annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18628079
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2571845
Åndelig Føde 2226820
Et andet syn 2120851
Så er der linet op... 1715461
Galleri
treram som stjernedreng anno 1946
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 536 gæster og 185 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 16 af 50 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 49 50 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42362 - 15/12/2023 17:20 Re: Kritikkens præmisser [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Kære Jan Krishna Kærlighedens ABC:


En klokke ringer hos mig smiler Forstår dig godt heart


Citat:
Ring the bells that still can ring
Forget your perfect offering
There is a crack, a crack in everything
That’s how the light gets in.


Husk nu Jan Krishna Kærlighedens ABC at der er:

"a crack in everything":

That's how the light gets in.


Og tilsyneladende ser du ingen sprækker i VML udlægning af Paulus og deres skyden ham en forsoningslære i skoene der skulle skygge for Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os.

Der er for det første ikke nogen lære hos Paulus ej heller en forsoningslære - det kommer til efter Paulus's død hvor græsk filosofisk spekulation forvansker

""Evangeliet om Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os"" - til dogmatisk teologisk filosofisk spekulation.

forvansker

""Evangeliet om Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne menigheder samfund"" - til dogmatisk teologisk filosofisk spekulation.

forvansker

""Evangeliet om Guds Kærlighed Kristus - det Guds Nådes Kraftværk vi er i Kristus - med alle Himmelske Åndelige Velsignelser - qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os"" - til dogmatisk teologisk filosofisk spekulation.


Hvorfor er kristendommen ikke en lære primært og i sin essens hos Jesus og Paulus??

Fordi i Jesus er Gud kommet os nær som virkelighed - kristendommen er Gud ind i verden - de der tager imod denne Ny Væren Jesus bærer ind i verden - den Ny Væren er Jesus Søn Gud Fader virkelighed ved Helligånden.

En lære er sekundært til at Gud i Jesus Kristus er kommet os nær som virkelighed og i samme øjeblik ophører alle menneskers filosofiske religiøse spekulationer om Gud - de er forsvundet - vi har tilbage "kun" Gud som virkelighed i vores liv.

Her - på dette punkt - er kristendommen ufatteligt RADIKAL og har en SPIRITUALITET som er chokerende.

De gamle religiøse mennesker vil blive i en filosofisk religiøs spekulation over det med Gud og mennesker. Som VML og Lau Sander Esbensen er super gode eksempler på. Deres uforstand er at de tror kristne gør det samme. Nej som sagt ovenfor da Gud i Jesus Kristus kom os nær som virkelighed - ophørte enhver menneskelig filosofisk religiøs spekulation over Gud og vi mennesker.

Kristendom er ikke grundlagt på en eller anden lære - men på at i Jesus Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed.

Jesu Kristi Søn - Gud Fader virkeligheden ved Helligånden.

Gud er kun for os i Kristus som virkelighed i vores liv. Dette er kristendommens essens i en nøddeskal og derfor er der slet ingen lære - ej heller forsoningslære - der står og skygger eller spærer os vejen til denne vores virkelighed med Gud som det alene drejer sig om.

Det er vigtigt at I holder fast her for det er CHOKERENDE og SVÆRT AT FORSTÅ - det her - nøjagtig lige så CHOKERENDE som det var for Paulus i forbindelse med sin Omvendelse i Damaskus.

DET ER BARE NOGET NYT - en uhørt eller næsten utænkeligt GUDS KRAFT og SPIRITUALITET ind i verden ja man kan sige det ikke er hvad vi forstår ved religion.




Det ovenfor viser at ingen forsoningslære findes hos Paulus der blokerer nogen vejen til at tage imod Gud i Kristus som virkelighed.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist


PS:


Vil det sige i kristnes TRO hverken gælder Bibelen eller en Dogmatisk Forsoningslære???

JA SGU DA!!

Hvor mange gange skal jeg sige hvad kristnes TRO dækker over.

Jeg har skrevet om det hundredvis af gange. Så folk må være fortrolige hermed.



PPS:

Vi skal ikke her fortabe os i forsoningslæren da GK kapitel 2 er 70 sider derom.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42363 - 15/12/2023 21:25 Re: Kritikkens præmisser [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Forhåbentligt kan dette hjælpe på forståelsen af VML heart Det er fra - Forsoningslæren og Genvejen - som er en af de tre gyldne frugter. Jeg taler om afslutningen på Paulus afhandling...

https://vandrermodlyset.dk/forord-3/

https://vandrermodlyset.dk/paulus/

Citat:
»Jeg, der engang levede blandt Menneskene som Saul fra Tarsus, er for nylig vendt hjem fra et nyt Jordeliv iblandt eder. Ved min Hjemkomst paalagde vor Fader mig at tage Grundstenen bort under det Hus, som I Mennesker har bygget op paa min egenmægtige Udlægning af Jesus fra Nazareths Død.
Endnu svag efter det nylig afsluttede Liv, bad jeg vor Fader om Hjælp til at udføre denne Gerning, og nogle af mine Brødre fulgte mig til det Menneske, der er Midler mellem os og eder. Ved mine Brødres Hjælp – thi de har forstærket og klargjort mine Tanker – har jeg nu udført det Hverv, som vor Fader har paalagt mig.
Maatte I blive seende og følge mine Ord! Men eet skulle I vide: hvad jeg dengang gjorde, det gjorde jeg, fordi jeg af hele mit Hjerte elskede Jesus fra Nazareth. Jeg vilde gøre ham større, end han var! Tilgiv mig; thi jeg handlede af Kærlighed. –
Men I, der, ligesom jeg, elsker vor Broder, skynd eder at lytte til mine Ord, skynd eder at gøre min og eders Forsyndelse god, at det Budskab, som vor Fader har sendt eder, maa bære rige Frugter. Vor Fader vil takke eder, vor Broder vil takke eder, og jeg, der engang var Saul fra Tarsus, vil takke eder af mit ganske Hjerte, Sjæl og Sind!“

Som du siger, kommer vi til at beskæftige os med forsoningslæren i kapitel 2, så den skal vi ikke fortabe os i på nuværende tidspunkt = hver ting til sin tid. Nu handler det om kritikkens præmisser - en forbemærkning - for har vi styr på det med en oversanselig reference? Måske skulle jeg læse det hele en gang mere ler Nå, lad mig varme op til kapitel 1 - kristendommens grundmotiv - med dette lange citat fra side 20/21/22, som er afslutningen på kritikkens præmisser - en forbemærkning...

Citat:
Skrift og autoritet
En kritisk diskussion som den foreliggende af centrale kristne tanker involverer selvfølgelig også trosgrundlaget, dvs. først og fremmest Det Nye Testamente, som, i hvert fald i princippet, er dér, man skal henvende sig, hvis man vil vide, hvad den kristne tro går ud på - i praksis inddrager stort set al kristendom, fra øst til vest, også en tradition og et tilsyneladende uudtømmeligt reservoir af teologer med udødelige meninger om dit og dat. Det Nye Testamente står dog - også trods anerkendelsen af Det Gamle - som den kristne tros primære autoritative fundament.
I de nytestamentlige skrifter markerer Paulus sig selvfølgelig som en central skikkelse, og Paulus har, som jeg kommer til, haft en betydning for udmøntningen af den kristne tro, som reelt er på niveau med Jesus. Men Jesus står ikke desto mindre for de fleste kristne som autoriteten over dem alle. Nu kan det være svært at vide, hvad Jesus helt præcist mente og lærte, eftersom han ikke er her mere, og efter 300 års bibelkritik er de fleste i dag enige om, at Det Nye Testamente er skrevet af mennesker, ikke af Gud. Vi står derfor med nogle skrifter, hvor der ikke er sikkerhed for, hvilke dele af hvilke sætninger der er autentiske Jesus-ord. Vi har kun andres ord for, hvad han sagde og mente, og så må vi jo nøjes med det og omgås teksterne med forsigtighed og ikke udlede et kosmisk guldkorn af hvert et demonstrativt komma. Og der, hvor vi, så vidt nogen ved, kommer tættest på Jesus som person og på hans tænkning og virke, er i de synoptiske evangelier - Matthæus, Markus og Lukas - som derfor er dem, jeg primært trækker på i forhold til Jesus.
Udgangspunktet må være, at Jesus skal tages seriøst. Han ville os noget og ville os det med kraft. Man bør derfor 'gå med' teksten, i hvert fald et stykke af vejen, ud fra en formodning om, at essensen af det, han havde på hjerte, måske kan spores i den. Det er også vigtigt at have med, at når Jesus går rundt blandt folk og fortæller dem, hvordan de bør leve, og hvad de bør tro, er det ikke et akademisk anliggende, han er ude i - og det lægger op til en "lægmandslæsning" af de kristne skrifter. Hvis man forbeholder sig en position, der går på, at de ting, Jesus er citeret for, kun kan forstås, hvis man har læst teologi i 2000 år, så har man et problem. Og hvis man afviser kritik af kristendommen med samme argument, har man et endnu større problem. Jesus talte som om, han kunne forstås af dig og mig og hvem som helst.
Nu er det helt tydeligt interessant, hvad Jesus siger, og hvad der står i Skriften, men er det virkelig så afgørende? Vi accepterer jo ikke det dobbelte kærlighedsbud som sandt, bare fordi Jesus gik ind for det. Vi accepterer det, antager jeg, fordi vi oplever, at vi med kærlighedstanken som grundlag kan finde overbevisende svar på de spørgsmål, vi stiller til tilværelsen. Det må være substansen i et udsagn, der afgør, om det overbeviser, og dem, det skal overbevise, er os. Det er med andre ord altid den troende selv, der i sidste ende er myndighed og autoritet i sin tro, og at tænke og leve, som om det forholder sig anderledes, er problematisk på flere måder.
Først og fremmest er det en slags katastrofekurs for en kultur, hvis den kræver selvtilsidesættelse af den troende i trosspørgsmål, altså vil forhindre den troende i at have den fulde myndighed over sin tro: Hvis man som troende ikke påtager sig myndigheden og autoriteten over sin tro, skyder man ansvaret for den fra sig. Man tror af vane, pligt, frygt eller ladhed og risikerer derved, måske i al ubemærkethed for én selv, at overtage tankegange og livsformer, som kan formørke ikke bare éns eget sind, men en hel kultur, ja, en hel verden. Især hvis man åbner sig for at bruge magt for at tvinge andre til at tro det samme som én selv.
Kristendommen har tidligere haft problemet, men dér, hvor det er tydeligst i dag, er i den muslimske verden, hvor friheden til at tænke, hvad man vil om Gud, overalt er undertrykt, oftest med vold. Uden personlig myndighed og autoritet over sin tro risikerer den troende at degenerere til et magtmenneske, der tænker og handler, som om vedkommende har ret til at påtvinge andre sine egne fikse idéer, og dén manøvre ender altid med at koste millioner af mennesker livet. I omgangen med en troslære er det altså helt afgørende, at man som troende påtager sig ansvaret for sin tro, påtager sig at være myndighed og autoritet i sit eget liv som troende. Altså, stå personligt inde for den verdensforklaring, man accepterer som sand. Det er man den eneste, der kan.

Tilbage står at undersøge, om kristendommen så formår at løse den opgave, enhver troslære har, nemlig at udforme en troværdig verdensforklaring. Lever den kristne verdensforklaring på de store trosspørgsmål - som her: det ondes oprindelse, evighedslivets form og vejen til frelse - op til kravene?
Har de forklaringer og idéer, det grundlag, den kristne tro er bygget på, den tyngde, der skal til, for at den kan siges at have givet tilfredsstillende svar på disse spørgsmål? Formår den at forløse vores undren over tilværelsen? Lad os se på det, som man siger.


Kapitel 1

Kristendommens grundmotiv


Your friend forever

Krishna

PS: Jeg holder alle døre åbne for virkeligheden/sandheden/kærligheden...
Top Svar Citer
#42364 - 16/12/2023 11:00 Re: Kritikkens præmisser [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Hej Jan Krishna Kærlighedens ABC


heart heart heart


Du er da istand til at arbejde må jeg sige. Så din ressourcer profil er da rigtig god.


-0-0-0-

Ja vi skal ikke fortabe os i forsoningslæren nu der venter 70 sider i kapitel 2.

Men hvis jeg skulle forstå Paulus ville jeg godt nok ikke bruge VML - ja man må endda advare mod VML i den sammenhæng da de jo på ingen måder er objektive i deres Paulus forståelse og heller ikke ønsker objektivitet og videnskabelighed i deres Paulus forståelse da de har et helt bestemt ærinde mht Paulus som du Jan ABC og Lau Sander Esbensen er prægtige eksempler på.

Nøjagtig sad Sarah Ruden i en studiegruppe der havde lignende fordomme om Paulus som VML og Lau Sander Esbensen og du Jan ABC har - men da hun er klassisk filolog opdagede hun at Paulus blev oversat forkert og at det efter al sandsynlighed slet ikke er homoseksuel kærlighed som vi kender det idag, Paulus er så fordømmende overfor men den udbredte pædofili homoseksualitet hvor drenge blev voldtaget og dermed udstødt af samfundet mens voldtægtsmanden blev betragtet som en vældig karl. Dette medførte simpelthen at hun begyndte at studere Paulus som klassisk filolog og ja hun ændrede fuldstændig mening om manden - ved en eller anden Skæbnens Ironi - han står for det stik modsatte af hvad han er blevet kendt for.

Også kvindesags forkæmper er han - ja han indførte simpelthen bare at der ikke er forskel på kvinder og mænd og slaver og fri mand, græker og jøder. Junia var ikke bare Apostel men den ansete blandt alle Apostlene og hun har endda været i Kristus længere end Paulus.

Forskerne opdager også at Paulus er meget meget tættere på Jesus i både tid men også i at forsætte Jesus Kristi værk og mission - men vigtigst af alt at viderebringe verden og eftertiden den virkelighed med Gud Jesus skænkede verden, nemlig

Jesus Søn Gud Fader - "JEG''DU" dialogiske samtalende "bøns -forhold -virkelighed" ved Helligånden.

Her er Paulus 100% tro Jesus eller 100% i overensstemmelse med Jesus - som i de sociale politiske revolutionære hjælper programmer for de mennesker der tilhørte samfundets bund og som havde det meget svært (se Rom 5 og 1 Kor 2).

Her er Paulus fuldstændig i overensstemmelse med Jesus - så det er hos Paulus vi finder Jesus' etiske politiske syn på samfunds spørgsmål. Og ja det ældste Markus Evangeliet (nok ca 30 år efter de første Paulus Breve) henter sin inspiration fra Paulus, til hvilket politisk samfunds engagement Jesus var aktiv. Forfatteren til Markus Evangeliet kommer fra en paulinsk menighed og ja Johannes Evangeliet er skrevet af en ikke bare Paulus elev - men kæmpe fan og beundrer af Paulus - en der elskede Paulus. Matthæus Evangeliet er skrevet af en fra en jøde kristen menighed og dette Evangelium kan kun læses med forståelse hvis vi ser hvor stort et angreb det er på Paulus's Lovfri Evangelium ihvertfald for de hedninger kristne.


Nå men kort og godt man må ikke søge sin forståelse af Paulus hos VML og Lau Sander Esbensen eller hos Jan ABC - da de alle har en helt bestemt subjektiv og uvidenskabelig dagsorden og ærinde med Paulus.

Man skal gå til Paulus selv og blive fortrolig med hele corpus Paulus - alle hans breve og danne sig en sammenhængende forståelse og ikke forstå Paulus ud fra løsrevne citater som VML og Christian Braad Thomsen og Arne gør og tildels Tikka også gør (ihvertfald undgår hun mange kapitler og endda Breve fra Paulus hun aldrig citerer da de strider imod de løsrevne citater hun vil ophøje til dogmer selv om Paulus andre steder siger at sådan kan det under ingen omstændigheder forstås - men herfra hører vi aldrig meget Bibel kyndige Tikka citere - hvorfor mon? Jo svaret gir sig selv - har man et bestemt ærinde med Paulus så er det løsrevne citater man bygger på og en helhedsorienteret forståelse lades ude af betragtning.


Nå vi skal videre - vi får tid nok i løbet af Lau Sander Esbensen's bog "Gud er Kærlighed" at komme ind på hvordan folk ud fra løsrevne citater misforstår Paulus.


💕🔥💕☀️💕


Rigtig godt at du har kopieret en større tekst mængde Jan heart fra GK.



Citat:
"Det Nye Testamente står dog - også trods anerkendelsen af Det Gamle - som den kristne tros primære autoritative fundament.
I de nytestamentlige skrifter markerer Paulus sig selvfølgelig som en central skikkelse, og Paulus har, som jeg kommer til, haft en betydning for udmøntningen af den kristne tro, som reelt er på niveau med Jesus. Men Jesus står ikke desto mindre for de fleste kristne som autoriteten over dem alle.

Nu kan det være svært at vide, hvad Jesus helt præcist mente og lærte, eftersom han ikke er her mere, og efter 300 års bibelkritik er de fleste i dag enige om, at Det Nye Testamente er skrevet af mennesker, ikke af Gud. Vi står derfor med nogle skrifter, hvor der ikke er sikkerhed for, hvilke dele af hvilke sætninger der er autentiske Jesus-ord. Vi har kun andres ord for, hvad han sagde og mente, og så må vi jo nøjes med det og omgås teksterne med forsigtighed og ikke udlede et kosmisk guldkorn af hvert et demonstrativt komma. Og der, hvor vi, så vidt nogen ved, kommer tættest på Jesus som person og på hans tænkning og virke, er i de synoptiske evangelier - Matthæus, Markus og Lukas - som derfor er dem, jeg primært trækker på i forhold til Jesus.
citat



"Paulus har, som jeg kommer til, haft en betydning for udmøntningen af den kristne tro, som reelt er på niveau med Jesus. Men Jesus står ikke desto mindre for de fleste kristne som autoriteten over dem alle."



Ja og det kan vi takke Paulus for at Jesus er og forbliver altid Klippen eller Hovedhjørne Grundstenene hvorpå kristendommen "hviler" eller forstår sig selv.

Herren er Jesus Kristus og Herren Jesus Kristus er Opstanden og er derfor den samme altid og alle steder - der skal ikke komme nogensinde en anden Herre for os.

Hvis man vil finde ud af videnskabeligt hvilken politisk etik Jesus var optaget af - ja så er det hos Paulus forskerne henter deres viden - da hos Paulus vi er tættest på Jesus social politisk aftryk på verden som leves, efterleves, i Jesus Kristus menighederne.

Paulus kunne så let som ingenting have skrevet Jesus ud af historien - men han gjorde det stik modsatte - og heri er alle forskere enige - uden Paulus ville vi idag intet have kendt til Jesus - han ville overhovedet ikke være kendt og slet ikke verdenskendt.

Og den rigtige Jesus eller den historiske Jesus skal vi finde hos Paulus. Evangeliernes teologiske litterære Jesus Kristus figurer og hvad han siger er ikke historiske troværdige dokumenter da det jo er teologi og hvad Jesus tillægges at have sagt har været kendt før Jesus og altså ikke er originale Jesus ord. Temmelig sikkert har Jesus haft travlt med sin mission, social politiske religiøse revolutionære programmer og program erklæringer og var han så vis som de ord evangelierne tillægger ham havde han også selv skrevet noget. Nej han er ikke en vis lærer ind i verden - men skræmmende eller radikal i en grad vi måske ikke forstår med hensyn til sin AKTIVISME - social politiske religiøse revolutionære programmer - hjælpe programmer til folket - og det var både materiel omsorg for folket, mad og husly og fællesskab og arbejde (arbejdsformidling) og en ny religiøs IDENTITET - det er jer i laveste klasse Gud elsker mere end alle andre se 1 Kor 1 og I har direkte adgang til Gud gennem at I har Guds Ånd og dermed Kristi tanker og ord. Således mobiliserede kristendommen de enorme RESSOURCER der var i den laveste socialgruppe - de fik fællesskab og identitet og selvværd på alle måder - ja endda selvværd i ÅNDELIGE henseende - de var udvalgte af Gud ifølge Jesus og dermed også Paulus der har fået som opgave allerede i moders liv pga sin tårnhøje intelligens at kunne formulere Guds Evangelium om sin Søn Jesus Kristus.



Citat:
Udgangspunktet må være, at Jesus skal tages seriøst. Han ville os noget og ville os det med kraft. Man bør derfor 'gå med' teksten, i hvert fald et stykke af vejen, ud fra en formodning om, at essensen af det, han havde på hjerte, måske kan spores i den. Det er også vigtigt at have med, at når Jesus går rundt blandt folk og fortæller dem, hvordan de bør leve, og hvad de bør tro, er det ikke et akademisk anliggende, han er ude i - og det lægger op til en "lægmandslæsning" af de kristne skrifter. Hvis man forbeholder sig en position, der går på, at de ting, Jesus er citeret for, kun kan forstås, hvis man har læst teologi i 2000 år, så har man et problem. Og hvis man afviser kritik af kristendommen med samme argument, har man et endnu større problem. Jesus talte som om, han kunne forstås af dig og mig og hvem som helst.


"Udgangspunktet må være, at Jesus skal tages seriøst. Han ville os noget og ville os det med kraft." citat

Ja det var hvad Paulus gjorde mere end nogen anden. Og Jesus Kristus kom med Gud og Guds Ånd og Guds Kraft for at mobilisere den laveste socialgruppe i samfundet der led forfærdeligt og som var majoriteten af befolkningen. Læs min argumentation ovenfor med fed skrift typer.


"Det er også vigtigt at have med, at når Jesus går rundt blandt folk og fortæller dem, hvordan de bør leve, og hvad de bør tro, er det ikke et akademisk anliggende," citat


Det har jeg skrevet om i årevis også før Lau Sander Esbensen skrev sin bog - så det er ikke nogen nyhed - læs igen min mor argumentation ovenfor med fed skrift typer.




Citat:
"Nu er det helt tydeligt interessant, hvad Jesus siger, og hvad der står i Skriften, men er det virkelig så afgørende? Vi accepterer jo ikke det dobbelte kærlighedsbud som sandt, bare fordi Jesus gik ind for det. Vi accepterer det, antager jeg, fordi vi oplever, at vi med kærlighedstanken som grundlag kan finde overbevisende svar på de spørgsmål, vi stiller til tilværelsen. Det må være substansen i et udsagn, der afgør, om det overbeviser, og dem, det skal overbevise, er os. Det er med andre ord altid den troende selv, der i sidste ende er myndighed og autoritet i sin tro, og at tænke og leve, som om det forholder sig anderledes, er problematisk på flere måder.
Først og fremmest er det en slags katastrofekurs for en kultur, hvis den kræver selvtilsidesættelse af den troende i trosspørgsmål, altså vil forhindre den troende i at have den fulde myndighed over sin tro: Hvis man som troende ikke påtager sig myndigheden og autoriteten over sin tro, skyder man ansvaret for den fra sig. Man tror af vane, pligt, frygt eller ladhed og risikerer derved, måske i al ubemærkethed for én selv, at overtage tankegange og livsformer, som kan formørke ikke bare éns eget sind, men en hel kultur, ja, en hel verden. Især hvis man åbner sig for at bruge magt for at tvinge andre til at tro det samme som én selv.
Kristendommen har tidligere haft problemet, men dér, hvor det er tydeligst i dag, er i den muslimske verden, hvor friheden til at tænke, hvad man vil om Gud, overalt er undertrykt, oftest med vold. Uden personlig myndighed og autoritet over sin tro risikerer den troende at degenerere til et magtmenneske, der tænker og handler, som om vedkommende har ret til at påtvinge andre sine egne fikse idéer, og dén manøvre ender altid med at koste millioner af mennesker livet. I omgangen med en troslære er det altså helt afgørende, at man som troende påtager sig ansvaret for sin tro, påtager sig at være myndighed og autoritet i sit eget liv som troende. Altså, stå personligt inde for den verdensforklaring, man accepterer som sand. Det er man den eneste, der kan."




"Først og fremmest er det en slags katastrofekurs for en kultur, hvis den kræver selvtilsidesættelse af den troende i trosspørgsmål, altså vil forhindre den troende i at have den fulde myndighed over sin tro"

som troende påtager sig ansvaret for sin tro, påtager sig at være myndighed og autoritet i sit eget liv som troende. Altså, stå personligt inde for den
citat



Ja Paulus er Tænkningens Skytshelgen og har for altid bandlyst blind tro og rettroenhed og trostvang - for der hvor ÅNDEN er der er også altid FRIHEDEN. 2 Kor 3. Og bogstaven slår ihjel det er ÅNDEN der gør levende.

Paulus har sikret tænkningen en ligeværdig plads side om side med TROEN - med KRISTUS - vores nye liv og virkelighed med Gud og de Nye Skabninger vi er i Kristus.

1 Kor 14 - vi skal foretrække at Lovsynge med vores Forstand om tingene for ellers vil de der står i døråbningen og iagttager os jo blot betragte os som nogle tossehoveder.

Udsluk ikke Ånden - ringeagt ikke profetisk tale - dette at kunne profetere - forstå den tid vi lever i.



"som troende påtager sig ansvaret for sin tro, påtager sig at være myndighed og autoritet i sit eget liv som troende. Altså, stå personligt inde for den" citat

En af de største Paulus kendere og teologer er Luther og han siger nøjagtig det samme - ja det er ham der er verdenskendt for at have sagt og påpeget at det er en personlig afgørelse - noget vi tør stå personligt inde for om det så skulle koste os. Så det er ikke nogen nyhed i den protestantiske kultur kreds hvad Lau Sander Esbensen der skriver - det er børnelærdom vi har fået ind med modermælken i vores kristne kultur kreds og det skyldes Paulus denne Tænkningens og Frihedens og Åndens Apostel over alle han er.



Citat:
"Tilbage står at undersøge, om kristendommen så formår at løse den opgave, enhver troslære har, nemlig at udforme en troværdig verdensforklaring. Lever den kristne verdensforklaring på de store trosspørgsmål - som her: det ondes oprindelse, evighedslivets form og vejen til frelse - op til kravene"




HJÆLP 😱😱😱


Det er alt alt alt alt alt alt for lidt at kristendommen blot kun skulle være en troslære og verdensforklaring.


Nej nej nej - kristendommen er meget meget mere end dette - men vigtigst noget meget STØRRE - for er nogen "i Kristus er vi en helt Nye Skabninger i kraft af Gud og Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os - Helligåndens Frugter og Helligåndens Karismatiske ÅndsGaver og ja i Kristus har vi alle Himmelske Åndelige Velsignelser og hele Guds Visdom og Kærlighed og doxa Herlighed - iklædt som vi er vores himmelske åndelige legeme. Som vi selv var kendt af Gud kender vi nu også Gud og Guds Hemmelighed hvad Gud har til os i Kristus af ufattelige nådegaver.


Bertrand Russell der er verdensberømt ateist der har skrevet en bog om hvorfor han ikke er kristen, han siger at kristendommen har en sublim smuk mystik og SPIRITUALITET - som der fx slet ikke findes i islam.


Ja det der overrasker mig med VML og Lau Sander Esbensen og lidt dig også Jan ABC - er hvor lidt SPIRITUALITET - fylder hos jer.

I kristendommen er det ALT - de Nye Skabninger vi er i Kristus.


💕✝️❤️☦️💕


In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Nicolai Berdyaev

💕✝️💕



-0-0-0-


Kun for den kræsne læser - her mere om den kristne helt suveræne SPIRITUALITET:


💕✝️❤️☦️💕


💕✝️💕

The third creative revelation in the Spirit will have no holy scripture; it will be no voice from on high; it will be accomplished in man and in humanity - it is an anthropological revelation, an unveiling of the Christology of man . God awaits the anthropological revelation from man and man cannot expect to have it from God. And one cannot merely wait for the third revelation; man must accomplish it himself, living in the Spirit; accomplish it by a free, creative act. In this act everything transcendent will become immanent. The third anthropological revelation, in which the creative mystery of man will be revealed, is man's final freedom. Man is quite free in the revelation of his creativeness. In this fearful freedom lies all the god-like dignity of man, and his dread responsibility. The virtue of accepting a dangerous position, the virtue of daring to do, is the basic virtue of the creative epoch. MCA Nicolai Berdyaev

💕✝️💕




Åh HansKrist er det her ikke på et alt alt for højt videnskabeligt niveau - ikke engang Lau Sander Esbensen der har skrevet bogen Gud er Kærlighed - kan være med - er helt på omdrejningshøjde?

Det er på vores tidligere debattør Thomas niveau - selv om det ikke er helt sikkert Thomas er enig med mig - så vil han dog lytte fordi han finder hvad jeg skriver både interessant og ikke grebet ud af det blå.

Men det gælder mig at også du Jan Krishna Kærlighedens ABC - at du magter at rumme hvad jeg skriver og min argumentation - når jeg argumenterer for at noget skal være sandt.

Undskyld mit skamløse forbandet lange indlæg.

Men det er ret nemt at læse og I bliver oplyst og klogere om mangt og meget og får et perspektiv på kristendommen I aldrig har været i nærheden af tidligere. Og jeg drøfter en hel del med Kristian Leth og jeg kan se hvordan vores drøftelser har præget et par udsendelser og deres spøg og skæmt hver gang - jamen så spørger vi da AI CHAT GBT - de morer sig over at jeg har gjort dette og vist dem hvad AI CHAT GBT har svaret.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42366 - 16/12/2023 16:34 Re: Kritikkens præmisser [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Hvad er vi enige om heart At forsoningslæren - om Paulus har noget med den at gøre eller ej - skal ud af kristendommen? For mig bliver det spændende om du ændre "opfattelse" af tingene på et tidspunkt = måske har Paulus noget med forsoningslæren at gøre? Er du åben over for det? Kan du overbevises om noget andet? Kan jeg ler Under alle omstændigheder får vi indblik i hinandens tanker/argumenter. Det er berigende = noget vi begge kan bruge tommelop Hvad du tit og ofte skriver om Paulus har jeg ikke noget problem med. Som sådan var han en vældig stridsmand for Jesus af Nazareth...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-32/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxxii/

Lad os undersøge alt...

https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/jesus-af-nazaret

Hvor har "de" deres oplysninger/informationer fra? Findes der en mere troværdig kilde...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Kan vi komme tættere på Jesus? Jeg skal desuden ikke kunne sige, om han kunne skrive, men han kunne ihvertfald læse. Det bringer os frem til dette...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-23/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxiii/

Citat:
Hvis Josef af Arimatæa havde udført den Gerning, han havde paataget sig, vilde Menneskene have ejet fyldigere og mere sandfærdige Beretninger om Jesu Liv og Færden paa Jorden, da han var udset til at nedskrive Jesu Taler til Folkene. Men Tvivlen — en af Menneskehedens værste Fjender — paavirkede ham bestandig, saa at han til sidst helt overhørte Samvittighedens manende Tilskyndelser.
Det siger sig selv, at den Ældste i de Tilfælde, hvor det for de Yngste gjaldt om at bringe Menneskene den absolute Sandhed, har gjort sig særlige Anstrengelser for at hindre Samarbejdet mellem de Yngste under deres Jordeliv.
Da det ikke helt lykkedes for den Ældste at lede Jesus bort fra den Gerning, som han havde paataget sig, søgte den Ældste paa mange Maader og ved alle Midler at drage Josef ind under sin og Mørkets Magt — hvilken Hensigt han fuldtud naaede.

Kan vi (ikke) lære noget af det? Jeg ved godt, at der er meget at læse - mange link - men det er nødvendigt for forståelsen af VML. Det skal her lige siges, at den Ældste (Djævelen) er vendt tilbage til Gud - hvilket er en rigtig glædelig nyhed = langt om længe er det sket = den fortabte søn er vendt hjem...

Your friend forever

Krishna

PS: Jeg beder ikke mange bønner, men det sker da, at jeg taler med Gud om dig blinker Spøg til side engel Vi er helt med på din spiritualitet...
Top Svar Citer
#42368 - 16/12/2023 18:05 Re: Kritikkens præmisser [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Kæreste Jan Krishna Kærlighedens ABC

heart heart heart


Du forstår stadig meget lidt af det hele desværre - du og Lau Sander Esbensen og VML I tror I har en sag imod Paulus der vil kunne diskvalificere manden - men I er ikke i nærheden af noget i den sammenhæng ej heller om nogle af Kirkens Græske Teologiske Tænkere mange mange hundrede år efter Paulus's død har med udgangspunkt i citater udviklet en forsoningslære ud fra citater fra corpus Paulus.

Iøvrigt misforstår I kristendommen og I misforstår spørgsmålet Jesus og Paulus og gør det til et helt forkert spørgsmål nemlig Jesus eller Paulus.

Den forskning der foregår på dette spørgsmål er I slet ikke fortrolige med og I siger nærmest det modsatte af hvad moderne frontforskning og fx Kristian Leth - Bibelen Leth Fortalt - siger - så bliv ved med at lytte han siger det stik modsatte af hvad VML og Lau Sander Esbensen hævder og påstår. Så at du kaldte sidste Bibelen Leth Fortalt udsendelse for en rigtig VML udsendelse gør et komisk indtryk og afslører at du stadig drømmer og fantaserer om tingene.



Citat:
Jan ABC

Hvad er vi enige om? At forsoningslæren - om Paulus har noget med den at gøre eller ej - skal ud af kristendommen? For mig bliver det spændende om du ændre "opfattelse" af tingene på et tidspunkt = måske har Paulus noget med forsoningslæren at gøre? Er du åben over for det? Kan du overbevises om noget andet?


Jamen man kan sagtens med udgangspunkt i Paulus citater udvikle en Forsoningslære - men hvad folk gør efter Paulus's død kan han jo ligesom ikke stilles til ansvar for.

Og igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen (hvor mange gange skal jeg sige det) der findes INGEN forsoningslære der


Står i vejen og spærrer for det Guds Evangelium om Guds Hemmelighed KRISTUS som kristendommen bygger på:

a):

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os

b):

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne samfund og menigheder og Kirkerne. Se 2 Kor 3.

c):

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os - hvor Helligåndens Frugter og Helligåndens Karismatiske ÅndsGaver i den grad er et det Jesus Kristus Evangelium af alle der har indtaget verden og som hverken du eller al englemagt eller VML eller Lau Sander Esbensen kan slukke den HELLIGÅNDENS ILD i verden der brænder så smukt i sin opbyggelse af Kirkerne i verden. Ja Pinsekirkerne i Sydamerika og Afrika vokser og vokser.

d):

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: det Guds Nådes Kraftværk vi er i Kristus med alle Himmelske Åndelige Velsignelser og Guds Kærlighed og Guds Visdom og hele Guds Herlighed der Oplyser og Forklarer mit jordiske og sjælelige legeme og åndelige legeme med mit Himmelske Åndelige Legeme fra Kristus.

FORSTÅ DET NU EN GANG FOR ALLE JAN ABC - DER FINDES INGEN FORSONINGSLÆRE HOS PAULUS DER SPÆRRER OG BLOKERER FOR

a) og b) og c) og d).


Nøjagtig det I fejlagtigt tror.



Mange Kærlige Hilsner HansKrist

PS:

Hvis du tror der er nogen der kommer til at trække det korteste strå i den her sammenhæng så bliver det aldrig HansKrist - du/I aner ikke hvem I står overfor.

Men det finder I ud af undervejs som vi gennemgår Lau Sander Esbensen's bog Gud er Kærlighed og jeg kommenterer på bogen.


Hvis vi havde de dygtigste i hele verden af alle teologer til at følge vores studiekreds debatteren Lau Sander Esbensen's bog Gud er Kærlighed - så førte jeg så meget på point allerede og mit forspring på point vil bare vokse for hvert kapitel vi gennemgår.


PS:

Nu er det vigtigste ej heller vi nødvendigvis bliver enige - men at vi ser læser og respekterer hvad vi hver især skriver og på den vej bliver klogere - og bedre og bedre til at formulere os

og folk på sidelinjen kan følge med i det som var det Cassius Clay alias Muhammad Ali og Joe Frazier i Afrika der boksede om VM bæltet i professionel sværvægts klassen. Den fornemste titel for teologer i sværvægts klassen.

Det der foregår mellem på den ene side HansKrist og på den anden side dig Jan Krishna Kærlighedens ABC og VML og Lau Sander Esbensen - det er TEOLOGI når TEOLOGI er allerbedst og tråden er allerede ved at udvikle sig til en uforglemmelig klassiker af så stor værdi for teologer at der ligger en hel ny teologisk efteruddannelse for teologerne ved at læse vores tråd - og når Thomas slutter sig til vi kommer endnu højere op i kvalitet - Thomas vil kunne få HansKrist til at præstere endnu bedre end jeg allerede har gjort.



Thomas meld nu din ankomst - siden er sikker nok fordi du ikke skal afgive oplysninger om kreditkort eller noget i den dur. Så holder du dig fra alle pop up vinduer links er siden helt uden problemer for din sikkerhed.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
Array
Side 16 af 50 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 49 50 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
11/09/2024 21:31
Nyheder fra DR
Dansk morddømt våbenhandler død i fæ..
16/09/2024 20:43
Mand død i arbejdsulykke - fik jernplad..
16/09/2024 19:47
Eksplosion i rørledning ved den amerika..
16/09/2024 19:16
Trump giver Harris og Bidens retorik sky..
16/09/2024 19:14
Nyvalgt præsident i Iran lover, at mora..
16/09/2024 19:12
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Kongebuste mangler hovedet - kommune giv..
16/09/2024 18:12
Livstidsdømte Peter Frederiksen er død..
16/09/2024 18:10
Kristeligt Dagblads kulturredaktør: Væ..
16/09/2024 17:30
Hvilken bog er din favorit? Vær med til..
16/09/2024 17:15
Palæstinas Plads i København nærmer s..
16/09/2024 17:03