annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 17100005
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2487803
Et andet syn 2057257
Åndelig Føde 1930453
Jesu ord 1565446
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 380 gæster og 314 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#43844 - 20/06/2024 05:02 Re: Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham? [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

P.s.

Derfor jeg i min Facebook profils biografi ændrer dets introduktion til: Menneskesønnen - Helligånden, Talsmanden? Gudemennesket - Frelseren!
Top Svar Citer
#43845 - 20/06/2024 05:28 Re: Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham? [Re: Tikka]
Anonym
Uregistreret

Jeg så engang en tegneserie om Jesus, der hed en titel Menneskesønnen.
Men ifølge du havde han også en anden titel som Kristus.
Og tilmed ifølge dig om ham virker den tredje titel med ´Helligånden´ som Talsmanden.

1. Menneskesønnen
2.Kristus
3. Talsmanden

En mand med tre titler sådan?
Top Svar Citer
#43846 - 20/06/2024 09:58 Re: Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham? [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1974
Indsendt af: Anonym
Jeg så engang en tegneserie om Jesus, der hed en titel Menneskesønnen.
Men ifølge du havde han også en anden titel som Kristus.
Og tilmed ifølge dig om ham virker den tredje titel med ´Helligånden´ som Talsmanden.

1. Menneskesønnen
2.Kristus
3. Talsmanden

En mand med tre titler sådan?



Jeg vil sige det sådan, at Jesus havde/har mange kasketter, og er vel logisk nok, når han er Guds søn.

Ja der er dem der også mener, han er Gud for hvem alt er muligt.



127 navne/titler har Jesus læste jeg på nettet ved en hurtig søgning, uden at tjekke påstanden efter, men hvor Talsmanden også er et navn/titel på Jesus, men det læser man jo også han er i Johannes 1. brev 2:1, hvor Talsmanden så her bare ikke er skrevet med stort, men stadig er talsmanden en han.


Citat:
Mine børn, dette skriver jeg til jer, for at I ikke skal synde. Men hvis nogen synder, har vi en talsmand hos Faderen, Jesus Kristus, den retfærdige; han er et sonoffer for vore synder, og ikke blot for vore, men for hele verdens synder. Og deraf kan vi vide, at vi kender ham: hvis vi holder hans bud.


https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_joh/2

.
Top Svar Citer
#43848 - 20/06/2024 10:19 Re: Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham? [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1974
Indsendt af: Anonym
Du sagde, at titlens virke på den måde ved stort forbogstav forbindes med en person.
Så, nej dine ord giver ikke helt mening for mig om mit kalds rolle Frelseren, fordi Jesus sendte Helligånden, Talsmanden men igen, han sender jo ikke sig selv som ham personen Jesus, hvilket sådan ikke har en sammenhæng med tjenestens titel i henhold til en han Talsmanden.
Dog Er Guddommens evige identitet med ´jeg´ og dog ikke ligesom midlertidigt i verden sammen med folk mig mennesket Gerth Drost og mit åndelige arbejde ´som´ frelserskikkelsen. Jeg behøver heller ikke at kalde mig selv for Gerth Frelseren ligesom, hvorvidt om i kalder mig personligt for Gerth eller symbolsk Frelseren...


Det er klart. Mennesket Jesus døde jo, og blev Kristus og Guds Talsmand ... og korrekt ,,han,, sendte ikke sig selv - vi taler om ånd ... også derfor jeg ikke forstår hvorfor Guds ånd - den der svævede over vandende - ikke omtales som han, men gøres det når den opstandne Kristus taler gennem Gus ånd, som Talsmanden til de troende ... og for at gøre det mere svært (for mig) siges der jo, at Ordet - Guds Ord (som forstås som guds søn) har været med til at skabe alting.

Nå bliver nok for svært for mig at tydeliggøre idag.

Har så mange andre tanker i hovedet, men vender tilbage når jeg er mere klar.

.
Top Svar Citer
#43857 - 22/06/2024 05:48 Re: Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham? [Re: Tikka]
Anonym
Uregistreret

Du: "vi taler om ånd ... også derfor jeg ikke forstår hvorfor Guds ånd - den der svævede over vandende - ikke omtales som han, men gøres det når den opstandne Kristus taler gennem Guds ånd, som Talsmanden til de troende ... og for at gøre det mere svært (for mig) siges der jo, at Ordet - Guds Ord (som forstås som guds søn) har været med til at skabe alting." Nej, Jesus havde Ordet ligesom, at jeg har hellig ånd.
NT Helligånden sker som Ordet ligesom GT Ånden. Med helligånden igennem min ånd formidler jeg G´s ånd i form af ord. Ord på den måde ved fællesskab pagt mellem G, jeg og folket handler blandt andet derfor om et ordlig kommunikerende ´forhold´ og/eller sammen relationer endvidere således også samarbejde (gudstjeneste). Det´ du kalder for at tale gennem Guds ånd som Talsmanden, sker med Helligånden, hvilken vedrørende ånd handler om evigt ´liv´ og dermed også kraften til skabelsen af liv. Dette minder om Johannesevangeliet: "Og Ordet blev kød og tog bolig iblandt os." ´Kød´ betyder menneske. Ordet blev inkarneret i Jesus, hvor Mennesket, Helligånden og Gud havde et væsen tilfælles.
Åndeligt liv virker godt eksempelvis om oplysende lærdom, indsigter, inspiration, vejledning, trøst, selverkendelse, følelser-fornuft, visdom, åbenbaring og åndsgaver.

Ifølge Kristendom.dk´s leksikon: "Talsmand - Er betegnelsen for Helligånden i Johannesevangeliet. Det græske ord (parakletos), som oversættes ved talsmand, stammer fra retssproget, hvor talsmanden er den, der fører den anklagedes sag." Helligånden handler også om frelsen, hvor i GT truede man med en guds straf, så i NT håber man på tilgivelsen imod ´Guds´ dom.

Desuden siger DSD leksikon: "Ordet kommer af græsk biblia, flertal af biblion '(lille) bog', diminutiv af biblos 'papyrusbast; bog', oprindelig navnet på den fønikiske havn Byblos, hvorfra egyptisk papyrus blev udskibet til Grækenland."
I GT og NT nævnes livets bog (livets skriftrulle). Om noget andet i GT - Jeramias Bog: "Men sådan er den pagt, jeg vil slutte med Israels hus, når de dage kommer, siger Herren: Jeg lægger min lov i deres indre og skriver den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk. Ingen skal længere belære sin landsmand og sin broder og sige: ´Kend Herren!´ For alle kender mig, fra den mindste til den største, siger Herren. Jeg tilgiver deres skyld og husker ikke længere på deres synd." Så ord kan skrives bogstavelig talt eller billedligt i ånd. En skriftrulle nævnes igen anderledes flere gange i NT Biblen om eksempelvis Jesus i Nazareths synagoge og Johannes´ Åbenbaring om ´Lammet´.

Jeg formoder, kristne tror på forskellige måder, at ´skrifterne´ Biblen er Guds ord. I min Facebook profil har jeg altså skrevet om mit liv en minibog....
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham?
af Anonym
01/07/2024 01:29
SAN
af Anonym
01/07/2024 01:08
Blanke sider
af Anonym
30/06/2024 22:01
MIRAKLET
af Anonym
30/06/2024 14:36
Tro
af Anonym
30/06/2024 13:09
Nyheder fra DR
Brandvæsen foretager kontrolleret nedbr..
01/07/2024 14:56
Folketinget indfører prisloft på fjern..
01/07/2024 14:49
Spansk højesteret vil ikke give amnesti..
01/07/2024 14:35
Nu skal det koste penge at bestige Mount..
01/07/2024 14:04
EU truer med bøder for betalingsfunktio..
01/07/2024 13:45
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Minister beder kritisk fjernvarmeforenin..
01/07/2024 13:08
Kong Frederik løfter sløret for mindes..
01/07/2024 13:08
Ingen kan udskifte Joe Biden som præsid..
01/07/2024 13:08
Hanne Withs kæreste vidner efter 34 år..
01/07/2024 13:08
Spansk højesteret afviser amnesti til c..
01/07/2024 13:08