annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
September Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 12 gæster og 79 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Kritikkens præmisser

Thomas kan du ikke blive oprettet igen og få profil navnet Thomas - vi kender og tænker på dig som Thomas hvorfor et andet navn blot vil skabe forvirring. Jeg er helt sikkert på at Peter Arentzen uden problemer kan og vil hjælpe dig til at du bliver oprettet med profil navnet Thomas.

Kontakt Peter Arentzen her:

webmaster@trosfrihed.dk

💕✝️❤️☦️💕

Hvor ville jeg gerne se dig igen blive aktiv på Trosfrihed - du ved ikke hvor ofte jeg læser dig Thomas og Arne og Tikka og Jan ABC (der også indimellem deltog) i ældre tråde som du oprettede Thomas. Det var så godt og er jo stadig godt fordi disse debatter jo stadig findes og er at læse og studere.

💕☦️👍❤️✝️💕

Meget sjovt du lige spørger til om du kommer skævt ind på vores debat i denne tråd - med følgende tekst:

Citat:
Med hensyn til en åndelig verden så ser jeg to faldgruber:

1) En ond jord hvorfra vi skal flygte til en god himmel/åndelig verden.

2) En uerkendelig (åndelig) verden.

David Bentley Hart* spørger, om man overhovedet kan forestille sig en verden, der i princippet ikke kan erkendes overhovedet. Det virker ulogisk, det må jeg give ham ret i, hvis man tænker over det. Ontologi og epistemologi er ét i en vis forstand.

1) og 2) har næsten fuldstændigt lagt beslag på min tænkning og opmærksomhed i forbindelse med Lau Sander Esbensen's bog "Gud er Kærlighed" - fordi jeg føler at vi med ham som "åndelig vejleder" snubler allerede i starten af bogen og ryger i begge de to omtalte faldgruber du har fået øje på.

"om man overhovedet kan forestille sig en verden, der i princippet ikke kan erkendes overhovedet. Det virker ulogisk, det må jeg give ham ret i, hvis man tænker over det. Ontologi og epistemologi er ét i en vis forstand."

Ja jeg har lige været omkring hos Paul Tillich spørgsmålet om ontologi og epistemologi og at de må behandles i religion begge to - den ene må ikke rive sig helt løs fra den anden.

"om man overhovedet kan forestille sig en verden, der i princippet ikke kan erkendes overhovedet"

Her har jeg lige for kort tid siden sat følgende tekst ind i et Facebook Opslag jeg lavede igår (findes her på Trosfrihed i tråden "Hvad HansKrist dog skriver"):

Citat:
det universelle kan hverken erkende sig selv eller tænke sig selv, kun et individ kan tænke universet (men ufuldkomment). Det Absolutte og Det Evige kan hverken erkende eller kende sig selv: det er kun det relative og det tidslige, der kan det. En almægtig Gud kan ikke være af denne verden, og hvis han er uden for denne verden, kan hans kendskab til verden og hans kendskab til sig selv kun være ufuldstændig (i den henseende har Gud virkelig "brug for menneskene"). Således findes der ingen absolut kundskab, hverken i himlene eller over himlene. Men der er med udgangspunkt i den antropo-kosmiske relation tale om en relativ og især relationel samhørigheds/adskillelses/kommunikationskundskab.

Lad mig så til slut tilføje: samhørigheden findes ikke kun i vores integrerede indføjethed i denne verdens fysiske natur, den findes også i Helhedens tilstedeværelse midt i de ufuldstændige kosmiske smådele, som vi består af. Hvis den økologiske organisation altså er indskrevet i det levendes selv-øko-organisation, er det på en vis måde (en måde, som er ukendt, men som tillader kundskab) den kosmiske Helhed, som med et har indskrevet sig i kundskabens hiernemæssige organisation. Kosmos ville på sin vis være holografisk tilstede i min erkendelsesmæssige organisation, som samtidig ville være den mest enestående, den mest originale, ja den mærkeligste ting, der fandtes i kosmos. Og derfor ville mennesket være det mest erkendende væsen, der kunne findes i verden.

Kundskabens fremskridt forøger paradokset adskillelse/kommunikation og paradokset lukning/åbning: jo mere den erkendelsesmæssige organisation bliver original, enestående, individuel, lukket om sig selv og afskåret fra verden, desto mere er den i stand til at blive objektiv, kollektiv, universel, åben og til at indgå i kommunikation med verden.
Tilsvarende kan man sige, at jo mere mennesket har understreget sin anderledeshed over for - og sin marginale position i forhold til - naturen, desto mere har det forøget sine muligheder for at få kendskab til naturen.

Edgar Morin

-0-0-0-0-

Thomas hverken Arne eller Tikka vil have julegave fra HansKrist og Jan Krishna Kærlighedens ABC - nemlig Lau Sander Esbensen's bog "Gud er Kærlighed" hvad med dig, vil du ikke gerne modtage denne store og smukke bog som er uanset hvad man mener om forfatterens holdning og mening - fremragende som studiebog og som oplæg til debat om kristendommens fremtid og folkekirkens fremtid i Danmark.
Seneste indlæg
Lys
af Anonym
12/03/2025 12:54
Ramadan
af somo
11/03/2025 13:12
Hvad er meningen?
af Hanskrist
05/03/2025 10:46
Den religiøse spirituelle dimension
af Hanskrist
04/03/2025 19:19
Vigtige præciseringer
af somo
27/02/2025 18:20
Nyheder fra DR
DR Congos hær og oprørsgruppen M23 vil..
12/03/2025 23:35
Putin besøger Kursk-regionen: 'Ukrainsk..
12/03/2025 22:26
Nu kan du se stjerner derude - og det er..
12/03/2025 20:59
En række pander solgt siden 2020 tilbag..
12/03/2025 19:59
Togbusser forlænges her til aften
12/03/2025 19:26
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
DR Congos hær og oprørsgruppen M23 vil..
12/03/2025 20:15
Medie: Putin besøger Kursk for første ..
12/03/2025 18:24
Minister vil ikke undtage udlandsdansker..
12/03/2025 18:20
Møder om våbenhvile rykker til Moskva ..
12/03/2025 18:04
Der findes mange metoder til selvforglem..
12/03/2025 18:00