annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18535788
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2566533
Åndelig Føde 2193240
Et andet syn 2112644
Så er der linet op... 1694531
Galleri
Kunsten at være stille.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 154 gæster og 157 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 40 af 55 < 1 2 ... 38 39 40 41 42 ... 54 55 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44172 - 21/07/2024 17:24 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3895
Sted: Nørresundby
Citat:
Fordi Gud i Jesus Kristus ÅBENBARER sig som et Levende, Åndeligt og Livsfyldt JEG står den kristne TRO på Gud som en personlig Gud i et modsætningsforhold til alle opfattelser (Gudsbegreber) af panteistisk art, hvor tænkes som upersonlig kraft, princip, gennemstrømmende ånd, værensgrund, dyb og lignende af dennesidig eller hinsidig karakter.


Det levende, åndelige og livsfyldte JEG, som møder os i det historiske menneske Jesus fra Nazaret, er identisk med Gud som levende, evigt, åndeligt og livsfyldt JEG.

Det betyder at den som ser ham, ser Faderen, han og Faderen er et (Joh 14,9; 10,30) derfor er mødet med Jesus Kristus mødet med den levende Gud.



Aksel Valen-Sendstad.



Yderligere kan jeg tilføje nu i et andet perspektiv, at i Kristus har vi vores SØN'FADER JEG'DU SPIRITUALITET eller samtalende kommunikerende BØNS virkelighed med Gud gennem Ånden, Helligånden. Læs fx Rom 8 og bliv fortrolig med dette forhold.



Dette indlæg for at vi ikke skal miste forståelsen for hvilken Åbenbaring af Gud og os med Gud, det er der finder sted i kristendommen, i Jesus Kristus.

Noget Arne afviser med en ihærdighed jeg aldrig har mødt nogensinde, dette er så hvad det er - men kæden hopper af når samme Arne flager med et Jesus Kristus Ikon og hævder den ortodokse kristendom står ham nær.

Det er simpelthen bedrag og manipulation og misbrug af Jesus Kristus i en uhyggelig grad.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44173 - 21/07/2024 17:38 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7450
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Ord, ord, ord, men intet om din blasfemi: At publicere et brev underskrevet: Vh Jesus Kristus.
I øvrigt: Du skriver på Trosfrihed - ikke på Trostvang.
Arne.
Top Svar Citer
#44174 - 21/07/2024 18:01 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3895
Sted: Nørresundby
Hej Arne

Nå du opgiver at følge med og du vælger at undgå debatten og en seriøs drøftelse af om man kan skrive som du har skrevet i mange år og samtidigt flage med et Jesus Kristus Ikon og så blive taget alvorlig.

Du er ligeglad med hvor meget selvmodsigende meningsløst vrøvl du disker op med - du har ikke engang ambitioner om at blive taget alvorlig - ja du dækker dig ind under at her er Trosfrihed og man må skrive nøjagtig lige så meget selvmodsigende meningsløst vrøvl man har lyst til.

Ihvertfald opgiver du at svare på spørgsmål.

Meget relevante spørgsmål.

Mvh HansKrist



PS:

Citat:
Arne:

Ord, ord, ord, men intet om din blasfemi


Der er ikke skyggen af blasfemi. Er du bimmer mand. Du lever vist i middelalderen, Jesus Kristus Superstar musical og utallige film om Jesus og kunstværker og radioudsendelser fx "Hvad ville Jesus have sagt". Så det har intet som i INTET, at gøre med blasfemi.


Og at kalde det "ord ord ord" hvad jeg skriver holder da ikke en meter, da det er noget af det mest interessante der længe er blevet skrevet om hvad det er der kendetegner kristendommen.

Det er sgu så spændende og relevant og da især i forhold til dig og hvad du skriver samtidigt med at du tillader dig at flage med et Jesus Kristus Ikon.


Du kan jo selv lave den lille øvelse at du sætter Jesus til at sige hvad du skriver. Prøv den øvelse og du vil opdage at Jesus mener det stik modsatte af hvad du skriver.

Men okay du mener måske også dette er blasfemi. I så fald kan man ikke i skolerne på de højere læreanstalter og højskoler og aftenskoler eller Folkeuniversitet eller i menighederne eller i det hele taget nogen steder længere undervise i kristendom.

Er det hvad du vil have forbudt. Alle forsøg på at forstå hvad det er vi møder i Jesus Kristus. Fordi alle forsøg på at forstå, alle pædagogiske øvelser er blasfemi.

Radioudsendelsen idag, "Hvad ville Jesus have sagt" er blasfemi alle film med Jesus er blasfemi. Du lever simpelthen i middelalderen og er fyldt med falsk fromhed og en meget dogmatisk autoritær opfattelse af religion.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44215 - 29/07/2024 12:59 Re: Tro [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3895
Sted: Nørresundby
Hej igen Tikka

Et indlæg af stor principiel betydning og som bringer stor afklaring og kaster et forklarelsens lys på hvad vi to har ivrigt debatteret om i årevis. Og det er nemt at læse og forstå, kræver kun at du bruger de to tre minutter det kræver at læse det.

Citat:
Tikka:

At du blander tidligere udtalelse sammen med nuværende er dit problem, men ja, jeg har flyttet mig.

Ikke i forhold til det med bevidstheden, for uden den ville jeg ikke vide, jeg var til, men i forhold til hvorfra troen kommer.


At du blander tidligere udtalelse sammen med nuværende er dit problem, men ja, jeg har flyttet mig.



Det stemmer egentlig også med min iagttagelse. Jeg fornemmer at TROEN er kommet til dig (har forladt at være over i Bibelen) til at være blevet forbundet med den Ånd (Guds Ånd) der gør Gud Nærværende og virker skabende og levendegørende, forvandlende (gør alting nyt) og HEL'bredende (som den Livets Ånd Guds Ånd er)).

Jeg finder nu ægte engagement, som om kristendommen og TROEN nu har, ihvertfald kan have, ægte relevans og aktualitet for dig.

Dette kan efter min mening kun Helligånden have givet, skænket, dig - så din TRO er en gave, en Helligåndens ÅbenbaringsGave, Indsigts og Intuitive Gave, NådeGave, fra Guds Ånd og ikke kun stammende fra din egen ånd blot. Altså ikke kun et bevidstheds produkt - men TROEN (1)* er blevet ÅBENBARET for dig og din bevidsthed - altså ikke noget du selv fantasifuldt har fundet på (hjernespind og suggestion).

TROEN (1)* er blevet ÅBENBARET for dig og din bevidsthed. Men er altså ikke et produkt af din bevidsthed. Men gennem en ÅBENBARING er TROEN "kommet" til dig og din bevidsthed. Du har fået TROEN og ikke selv troet dig TROEN. Da TROEN er VISHED gennem ÅBENBARINGS ERFARINGEN af Guds Nærvær gennem Helligånden og ikke noget vi tror os til - trosforestiller os frem til uden at vide om det nu også er rigtig - uden at vide om der er noget om snakken, det vi tror.

Det med fed skrift ovenfor viser at du og din bevidsthed er omfattet af, eller bliver "grebet" af TROEN - uden at det er dig og din bevidsthed (din ånd) der har igennem trosforestillinger og suggestion selv præsterer TROEN.

Kan du følge mig og er du enig med mig i den rolle du og din bevidsthed spiller i TROEN???

(1)*:

TROEN er kommet til dig at være blevet forbundet med den Ånd (Guds Ånd) der gør Gud Nærværende og virker skabende og levendegørende, forvandlende (gør alting nyt) og HEL'bredende (som den Livets Ånd Guds Ånd jo altid er)).


Mange Kærlige Hilsner HansKrist


PS:


Citat:
Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord.

Tikka:

Det ,,nye,, er, at når Paulus - som den første skriver i NT - aldrig havde mødt Jesus, men kun hørt om ham, og mente han kommunikerede med den opstandne Kristus … som jo talte guds ord så er der tale om overdraget information plus hans egen forestilling/oplevelse af Guds nærvær.

Når der var tale om ,,hjernespind,, var det for mig, når ånden - Jesu ord var at finde i bibelen, selv om det jo også er overdraget information - Lidt kort fortalt.

... men mener nu også, at der er tale om suggestion når man/Paulus er istand til at opleve Ånden.



WAUU - CHOK


Du mener altså at Paulus, modsat os to, ikke har kontakt til den Guds Ånd - Helligånden, der Åbenbarer og gør Gud Nærværende. At Paulus ikke skulle have kontakt til GUDS ÅBENBARINGS ÅND.

Paulus der har skrevet 1 Kor 2 - skulle simpelthen i vildelse have skrevet dette uden at vide hvad pokker han taler om.

Det er Paulus der lærer os at skelne mellem vores ånd ("bevidsthed") og GUDS ÅBENBARINGS ÅND.

og det er Paulus der ovenikøbet siger at ingen kan sige Jesus Kristus er Herre undtagen ved Helligånden.

Og så hævder du sgu at han ikke selv har forstået hvad han taler om. Og at det er suggestion og hjernespind.

Hvis jeg har forstået dig ret, mener du at det er lykkedes dig som HansKrist at kunne skelne mellem GUDS ÅBENBARINGS ÅND og vores egen ånd og dets evner for fantasi og hjernespind, men at Paulus der er vores lærermester i at skelne - ikke selv kan skelne.


-0-0-0-

Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord.

Jamen, man kan sagtens høre evangeliet uden at komme til TRO. Dette er en Ny Testamentlig trivialitet vi alle burde være bekendt med. Så vi kommer ikke til TRO eller TROEN ved at vi begynder med vores ånd at tro evangeliet. Det er Helligånden eller Kristi Ånd der gør Kristi Ord til Guds Ord.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44228 - 31/07/2024 10:29 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2036
Citat:
Man kan jo ikke tro på noget, hvis ikke man ved det findes.


***

Nu er dét at tro jo ikke noget, som kun kristne kan.

Alle kan tro, men - når de kristne tror, så skal denne ifølge Paulus bygge på opstandelses troen.

Citat:
Hvis der ikke findes nogen opstandelse fra de døde, er Kristus heller ikke opstået; men er Kristus ikke opstået, er vores prædiken tom, og jeres tro er også tom.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/15

En tro der for Paulus ,,startede,, med overlevering af tidligere tiders fortællinger.
Citat:
Jeg overleverede jer nemlig først og fremmest, hvad jeg også selv har modtaget: at Kristus døde for vore synder efter Skrifterne, at han blev begravet, at han opstod på den tredje dag efter Skrifterne, og at han blev set af Kefas og dernæst af de tolv.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/15

Det jeg her vil sige i forhold til tro og bevidsthed er, at dette er muligt for alle mennesker.

Paulus ville gerne tro.

Troen bevirkede han ikke mere var i sine syndere, plus at han fik Guds Ånd i pant – min antagelse.

Så troen bygger på noget, som man forholder sig til … og det ,,noget,, er man forbundet til mere eller mindre kulturelt og følelsesmæssigt, hvor håbet også er en medspiller, når bevidstheden samler de ,,forskellige prikker,,


Når der så tales om at kristendommen er en åbenbaringsreligion, og Paulus/Saulus blev omvendt, er fortællingen, at Paulus spurgte hvem der sagde hans navn.

Citat:
Men undervejs, netop som han nærmede sig Damaskus, skinnede et lys fra himlen pludselig om ham. Han faldt til jorden og hørte en røst sige: »Saul, Saul, hvorfor forfølger du mig?« Han svarede: »Hvem er du, herre?« Han sagde: »Jeg er Jesus, som du forfølger.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/apg/9

… Så jeg går ud fra, Paulus i sit univers forinden mente, der var ,,noget,, i himmelen, men som han her først skulle há et navn på.

Når der tales om Guds Ånd, som de troende kan få i pant, så mener jeg – uden selvfølgeligt at vide hvordan andre oplever det med ånden – at der er tale om en mulighed alle har, selv om de ikke tror -

... og skal vi holde os til Paulus, taler han jo netop om han har 2 ånder.

Sin egen ånd og Kristus Ånd der er = Guds Ånd.

Så når jeg skrev, Paulus mente, at opleve Kristi ord for himlen ... altså gennem Ånden – Ånden som han havde fået i pant, så mener jeg, der er tale om suggestion, selv om jeg også mener, at det er en virkelig virkelighed, for den som tror ...

... Tro kan som bekendt flytte bjerge ... og ang. pant så er den Guds Ånd jo kun levende og virkende, så længe man fokuserer på det, som den for én står for.

Gælder også for den ikke troende, som jo også har 2 ånder - hvis man kan sige sådan.
Jeg plejer at kalde det mit bedre jeg - og så er der jo svinehunden.


Så ønsker man at blive et ,,nyt menneske,, ja så må man opføre sig derefter, hvis ikke man vil blive ,, kødelig,, igen hvor vi lever efter spis og drik, for i morgen skal du dø
Citat:
Hvis døde ikke opstår, så lad os æde og drikke, for i morgen skal vi dø!
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/15


Man kan jo ikke tro på noget, hvis ikke man ved det findes.

Så når Paulus mente, troen kom i kraft af Kristi ord, var det fordi han havde hørt om Jesus, og hvad han stod for, men også fordi han troede på ,,noget,, i himmelen ... og tilsyneladende gerne ville være syndfri.

Hvordan dette virkeliggøres, hjælper det han kaldte Kristi ånd med til at virkeliggøre, så meget at han faktisk længtes at være sammen med den opstandne Kristus i himmelen.

Nå håber det giver mening. Har ikke så meget tid.

.
Top Svar Citer
annonce
Side 40 af 55 < 1 2 ... 38 39 40 41 42 ... 54 55 >


Seneste indlæg
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
06/09/2024 18:53
Vigtige præciseringer
af somo
06/09/2024 15:40
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Hanskrist
05/09/2024 17:18
Gud er Kærlighed
af Hanskrist
04/09/2024 16:54
Healing
af Hanskrist
02/09/2024 14:56
Nyheder fra DR
Alt kører nu efter planen, melder Baned..
07/09/2024 22:15
Almodóvar-film om aktiv dødshjælp vin..
07/09/2024 20:52
Storebæltsbroen er midlertidigt lukket ..
07/09/2024 20:24
Grealish og Rice sørger for god start t..
07/09/2024 20:19
Dansk speedway-kører fragtet på hospit..
07/09/2024 20:16
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Lyrikeren bag My Heart Will Go On og Tea..
07/09/2024 22:21
Flere fastklemt i sammenkrøllede biler ..
07/09/2024 21:56
DMI varsler kraftig regn og skybrud over..
07/09/2024 21:35
Skæve ejendomsvurderinger giver kommune..
07/09/2024 20:37
Vælgere bliver væk ved valg i Algeriet..
07/09/2024 20:07