annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18535788
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2566533
Åndelig Føde 2193240
Et andet syn 2112644
Så er der linet op... 1694531
Galleri
Når andre stjæler fokus....
Hvem er online?
0 registrerede 236 gæster og 144 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 50 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 49 50 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42270 - 07/12/2023 16:43 Re: Gud er Kærlighed [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3895
Sted: Nørresundby
Kristian Leth - Den Episke

Lyt også gerne til den her sang
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42271 - 07/12/2023 16:59 Re: Gud er Kærlighed [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Taler du om dette afsnit...

https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt-3254303620000

Jeg har lige lyttet til det, og synes ikke, at der tales om mysteriereligioners indflydelse på Paulus og urkristendommen? Måske tænker du på det sidste i udsendelsen...

Your friend forever

Krishna


Redigeret af ABC (07/12/2023 17:09)
Top Svar Citer
#42272 - 07/12/2023 17:23 Re: Gud er Kærlighed [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3895
Sted: Nørresundby
Ja hele udsendelsen har grand finale og alt er bygget op til hvor påvirket Paulus er blevet af mysteriereligionerne via Jeremias men selvfølgelig også mysteriereligioners aktualitet og impulser de steder hvor Paulus grundlagde sine menigheder.


Citat:
Kristian Leth om dagens udsendelse:

Jeremias var dommedagsprofeten, der fik ret. Han levede højst sandsynligt i tiden op til og under babylonernes voldsomme og destruktive indtagelse af Jerusalem. Og Jeremias så det komme. I en parallel til nutidens ødelæggelse i Palæstina, så Jeremias hele sin verden falde i grus, brænde op, blive ødelagt og slået i stykker.

Men at forstå Jeremias er ikke bare at dykke ned i den klagende profet og hans begrædelse af at Gud har vendt menneskene ryggen. Det er også at finde grundstenene til Paulus' forståelse af sig selv, af jødernes udvalgte rolle og af Jesus' betydning for menneskeheden. Det er hos Jeremias, vi finder "den nye pagt", den der skal skrives på hjerterne, ikke på sten.

Jeremias er krigskorrespondent, dommedagsprofet, en revser og en visionær. Og så må han have været helt utroligt ubærlig at have rendene for de af hans landsmænd, der så verden gå itu omkring dem. Han forudså dommedag. Og han fik ret. https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibe...fet-16122311494



Jeg har skrevet til Kristian Leth:


Kære Kristian

I mandags skrev jeg:

Mysteriereligioners tydelige indflydelse på Paulus Breve og ja den tidligste kristendom - urkristendommen. (se mere herom længere fremme).

💕✝️❤️☦️💕

Jeg har altid - ihvertfald i 20 år sagt at jeg som en anden Johannes Døberen baner vejen for et yngre menneske med en høj høj begavelse der bliver større end mig.

Og dette har de der kender mig hørt på mange gange

Nu har jeg så også fortalt at ham jeg har banet vejen for - at nu er han kommet eller fundet og det er Kristian Leth.

Som Goethe store lyspunkt og glæde på sine gamle dage var den yngre Schopenhauer - så er du Kristian Leth for den ældre Hans-Kristian Hindkjær (67 år) blevet det store lyspunkt og min store glæde. Inklusivt dit samspil med Lauge Hendriksen.



Endelig endelig endelig - en der ser STORHEDEN i Paulus.
Og hvad det er vi og kristendommen skylder Paulus.

Tusind tak for dig Kristian

Du er mit livs forår i mit livs efterår.

Mange Kærlige Hilsner

Hans-Kristian Hindkjær

PS:

Tri Oraklet Lasse Stengaard har jeg altid sagt er for Triathlon Sporten i Danmark hvad Jørgen Leth er for cykelsporten i Danmark.

Og Lasse Stengaard har lige fortalt mig at han er kæmpe kæmpe fan af Bibelen Leth Fortalt og at han allerede har hørt dagens udsendelse to gange.


💕🔥💕


Begivenheden Kristus hos Paulus drejer sig om:

1):

At Jesus bærer i sin NYE VÆREN ind i verden til os, den Gud Fader Søn Kærligheds -virkelighed (vi som Guds Elskede Børn har arveret på (iøvrigt denne diskurs eleven til Paulus, forfatteren til Johannes Evangeliet har overtaget))

2):

Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os Rom 5 og 2 Kor 3. (i den sammenhæng her er det bemærkelsesværdigt hvor mange gange Paulus bruger HJERTET som metafor - lige fra omskåret i HJERTET og eksemplerne Rom 5 og 2 Kor 3 og ikke mindst Ef 3, 14-21 "at Kristus ved Troen må bo i jeres hjerter" -- ja Paulus har gjort så meget ud af hjertet som metafor at Jesus Kristus nærmest er blevet synonym med HJERTET (mere end korset for mange) HJERTET dette eksistentialistiske organ, hvormed vi i vores "i verden værens eksistens" alene kan rumme den Guds Kærlighed og Guds Fred der overgår al forstand visdom (og klogskab).

Pascal: "HJERTET har sine grunde, som fornuften ikke kender.”

Her peger Pascal på hjertet. Ved ”hjertet” forstår han ikke blot den rene følelse, men også en intuition, der ”virker i et eneste øjeblik og altid er parat til at virke”. Hjertet er ”den evne hvorved de guddommelige sandheder føres ind i den menneskelige sjæl.” [22] Derfor er hjertet menneskets fornemste rettesnor. Det er således med hjertet, mennesket får troen, hvis det søger med oprigtighed; ikke med forstanden.

Albert Schweitzer siger at kristendommens grundessens er Paulus's KRISTUS MYSTIK - vores mystiske væren i Kristus (som nævnes eksplicit over 50 gange i Paulus Brevene og implicit over 100 gange da retfærdiggjort af TRO betyder det samme) og ja KRISTUS MYSTIKKEN er sørme HJERTETS MYSTIK.


💕🔥💕


Apropos 1) (se ovenfor) - den Jesus Gud Fader Søn virkelighed vi står i -

Her er hos Paulus "Jesus Gud Vor Fader" beskrevet som moderlig omsorgsfuld beskyttende og kærlig der aldrig vil svigte os - nøjagtig som Lasse Brandstrup i sin bog "Europas Religion - Kristendom og Ateisme" beskriver det og hævder at de Paulinske urkristne menigheder var blevet påvirket af mysteriereligionerne især Isis kultens Gudsforståelse er de kristne menigheder påvirket af:

"Isis kan kun hjælpe, beskytte og værne det individ, hun har kaldet, hvis vedkommende lader sig indvie i hendes mysterier, det vil sige indgår en kærlighedspagt med hende. Det afgørende er: gudsforholdet i Isis-mysterierne er et DU JEG-forhold (Martin Buber). Isis' motiv åbenbarer for antikkens mennesker hendes væsen som gudinde: den selvopgivende kærlighed, moderlige omsorg.

Hun tager denne mand til sig og værner ham mod livets ubarmhjertige omskiftelser - hun gør det ikke for at få gaver, men fordi han er værdifuld for hende. Hun er den opsøgende moder, der elsker menneskene. Gudinden og mysten er bundet sammen af en gensidig kærlighed. Isis er engageret i hans ve og vel, sådan som en moder er, hun adskiller sig kun fra idealmoderen på et punkt: hun er en mægtig gudinde og bruger sin magt til at beskytte sine børn, mysterne.


💕🔥💕


"I kulten (de paulinske urkristne nadver og gudstjenester) med dens fællesmåltid bekræftes den nye, guddommeliger identitet. I disse hemmelige selskaber mødte de guddommeliggjorte frelserguden - og udgjorde sammen med denne et guddommeligt fællesskab - måske deres eneste fællesskab: der var mange uden familie blandt slaver og emigranter. Mellem de indviede var der guddommelige bånd. Paulus betoner stærkt den guddommelige kærlighed, som de kristne har fået som gave i dåben." Lasse Brandstrup "Europas Religion - Kristendom og Ateisme" citater slut.


Kristian Leth - Vi


Så smuk en sang

💕✝️❤️☦️💕



Kristian Leth - Som Paulus

Lyt til Kristian Leth's sang "Som Paulus"

Fuldstændig fantastisk sang og tekst
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42273 - 07/12/2023 19:37 Re: Gud er Kærlighed [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Endnu et fantastisk indlæg heart Nu vil jeg gerne tale lidt om dåb, for er vi ikke Guds (elskede) børn, hvis vi ikke bliver døbt - får hældt lidt vand på hovedet? Hvordan skal vi forstå dåben...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-12/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xii/

Hvad lægger du i dåben? Hvorfor døber præster babyer? Hvem har brug for at blive døbt...




Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42274 - 07/12/2023 19:55 Re: Gud er Kærlighed [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3895
Sted: Nørresundby
Endnu et fantastisk indlæg heart

Tak Jan ABC - det er mit indtryk at du læser mine indlæg - tak for det.


Mht barnedåb kunne dette jo ligesom ikke være så aktuelt på Jesus og Paulus tid hvor det var voksne mennesker der gennemgik dåb og omvendelse og indvielsen til Kristus - deres iklædning Kristus.

Men barnedåb bliver vel først aktuelt at drøfte den dag hvor kristendommen er dominerende religion og mand og kvinde der gifter sig og får børn altid har været kristne - måske de gerne vil have deres spædbørn døbt for at få dem over i Kristus - børnene kan så ved konfirmationenen bekræfte om de er enige i deres forældres disposition om at døbe dem da de var spædbørn.


Mit temperament er sådan at jeg ikke synes man skal gøre et stort nummer ud af alt muligt der er af sekundær betydning. Men selvfølgelig der findes jo dog en Baptist Kirke få meter fra hvor jeg bor.


Mvh HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 50 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 49 50 >


Seneste indlæg
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
06/09/2024 18:53
Vigtige præciseringer
af somo
06/09/2024 15:40
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Hanskrist
05/09/2024 17:18
Gud er Kærlighed
af Hanskrist
04/09/2024 16:54
Healing
af Hanskrist
02/09/2024 14:56
Nyheder fra DR
Libanon: Tre personer dræbt i israelsk ..
08/09/2024 02:43
Lyriker bag Celine Dions kæmpehit fra T..
08/09/2024 02:32
Mand drukner i Randers efter fald fra br..
08/09/2024 02:08
Alt kører nu efter planen, melder Baned..
07/09/2024 22:15
Almodóvar-film om aktiv dødshjælp vin..
07/09/2024 20:52
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
To meldes dræbt i russisk angreb mod gr..
08/09/2024 03:02
Politi jagter aktiv gerningsmand som sky..
08/09/2024 01:03
Aflyst Nato-øvelse blev vurderet som n..
08/09/2024 00:25
Mand drukner i Randers Havn efter at væ..
07/09/2024 23:12
Lyrikeren bag My Heart Will Go On og Tea..
07/09/2024 22:21