døde Alexander den store i Babylon: "(Babylonien (akkadisk: Babili(m), [1] sumerisk logogram KÁ.DINGIR.RAKI [1] hebraisk: בָּבֶל, Bābel, [1] græsk: Βαβυλών, Babylōn)." Et samfunds forfald - Babylons skøge = ´hun´ ved rigets trone - Babelstårnet?
Top Svar Citer
#44104 - 11/07/2024 11:48 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3819
Sted: Nørresundby
Hej Arne


Citat:
Arne:

Hanskrist, jeg kan ikke tage det alvorligt, at du forvrænger min tro - og derpå angriber den.



Jeg citerer dig Arne, så der kan jeg jo ikke gøre mig skyldig i at forvrænge din tro, kan jeg?

Men du vil måske ikke stå ved at det er dig der har skrevet som står i efterfølgende citationsboks:


Citat:
Arne:

Er det meningen, at vi mennesker skal forstå - hvad vi kalder - Gud?
Jeg tror det ikke!

som en del af det ufattelige guddommelige - en ufattelighed, jeg fornemmer, at man ikke skal gramse i, men i stedet skal bruge de givne evner i kærlighed til verden - så godt og så længe, man kan.
Egentlig ganske enkelt og ligetil - og uden åndsrigdom ;)

Jeg spilder ikke kræfter på at spekulere over, hvad det guddommelige er. Det evner jeg jo alligevel ikke - og har jeg jo egentlig ikke behov for at vide - ja, måske er det endda hovmodigt at "kloge sig" på dét

agnostisk panteist

at bag de mange menneskeskabte Guds-billeder ligger der vel dog noget guddommeligt, som vi mennesker blot ikke magter at fatte

Det lidt længere svar er: Vi mennesker og vore religioner har forestillinger om Gud som en person, der ligner et menneske - endda som oftest af hankøn.

Mig forekommer dette at være naivt og snæversynet - en nedgøring af det guddommelige, så det kan rummes i menneskelig bevidsthed.

For mig er Gud eller det guddommelige noget langt højere, noget som menneskelig bevidsthed ikke kan rumme og - tror jeg - heller ikke skal forsøge at rumme.

Men jeg oplever/fornemmer noget guddommeligt i verdens væren - enkelt og ligetil - umuligt at fornægte - men uden at kunne sætte ord på.

Jeg har nok aldrig bedt til nogen Gud

i denne kærligheds-sammenhæng er vi mennesker på denne klode, i denne galakse, dette univers jo nærmest en ubetydelighed

anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud.



Punkt 1 vi skal have afklaret:

Vil du stå ved at have skrevet som jeg citerer dig ovenfor?

Punkt 2 vi skal have afklaret:

Hvordan flugter hvad du skriver med hvad Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt og anerkendt for at have beriget verden med???

Punkt 2A, hvad mener du selv??


Lad os lave den øvelse at sætte Jesus til at sige noget af hvad du konstant har skrevet de sidste mange år:

Citat:
Jesus siger:

For mig er Gud eller det guddommelige noget langt højere, noget som menneskelig bevidsthed ikke kan rumme og - tror jeg - heller ikke skal forsøge at rumme.

anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud




"det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud"


Jesus viede hele sit liv til at vi skulle forstå Gud. Og forstå hvordan vores virkelighed med Gud kunne beskrives.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist

PS:

det ville være interessant om også Tikka gav sit besyv med.


PS:

Gerth er desværre meget ramt af skizofreniens primær proces tænknings tankeforstyrrelser i øjeblikket og skræmmer uden tvivl folk væk fra Trosfrihed.

Lidt trist og synd for Gerth og Trosfrihed
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44105 - 11/07/2024 12:18 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7380
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, dine citater ser ud til at være korrekte.
Din påstand:
Citat:
Jesus viede hele sit liv til at vi skulle forstå Gud. Og forstå hvordan vores virkelighed med Gud kunne beskrives.
harmonerer ikke med Bjergprædikenens saligprisninger, hvor den første jo, som bekendt, er:
Citat:
Salige er de fattige i ånden, for Himmeriget er deres.
Arne.
Top Svar Citer
#44106 - 11/07/2024 12:53 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3819
Sted: Nørresundby
Hej Arne,,,

at hive en sætning ud af de mange hundrede sætninger vi finder i Nye Testamente ændrer ikke på hvad essensen i kristendommen er, nemlig Jesus Kristus Åbenbaring hvem Gud er for vi mennesker og hvordan vores virkelighed med Gud er, (se citationsboks nedenfor)

alle teologer og alle der forsker i religion vil være enig her, men vigtigst alle milliarder af kristne for dem er det at have mødt Gud i Jesus Kristus, som han Åbenbarer Gud for os, og hvordan vores virkelighed med Gud er, ja hvem Gud er og hvad Gud gør for os,,, (se citationsboks nedenfor)


og efterfølgende sætning vil ikke kunne ændre på det ovenfor,, også fordi der findes mange flere sætninger der siger det stik modsatte,


"Salige er de fattige i ånden, for Himmeriget er deres."

her er der delte mening om betydningen, også fordi de kristne netop henvendte sig til de fattige og udstødte, de mennesker der havde på alle måder lavest social og økonomisk status,,

så det er nok fattige mennesker der omtales og ikke mennesker der er fattige i ånden.

men lad os så forstå som du så gerne vil forstå udsagnet, så står der faktisk nærmest det stik modsatte af hvad du mener,,

himmeriget er deres, tilhører dem,,, hvilket er lig med at være rig på Ånden, det Åndelige, Guds Ånd, for kun Ånden, Guds Ånd kan åbenbare himmeriget for os

så de fattige i ånden er beriget med Guds Åndelige Rigdomme Velsignelser og det fx Himmeriget

men de fattige i ånden, er nu nok de der ikke er fyldt med den græske menneskelige filsofis gnosis og tanker om tingene,,

Citat:
Lovet være Gud, vor Herre Jesu Kristi fader, som i Kristus har velsignet os med al himlens åndelige velsignelse. For før verden blev grundlagt, har Gud i ham udvalgt os til at stå hellige og uden fejl for hans ansigt i kærlighed. (Ikon Kristologiens teologi) I sin gode vilje forudbestemte han os til barnekår hos sig ved Jesus Kristus til lov og pris for hans nådes herlighed, som han har skænket os i sin elskede søn. I ham har vi forløsning ved hans blod, tilgivelse for vore synder ved Guds rige nåde. Den gav han os i rigt mål med al visdom og indsigt ved at lade os kende sin viljes hemmelighed ud fra den gode beslutning, han selv forud havde fattet om den frelsesplan for tidernes fylde: at sammenfatte alt i Kristus, både det himmelske og det jordiske

at vor Herre Jesu Kristi Gud, herlighedens fader, vil give jer visdoms og åbenbarings ånd til at erkende ham, med jeres hjertes øjne oplyst, så I forstår, til hvilket håb han kaldte jer, hvor rig på herlighed hans arv til de hellige er
Efeserbrevet 1


uden denne vores forståelse - GNOSIS (det med fede skrifttyper med streg under) - og åbenbaring Gud i og med og ved Jesus Kristus var der simpelthen ingen kristendom,, alle milliarder af kristne har med sig i deres omvendelse eller kristne TRO - trosliv og SPIRITUALITET, pludselig at forstå og kende Gud i Jesus Kristus -

det er børnelærdom, og må skyldes at du Arne måske ikke kan se skoven for bare træer,,, eller vi glemmer hvad essensen er i kristendommen, den GNOSIS (det med fede skrifttyper med streg under) der er en fuldstændig nødvendig og selvfølgelig del af at blive eller være kristen



PS:

at sammenholde mit indlæg her ovenfor og Tikka's her efter og vi har verdens mest spændende principielle drøftelse TRO og TROENs indhold, de kristnes trosliv og dets SPIRITUALITET

lad os gøre et lille ophold herved,, det drejer sig ikke om at jorde Arne,,, men om at vi får en dybere forståelse fx essensen i kristendommen

lad os ikke sjofle og skøjte overfladisk hen over tingene, men lad os få en rigtig god principiel drøftelse vi kan bruge i al fremtid, således at vi kan være vidner til at vi sgu kan gøre fremskridt her på Trosfrihed og tiltrække andre
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 30 af 40 < 1 2 ... 28 29 30 31 32 ... 39 40 >


Seneste indlæg
Tro
af Hanskrist
29/07/2024 12:59
Vigtige præciseringer
af somo
28/07/2024 15:11
Døden
af Hanskrist
26/07/2024 16:00
Paulinsk Jungiansk Dybdeafspænding
af Hanskrist
23/07/2024 12:29
Debatklima
af Arne Thomsen
21/07/2024 23:23
Nyheder fra DR
Israelske soldater tilbageholdt efter mi..
29/07/2024 20:37
BBC-vært tiltalt for at besidde og frem..
29/07/2024 18:45
I Iowa kan man ikke længere få en abor..
29/07/2024 17:51
Sundhedsmyndigheder i Gaza: Der er udbru..
29/07/2024 17:14
Efter voldtægtssag: Rektor sigtet for a..
29/07/2024 16:26
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Salling Group køber ægtepar helt ud af..
29/07/2024 18:34
To børn dræbt i knivangreb i England -..
29/07/2024 18:10
Bilist overfaldet af to cyklister - tog ..
29/07/2024 18:03
Retten til abort er blevet en mærkesag ..
29/07/2024 18:00
John Heilbrunn blev født blind. Men det..
29/07/2024 18:00