Jan ABC:
Måske bliver du overrasket over vores TRO/SPIRITUALITET ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️Jeg har tænkt på, om du ikke kunne stille din tro/spiritualitet op i punktform, for så kunne vi andre sætte et minus eller plus ud for dem
Ja jeg er overrasket over at der ikke virker til hos jer at være nogen SPIRITUALITET.
At blive ved med at lave antagelser på fornuftens grund eller med sin fornuft er blot den menneskelige fornuft der arbejder. Og den menneskelige fornuft som burde være kritisk behøver ikke være det. Den menneskelige fornuft kan simpelthen vælge at opdigte hvad som helst - fx hvis den hævder der er og skal være en overnaturlig verden eller virkelighed som alternativ til den virkelighed vores i verden værens eksistens bringer os i kontakt med.
Det gør Lau Sander Esbensen og på hvilket kritisk fornuftigt videnskabeligt grundlag han når frem dertil får vi ingen prøver på andet end den religiøse følelse han åbenbart har hvor han vil have et godt svar til de forældre der har mistet deres datter. Her står jeg af - jeg kunne aldrig finde på at opdigte en overnaturlig verden eller virkelighed - hevet ud af det blå.
Dette er en meget stor svaghed med den der overnaturlige verden eller virkelighed han bare helt ukritisk slæber videre med ind i bogen.
Som sagt opererer jeg med en og kun en virkelighed og det den naturlige som er en del af min i verden værens eksistens - og i alle naturlige levende væsener (der har i verden værens eksistens) er der et skabende og livgivende princip. Den biologiske og medicinske videnskab kan forstå ihvertfald livgivende principper på naturvidenskabelig grund der ligger til grund for at vi er i live. Dette læres jo også igennem hvad der fører til døden. Fx ekstrem kulde og indånding af giftige gasser hvor der fx mangler ilt. Eller sult og tørst i mange dage kan også fx i en ørken hurtigt føre til døden.
Så altså der hvor det religiøse spirituelle bliver aktuelt for mig og Paul Tillich fx og ja de fleste teologer idag er i forbindelse med at alle levende væsener er i live pga livgivende og "skabende" principper.
Jeg siger ikke som panteisme at alt er levende eller Gud er overalt (og ender op med at være universet selv og al "ragelse" her) - Gud er for mig livgivende og skabende igennem sin Ånd og er ikke overalt men i alle levende væsener er der livgivende og skabende principper der opretholder de levende organismer og levende væsener, deres eksistens (at de endnu ikke er døde men stadig i live) - der er tale om at vi kan genkende at også disse måske nok mere primitive levende væsener eller organismer er understøttet af ihvertfald livgivende og skabende principper vi finder der gælder også for vi menneskers eksistens og "liv". Derfor vi taler om at Gud vi tror på er Gud til Skaberværket - og i alt levende her.
Åndens begær er livet, også Guds Ånds begær er LIVET - så der er tale om den livgivende og skabende Gud Ånd vi kristne bekender os til vi tror på - Ånden der gør levende (2 Kor 3) som Paulus siger og ja at det er Livets Ånd vi har i Kristus (Rom 8).
Kan du mærke jeg ikke snyder nogen steder som Lau Sander Esbensen gør - jeg har indtil videre ikke opdigtet nogen overnaturlig verden eller virkelighed som alternativ til vores - for en sådan findes ikke efter min mening - ja der findes ikke en Lau Sander Esbensen overnaturlig verden virkelighed ved siden af den verden og virkelighed vi er plantet i eller sat i eller tilhører gennem vores i verden værens eksistens.
Jeg er også EKSISTENTIALIST - og tilhører den største af dem alle Karl Marx som lærer mig rigtig meget om min eksistens - (Kierkegaard lidt i forbindelse med den enkeltes betydning - men Kierkegaard forstår ikke vores i verden værens eksistens, hvilket jeg mener man skal for at blive talt med i rækken af eksistentialister) Heidegger der netop forstår at vores eksistens er vores i verden værens eksistens - er altafgørende stor betydning for mig og Paul Tillich. Viktor Frankl og Rollo May kan jeg nævne sammen med Binswanger og Medeard Boss (psykiatri og psykologi på grundlag af Heideggers Eksistential Ontologiske analyser og undersøgelser). Hos de sidste nævnte især Binswanger er vores i verden værens eksistens kategoriseret på den måde at der er tale om forskellige verdener. Umwelt (naturlige omverden) og Mitwelt (den sociale omverden (familie og kærester og ja alle mennesker vi omgås og ja menneskeheden vi tilhører) og Eigenwelt eller Selbstwelt - at vi kan skelne os selv og vores tanker vilje og følelser fra andre - vores psykiske sjælelige og åndelige bevidsthedsliv er der tale om - og nogle opererer med en fjerde omverden Überwelt og det er den kulturelle - lige fra musik og sang og alle kunstarter og håndværk over litteratur til videnskabelig erkendelse. Så når vi siger at vores eksistens er en i verden værens eksistens - så er der altså fire verdener vi er sat i eller eksisterer i forhold til: 1): Umwelt (naturen) - 2): Mitwelt (sociale) - 3): Eigenwelt eller Selbstwelt (min egen verden som et selv og selvreflekterende selvbevidst individ og person) og 4): Überwelt (kulturen).
Sidste EKSISTENTIALISTER jeg vil nævne er Sartre - Gabriel Marcel - Emmanuel Levinas - Emmanuel Mounier og selvfølgelig og ikke mindst
Nicolai Berdyaev
og
Paul Tillich
.
Jeg har udeladt som tilhørende EKSISTENTIALISTERNE følgende (men de er også eksistentialister men de er bare mere kendt for noget andet) det er Luther og Albert Schweitzer og Rudolf Steiner og Freud og Carl Gustav Jung og Erich Fromm og Karen Horney og Erik H Eriksson og Abraham Maslow - Francesco Alberoni - Edgar Morin og Alain Badiou. Og Jesper Hoffmeyer og Susan Hart (Danmarks internationale anerkendte "neuroaffektiv udviklingspsykolog") og Harald Høffding og William James og Stephen Porges ("The Polyvagal Theory" ny revolutionerende teori om ANS vores Autonome Nervesystem).
Paulus og forfatteren til Johannes Evangeliet burde selvfølgelig også nævnes.
Husker jeg snakkede med en professor i filosofi og teolog - han sagde min dannelse var intet mindre end en meget imponerende rejse - nemlig ville han vide hvilke tænkere og teoretikere og videnskabsfolk jeg havde udviklet min tænkning og virkeligheds forståelse og verdensbillede hos.
Nå for pokker da - sorry - det blev langt - men bare for at sige jer folkens - at hos mig er I i godt selskab - modsat VML og Lau Sander Esbensen så opdigter jeg ikke "hokus pokus" en overnaturlig verden virkelighed (for at få plads til det religiøse) der skulle være eller eksistere ud over den (verden virkelighed) vores i verden værens eksistens bringer os i kontakt som for mig og alle de tænkere jeg nævnte ovenfor er den eneste naturlige verden virkelighed der kan være tale om. Det religiøse befinder sig allerbedst tilhørende den naturlige verden virkelighed.
Så jeg afviser kontant og kategorisk en gang for alle den der overnaturlige verden eller virkelighed som Lau Sander Esbensen som overtro fik plantet stort set fra side et i sin bog "Gud er Kærlighed".
Men stadig er bogen fremragende som studie og debat bog omkring kristendommens fremtid og folkekirkens fremtid. Og jeg elsker den samtale jeg har med min nu pludselige gode ven og dygtige
Jan Krishna Kærlighedens ABC
Et af de største mirakler på Trosfrihed er Jan Krishna Kærlighedens ABC der pludselig bliver seriøs og er trukket i arbejdstøjet, ud over Thomas der i den grad kastede sig over kristendommen og Paulus med en imponerende grundighed - sjældent set så hurtig en tilegnelse af ny viden. Der kan altså ske en udvikling med debattører her på stedet.
-0-0-0-
Okay nu forstår jeg dig HansKrist - der er kun den ene eneste naturlige verden virkelighed - men som inkluderer levende væsener og i alle levende væsener siger du der er livgivende og skabende principper.
Og at disse kan forstås og forklares af især den naturvidenskabelige biologiske og medicinske videnskab forskning.
JA DA - præcist
Men hvor fanden kommer så det religiøse spirituelle ind i billedet?
Jo de livgivende og skabende principper der gælder alle levende væseners - fungerer i alle levende væsener - når vi skal forholde os til disse hos os selv mennesket - så begynder det at blive spændende - for nemlig nu er der to måder til at forstå disse livgivende og skabende principper der gælder vores eksistens og liv - at vi holder os i live - nemlig:
1):
Lægerne og vores sundhedsvæsen med al deres viden og ekspertise og muligheder for behandling - så vi opretholder vores eksistens.
2):
Os selv - at vi selv igennem forståelsen af livet der rør sig i os formår at holde os sunde og raske og i live. Og her er Gud den livgivende Ånd - den Livets Ånd der gør levende og er livgivende - men også virker pludselig og skabende med uimodståelig vælde ja nærmest på mirakuløs vis til tider og ja nu er vi hjemme hvor det religiøse spirituelle hører til.
Mirakler og HELbredelser gennem den Guds Ånd der er Livets Ånd (hvis begær er LIVET) og som virker skabende og med Kristus hvor Gud er kommet os nær som virkelighed og vi ikke projicerer Gud ud i noget opdigtet overtroet længere men Gud er hjemme hos os selv som virkelighed fordi Gud i Kristus er os nærmere end vi er os selv nær (inkarnationen der sætter en stopper for at vi projicerer ud det der hører hjemme i os eller er vores KRÆFTER og ENERGIER - ENERGI STØRRELSER = ARKETYPER SJÆLSKRÆFTER).
Her er vi fremme ved SPIRITUALITET for FULD UDBLÆSNING - det er SÅ VILDT og SÅ SPÆNDENDE og det fantastiske er at videnskabsfolk prøver at begribe og forstå det men at en mand en Apostel ved navn Paulus allerede for 2000 år siden kunne forstå disse her forhold om hvordan Gud var den livgivende Livets Ånd (hvis begær var LIVET) og som virkede livgivende og nærende i det stille rolige dybe men som også som en VULKAN pludselig gjorde sig gældende som en SKABELSE - NY SKABELSE med uimodståelig overvældende stor mirakuløs forvandling af vores liv som en OMVENDELSE som en HELbredelse og som en HELLIGGØRELSE - og som Helligåndens Frugter (læs om disse) og som Helligåndens Karismatiske ÅndsGaver paulinsk Maslow'sk selvaktualisering drevet af Helligånden - en Jungiansk Individuation eller Maslow'sk selvaktualisering der dog i sin paulinske form er drevet/drivet af Gud Helligånden (Paulus fortæller detaljeret herom - disse vores Helligåndens Karismatiske ÅndsGaver - Maslow'sk Selvaktualisering og Jungiansk Individuation).
Når Gud er kommet vi mennesker nær som sker i modtagelsen Begivenheden Guds Kærlighed Kristus, udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os - så er Gud her os nærmere end vi er os selv nær - det vil sige i Kristus vi kender kun Gud som virkelighed - ikke som noget vi har troet os til - men som vi har igennem erfaringer.
Vi lærer Guds Hemmelighed KRISTUS - hvad Gud har til os i Kristus - i Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os.
Det er Guds Ånd (Gud Helligånden) der åbenbarer Kristus - hvad Gud har til os i Kristus fx alle Himmelske Åndelige Velsignelser og Guds Kærlighed og Guds Visdom og hele Guds doxa Herlighed.
Alle Åbenbaringer er Ekstatiske da Gud står imod os (vi er fri af Gud (vi har fri vilje - vi er ikke bestemt af Gud)) og for at det Guddommelige der er det "ganske andet" så forskelligt fra os og for at Gud der er den "ganske anden" kan blive til Gud der er med og for os - så kræver det en EKSTATISK SELVTRANCDENS - at vi i EKSTASEN kan være ude af os selv (uden at have mistet os selv) for at Gud kan være inde eller hos os - nær os og ÅBENBARE sig for os med sig selv - som sig selv - men også med hvad han har til os i Kristus - de Nye Skabninger vi er i Kristus: 💕✝️❤️☦️💕
In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Nicolai Berdyaev
💕✝️💕
Guds skjulte visdom
Dog, visdom taler vi om blandt de fuldkomne, men ikke en visdom, som er af denne verden eller fra denne verdens forgængelige herskere. Hvad vi taler om, er Guds hemmelige visdom, som var skjult, men som Gud allerede før tidernes begyndelse havde bestemt skulle føre os til herlighed. Den visdom har ingen af denne verdens herskere kendt, for havde de kendt den, ville de ikke have korsfæstet herlighedens Herre. Men som der står skrevet:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,
og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,
det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,
det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.
Et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der kommer fra Guds ånd; det er en dårskab for sådan et menneske, og det kan ikke fatte det, for det bedømmes kun efter Åndens målestok. Det åndelige menneske derimod bedømmer alt, men selv bedømmes det ikke af nogen; for »hvem kender Herrens tanker og kan belære ham?« Men vi har Kristi tanker. 1 Kor 2
💕☦️❤️✝️💕
Jeg er rørt til tårer over 1 Kor 2 - det er lige så poetisk smukt udtrykt som det er dybsindigt evigt gyldigt visdom.
💕✝️❤️☦️💕
TROEN der er KRISTUS SELV - der er Guds Kærlighed og derfor dynamisk virksom i Kærlighed - der overgår al erkendelse - skal ned i HJERTET - og ud af hovedet hvor vi er svage, hvor vi er lammet handlingslammet ((a): Einstein: den lamme men godt nok seende) og ned i HJERTE for at kunne blive eksistens og liv og virkelighed gennem at vi lever = handler skabende kreativt i verden. Et menneske når det er mest levende som i en forelskelse er her selvfølgelig i HJERTE CHAKRAET 💕❤️💕
Selv når vi er i HJERTET (i TROEN - i KRISTUS) er HOVEDET jo ikke sat ud af funktion men virker stadig seende dvs kritisk forstandigt tænkende -- så det er ikke blind tro - for selv fra HJERTET - i Kristus - kan vi lovsynge med vores forstand.
a):
Albert Einstein:
«Videnskab uden religion er lam. Religion uden videnskab er blind”.