annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18535788
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2566533
Åndelig Føde 2193240
Et andet syn 2112644
Så er der linet op... 1694531
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 183 gæster og 170 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 27 af 55 < 1 2 ... 25 26 27 28 29 ... 54 55 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44079 - 08/07/2024 16:06 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3895
Sted: Nørresundby
Hej Arne

Jeg er godt klar over at du lykkelig har glemt hvad du tidligere har skrevet fx om 1 Kor 2 og Paulus og HansKrist og meget andet.

Så bliver det også noget nemmere at være dig, glemsomhed kan ligefrem være en vej til lykke.

Hvorfor også huske på hvad du tidligere har skrevet. Lad nu det ligge. Mennesker får en god samvittighed af at kunne glemme.

Mange kærlige hilsner HansKrist

Jeg gider vist heller ikke lede efter din totale afvisning af hvad Paulus skriver i 1 Kor 2. Men selvfølgelig er det svært at glemme at jeg når jeg brugte Paulus ord efter din mening det var svulstige intetsigende tomme ord. Og jeg blev udskammet og gjort til grin af dig når jeg hævede mennesker havde Ånden fra Gud eller Guds Ånd for at vi kunne vide hvad der bor i Gud, at vi skulle lære at kende Gud som han altid har kendt os.

Men ham Arne der så kraftigt afviste Ånden som du gjorde i sin tid, ham kender eller husker du ikke længere.

Tror også du står dig bedst ved en gang for alle at lægge alt det bag dig - nu du er så ortodoks kirke eller ortodoks kristendom positivt stemt og du også står på deres side i filioque spørgsmålet hvor Gud besudles og nedværdiges til en mandsperson.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44080 - 08/07/2024 16:45 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7450
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Så det er dén Ånd, du angriber mig for ikke at tro på.
Jeg forsøgte i sin tid at opfatte dette fra Paulus, som du er så begejstret for, men jeg måtte opgive, fordi jeg ikke kunne få reel mening i ordene.
Dét er den korte version af den sag, og at det er noget, du er begejstret for, har jeg aldrig angrebet - kun skrevet, hvilket indtryk det gav mig.
Dét synes jeg, du bør respektere!
Arne.
Top Svar Citer
#44082 - 08/07/2024 17:25 Re: Tro [Re: Tikka]
Anonym
Uregistreret

Idag sender jeg følgende besked til en projektleder for FU (Folkeuniversitetet) Odense:

Jeg er ikke som åndelig elev (discipel) og i stedet har jeg et kald om ´lærer´. Derfor jeg ikke har sociale relationer, fordi selv også Solvognen underviser ved foredrags.
En kommunal kontaktperson nævner i dag jer om eksempelvis især Svend Brinkmann imod ensomhed.
Jeg har selv gang i et nyt ´oplysthed´ socialt værested ´projekt´.
Jeg har idag spurgt i Facebook en moderne frikirke følgende: "Med al respekt, så jeg har ikke endnu mødt nogen ligesindet om spirituelle emner!
Jeg har socialt dårlig erfaring med psykisk sårbare (syge), så jeres netværksgruppe for socialt udsatte er nok heller ikke mig vedrørende det åndelige.
Biblen skete i gamle dage, hvor jeg idag kommer med godt nyt men mit sprog derfor anderledes end som dengang og dog har jeg oplevet meget åbenbaring lignende GT og NT.
Jeg kontakter jer her istedet for kirkens hjemmeside udenfor Facebook, fordi jeg har enten her eller på jeres kun private gruppe set nøgleord om mental træning af åndsgaver, hvilket jeg faktisk genkender lignende en superhelt altså realistisk men herligt.
Detaljerne angående mit gudsforhold nævner jeg ikke her.
Jeg ønsker at møde folket om tro istedet for fortsat årevis ´alenetid´ vedrørende menneskelige behov og et kald.
Om min identitet forevigt kan jeg ikke kalde mig selv for i verden og menneskers ting politik, religion og så videre - Istedet lignende Jesus oplyser igennem mig: "Jeg er den, jeg Er."
Er jeg alligevel velkommen uden medlemskab til gudstjenester og social cafe?
Jeg har oplevet en ´rejse-vej´ forvandlende renselse og stadig idag sker:
a) Superintelligens generelt på forskellige måder
b) Ingen fysisk sygdom
c) Kun positivt humør, fornuft og sindsro som et lys
d) Overnaturlige kræfter/evner/talent
e) levende åbenbaring idag lignende andres nærdødsoplevelser
f) Mirakler, tegn og undere."

P.s. Ved fornylig snak med nogen om ekstremt vejr sagde jeg: "Og snart kommer her også tornadoer." Senere samme dag så jeg i nyhederne TV2 netop vedrørende flere af disse, at blandt andet et gammelt par påstod, at de så en tornado i Danmark, altså ikke ligesom skypumper.
Top Svar Citer
#44084 - 09/07/2024 12:21 Re: Tro [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Top Svar Citer
#44085 - 09/07/2024 14:20 Re: Tro [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2036
Citat:
Du: "Lidt sjovt det med faderen, nu mennesket er skabt i guds billede som mand og kvinde.
Hvilke billede er der tale om når faderen er hankøn, ligesom helligånden er som Talsmanden?"

*

Jeg har i din tråd ´hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham?´ forklaret den mulighed, at hele Biblens sprogbrug afhænger patriarkalsk fra den tids ikke-kønnenes ligestilling


Jo, jo - Skabelsesberetningen er et jødisk skrift, og Gud kaldes en han, men hvem er og hvad betyder i vort billede.

Når mennesket skabes i vort billede på et tidspunkt hvor - denne anden - ikke er guds hemmelighed, eller Ordet som hos Johannes, så kan jeg ikke forstå, hvilke billede der er tale om, når Gud og - denne anden - skaber mennesket, som mand og kvinde i deres billede.

Hvis - denne anden - i det jødiske skrift er messias, er der jo tale om en han, og hvis - denne anden - ,,bare,, er Gud der taler med sig selv – sin ånd – så er der igen tale om en han – Guds ånd er vel som Gud maskulin (?)

Hvordan er forståelsen, at skabelsen af kvinden der er skabt i guds billede – i vort billede?

Der er jo forskel på det maskuline og feminine.

Kvinden skabes jo ikke maskulin.

*****


Nå, ser ved noget Google søgning, at der måske er tale om: Visdommen, hende som har pladsen ved siden af din trone,

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Visd/9#2


https://denstoredanske.lex.dk/Visdommens_Bog

Lidt spøjst at ,,de,, allerede på det tidspunkt var påvirket af græsk filosofi, troede det først kom med diaspora jøden Paulus.

Men interessant hvis i vort billede betyder, at Gud ,,taler,, med sig selv om sin visdom, der forstås som feminin ... også tanken om det fuldkomne menneske i Edens have, der ikke skulle dø.

Men giver blot en ny tanke i forhold til Kristus, Ordet og Talsmanden, for så må disse jo alle skulle forstås hvor balancen mellem det maskuline og feminine er i orden.

Udsagnet jeg er vejen sandheden og livet giver bedre mening så.

Så Guds Ånd er både maskulin og feminin.

En skabende Ånd der bygger på visdom (?)

.




Top Svar Citer
annonce
Side 27 af 55 < 1 2 ... 25 26 27 28 29 ... 54 55 >


Seneste indlæg
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
06/09/2024 18:53
Vigtige præciseringer
af somo
06/09/2024 15:40
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Hanskrist
05/09/2024 17:18
Gud er Kærlighed
af Hanskrist
04/09/2024 16:54
Healing
af Hanskrist
02/09/2024 14:56
Nyheder fra DR
Aalborg er vært for brandmændenes OL: ..
08/09/2024 12:00
Mand på elcykel trodsede afspærringer ..
08/09/2024 11:16
Tre meldes dræbt i skudepisode ved græ..
08/09/2024 10:24
Nordjylland vil tage læge-app i brug fo..
08/09/2024 10:06
Ukraine og Rusland beskylder hinanden fo..
08/09/2024 09:19
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Elcyklist kræves fængslet: trodsede af..
08/09/2024 09:15
Israelske myndigheder melder om tre dræ..
08/09/2024 08:02
DMI udvider varsel om skybrud - gælder ..
08/09/2024 07:18
Person bragt på hospitalet efter knivst..
08/09/2024 05:46
Konservative vil mindske digitalt narkos..
08/09/2024 05:15