annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 17987736
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2526841
Et andet syn 2076480
Åndelig Føde 2058221
Så er der linet op... 1606111
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 148 gæster og 397 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 29 af 40 < 1 2 ... 27 28 29 30 31 ... 39 40 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44094 - 10/07/2024 19:41 Re: Tro [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7378
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka, det er helt ok.
Jeg burde selvfølgelig primært have protesteret mod det indlæg i denne tråd, du angiver, og som jo er fra Hanskrist: #44072 - 08/07/2024 09:48, og som jeg i første omgang formodede, at ingen fandt troværdigt blinker
Mvh. Arne smiler
Top Svar Citer
#44095 - 10/07/2024 23:58 Re: Tro [Re: Tikka]
Anonym
Uregistreret

Det var relevant sjovt dengang hvor ABC sagde: "Ja, lad os IGEN modsige hinanden."

Du: "Guds Visdom omtales som en hun – og Gud selv som en han. Guds ånd rummer begge, for visdom bygger på kundskab, som Gud jo må há haft ved skabelsen. Dette giver mening for mig, når der står, at Gud sagde, lad os skabe mennesket i vort i billede som mand og kvinde."

Nej, synes jeg! Viden er bare viden ligesom, at en skovl er en skovl. Jeg mærker ingen kønsforskel vedrørende min viden. Men hyg du dig bare med kundskabens træ. ler
Dit citat om et eller andet med: "Visdom, og hun sidder ved min side på tronen." Øh, måske dengang ligesom din opfattelse af Helligånden-Talsmanden, at Visdom handlede måske om en regerende mandsperson...Men, dengang i GT og NT var det vel også ´diskret´ visdom at behandle dronningen som kvinde ordentligt, fordi hun var kongens kone? Var der egentlig en dronning/prinsesse - Tiltrods for ikke-kønnenes ligestilling, så var helst en kvinde nok også elsket af ´Gud´ og ægtemanden som en del af billedet med ham? Jeg opfatter Guddommen som intetkøn, fordi som bevidsthed kun ånd er G sådan en usynlig eksistens netop anderledes end som den fysisk materielle skabelse blandt andet i form af mand og kvinde ´billedet´. G skabte i sit billede men ikke som et afguderi billede. Der er de religiøse, som tror, at man ikke må vise Det guddommelige i form af et billede om eksempelvis Muhammed, Jesus og hans moder Maria.

Enten du eller ABC påstod pr. link, at tanken var feminin, men de engang filosofiske hoveder lederskab endda stadig kendte idag var kun mænd, hvor idag eksempelvis ligesom i drama og komediefilm der er de kvinder, som opfører sig for ulogisk irrationel hysterisk følelsesladede ved tuderi og skænderier. Igennem mit åbenbaring har jeg grædt og grint. Nogen råber og andre skriger. Glem foresten, at jeg ved mit tidligere indlæg skrev ordet ´desværre´ om tøs og Herren. At kramme en med former barm inklusiv hendes bløde arme omkring mig ved dynen/tæppe og et varm fyldigt bryst med store patvorter ligesom en hovedpude lyder ´hyggeligt´, så...
Forstanden (fornuft) og følelser (hjertet) bør være harmonisk fuldkommen et, så for mig: Sker en tanke kun som tanken og følelse er kun følelsen uden kønsidentitet. Og jeg er ikke engang en Tibetansk buddhist, hvor både mænd og kvinder er skaldede med ens tøj. I mit hverdagens ´almindeligt normale´ privatliv snakker jeg ikke med en ekstremt højlydt ´dyb´ mandestemme eller lavtonet ´lys´ ligesom kvinde stemme. Sådan deri og dog også om mit kalds rolle jeg fredeligt, stille og roligt bare taler til folk. smiler
Top Svar Citer
#44096 - 11/07/2024 00:04 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3816
Sted: Nørresundby
Hej Arne


Citat:
Arne:

Er det meningen, at vi mennesker skal forstå - hvad vi kalder - Gud?
Jeg tror det ikke!

som en del af det ufattelige guddommelige - en ufattelighed, jeg fornemmer, at man ikke skal gramse i, men i stedet skal bruge de givne evner i kærlighed til verden - så godt og så længe, man kan.
Egentlig ganske enkelt og ligetil - og uden åndsrigdom ;)

Jeg spilder ikke kræfter på at spekulere over, hvad det guddommelige er. Det evner jeg jo alligevel ikke - og har jeg jo egentlig ikke behov for at vide - ja, måske er det endda hovmodigt at "kloge sig" på dét

agnostisk panteist

at bag de mange menneskeskabte Guds-billeder ligger der vel dog noget guddommeligt, som vi mennesker blot ikke magter at fatte

Det lidt længere svar er: Vi mennesker og vore religioner har forestillinger om Gud som en person, der ligner et menneske - endda som oftest af hankøn.

Mig forekommer dette at være naivt og snæversynet - en nedgøring af det guddommelige, så det kan rummes i menneskelig bevidsthed.

For mig er Gud eller det guddommelige noget langt højere, noget som menneskelig bevidsthed ikke kan rumme og - tror jeg - heller ikke skal forsøge at rumme.

Men jeg oplever/fornemmer noget guddommeligt i verdens væren - enkelt og ligetil - umuligt at fornægte - men uden at kunne sætte ord på.

Jeg har nok aldrig bedt til nogen Gud

i denne kærligheds-sammenhæng er vi mennesker på denne klode, i denne galakse, dette univers jo nærmest en ubetydelighed

anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud.



et frontalt direkte angreb på alt det Jesus Kristus gav sig selv og sit liv hen for.

Alt det vi har modtaget fra Jesus Kristus bliver der gjort tyk tyk grin med.

Længere er den simpelthen ikke, og der findes iøvrigt mange andre citater.

mange kærlige hilsner HansKrist


"Er det meningen, at vi mennesker skal forstå - hvad vi kalder - Gud?

Jeg tror det ikke!"

"anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud"

Mig forekommer dette at være naivt og snæversynet - en nedgøring af det guddommelige, så det kan rummes i menneskelig bevidsthed.


afvisning alt hvad Jesus Kristus viede sit liv til

Jesus Kristus gjorde ikke andet end at åbenbare hvem Gud var for os, og hvordan vores virkelighed med Gud er skruet sammen

du er jo ikke kristen Arne og har intet som helst med Jesus Kristus at gøre, blot har du projiceret dine egne ideer over i et Kristus Ikon, men du nægter at ville tage imod den Gud Jesus Kristus åbenbarer for os


"at bag de mange menneskeskabte Guds-billeder ligger der vel dog noget guddommeligt, som vi mennesker blot ikke magter at fatte"

[i]"Er det meningen, at vi mennesker skal forstå - hvad vi kalder - Gud?

Jeg tror det ikke!"

"anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud"
[/i]

jo det er jo hele meningen og pointen fra Jesus Kristus, kristendommen er netop grundlagt på at vi mennesker skal forstå hvem Gud er og forstå det guddommelige som ikke længere skal være udenfor vores erkendelses rækkevidde, ihvertfald ifølge Jesus Kristus og alle omkring Jesus, og Paulus, ja de første kristne

men du Arne er jo ej heller kristen som du har skrevet utallige gange

"Jeg har nok aldrig bedt til nogen Gud"

Jesus gjorde ikke andet end selv at bede og opfordre os til at bede.


-0-0-

Kender ingen som dig Arne der vælger med stor iver sjovt nok at indtage de stik modsatte synspunkter Jesus Kristus stod for og du nedgør alt det Jesus Kristus viede sit liv til
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44100 - 11/07/2024 01:09 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7378
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, jeg kan ikke tage det alvorligt, at du forvrænger min tro - og derpå angriber den.
Jeg respekterer din tro.
Du respekterer tydeligvis kun din egen.
Arne.
Top Svar Citer
#44101 - 11/07/2024 02:03 Re: Tro [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Du: "Du om visdommens bog - Helligånden:"Lidt spøjst at ,,de,, allerede på det tidspunkt var påvirket af græsk filosofi, troede det først kom med diaspora jøden Paulus."

Jeg har opdaget følgende hvilket bekræfter min tidligere her egentlig uvidende overvejelse angående sådan en eller anden slags forbindelse mellem Alexandria og Rom:

Kristendom.dk leksikon om Alexandria: "Alexandria
Var den største by efter Rom omkring år 0. Byen var ikke mindst kendt for sit enorme bibliotek og lærdomscenter. Alexandria blev centrum for en stor jødisk koloni i tiden op mod år 0. Her blev Det gamle Testamente oversat til græsk. I kristen tid virkede nogle af oldkirkens største teologer i byen. Og i kirkens første århundreder var Alexandria et centrum for kristen teologi."
Ja, Alexander den store var græker og senere legaliserede kejser Konstantin i det romersk rige Kristendommen. Senere sker jo kirken i Rom, hvilket jeg synes minder om Alexandria på den måde om skrifterne.
Korstogene ændrede også på forskellige ting i Europa inklusiv Danmark ved mig byen Odense.

Wikipedia: "Oldtidens Grækenland bliver af de fleste regnet som den vigtigste grundlæggende kultur for den vestlige civilisation. Græsk kultur varede til kristendommens komme og havde stor påvirkning på Romerriget, som igen satte sit præg på den europæiske kultur. Oldtidens Grækenlands geografiske udbredelse."
Top Svar Citer
annonce
Side 29 af 40 < 1 2 ... 27 28 29 30 31 ... 39 40 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/07/2024 15:11
Døden
af Hanskrist
26/07/2024 16:00
Paulinsk Jungiansk Dybdeafspænding
af Hanskrist
23/07/2024 12:29
Debatklima
af Arne Thomsen
21/07/2024 23:23
Tro
af Hanskrist
21/07/2024 18:01
Nyheder fra DR
Lars Løkke fordømmer angreb i Golanhø..
28/07/2024 21:55
Prins Michael af Grækenland og Danmark ..
28/07/2024 20:51
Jordskred spærrer E45 nord for Götebor..
28/07/2024 20:13
To mænd varetægtsfængslet i sag om vo..
28/07/2024 20:11
Fire russiske journalister frataget dere..
28/07/2024 19:02
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Superheltekomedie med stjerneduo tjener ..
28/07/2024 19:30
Kilde: Hizbollah venter israelsk angreb ..
28/07/2024 18:52
Afstanden til landbruget er blevet stør..
28/07/2024 18:00
Forfatterprinsen Michael af Grækenland ..
28/07/2024 17:34
OL-ceremoni møder kritik: En fornærmel..
28/07/2024 16:30