annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18633408
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2572169
Åndelig Føde 2228958
Et andet syn 2121441
Så er der linet op... 1716870
Galleri
Barfodsløb i bølgeskvulp
Hvem er online?
0 registrerede 48 gæster og 182 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 32 af 50 < 1 2 ... 30 31 32 33 34 ... 49 50 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42485 - 29/12/2023 23:08 Re: Kritikkens præmisser [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7453
Sted: Sydsjælland
Hej Krishna/ABC.
Du skriver:
Citat:
Hvordan gøre noget ved jeres forhold til hinanden...
Mit svar:
Tak for din gode hensigt.
Jeg er ikke interesseret i noget forhold debatdeltagere imellem. Jeg er interesseret i emnerne.
Mere indviklet end dét burde det efter min mening ikke være blinker
M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#42487 - 30/12/2023 12:37 Re: Kritikkens præmisser [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Læsevejledning: når man læser en længere tekst - så begynd aldrig med den tanke at jeg skal huske hvad der står fra a til z - ej heller med den ide at man skal være færdig med at læse før man fik begyndt - man skal bare læse - selvforglemmende læse - altså lige kunne give slip på sig selv og bare læse - da det er en fornøjelig rejse - hvor rejsen i sig selv er vigtig (hver sætning er et kig ud af vinduet) - ikke kun endemålet.


Kære Jan Krishna Kærlighedens ABC ❤️


Jeg er næsten færdig med kapitel 1, mangler kun få sider og jeg har læst ret grundigt teksten fra side 41 Kærlighedens Gud

Vil du igen give os teksten (det var Tikka der var efter dig sidst fordi hun kedede sig og så en anledning til at kritisere den megen tekst kopieret - men forlag og forfattere de elsker omtale - så bare vi omtaler forfatteren Lau Sander Esbensen og bogens titel "Gud er Kærlighed" så er alt i skønneste orden - det er god reklame for bogen).

Jeg er stort set overhovedet ikke uenig med Lau Sander Esbensen - ja faktisk er det meste af hvad han skriver og gør til principielle vigtige pointer mine kongstanker og kæpheste igennem en menneskealder - og det stammer faktisk fra Paulus - men det nævner han selvfølgelig ikke da der er lagt op til at Paulus skal slagtes i næste kapitel og så er det jo dumt at have gjort et stort positivt nummer ud af Paulus i kapitel 1.

Nej den egentlige årsag til at han ikke nævner Paulus er at han tydeligvis slet ikke kender Paulus - kun få linjer (løsrevne citater) hos Paulus, der er fortolket ude af kontekst, om noget der kan brygges en forsoningslære op på har han kendskab til - og lige der stopper hans forståelse og kendskab til Paulus og Paulus Brevene - nøjagtig som VML og dig Jan ABC og Christian Braad Thomsen og vores egen Arne Thomsen - ingen af jer har bare et nogenlunde overblik over hvad der står i corpus Paulus og hvilke konklusioner af en samlet forståelse vi med god ret kan sige er essensen hos Paulus.

Albert Schweitzer og Paul Tillich og HansKrist og Alain Badiou og Karl Barth og Nicolai Berdyaev vil jeg nævne - men der er selvfølgelig mange mange flere fx Thomas vil jeg også anbefale at lytte til.

-0-0-

Nå men altså alle Lau Sander Esbensen's principielle vigtige pointer som han fremhæver vi skal prøve at forstå - de findes for første gang i religionsverdenshistorien hos Paulus -- men som sagt det nævner han ikke og grunden er uden tvivl at han er uvidende herom - han har slet ikke læst den Paulus han vil slagte i næste kapitel 2. Han kender kun Paulus fra løsrevne citater som Christian Braad Thomsen og Arne Thomsen og dig selv Jan ABC og ja millioner millioner andre (måske endda milliarder (ateister (pga forfalsket indsat tekst om kvinder der skal tie) og muslimer (pga menneskets Frihed og Ånd (selvstændighed og forstandighed)) kan ej heller lide Paulus)).

Så denne udbredte mangel på at Paulus kun kendes på løsrevne citater er et verdensomspændende problem - der dog i vor moderne tid bliver gjort op med da Paulus forskningen aldrig har været større og resultaterne er et stort opgør med vores tidligere tiders fordomme om Paulus - han er ved historiens skæbnens ironi blevet kendt for det stik modsatte af hvad han som den første religionshistorisk set har været pioner og foregangsmand for - har kæmpet for:
Større lighed og frihed og mere selvstændighed og forstandighed og dermed også ansvar (også moralsk ansvarlighed) over på menneskets side. Jo større frihed mennesket har, også jo større udfordrende og spændende ansvar vil vi have som gave i vores liv at kunne leve op til (dette er FRIHEDEN fra GUD - eller at der hvor ÅNDEN (GUD) er der er også altid FRIHEDEN - Paulus i en nøddeskal: FRIHEDEN og ÅNDEN fra GUD i KRISTUS). Det Lau Sander Esbensen ikke bryder sig om er at det er en skænket nådegave i KRISTUS - han vil have at det er sådan vi er skabt (skabt til at kunne elske hinanden fra fødslen af og leve op til Jesus etiske meget store fordringer til os om KÆRLIGHED) og vi derfor kan undvære GUDS KÆRLIGHED KRISTUS: det vores GUDS NÅDES KRAFTVÆRK vi er i Kristus - altså Genskabelsen eller Forløsningen (eller Forligelsen og ja INKARNATIONEN) - Paulus er sådan set enig med Lau Sander Esbensen (se Rom 2) - men for Paulus er der tale om at vores forhold til Gud Skaber i hvis Billede vi er skabte er gået i stykke - er "ødelagt", og at forholdet mellem jøderne og hedningerne - mellem folkeslagene i verden - og ja generelt forholdet mennesker indbyrdes imellem - også er "ødelagt". Så det er disse konflikter i verden og i det enkelte menneske (og ja mennesker imellem) som Paulus mener bunder i et ødelagt forhold (faldet syndefaldet (vi er kommet væk fra Gud vor Skaber)) til "Skaber Gud vor Fader" som Paulus mener kunne forliges - blive forligt eller overvundet (forsonet: der hvor folk føler Guds vrede (ikke at Gud er vred)) i Kristus. Så det er derfor vi (Paulus og vi kristne holder på vi har brug for Begivenheden Guds Kærlighed Kristus (nåden er andet ord herfor) ind i verden ved mennesket Jesus.



Inkluderer at forholdet mellem folkekirken og VML og Jan ABC og Tikka og Arne (der begge er udmeldte af folkekirken og har et ødelagt forhold til kristendommen og folkekirken) at dette forhold som stående "i Kristus" burde kunne være forsonet forligt.

Så Paulus vil altså med folk stående "i Kristus" have VML og Jan ABC og Tikka og Arne til at forsone og forlige sig med kristendommen. Paulus mener at det der splitter os skal der være plads til (Troels Engberg Pedersen og HansKrist), men at det er sekundært i forhold til hvad vi har fælles i KRISTUS.
💕💌💕 kære HansKrist noget af det mest dybsindige jeg nogensinde har læst men også enkelt og nemt at forstå - ganske ligetil for os alle. Gud ske tak og lov at vi har en som dig HansKrist og ikke mindst din broder i Kristus nemlig Thomas - Trosfrihed kører - kæden er på den store klinge foran - ja nu sner det på Trosfrihed.

Nøjagtig dette er en af Lau Sander Esbensen's principielle vigtige pointer fra side 41 Kærlighedens Gud og resten af kapitel 1 ud. Men han ser som sagt ikke at alt dette stammer fra Paulus. He he


Mange Kærlige Hilsner HansKrist

Der er i rigtig godt humør og vil opfordre både Tikka og Thomas til at være med - ikke som sur pligt - men fordi det FANDEN GALE'MIG er sindssygt spændende det her.

Endelig rykker deltagerne på Trosfrihed deres viden og forståelse tingene.

Vi lær så meget

Og dette at vi skulle lære noget - her var det faktisk Thomas der var pioner den første til at indføre denne konstruktive dagsorden på Trosfrihed

Nu har vi igen en sådan konstruktiv dagsorden oppe at køre

Og med videoen af Bart Ehrman igår jeg lærte ham bedre at kende - kendte kun hans fremragende bog Kristendommens Triumf (mener jeg er titlen)

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

Selv idioten sleepy Arne elsker jeg som han gerne vil elskes selv på en fodboldbane (Trosfrihed) nemlig at vi skal gå efter manden 🏃 og ikke bolden ⚽



Iøvrigt den eneste grund til at sleepy Arne læser mine indlæg, skyldes at han ved der gemmer sig en ureglementeret takling af ham med knopperne forrest - der egentlig nogle gange er til mere end gult kort - nemlig direkte rødt kort

Det med i fodboldspillet (debatten på Trosfrihed) om vi går efter ⚽ eller manden 🏃 - hvor Arne indførte for mange år siden at han foretrak at gå efter manden 🏃 efter HansKrist - nu har jeg lært at man skal elske folk som de helst vil elskes - som de helst vil spille fodbold og det som primært en kontaktsport hvor det vigtigste er at gå efter manden -- så jeg er faktisk den der elsker Arne som Arne ønsker at blive elsket

💕⚽🏃💕
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42488 - 30/12/2023 12:56 Re: Kritikkens præmisser [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Kære allesammen

Det går op for mig, at jeg havde set videoen med Bart før, og nu har jeg genset det stykke, som Jan henviser til.

Umiddelbart er jeg uenig med Bart på dette punkt. Og jeg vil nedenfor bringe nogle videoer, som bringer balancen tilbage i diskussionen.

Hvis vi forestiller os Paulus dengang, hvor der fandtes mange guder og mange tilbud for tilbedelse, og vi forestiller os, at han bliver overbevist om, at den ene sande Gud er kommet kropsligt i form af et menneske for at tage al mørke, ondskab og død på sig - og i sin død og opstandelse at bryde det ondes magt - så er det let at forestille sig, at Paulus taler om at tro på Gud og på Jesus Kristus.

Blandt mange helligdomme og guder beder han os om at få øjnene op for Guds indgriben i verden, hvor Guds Søn indvier en helt ny virkelighed midt i verden og skaber en kobling mellem Gud og menneske. Dette er for mig at se et vigtigt aspekt af den tro, Paulus taler om. At erkende det sande blandt det meget falske. At vende os mod Jesus Kristus (og vende os fra alle de falske tilbud og menneskepåfund). At gøre Jesus til vores Kristus, nemlig til vores Konge. En anderledes herre og konge end de mange andre herrer og konger. Ikke en konge som baserer sit rige på rå magt og brutalitet, nej, her er en kærlighedskonge, en konge hvis pulsslag bevæger kærligheden fra Gud til menneske, spreder kærligheden mellem mennesker, og lader kærligheden strække sig ydmygt og taknemmeligt tilbage op til Gud.

I dag er det alt for let at klandre Paulus for blot at male troen som en rent kognitiv erkendelse og accept af en formulering om, at Jesus døde og genopstod for vores skyld. Hvis Paulus stod blandt os i dag, er jeg sikker på, at han ville kalde den slags tro for det rene hykleri og omvendt erklære troen for en levende virkelighed i et menneske, som nok mangler den kognitive erkendelse, men ikke desto mindre lever i den rette ånd i Kristus. Paulus vil ikke kun den kognitive erkendelse, men kræver også et rent levned.

Der er en fin harmoni mellem evangelierne og Paulus breve. De beskriver det samme i hver sin genre. Nemlig at Gud træder ind i verden og via sin elskede Søns død og opstandelse knækker det ondes magt på afgørende vis. Det onde er ikke forsvundet med et trylleslag, men dets magt er blevet knækket, en ny virkelighed er indviet og sat til at blomstre. En dag vil den fuldkommes, så hver en tåre vil være tørret bort.

Det er alt for let for nogle i dag at tage et vers her eller der fra evangelierne - fx fra Jesu tale - og forestille sig, at der er tale om en transskription, hvor forfatteren til evangeliet videregiver stykker af information fra Jesu mund. Men der er tale om en historie. I denne historie handler mennesket Jesus over længere tid i mødet med glæde og pinsler, og i disse handlinger, som trækker på deres betydning i den større kontekst/historien, taler han. Det er ikke bidder af information, som vi i dag ville kunne hente bidder af information i en telefonbog, men bidder af en historie, en historie som i sin helhed fortæller os, at Gud i Jesu Kristi død og opstandelse har indviet en ny virkelighed.

Der er mere at hente (hvis man får hele konteksten med) end dette, Jan her siger:

Citat:
Hvordan bliver vi frelst ler Ifølge Jesus skal vi bare følge loven blinker


Det er meget fattigt at stille Paulus og troen op på den ene side og Jesus og kærligheden på den anden side. En så én-dimensionel anskuelse kan kun lade sig gøre uden den fulde kontekst.

Om harmonien mellem evangelierne og Paulus' breve og deres klimaks i Jesu død og opstandelse vil følgende videoer måske bringe balance i sagerne efter videoen med Bart.

Wright (KLIK på linket).

Lyt eventuelt fra 1:55 og igen fra 2:50 og igen 5:28.

Denne her er også med Wright: Wright (KLIK på linket).

Lyt til 1:49 og 2:21 og 3:09 for at forstå kontekst og fortælling.


Lyt også til denne af David Bentley Hart: Hart (KLIK på linket).

Den supplerer godt og kan også stå alene med sin visdom. Allerede fra begyndelsen korrigerer den en typisk misforståelse. Andre nedslag: 1:00, 1:46 og 4:10.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#42489 - 30/12/2023 14:47 Re: Kritikkens præmisser [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Mine tanker om mig selv ved I alle kan være store

Og at jeg ikke sætter mit lys under en skæppe hvad angår mine evner til at forkynde kristendom eller det Guds Evangelium om Kristus Jesus - Guds Kærlighed Kristus - som kristendommen bygger på

Ja I kender alle HansKrist og at jeg ikke sætter mit lys under en skæppe i den sammenhæng at kunne skrive forkynde det kristne budskab


Nu kommer overraskelsen

Jeg er lige ved at tro (mine egne indlæg og skriverier taget med i betragtning) at jeg aldrig har mødt så godt et indlæg som det her af Thomas

💕💌💕

Det er og bliver mit KRISTUS BREV 💌 nummer et - det bedste af alle de KRISTUS BREVE 💌 jeg nogensinde har mødt i mit liv 💕💌💕


Thomas er sandelig min broder i Kristus


Thomas har skrevet et MESTERVÆRK 💕💌💕

Det er som sagt så godt at jeg er lige ved at tro (alle mine egne indlæg taget med i betragtning) at det er det bedste indlæg nogensinde skrevet her på Trosfrihed.

Ihvertfald er det mit 2 Kor 3 bedste
KRISTUS BREV 💕💌💘💌💕
jeg nogensinde har mødt der ikke er skrevet af verdenslitteraturens største religiøse Shakespeare forfatter, Mr Apostel Paulus himself


Det indlæg her af Thomas er det gennembrud jeg har ventet på en dag måtte ske


Kan I alle huske hvad jeg sagde når folk sagde (især en debattør sagde) at der ikke var et eneste menneske der forstod og satte pris på mine indlæg?

Jeg sagde:

Jeg skriver for et yngre menneske med høj høj intelligens der læser med

Hvor jeg som en anden Johannes Døberen baner vejen for dette menneske der bliver meget større end mig

Dette menneske er Thomas min kæreste Timotheus broder i Kristus - der har skrevet det bedste
KRISTUS BREV
💕💌💘💌💕
til mig (og hele verden) som ikke er fra ham der blev far til mig "i Kristus" - "iklædte mig Kristus" nemlig Paulus.

Hvem har iklædt Thomas Kristus? Jeg tror (dersom Thomas vil godkende begrebet eller diskursen) at det må være en af Forfatterne til Evangelierne eller Tom Wright eller måske Paulus?

💕💌💘💌💕

Jeg er lykkelig og tilfreds min mission er fuldbyrdet fuldbragt gestaltet

Jeg har ikke levet forgæves


Mange Kærlige Hilsner HansKrist

Og til Trosfrihed - Tillykke Trosfrihed med at Thomas igen skriver her

Niveauet på Trosfrihed er tårnhøjt (usædvanligt højt) - Thomas ved hvor højt det er


Jeg ved Thomas kan tåle disse roser 🌹🌹🌹 og lignelsen om Johannes Døberen - disse roser som rent faktisk er uden torne og det fordi jeg ved Thomas ikke lider af menneskefrygt men af ægte Gudsfrygt


Jan Krishna Kærlighedens ABC skal vide at da jeg havde tanker om muligheden for at samme skæbne som overgik Gerth også måske var nødvendigt at udsætte Jan ABC for - da skete pludselig et sandt mirakel på Trosfrihed - Jan Krishna Kærlighedens ABC ændrede sig i en grad jeg ikke tror nogen af os havde set som en mulighed kunne komme for dagens lys. Arne har ønsket Jan Krishna Kærlighedens ABC tillykke med denne omvendelse og jeg har også været der i den sammenhæng - så Jan Krishna Kærlighedens ABC du har også din andel i at Thomas nu skriver her igen -

Du Jan Krishna Kærlighedens ABC har overrasket os alle - vi kendte dit gode humør og til tider nok lidt for gode humør - og vi kendte hvor godt et menneske du er der kan tilgive andre - men vi anede ikke at du var så forstandig og klog og vis på faglig vis
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42490 - 30/12/2023 15:42 Re: Kritikkens præmisser [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Jeg vil gerne skrive afsnittet - kærlighedens Gud - ned til os (måske medtager jeg også det efterfølgende afsnit - kærlighed og nåde). Jeg går igang med nedskrivningen på mandag heart Det bedste ville være, at skrive det hele ned, men det orker jeg ikke ler Du er kommet lidt foran i læsningen, så det skal jeg have indhentet i næste uge. Vi læser altså side 41-70. Jeg har desuden ikke haft noget videre forhold til Paulus. Som sådan har han bare stået for mig, som en vældig stridsmand for Jesus af Nazareth. Har aldrig gået dybere ind i det. Det der har interesseret mig var hans forsoningslære blinker Derfor jeg har læst hans breve. Men dine skriverier har fanget min opmærksomhed = hvad var Paulus for et menneske? Hvordan tænkte han? Hvorfor var han en vældig stridsmand for Jesus af Nazareth? Jeg har efterhånden fået en større forståelse af Paulus. Takket være dine skriverier og Bibelen Leth Fortalt tommelop Nu vil jeg runde af med lidt nytårsmusik...








Your friend forever

Krishna

PS: Det er et godt indlæg (du) Thomas kommer med - vil læse det et par gange mere engel Jeg får nok ikke set videoerne før engang i næste uge. LSE har i øvrigt N.T. Wright med på sin litteraturliste = The Resurrection of the Son of God...
Top Svar Citer
annonce
Side 32 af 50 < 1 2 ... 30 31 32 33 34 ... 49 50 >


Seneste indlæg
Er der en reformation på vej...
af Arne Thomsen
17/09/2024 14:39
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Nyheder fra DR
Donald Trump efter to formodede attentat..
19/09/2024 01:23
Harvey Weinstein nægter sig skyldig i n..
19/09/2024 00:16
Tyrkiet: Vi har ramt PKK-mål i det nord..
18/09/2024 21:56
Varsel om tæt tåge i store dele af Jyl..
18/09/2024 21:18
Peru erklærer undtagelsestilstand i Ama..
18/09/2024 21:11
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Boeing hjemsender tusindvis mens 30.000 ..
18/09/2024 22:23
SAS-fly nødlander i København efter fu..
18/09/2024 21:39
Skovbrandshærgede Portugal tager imod a..
18/09/2024 21:36
Anmeldere: Ny film er som at gense sin g..
18/09/2024 21:13
Weinstein nægter sig skyldig i nye ankl..
18/09/2024 20:31