annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18633408
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2572169
Åndelig Føde 2228958
Et andet syn 2121441
Så er der linet op... 1716870
Galleri
Gymnasie billede
Hvem er online?
0 registrerede 642 gæster og 244 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 36 af 50 < 1 2 ... 34 35 36 37 38 ... 49 50 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42525 - 02/01/2024 16:41 Re: Kapitel 1 - kristendommens grundmotiv... [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Hej Jan Krishna Kærlighedens ABC ❤️

Uden jeg skal blande mig i din prioritering og arbejdsgang - så har jeg selv valgt at vente med de der videoer foreslået af Thomas til vi kommer til kapitel 2. Måske jeg tar fejl - men tænker på at de er relevante i forbindelse med forsonings tankegangen (kan ikke lide udtrykket forsoningslæren - da Paulus ikke giver sig af med ligefrem en dogmatisk lære om dette - da for Paulus alt drejer sig om den Guds Helligåndens Ekstatiske Virke i vores liv som en konsekvens af Guds Kærlighed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus). At vi erfarer Gud - gennem Helligåndens Ekstatiske Virke som konkret nærværende virkelighed i forbindelse med den Guds Kærlighed Kristus vi tager imod -- er sagen i nøddeskal for Paulus - essensen i vi kristnes trosliv og vores "i Kristus SPIRITUALITET". Paulus troede at Åndens eller Helligåndens overvældende livsbekræftende nærvær aldrig ville forsvinde. Men det forsvandt da Kirken blev ældre og Paulus for længst var død og kirkens administration og Kirken som institution opgav de Helligåndens Karismatiske ÅndsGaver der ellers havde kendetegnet de kristne og ja vigtigere endnu hvad det ville sige at være kristen og i TROEN, nemlig den direkte erfaring af Gud i vores liv.


-0-0-

Jeg trækker mine ord om prioritering af studie og arbejdsgang tilbage -- faktisk arbejder vi mennesker bedst når vi har flere gryder i kog på samme tid.

Så din motivation til at snuppe disse videoer følg den.

Pøj pøj god arbejdslyst Jan
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42526 - 02/01/2024 19:07 Re: Kapitel 1 - kristendommens grundmotiv... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Jeg har altid haft mange jern i ilden ler Hvad med Kaptajn bomstærk blinker Har du fantastiske menneske fundet din rolle på skibet engel Er der land forude heart Lyset skinner i mørket tommelop Og TROSFRIHED har vundet en plads i historiebøgerne yeah Kan det virkeligt passe stortchock Hvor skal vi gå hen for at blive oplyste...




Your friend forever

Krishna

PS: Måske Lene er min dual - hvem ved...

https://vandrermodlyset.dk/kaerlighed/

https://vandrermodlyset.dk/40-naestekaerlighed/

PPS: Arbejdes der bedst på højtryk...




PPPS: Tusind tak for dine ord og genialitet...
Top Svar Citer
#42527 - 02/01/2024 21:22 Svar på forskelligt [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2038
Som vi formulerer os forskelligt, vil jeg også mene, at kristen tro og *spiritualitet er forskellig alt efter hvor i verden vi befinder os, men også indenfor en gruppe der deler ”fælles tro” er troen ikke ens, da troen er ens eget univers – også i fællesskabet.

Så hvem kan tro som Paulus – hvad man ikke kan og ej heller skal gøre hvis man er Paulus fan -

… men - vi kan eksempelvis (nogle kan) blive enige om, at troens grundlag er Jesu opstandelse.

Så der findes ikke en rigtig måde at tro på.

Kun for de som tror de har sandheden, er der tale om sand tro, svag tro eller falsk tro.

Når Paulus kalder gammel trosforståelse svag tro, så er det vel fordi han ikke er jøde på samme måde som dem fra Jerusalem, der har levet deres liv efter loven som opdrager, og da den netop gjorde opmærksom på hvad synd var – som Paulus gerne vil være fri for at blive erindret om, kaldte han dem der hang ved lovens ord for svage i troen, men stadig er mennesket bibelsk i den nye pagt født som syndere.

***

Citat:
"Fordi - gud er intet uden mennesket"

Jeg har kendt dig i mange år og du har aldrig sagt noget der kommer i nærheden af ovenfor udtalelse. Nu ved vi hvorfra du har lånt og hugget dette i teologien meget sjældne og dog meget dybsindige teologiske udtryk. Er dit tyveri blevet din ejendom så du med dine egne ord (uden at citere HansKrist) kan beskrive nøjere hvad der ligger i den udtalelse - hvordan vi kan tillade os at forstå den udtalelse?

Nemt.

Kunne også há skrevet, at gud er skabt i menneskets billede, som bibelsk startede ved:

I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1
… dog ved jeg godt, nogle mener at bibelens ord er guds ord til menneskene, men kan gud tale?

Eller se hvad der ifølge skriften også skrives - Et Jesu citat:
Citat:
Filip sagde til ham: »Herre, vis os Faderen, og det er nok for os.« Jesus sagde til ham: »Så lang tid har jeg været hos jer, og du kender mig ikke, Filip? Den, der har set mig, har set Faderen; hvordan kan du så sige: Vis os Faderen? Tror du ikke, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig? De ord, jeg siger til jer, taler jeg ikke af mig selv; men Faderen, som bliver i mig, gør sine gerninger. Tro mig, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig; hvis ikke, så tro på grund af selve gerningerne. Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der tror på mig, han skal også gøre de gerninger, jeg gør, ja, gøre større gerninger end dem, for jeg går til Faderen;

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/14
… og man kan vel roligt sige, at hvis ovenstående citat var et nutidigt citat/hændelse, ville det nok blive modtaget anderledes -

… selv om der stadig er folk som mener, de har guds ånd, er der dog alligevel et stykke til, at ville sidestille sig med gud … men kan jo også være tilføjet tekst (?)


***

Citat:
HansKrist beskriver det meget bedre så hvorfor pokker bruger du ikke hans meget meget mere præcise og forstandige beskrivelser hvor den rigtige åndelige forståelse fremgår.

Hvad du skriver virker som en gangs udenadslære du ikke engang kan redegøre for hvordan skal forstås. Eller du mener måske mennesket som hjernespind og hjerne fabrikation - gennem kognitive tros forestillinger - kan frelse sig selv????


Hvorfor mener du mennesket skal frelses – og hvad ligger du i det?

Jeg plejer at sige, at det eneste mennesket skal frelses fra, er sig selv, derved kan det også opfylde det dobbelte kærlighedsbud uden at være troende.


***

Citat:
"ifølge skriften"

Hvilket skrift???


Paulus var flittig bruger af vendingen: i følge skriften – det vi kalder GT - som jeg altid har syntes var morsomt, så havde han sin ryg fri, samtidig med han kunne bruge skriftstedet som argument for, det som nu var på tale – altså han bandt fortids skrift ind i en senere fortælling, ligesom når han benyttede vendingen forfædrenes overleveringer.

Derved kunne han forbinde den gamle til den nye pagt …

Når jeg skriver i følge skrifterne, er det for at gøre opmærksom på, det ikke er noget jeg selv mener, eller finder på.

***

Citat:
Så virker meget underligt hvorfor du hopper væk fra Paulus med den store omfattende diskurs om "Begivenheden Guds Kærlighed Kristus" og til elevens meget mindre sigende diskurs.

Hvorfor jeg benytter Johannes 3:16 er fordi det kort og klart fortæller hvorfor gud sendte sin søn, og hvorfor gud forstås som kærlig.
Dette mener jeg så selv ikke er tilfældede, for han er kun kærlig, hvis man tror korrekt og handler derpå.

Citat:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt,

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/3

Mange læser kun:
Citat:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham.


I øvrigt det mest søgte bibelvers på nettet.

https://www.kristendom.dk/bibelvers/2014-09-10/her-er-verdens-100-mest-popul%C3%A6re-bibelvers-0


*spiritualitet:
https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/hvad-er-kristen-spiritualitet-0


.
Top Svar Citer
#42528 - 02/01/2024 23:00 Re: Kapitel 1 - kristendommens grundmotiv... [Re: ]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Jeg har brug for linket til en god ven, så...

Your friend forever

Krishna

PS: Min gode ven Carsten har en psykisk lidelse, som jeg gerne vil hjælpe ham af med, hvis muligt...

https://skizofreni-set-indefra.blogspot.com/?fbcli...SwNoYLBMzmxVofg
Top Svar Citer
#42529 - 02/01/2024 23:30 Re: Svar på forskelligt [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Citat:
"Fordi - gud er intet uden mennesket"

Jeg har kendt dig i mange år og du har aldrig sagt noget der kommer i nærheden af ovenfor udtalelse. Nu ved vi hvorfra du har lånt og hugget dette i teologien meget sjældne og dog meget dybsindige teologiske udtryk. Er dit tyveri blevet din ejendom så du med dine egne ord (uden at citere HansKrist) kan beskrive nøjere hvad der ligger i den udtalelse - hvordan vi kan tillade os at forstå den udtalelse?


Ja du pyntede dig med lånte fjer - hvilket du ikke ville vedgå dig.

Din nøjere beskrivelse blev til:

"Kunne også há skrevet, at gud er skabt i menneskets billede."

Nu er jeg ikke klar over om du mener dette?

Du har jo før påstået det er den vej det vender.

Men uanset hvordan du vil have det skal vende om det er mennesket der er skabt i Guds Billede eller som du skrev Gud der er skabt i menneskets billede. Hvad har det så med HansKrist's formulering her at gøre:

"Fordi - gud er intet uden mennesket"

Som stammer fra at mennesket er Guds elskede anden. Og først når to der elsker hinanden finder sammen opstår en hel ny kvalitativ virkelighed som er mere end summen af de to før de finder sammen. Noget nyt skabes. Der skabes en ny virkelighed - skabelsens 8 dag.


-0-0-0-

Jeg havde skrevet et længere indlæg desværre gik det tabt da min mobil genstartede - så plejer det at være der bagefter men nu har den svigtet mig to gange her på det sidste hvor min tekst i mobilens nedlukning og genstart ikke har været der bagefter.

-0-0-0-

Det er selvfølgelig ærgerligt for mig - havde gjort meget ud af at vi to står så langt fra hinanden - da vi slet slet slet slet ikke har samme opfattelse af hvad kristendom er - hvad det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET dækker over.

Kort er det for mig ikke Bibelen der er min tro. Min tro er ikke at forstå Bibelen som et rationalistisk system fra a til z.

Jeg forstår dig ikke Tikka. Men forstår så bedre din dom over din egen forståelse kristendom som hjernespind og hjerne fabrikation - for jeg tror faktisk du hermed rammer plet.

Men mit kristne trosliv og dets SPIRITUALITET er lige så langt væk fra din tro som du har læst dig til.

Jeg har aldrig hverken forsøgt eller kunnet læse mig til TROEN - min KRISTUS TRO.

Alt hvad jeg har af TRO som KRISTUS TRO - skyldes Ekstatiske Religiøse Åbenbarings Erfaringer gennem Helligåndens Virke i mit liv.

Måden du opfatter tro på og har erhvervet dig tro på forstår jeg simpelthen ikke Tikka.

Når jeg læser dig bliver jeg ikke berørt overhovedet fordi du tydeligvis ikke er personligt troende - det er rationelt logisk system for dig og det siger mig ikke noget. Nu har du fortalt mig at det for dig er hjernespind og hjerne fabrikation - men selv om du ikke havde afsløret det forhold kan jeg godt når jeg læser dig mærke det er sådan det er for dig.

Hvad du skriver bærer overhovedet ikke præg af at du har modtaget de nødvendige Helligåndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer af hvad du skriver om. Du skriver om det du har lært ved at læse bibelen. Du har ingen af Helligåndens Ekstatiske nødvendige Åbenbarings Erfaringer - der oplyser og gør Gud nærværende i dit liv - så man kan mærke dig og at du lever med Gud. Gjorde du ville du juble og glæde dig derover - hvilket et menneske slet ikke kan holde tilbage - det er netop TROENS VISHED der fører til vores KRISTUS VIDNESBYRD (som Paulus og HansKrist vidner om KRISTUS i deres liv) og Helligåndens klare kendetegn er stor EKSTASE JUBEL og GLÆDE og BEGEJSTRING og stor ENTUSIASME og ENGAGEMENT.

Jeg kan ikke mærke et menneske med trosliv og SPIRITUALITET overhovedet - men jeg kan mærke et menneske der har forsøgt at lære Bibelen mere eller mindre udenad som et rationalistisk system af et hav af udsagn og sætninger fra Bibelen der gerne skulle stemme nogenlunde sammen.

Men hvorfor dog Tikka - dette har jo intet at gøre med hverken religion eller den kristne religion og det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.

Jeg kan mærke din tristhed over at det er hjernespind og hjerne fabrikation. Dit humør er tydeligvis påvirket af det forhold hvilket jo også konstant kommer til udtryk i din nedgørelse af kristendommen. Det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET har du jo som dine skriverier vidner om intet til overs for og bestemt ej heller et personligt forhold til overhovedet.

Den SPIRITUALITET vi finder hos Paulus og de menigheder han skriver til er der jo ikke spor af hos dig. Men selvfølgelig når det hele er hjernespind og hjerne fabrikation og du ikke er kristen hvordan skulle du også kunne være i besiddelse af Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med dig. Så hvordan skulle du også kunne vidne - du vidner nemlig aldrig. Det stærkeste vidnesbyrd er dæmonisk om at hjernespind og hjerne fabrikation bliver en virkelig virkelighed. Og det lyder meget skræmmende.



-0-0-0-

Afstanden mellem os er ikke hvordan vi vælger at formulere os.

Der er en verden til forskel.

Forskellen bunder i:

Helligåndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer som min TRO - nøjagtig som Paulus er grundlagt på.

Min TRO har intet at gøre med at tro hvad der står i Bibelen.

Men der står noget i Bibelen jeg godt forstår i dets Åndelige Betydning fordi jeg har tilpas med de nødvendige Helligåndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer der underbygger hvad der måtte stå i fx Nye Testamente og hos Paulus for mit vedkommende - da det åbenbart er ham og hvad han skriver der stemmer bedst med mine egne religiøse åbenbarings erfaringer.

Her kan jeg spejle mig og han har forklaret mig alle de utallige Religiøse Åbenbarings Erfaringer jeg havde før jeg stiftede nærmere bekendtskab med det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET. Så opdagede jeg Paulus på et tidspunkt og her blev de vildt mange Religiøse Åbenbarings Erfaringer jeg havde haft i årene forud forklaret.


-0-0-0-

Jeg tror det her med hvor forskelligt vi opfatter den religiøse dimension burde blive behandlet i et af de første kapitler.

Hvis folk ikke ved hvad religion er men de forbinder det med at rende rundt og tro alt muligt tvivlsomt svært beviseligt eller måske endda helt umuligt at føre bevis for - ja så er jeg stået af - sådan har jeg aldrig opfattet det religiøse. Eller det endnu mere idiotiske for de kristnes vedkommende at troen er Bibel Konkordantiske rationelle trosforestillinger. En slags hukommelse af hvad der står i Bibelen -- ja så melder jeg da fuldstændig pas og løber skrigende bort. Også derfor du Tikka lidt skræmmer mig.

Det religiøse er og kan kun være at vi opfatter Gud i vores liv som nærværende virkelighed. Sådan har det altid været - og kristendom skiller sig ikke ud her.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 36 af 50 < 1 2 ... 34 35 36 37 38 ... 49 50 >


Seneste indlæg
Er der en reformation på vej...
af Arne Thomsen
17/09/2024 14:39
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Nyheder fra DR
Hidtil ukendt værk af Mozart opdaget i ..
19/09/2024 17:48
Undervisningen skal være mobilfri for d..
19/09/2024 17:38
Nu er Bavarian Nordics mpox-vaccine godk..
19/09/2024 17:29
Dynamit skal fjerne farlig trætop i Dyr..
19/09/2024 17:16
Byret afviser, at lydfil fra bande-podca..
19/09/2024 16:42
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Geeti Amiri: Litteratur må gerne låne ..
19/09/2024 16:00
Sørine Gotfredsen: Debatten om Palæsti..
19/09/2024 16:00
Kristian Østergaard: Er vi kloge nok ti..
19/09/2024 16:00
Ellen til brevkassen: Det er ikke kun fo..
19/09/2024 16:00
Venstre-ordførere stifter netværk om d..
19/09/2024 16:00