1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Svar på forskelligt
|
"Fordi - gud er intet uden mennesket"
Jeg har kendt dig i mange år og du har aldrig sagt noget der kommer i nærheden af ovenfor udtalelse. Nu ved vi hvorfra du har lånt og hugget dette i teologien meget sjældne og dog meget dybsindige teologiske udtryk. Er dit tyveri blevet din ejendom så du med dine egne ord (uden at citere HansKrist) kan beskrive nøjere hvad der ligger i den udtalelse - hvordan vi kan tillade os at forstå den udtalelse?
Ja du pyntede dig med lånte fjer - hvilket du ikke ville vedgå dig.
Din nøjere beskrivelse blev til:
"Kunne også há skrevet, at gud er skabt i menneskets billede."
Nu er jeg ikke klar over om du mener dette?
Du har jo før påstået det er den vej det vender.
Men uanset hvordan du vil have det skal vende om det er mennesket der er skabt i Guds Billede eller som du skrev Gud der er skabt i menneskets billede. Hvad har det så med HansKrist's formulering her at gøre:
"Fordi - gud er intet uden mennesket"
Som stammer fra at mennesket er Guds elskede anden. Og først når to der elsker hinanden finder sammen opstår en hel ny kvalitativ virkelighed som er mere end summen af de to før de finder sammen. Noget nyt skabes. Der skabes en ny virkelighed - skabelsens 8 dag.
-0-0-0-
Jeg havde skrevet et længere indlæg desværre gik det tabt da min mobil genstartede - så plejer det at være der bagefter men nu har den svigtet mig to gange her på det sidste hvor min tekst i mobilens nedlukning og genstart ikke har været der bagefter.
-0-0-0-
Det er selvfølgelig ærgerligt for mig - havde gjort meget ud af at vi to står så langt fra hinanden - da vi slet slet slet slet ikke har samme opfattelse af hvad kristendom er - hvad det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET dækker over.
Kort er det for mig ikke Bibelen der er min tro. Min tro er ikke at forstå Bibelen som et rationalistisk system fra a til z.
Jeg forstår dig ikke Tikka. Men forstår så bedre din dom over din egen forståelse kristendom som hjernespind og hjerne fabrikation - for jeg tror faktisk du hermed rammer plet.
Men mit kristne trosliv og dets SPIRITUALITET er lige så langt væk fra din tro som du har læst dig til.
Jeg har aldrig hverken forsøgt eller kunnet læse mig til TROEN - min KRISTUS TRO.
Alt hvad jeg har af TRO som KRISTUS TRO - skyldes Ekstatiske Religiøse Åbenbarings Erfaringer gennem Helligåndens Virke i mit liv.
Måden du opfatter tro på og har erhvervet dig tro på forstår jeg simpelthen ikke Tikka.
Når jeg læser dig bliver jeg ikke berørt overhovedet fordi du tydeligvis ikke er personligt troende - det er rationelt logisk system for dig og det siger mig ikke noget. Nu har du fortalt mig at det for dig er hjernespind og hjerne fabrikation - men selv om du ikke havde afsløret det forhold kan jeg godt når jeg læser dig mærke det er sådan det er for dig.
Hvad du skriver bærer overhovedet ikke præg af at du har modtaget de nødvendige Helligåndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer af hvad du skriver om. Du skriver om det du har lært ved at læse bibelen. Du har ingen af Helligåndens Ekstatiske nødvendige Åbenbarings Erfaringer - der oplyser og gør Gud nærværende i dit liv - så man kan mærke dig og at du lever med Gud. Gjorde du ville du juble og glæde dig derover - hvilket et menneske slet ikke kan holde tilbage - det er netop TROENS VISHED der fører til vores KRISTUS VIDNESBYRD (som Paulus og HansKrist vidner om KRISTUS i deres liv) og Helligåndens klare kendetegn er stor EKSTASE JUBEL og GLÆDE og BEGEJSTRING og stor ENTUSIASME og ENGAGEMENT.
Jeg kan ikke mærke et menneske med trosliv og SPIRITUALITET overhovedet - men jeg kan mærke et menneske der har forsøgt at lære Bibelen mere eller mindre udenad som et rationalistisk system af et hav af udsagn og sætninger fra Bibelen der gerne skulle stemme nogenlunde sammen.
Men hvorfor dog Tikka - dette har jo intet at gøre med hverken religion eller den kristne religion og det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.
Jeg kan mærke din tristhed over at det er hjernespind og hjerne fabrikation. Dit humør er tydeligvis påvirket af det forhold hvilket jo også konstant kommer til udtryk i din nedgørelse af kristendommen. Det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET har du jo som dine skriverier vidner om intet til overs for og bestemt ej heller et personligt forhold til overhovedet.
Den SPIRITUALITET vi finder hos Paulus og de menigheder han skriver til er der jo ikke spor af hos dig. Men selvfølgelig når det hele er hjernespind og hjerne fabrikation og du ikke er kristen hvordan skulle du også kunne være i besiddelse af Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med dig. Så hvordan skulle du også kunne vidne - du vidner nemlig aldrig. Det stærkeste vidnesbyrd er dæmonisk om at hjernespind og hjerne fabrikation bliver en virkelig virkelighed. Og det lyder meget skræmmende.
-0-0-0-
Afstanden mellem os er ikke hvordan vi vælger at formulere os.
Der er en verden til forskel.
Forskellen bunder i:
Helligåndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer som min TRO - nøjagtig som Paulus er grundlagt på.
Min TRO har intet at gøre med at tro hvad der står i Bibelen.
Men der står noget i Bibelen jeg godt forstår i dets Åndelige Betydning fordi jeg har tilpas med de nødvendige Helligåndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer der underbygger hvad der måtte stå i fx Nye Testamente og hos Paulus for mit vedkommende - da det åbenbart er ham og hvad han skriver der stemmer bedst med mine egne religiøse åbenbarings erfaringer.
Her kan jeg spejle mig og han har forklaret mig alle de utallige Religiøse Åbenbarings Erfaringer jeg havde før jeg stiftede nærmere bekendtskab med det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET. Så opdagede jeg Paulus på et tidspunkt og her blev de vildt mange Religiøse Åbenbarings Erfaringer jeg havde haft i årene forud forklaret.
-0-0-0-
Jeg tror det her med hvor forskelligt vi opfatter den religiøse dimension burde blive behandlet i et af de første kapitler.
Hvis folk ikke ved hvad religion er men de forbinder det med at rende rundt og tro alt muligt tvivlsomt svært beviseligt eller måske endda helt umuligt at føre bevis for - ja så er jeg stået af - sådan har jeg aldrig opfattet det religiøse. Eller det endnu mere idiotiske for de kristnes vedkommende at troen er Bibel Konkordantiske rationelle trosforestillinger. En slags hukommelse af hvad der står i Bibelen -- ja så melder jeg da fuldstændig pas og løber skrigende bort. Også derfor du Tikka lidt skræmmer mig.
Det religiøse er og kan kun være at vi opfatter Gud i vores liv som nærværende virkelighed. Sådan har det altid været - og kristendom skiller sig ikke ud her.
|
|
|
|