annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 17100005
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2487803
Et andet syn 2057257
Åndelig Føde 1930453
Jesu ord 1565446
Galleri
Et lille udvalg
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 380 gæster og 314 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 4 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#43771 - 11/06/2024 18:46 Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham?
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1974

Hvordan skal dette forstås/forklares.

Dette at guds ånd ikke omtales som en ham modsat talsmanden/Helligånden.

Der er vel tale om den samme guds ånd (?)


Citat:
I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden.
Jorden var dengang tomhed og øde, der var mørke over urdybet, og Guds ånd svævede over vandene.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1

Citat:
Men jeg siger jer sandheden: Det er det bedste for jer, at jeg går bort. For går jeg ikke bort, vil Talsmanden ikke komme til jer; men når jeg går herfra, vil jeg sende ham til jer. Og når han kommer, skal han overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/16

.
Top Svar Citer
#43790 - 13/06/2024 23:44 Re: Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham? [Re: Tikka]
Anonym
Uregistreret

Hvad er din opfattelse om din tråds emne?

GT om Ånden kendte endnu ikke til NT Helligånden. I mit åbenbaring opdagede jeg lignende da, at Ånden kom over eksempelvis profeten Esajas igen lignende profeten Jesus om Helligånden.
Helligånden handler jo også blandt andre om du vistnok en kvinde og derfor ikke kun en manden.
Måske derfor pludseligt nogle kristne faktisk rummer, at jeg istedet for navnet Gud siger: "jeg er." Og om mig ligesom Jesus at jeg er den, jeg er. Du har engang vist et relevant citat om et ifølge Biblen NT forevigt navn.
Så til Arne, hvilket jeg næsten havde nævnt i tråden ´adskille stat fra kirke´ til hans emne om Agape, siger jeg, at ´jeg´ ikke lyder ligesom en mandegud. smiler
Top Svar Citer
#43791 - 13/06/2024 23:56 Re: Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham? [Re: Tikka]
Anonym
Uregistreret

P.s.

Du har ikke endnu forklaret hvem/hvad Talsmanden er ifølge dig?

Jesus omtalte ikke ham selv som Talsmanden.

Treenigheden handler lignende kun om et maskulint hankøn om søn og far ligesom ordet ´broder´.

Wikipediea: "En talsmand, talskvinde eller talsperson er en person, der er ansat eller valgt til at repræsentere en gruppe, et politisk parti, en virksomhed, en myndighed eller en organisation og udtale sig på dennes vegne. Rollen som talsperson tilfalder ofte en ledende skikkelse."
Top Svar Citer
#43792 - 14/06/2024 00:14 Re: Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham? [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

P.s.

Nå, i min seneste samtale med en gammel kristen mand, mente han, at med Helligånden-Talsmanden virker vores Ord sammen bedst således. Men, jeg har p.t. lært, at istedet Talsmanden lyder ligesom en menigheds ledende præst eller ledende frelserskikkelse for folket, altså ligesom en særligt udvalgt.
Top Svar Citer
#43807 - 15/06/2024 13:12 Re: Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham? [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1974

Citat:
Jesus omtalte ikke ham selv som Talsmanden.


Ifølge: https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/14

... kan følgende læses:

Citat:
Sådan har jeg talt til jer, mens jeg endnu var hos jer. Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.

Så Talsmanden eksisterede i Jesu bevidsthed før hans død, måske fordi han mente, han også var dette i levende live.

Her - i citatet - omtales Talsmanden som en han - og skrevet med stort T som et personligt navn, som skal sendes i Jesu navn ...
Dette citeres han for at há sagt, før sin død og opstandelse ... og han lovede dem andet sted, han ville være med disciplene alle deres dage.

”Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.”


Skribenten Johannes mente også at:
Citat:
I begyndelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Ordet var til fra begyndelsen, sammen med Gud. Alt blev til gennem det Ord, ja uden det blev intet af det til, som nu findes. Ordet havde Livet i sig, og det Liv blev menneskenes Lys. Lyset strålede midt i mørket, og mørket fik ikke bugt med det.
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Johannes%201&version=BPH

... men da han vel i følge skriften er guds talsmand både som levende - er vejen sandheden og livet - og som opstanden, er det måske årsagen til at helligånden som Talsmanden omtales som en han, hvad den jo ikke blev ved hans dåb, da duen - helligånden - guds godkendelse - dalede ned over ham.


Helligånden - guds ånd forstås jo som hellig i det hele taget.

Der er jo kun én sand gud, og én guds ånd, og vel også derfor, at den som bespotter Helligånden aldrig kan tilgives (?) ... og Jesus gjorde, gør jo intet af sig selv.



Citat:
Alt skal tilgives menneskenes børn, forsyndelser og bespottelser, hvor meget de end spotter. Men den, der spotter Helligånden, får aldrig i evighed tilgivelse, men er skyldig i en evig synd.« De havde jo sagt: »Han er besat af en uren ånd.«
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/mark/3

Her bruger Jesus selv ordet Helligånden … den guds kraft – kan man vel sige … som hjalp ham til at uddrive dæmoner.

PS: Der har været en del koks med Bibelselskabets online bibel under skrivning af indlæg.

.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 4 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham?
af Anonym
01/07/2024 01:29
SAN
af Anonym
01/07/2024 01:08
Blanke sider
af Anonym
30/06/2024 22:01
MIRAKLET
af Anonym
30/06/2024 14:36
Tro
af Anonym
30/06/2024 13:09
Nyheder fra DR
Investorer og pensionskasser indgår for..
01/07/2024 15:30
'Tør øjnene': Minister giver ikke mege..
01/07/2024 15:27
Mand mister livet i eksplosion i villakv..
01/07/2024 15:09
Brandvæsen foretager kontrolleret nedbr..
01/07/2024 14:56
Folketinget indfører prisloft på fjern..
01/07/2024 14:49
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Parter indgår forlig i OW Bunker-sag ef..
01/07/2024 13:42
Landsret skærper straf for video om Ham..
01/07/2024 13:42
Minister beder kritisk fjernvarmeforenin..
01/07/2024 13:42
Kong Frederik løfter sløret for mindes..
01/07/2024 13:42
Ingen kan udskifte Joe Biden som præsid..
01/07/2024 13:42