0
registrerede
46
gæster og
158
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Tro
|
Du: "Du om visdommens bog - Helligånden:"Lidt spøjst at ,,de,, allerede på det tidspunkt var påvirket af græsk filosofi, troede det først kom med diaspora jøden Paulus."
Jeg har opdaget følgende hvilket bekræfter min tidligere her egentlig uvidende overvejelse angående sådan en eller anden slags forbindelse mellem Alexandria og Rom:
Kristendom.dk leksikon om Alexandria: "Alexandria Var den største by efter Rom omkring år 0. Byen var ikke mindst kendt for sit enorme bibliotek og lærdomscenter. Alexandria blev centrum for en stor jødisk koloni i tiden op mod år 0. Her blev Det gamle Testamente oversat til græsk. I kristen tid virkede nogle af oldkirkens største teologer i byen. Og i kirkens første århundreder var Alexandria et centrum for kristen teologi." Ja, Alexander den store var græker og senere legaliserede kejser Konstantin i det romersk rige Kristendommen. Senere sker jo kirken i Rom, hvilket jeg synes minder om Alexandria på den måde om skrifterne. Korstogene ændrede også på forskellige ting i Europa inklusiv Danmark ved mig byen Odense.
Wikipedia: "Oldtidens Grækenland bliver af de fleste regnet som den vigtigste grundlæggende kultur for den vestlige civilisation. Græsk kultur varede til kristendommens komme og havde stor påvirkning på Romerriget, som igen satte sit præg på den europæiske kultur. Oldtidens Grækenlands geografiske udbredelse."
|
|
|
|