annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 16894753
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2479628
Et andet syn 2055099
Åndelig Føde 1906560
Jesu ord 1564803
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
0 registrerede 181 gæster og 239 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 4 < 1 2 3 4
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#43918 - 25/06/2024 01:05 Re: Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham? [Re: Tikka]
Anonym
Uregistreret

P.s.

Du: "...og for at gøre det mere svært (for mig) siges der jo, at Ordet - Guds Ord (som forstås som guds søn) har været med til at skabe alting..."

Pointen: Nej, Jeg formoder, der er de kristne, som opfatter skabningen Mennesket om ´søn´ ved billedsprog i GT især ´det udvalgte folk´, men Jesus Kristus viste ´Guds´ billede godt som ham selv med Helligånden tiltrods for, han ifølge folk imod vedkommende ikke var ´Den udvalgte´. Men, treenigheden sådan anderledes end bare lignende GT Ånden kom med ham igennem dåben, som ´Den salvede´ først i Biblens NT kaldes for Faderens Søn. Derfor der netop er forskel på GT og NT. Jeg har her tidligere forklaret om Ordet, hvilken faktisk ligesom ´ånd´ eksisterede før skabelsen. Et barn har anderledes en begyndelse ligesom forældrenes ende.
Top Svar Citer
#43919 - 25/06/2024 01:23 Re: Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham? [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

P.s.

Afslutningen i mit forrige indlæg forventer jeg ikke en forståelse omkring fra dig ligesom følgende afrunding: Og jeg idag sker som enden på begyndelsen.
Nå, og ´den nye tidsalder´ er en anden snak ligesom ´den nye himmel og jord.
Top Svar Citer
#43935 - 27/06/2024 23:59 Re: Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham? [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1972

Jeg har mistet fokus på denne tråd, men her et svar som lovet, selv om jeg meget dårligt forstår, hvad du skriver.


Citat:
Du: "vi taler om ånd ... også derfor jeg ikke forstår hvorfor Guds ånd - den der svævede over vandende - ikke omtales som han, men gøres det når den opstandne Kristus taler gennem Guds ånd, som Talsmanden til de troende ... og for at gøre det mere svært (for mig) siges der jo, at Ordet - Guds Ord (som forstås som guds søn) har været med til at skabe alting." Nej, Jesus havde Ordet ligesom, at jeg har hellig ånd.


Jesus havde Ordet ligesom, at jeg har hellig ånd.

Ordet hedder – hed ikke Jesus, men - Ordet er - var den usynlige Guds billede, og den førstefødte af alle skabninger.

Ordet - Logos forstås som Guds plan, forstod jeg på Kristian Leth i dag, men Ordet er en HAN og har været med til at skabe alt sammen med Gud.

Citat:
I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begyndelsen hos Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er. I ham var liv, og livet var menneskers lys. Og lyset skinner i mørket, og mørket greb det ikke.

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/1

Så Ordet – Guds plan giver liv og lys til menneskene - og bliver Guds Talsmand – bliver Gud lig som menneske grundet Ånden – Guds ånd ... Og som den opstanden Kristus, kan han give de troende den Ånd, han selv havde fra sin far til dem.

Jo nok herfra treenighedslæren udspringer fra da Guds Ånd – Helligånden her bliver personificeret som Talsmanden efter Kristus opstandelse.

Fader søn og Helligånd, men disse var jo også tilstede ,,I begyndelsen,, - Guds Ånd forstås vel som hellig.

Forskellen er blot, at Ordet er blevet til den opstandne Kristus der taler gennem Talsmanden, som er Helligånden= Guds Ånd.



Paulus mente, der ingen tro var, hvis ikke opstandelsen havde fundet sted, for det er denne begivenhed, der muliggør de troende kan fyldes med Ånden, Helligånden, der i kraft af Kristus mellemværende omtales som Talsmanden.


Men selv om treenighedslæren nok udspringer fra Johannes 1 fortæller skrifterne klart, der kun er én Gud –

Altså én sand gud, for der er mange guder i bibelen

Paulus skriver:

Citat:
Men for os er der kun én Gud, Faderen;
fra ham er alle ting, og vi til ham.
Og for os er der kun én Herre, Jesus Kristus;
ved ham er alle ting, og vi ved ham.

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Kor/8#6

.
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 4 < 1 2 3 4


Seneste indlæg
Blanke sider
af Arne Thomsen
29/06/2024 12:01
Tro
af Tikka
28/06/2024 22:23
Vigtige præciseringer
af somo
28/06/2024 07:25
Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham?
af Tikka
27/06/2024 23:59
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
27/06/2024 14:06
Nyheder fra DR
DMI varsler skybrud på Bornholm
29/06/2024 11:49
Iran skal til stemmeurnerne endnu engang..
29/06/2024 10:44
Dansk-tysk mindretal arrangerer EM for E..
29/06/2024 10:28
Region øger kontrol af regninger fra lÃ..
29/06/2024 10:25
Mere end en times kø ved grænsen til T..
29/06/2024 10:04
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Christiania vil bruge 85 millioner på a..
29/06/2024 10:01
Flere skud smadrer rude i Brøndby Stran..
29/06/2024 10:01
Bilka fjerner kontroversiel figur fra An..
29/06/2024 10:01
To kandidater skal ud i anden runde ved ..
29/06/2024 10:01
Læser til havebrevkassen: Min engelske ..
29/06/2024 10:01